به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۰۹:۵۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۲ ساعت ۰۲:۱۵
کد مطلب : ۷۳۲۸۵

انتخابات نیجریه؛ ریيس‌جمهور شکست خورد

گروه بين‌الملل: محمدو بوهاری، حاکم سابق نظامی و نامزد جناح مخالف در نیجریه، در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور پیروز شده است.
ژنرال بوهاری (‌راست) و گودلاک جاناتان هفته پیش توافق کردند که به نتیجه انتخابات احترام بگذارند
ژنرال بوهاری (‌راست) و گودلاک جاناتان هفته پیش توافق کردند که به نتیجه انتخابات احترام بگذارند
به گزارش بي بي سي، گودلاک جاناتان، رئیس‌جمهوری نیجریه و رقیب ژنرال بوهاری شکست خود در این انتخابات را پذیرفته و به او به خاطر این پیروزی تبریک گفته است. ژنرال بوهاری در این انتخابات با دو میلیون رای از جاناتان پیشی گرفت. ناظران روند کلی این انتخابات را مورد ستایش قرار داده‌اند اما اتهامات تقلب مطرح شده که به گفته برخی می‌تواند منجر به بروز تظاهرات و خشونت شود. سخنگوی کنگره مترقی‌خواهان نیجریه (حزب بوهاری)، از گودلاک جاناتان ستایش کرده و گفته است: "او به این خاطر حرکتش، قهرمان باقی خواهد ماند و تنش‌ها به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد."

خبرنگار بی‌بی‌سی در آبوجا، پایتخت نیجریه می‌گوید این لحظه‌ای چشمگیر در تاریخ نیجریه است، هیچ‌وقت یک رئیس‌جمهوری حاکم، در انتخابات شکست نخورده است. خبرنگار بی‌بی‌سی می‌افزاید برای اولین بار بسیاری از مردم نیجریه احساس می‌کنند که قدرت آن را دارند که با رای خود، دولتی را که عملکرد خوبی ندارد، برکنار کنند. هواداران ژنرال بوهاری در شهر کانو و کادونا در شمال کشور به خیابان ها آمدند و این پیروزی را جشن گرفتند.

ژنرال بوهاری، ۷۲ ساله، از ژانویه ۱۹۸۴ تا اوت ۱۹۸۵ حاکم نیجریه بود. او پس از یک کودتای نظامی در دسامیر ۱۹۸۳ سر کار آمده بود. این چهارمین بار بود که او نامزد انتخابات ریاست جمهوری می شد. جاناتان از سال ۲۰۱۰ رهبر نیجریه بود. او ابتدا کفیل ریاست جمهوری بود و بعد در انتخابات ۲۰۱۱ پیروز شد. نیجریه با مشکل شورش داخلی بوکو حرام روبروست که از طریق عملیاتی بسیار خشن که باعث قتل هزاران نفر شده خواهان برقراری حکومت اسلامی است. بسیاری از رای دهندگان گفتند که معتقدند ژنرال بوهاری رهبر بهتری برای مقابله با بوکو حرام خواهد بود.