به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۷:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : ۳۹۱۷۵

جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رییس​جمهور

گروه بين​الملل: امروز جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهور لبنان برگزار می‌شود. اطلاعات موجود نشان می‌دهد که جلسه امروز به حد نصاب لازم برای برگزاری رسمی خواهد رسید و احزاب و سازمان‌های هر دو جریان 8 و 14 مارس در آن شرکت خواهند کرد. حضور دو سوم اعضای پارلمان یعنی حداقل 86 نماینده در صحن علنی پارلمان برای رسمیت یافتن جریان انتخاب رییس جمهور الزامی است در غیر این صورت پارلمان از رسمیت خواهد افتاد.
جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رییس​جمهور
رییس جمهور لبنان از میان نامزدهای مسیحی انتخاب می شود زیرا براساس قانون اساسی لبنان، رییس جمهور باید از بین طایفه مسیحیان این کشور انتخاب شود. تا کنون نامزدی سه تن از چهره‌های شناخته شده مسیحی در انتخابات امروز پارلمان قطعی است. اولی سمیر جعجع، رییس حزب نیروهای لبنانی است که از سوی حزبش کاندیدا و سپس از سوی 14 مارس مورد حمایت قرار گرفت. به نظر می‌رسد سوابق جنایی وی در ترور رشید کرامی از چهره های برجسته اهل سنت لبنان و نخست وزیر اسبق لبنان (1987) دانی شمعون (1990) و طونی فرنجیه (1987) دو تن از چهره های سیاسی سرشناس مسیحیان، کار احزاب 14 مارس را برای حمایت از وی سخت کرده بود.

کاندیدای بعدی "هنری حلو"(61 ساله و نماینده پارلمان از بعبدا و منطقه دورزی نشین عالیه) است که از سوی فراکسیون حزب تحت ریاست ولید جنبلاط در پارلمان برای ریاست جمهوری کاندیدا شده است. فراکسیون جنبلاط یازده کرسی در پارلمان دارد که هنری حلو یکی از اعضای آن است. ولید جنبلاط به رغم نزدیکی به 14 مارس و سعد حریری، یک روز پیش از برگزاری جلسه پارلمان موضع خود را در قبال سمیر جعجع محکم و رسما با نامزدی هنری حلو اعلام کرد به این ترتیب آرای فراکسیون 11 نفری جنبلاط دیگر به سبد سمیر جعجع ریخته نخواهد شد و این یعنی این که جعجع نمی‌تواند آرای دو سوم اعضای مجلس را به دست آورد.

نامزد سوم روبر غانم ( 72 ساله و نماینده پارلمان لبنان از منطقه بقاع غربی) می‌باشد. او خود از چهره‌های شناخته شده 14 مارس لبنان است و در حالی که تقریبا تمامی احزاب 14 مارس از جعجع حمایت کرده اند ولی حضور روبر غانم نشان می دهد که بر سر جعجع اجماع کاملی هم وجود ندارد. اما جلسه امروز نمایندگان باید حداقل با حضور 86 نماینده برگزار شود تا رسمیت پیدا کند در غیر این صورت نبیه بری رییس پارلمان غیر قانونی بودن جلسه را اعلام و سپس زمان دیگری برای جلسه پارلمان اعلام می کند که این زمان ممکن است از یک روز تا یک هفته بعد باشد.

اما آن چیزی که مسلم است پارلمان باید تا قبل از روز چهارشنبه برابر با 24 اردیبهشت جاری (برابر با 14/5/2014) رییس جمهور لبنان را انتخاب کند زیرا دوران ریاست جمهوری میشل سلیمان از نیمه شب این روز به پایان می رسد. اگر از روز 25 اردیبهشت رییس جمهور لبنان انتخاب نشده باشد آنگاه پارلمان لبنان به هیئت انتخابی تبدیل خواهد شد و دیگر نمی تواند هیچگونه قانونی را از مجلس بگذراند و فقط زمانی دوباره به عنوان مجلس قانونگذاری رسمیت پیدا می‌کند که رییس جمهور را انتخاب کرده باشد. همین شرایط است که عملا باعث می شود تا عدم انتخاب رییس جمهور دو نهاد اساسی کشور یعنی ریاست جمهوری و پارلمان را به خلاء قانونی سوق دهد.

اما اطلاعات اولیه از آرای فراکسیون‌ها و شخصیت‌های مستقل در پارلمان نشان می دهد در مرحله اول رای گیری هیچیک از نامزدها به حد نصاب دو سوم اراء یعنی 86 رای دست نخواهند یافت. چنانچه ذکر شد در همه جلسات مجلس برای انتخاب ریاست جمهوری باید حداقل دو سوم نمایندگان در آن حاضر باشند. بر همین اساس در مرحله اول رای گیری نامزد مورد نظر اگر دو سوم آراء(86 رای) را از آن خود کند رییس جمهور می شود. اما در مرحله دوم انتخابات دیگر دو سوم آراء لازم نیست بلکه با کسب 50 درصد+1 آرای نمایندگان از مجموع دو سوم نمایندگان،نامزد مورد نظر را به قصر ریاست جمهوری می‌رساند.

در مرحله اول این انتخابات که امروز برگزار می شود حد نصاب برای برگزاری تامین می شود اما در مرحله دوم ممکن است آبستراکسیون شکل گرفته و با عدم حضور برخی از نمایندگان آنگاه مجلس از رسمیت بیفتد. بزرگترین فراکسیون پارلمان در اختیار حزب المستقبل به ریاست سعد حریری است که 37 نماینده عضو آن هستند. فراکسیون بعدی از آن میشل عون است که 27 نفر در آن شرکت دارند. اگر فراکسیون سازمان امل و حزب الله را یک مجموعه حساب کنیم آنگاه هر کدام با 13 نماینده (در مجموع 26 نماینده) سومین فراکسیون بزرگ پارلمان به شمار می‌روند. اگر هر کدام از این دو با دیگر فراکسیون اراده کنند، می‌توانند مجلس را از اکثریت بیاندازند.

خوشبینانه‌ترین پیش بینی ها حکایت از آن دارد که سمیر جعجع بین 42 تا 50 رای کسب خواهد کرد. بقیه کاندیداها نیز نمی‌توانند آرای قابل ذکری کسب کنند. روند تحولات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهد که سعد حریری و امین جمیل پس از یقین از عدم پیروزی سمیر جعجع در مرحله اول،از او حمایت رسمی کردند و همین اطلاعات نشان می دهد اگر کار به مرحله دوم کشیده شود سمیر جعجع دیگر کاندیدای 14 مارس نخواهد بود بلکه ممکن است امین جمیل و یا پطرس حرب و شاید هم فرد دیگری وارد عرصه شود. با این همه حمایت سعد حریری از فردی که متهم و محکوم اصلی ترور نخست وزیر سنی لبنان رشید کرامی بوده است، هزینه‌های سنگینی را به وی در فضای سیاسی لبنان و به خصوص جامعه اهل سنت تحمیل می‌کند به خصوص آن پدر وی رفیق حریری نیز در شرایطی پیچیده ترور شده است.

اگر سمیر جعجع با همین شرایط حدود 50 رای از نمایندگان همسویش را کسب کند برایش کافی است زیرا این امر فشار ناشی از ترور رشید کرامی و حضور یازده ساله در زندان را از شانه او می‌کاهد و همین مقدار برای ادامه حیات سیاسی‌اش می‌تواند بسیار مفید باشد. در عین حال 14 مارس می‌تواند مدعی باشد که وحدت داخلی اش را حفظ کرده است و در مرحله دوم از جعجع و حامیانش خواهند خواست که از کاندیدای جدید 14 مارس حمایت کنند.

در جلسه امروز، فراکسیون تحت ریاست میشل عون ورقه سفید به صندوق می‌ریزند. فراکسیون حزب الله و امل نیز از همین سیاست پیروی خواهند کرد. برخی از نمایندگان شهر طرابلس نیز به طور قطع به جعجع رای نمی دهند زیر رشید کرامی نخست وزیر اسبق لبنان که توسط جعجع ترور شد از اهالی طرابلس بوده است. یازده رای فراکسیون جنبلاط نیز به سمیر جعجع تعلق نخواهد داشت. برخی ازشخصیت های مسیحی 14 مارس نیز به وی رای نمی دهند. با این وجود به نظر می‌رسد که بیش از شصت رای از سبد جعجع خارج می شود و این یعنی این که او در مرحله اول رای نمی آورد.
مرجع : ايسنا