به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۴:۱۸
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۲۲ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب : ۶۹۲۹۹
مقاله وارده

نامه به‌نسلی‌که مي‌آید با اشک آلوده به‌خاک

گروه مقالات: دکتر حسن دادخواه، دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز با ارسال متن زير براي سايت به موضوع گردوغبار حاكم بر خوزستان پرداخته است:
نامه به‌نسلی‌که مي‌آید با اشک آلوده به‌خاک
بسم الله الرحمن الرحیم
جوانان و نوجوانان عزیز و خوزستانی ام!

با سلام و عرض احترام؛ از اینکه در روزهای غبار آلود اهواز شما را مي‌بینم که چهره زیبای خویش را با ماسک پوشانده اید و از عمومی ترین حق خدادادی به بندگانش، یعنی نعمت تنفس هوای پاک و مورد نیاز، محروم شده اید؛ بسیار آزرده خاطر و شرمنده ام. وقتی شما را در جلو ساختمان استانداری و در کنار رودخانه کارون دیدم که در اعتراض به آلوده شدن هوا و دفاع از حقوق شهروندی مردم، ایستاده اید و آرام، این ناخشنودی را فریاد مي‌زنید؛ اشک بر چهره ام نشست. اشکی آلوده با خاک...

شرمندگی ام از این روست که میانسالانی مانند من، این روزها را برای شما ساخته اند و خودِ شما هیچ نقشی در ساختن این وضعیت نداشته اید. آلودگی هوا، البته یکی از پدیده های شوم و نتیجه بی توجهی و ضربه زدن به محیط زیست است و جنبه های دیگر این بی توجهی، چه بسا به اندازه آلودگی هوا، قابل دیدن و لمس نباشد. واقعیت آن است که امروز، افزون بر غبار آلود و آلودگی هوا، فضای سیاست، اقتصاد، آموزش، بهداشت، فرهنگ، اخلاق، دینداری، اداره داخلی و خارجی کشور همه و همه غبارآلود و آلوده است و زیان های پنهان هر یک، هر روز چهره زشت خود را نمایان مي‌کند.

هر یک از این مصایب، البته به یکباره و بی مقدمه سربرنیاورده است. ناهنجاری و مصایب گوناگونی که امروز همه ما را رنج مي‌دهد؛ نتیجه تصمیمات، سیاستگذاری ها، طمع ورزی ها و نسنجیده بودن رفتارهای نسل میانسال و بزرگسالی است که در هر یک از ادوار پس از پیروزی با شکوه انقلاب اسلامی، صورت گرفته است و دستاوردهای منفی آن، مانند اژدهای خفته سر بر مي‌دارد. از این رو، من به عنوان یکی از آن میانسالان، پوزش خود از شما جوانان و نوجوانانی که امروز از نتایج عملکرد ما، رنج مي‌برید؛ اعلام مي‌دارم و تعهد مي‌دهم تا آنجا که قلم و قدم بتواند در بهبودی وضع موجود کوشش خواهم نمود.

بر این باورم که اصلاح و تغییر در پاره ای از رویکردهای آزموده شده و زیان بخش در اداره داخلی و خارجی کشور و تغییر مسیر حرکت کشور و انقلاب، تنها راه گریز از وضع کنونی و رسیدن به وضعیت مطلوب است. در این راستا، گسترش آگاهی عمومی و کمک به رشد اخلاقی و معنوی جامعه و یافتن راه حل های مسالمت جویانه برای تحقق آن تغییرات و اصلاحات، بی گمان فرآیند تغییرات را کوتاهتر و سودمندتر خواهد نمود. کوشش کنیم تا این فرآیند، بدون زیان رساندن به کشور و بصورت تدریجی، طی شود. مواظب خودتان باشید و خوب درس بخوانید و امیدتان را در بهبودی تدریجی از دست ندهید. شکیبایی و اندیشیدن با هدف یافتن راه های بی خطر برای عبور از وضع کنونی تنها راه است. دست همه شما را مي‌بوسم.

خاک برسر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۲ ۱۱:۰۷
باعث تاسفه چرا با وجود گردو خاک و تعطیلی مدارس وادارهها مردم رو تشویق به حضور در راه پیمایی مکنن تا کی از مردم بخت برگشته استفادهی ابزاری میخواهید بکنید حرف دلم بود میدونم چاپ نمیشه. (290587)
احمد اقا بزرگه
United States
۱۳۹۳/۱۱/۲۲ ۱۱:۴۳
اصلا چه اشکالی دارد روزی یه وعده غذا بخوریدو به جای اکسیژن خاک تنفس کنید و به جای اب هم ....اب بخورید. ما پای ارمانها یمان ایستاده ا یم. (290594)
خوزی
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۲۲ ۱۲:۲۷
راه حل این معضل فلج کننده رهاسازی اب سدها و تامین حقابه تالابهای خشکیده خوزستان _ خصوصا هورالعظیم و شادگان_ است.
سدسازیهای غیرعقلانی در چند دهه گذشته محیط زیست و زندگی مردم خوزستان را نابود کرده است.
با چه زبونی باید بگیم که سد نمیخواهیم و حقابه های رودخانه ها و تالابهای خوزستان باید به رسمیت شناخته شوند. (290597)
فطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۲ ۱۴:۲۷
با سلام خدمت دکتر دادخواه
پوزش را شما نباید بگویید پوزش راباید کسانی بخواهند که خوزستان را به منبع درآمدی خود تبدیل کرده اند و به فکر مردم نیستند.افسوس را باید 18نماینده استان خوزستان بخورند که نماینده ارومیه در صحن علنی مجلس به فریادرس خوزستان فریاد زد.افسوس را نمایندگان بیلیاقت خوزستان باید بخورند که خانه هایشان را تهران سکونت داده و مردم را بازیچه برای رسیدن به قدرت.افسوس را باید ابتکار بخورد که تقصیر ار گردن دولت قبل می گذارد د صورتی که ایشان در دوران ریاست جمهوریخاتمی بر همین سمت منصوب شد (290647)
amin es
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۲ ۱۴:۵۴
روحاني سيزده خرداد نود و دو درمجموعه ورزشي اهواز خوزستان جزو استانهاي مهاجرپذير ايران بود در حاليكه امروز به دليل مشكل ريزگردها به استان مهاجرفرست تبديل شده است.پس اقاي روحاني چرا خودتان راهكاري براي مشكل خوزستان انجام نميدهيد (290671)
اهوازى
United States
۱۳۹۳/۱۱/۲۲ ۱۵:۳۴
من هم عقيده دارم راه حل فقط و فقط بازكردن سدها به جلگه خوزستان است و بس .
رودخانه هاى خوزستان تبديل به جوى آب شده اند.
اين مصيبتى كه برما ميرود نتيجه سالها بى كفايتى و برنامه ريزى غلط مسوولين است. تا زمانى كه به مقوله محيط زيست به عنوان امرى لوكس و تشريفاتى نگاه ميكنيم وضع به مراتب بدتر از اين ميشود.! (290685)