به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۶ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب : ۵۵۰۹۶

خاطرات هاشمی از سفر به کره شمالی

گروه سیاسی: در خاطره نگاری آیت الله هاشمی رفسنجانی مربوط به سفر به کره شمالی در 26 شهریور سال 1360 آمده است: بعد از صبحانه، چهار گروه شدیم. عده ای برای بازدید مراکز نظامی رفتند و جمعی برای دیدن محلی برای سفارت و عده​ای برای دیدن بازار و فروشگاهها.
خاطرات هاشمی از سفر به کره شمالی
ما هم اول رفتیم نمایشگاه ماشین آلات کشاورزی را دیدیم و سپس به دانشگاه اقتصاد رفتیم. کادرها را آموزش می دهند و همه مسئولان، سالی یک ماه آنجا مطالب کشف شده جدید را می​خوانند. ماکت​هایی برای هرنوع آموزش درست کرده بودند. رئیس مجلس (کره شمالی) همه جا، همراه من بود و تبلیغ علیه آمریکا و کره جنوبی و به نفع کره شمالی و شخص کیم ایل سونگ و حزب کمونیست می کرد. سپس، به یکی از پایگاههای نظامی رفتیم، تیراندازی با توپها را دیدیم و تانک های ساخت کره را مشاهده کردیم. بناست، تعدادی بخریم . به خاطر جنگ این یکی از اهداف مهم سفراست .

ساعت دو به مقر برگشتیم و ناهار و استراحت و سپس به دیدن موزه جنگ رفتیم. موزه عظیمی برای جنگ طولانی خود با کره جنوبی، درست کرده بودند. ما هم باید موزه ای برای جنگ با عراق درست کنیم . مخصوصا سالن فیلم بسیار جالبی داشتند. آثار جنگ را خوب به نمایش گذاشته اند. اول شب، به خیابان برای دیدن فروشگاههای مواد غذایی و کالاهای مصرفی خانگی رفتیم. با فروشنده ها و خریداران مذاکره کردیم. قیمت ها نسبتا ارزان است. گفتند در سراسر کشور حتی روستاها همین است. حقوقها و مسکن در حد متوسط زندگی است. شب از طرف رهبرشان کادوهایی برای ما و تمام همراهان آوردند؛ برای من یک تابلو و دو کتاب.