به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۴
 
۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ساعت ۱۶:۳۵
کد مطلب : ۶۳۷۳۶
نام گروگانگیر از فهرست پلیس حذف شده بود

همسر گروگانگیر استرالیایی احضار شد

گروه بين الملل: تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا گفت: بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ سازمان اطلاعات این کشور هارون مونس (محمدحسن منطقی) را تحت نظر داشت اما به دلایل نامعلومی، او را از فهرست افراد تحت نظر حذف کرد.
همسر گروگانگیر استرالیایی احضار شد
دلیل زیر نظر گرفتن این فرد ارسال نامه‌های توهین‌آمیز برای خانواده‌های نظامیان استرالیایی بود که در عملیات نظامی در افغانستان شرکت داشتند. ابوت گفته است از دلیل تصمیم سازمان اطلاعات استرالیا برای حذف نام هارون مونس از فهرست افراد تحت نظر "واقعا" اطلاعی ندارد. محمدحسن منطقی، که بعدا نام خود را به هارون مونس تغییر داد، در سال ۱۹۹۷ به استرالیا رفت و توانست از این کشور پناهندگی بگیرد. وی برای مدتی در لباس روحانیون شیعه بود و در همین لباس به تبلیغ علیه مشارکت استرالیا در جنگ "با مسلمانان" در افغانستان می‌پرداخت.

در جریان این فعالیت‌ها، او به ارسال نامه‌های تهدید آمیز برای خانواده نظامیان استرالیایی مامور در جنگ افغانستان مبادرت کرد و به همین دلیل محاکمه شد. در جریان محاکمه، او تاکید داشت که به عنوان مخالف جنگ و طبق ندای وجدان خود فعالیت کرده و جرمی مرتکب نشده است. هارون مونس بعدها به مشارکت در قتل همسر سابقش و سال گذشته به تعرض جنسی متهم شد و در زمان گروگانگیری، دربرابر سپردن وثیقه آزاد بود.

تونی ابوت گفت: "ما به خصوص می‌خواهیم بدانیم که چگونه فردی با سابقه اقدامات خشونت‌آمیز و سابقه طولانی آشفتگی فکری ممکن است با سپردن وثیقه آزاد باشد آنهم در حالیکه با اتهام ارتکاب جنایتی هولناک هم مواجه است." ابوت همچنین تایید کرد: هارون مونس، که در زمان گروگانگیری یک اسلحه سبک به همراه داشت، موفق به گرفتن جواز اسلحه هم شده بود.

وي نحوه برخورد با این فرد را تعجب‌آور خواند و گفت: "وقتی برای فردی با سابقه شیفتگی نسبت به افکار افراطی، ارتکاب جرایم خشونت‌آمیز و آشفتگی ذهنی جواز اسلحه صادر می‌کنند، سئوالاتی متعددی مطرح می‌شود که باید به آنها جواب داد. ابوت افزود: در استرالیا، مقررات حمل اسلحه بسیار سختگیرانه است و من واقعا سپاسگزار هستم که این فرد اسلحه کارآمدتری در اختیار نداشت، اما سئوال این است که چرا باید برای چنین شخصی اصلا جواز حمل هر نوع سلاحی صادر شود؟

نخست وزیر استرالیا گفت که تحقیقات رسمی در مورد این ماجرا آغاز شده و افزود که تحقیقات تا دستیابی به تمامی حقایق و کشف نقاط ضعف موجود ادامه خواهد یافت. تنها سه روز پیش از ماجرای گروگانگیری، دادگاه عالی استرالیا درخواست هارون مونس برای رسیدگی مجدد به محکومیت وی در ارتباط با ارسال نامه‌های توهین آمیز به خانواده نظامیان استرالیایی را رد کرده بود.

اين در حالي است كه امیره درودیس، ۳۵ ساله، پس از کشته شدن همسرش، هارون مونس (محمدحسن منطقی) به دست پلیس سیدنی، در مقابل دوربین خبرنگاران ظاهر شد. درودیس خود را به یکی از کلانتریهای شهر سیدنی معرفی کرد. او در ارتباط با قتل همسر سابق هارون مونس در مظان اتهام است. نولین هایسون پال، همسر سابق هارون مونس در ماه آوریل ۲۰۱۳ با ضربات چاقو به قتل رسید و جسدش سوزانده شد. هارون مونس نیز متهم به همدستی در این قتل بود. همسر گروگانگیر استرالیایی با انتشار ویدیوهای نفرت انگیز در اینترنت از وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر آمریکا و انفجار بالی اندونزی ابراز خوشوقتی کرد.

۴سال پیش از این قتل، درودیس در ویدیوهایی عملیات تروریستی را «اراده خدا» دانسته بود. این ویدیو‌ها آدرس وبسایت مونیس را دارند. او در حالیکه چهره خود را با روبنده پوشانده بود، در این ویدیو‌ها گفت: «من متاسفم که بگویم من یک تروریست هستم. من رسما اعتراف می‌کنم که سالهاست یک تروریست هستم. اما سعی می‌کنم که دیگر نباشم.»

انتشار ویدیو‌ها موجی از اعتراض را به همراه داشت، اما به بازداشت او منجر نشد. در‌‌ همان زمان هارون مونس و درودیس شروع به ارسال نامه‌هایی به خانواده سربازان کشته شده استرالیایی در جنگ افغانستان کردند. آن‌ها در این نامه‌ها سربازان استرالیایی را متهم به جنایت در افغانستان کرده بودند. این نامه‌ها در ‌‌نهایت منجر به دادگاهی شدن دوریس و هارون مونس شد و آن‌ها به انجام خدمات اجتماعی محکوم شدند. هارون مونس در دسامبر ۲۰۱۳ با قید وثیقه آزاد شد.آزادی هارون مونس و دستیابی او به سلاح گرم که منجر به گروگانگیری در یک کافه در مرکز شهر سیدنی شد، خشم عمومی را در این کشور برانگیخته است.

قهرمانان گروگانگیری سیدنی استرالیا

توری جانسون، ۳۴ ساله، و کا‌ترین داسون، ۳۸ ساله، دو قربانی حادثه گروگانگیری در کافه لینت سیدنی استرالیا در روز دوشنبه هستند. جانسون ۲ سال بود که مدیریت کافه لینت را بدست داشت. او سعی کرد با گلاویز شدن با فرد گروگانگیر او را خلع سلاح کند، اما در این کار جان خود را از دست داد.
کا‌ترین داسون، وکیل دادگستری و مادر ۳ فرزند هم به عنوان قهرمان این ماجرای دردآور شناخته شد. او خود را سپر دوست و همکار باردارش کرد تا مورد اصابت گلوله قرار نگیرد. هنوز علت دقیق مرگ داسون مشخص نشده است. اسقف آنتونی فیشر، در مراسم دعا و یادبود قربانیان این حادثه گفت که این دو تن «جان خود را برای ادامه زندگی دیگران فدا کردند.»
مرجع : العربيه