به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۰۰
 
۷۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۸ ساعت ۱۶:۱۹
کد مطلب : ۵۶۴۲۸

واكنش زیباکلام به تجمع غیرقانونی دیروز

گروه سیاسی: استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تجمع بدون مجوز و غیرقانونی روز گذشته در مقابل وزارت ارشاد را تجمع کسانی دانست که رای مردم در انتخابات ۹۲ را باور نکرده‌اند.
واكنش زیباکلام به تجمع غیرقانونی دیروز
صادق زیباکلام به دلایل برگزاری تجمع در مقابل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و به سایت «آفتاب» گفت: «اگر بخواهیم به طور مختصر و مفید تجمع دیروز در مقابل وزارت فرهنگ و ارشاد را تحلیل کنیم باید بگویم افرادی که دیروز به خیابان بهارستان رفتند، ۱۹ میلیون رای به آقای روحانی را هنوز باور نکرده‌اند و از اینکه نامزد مورد علاقه آنها آقای جلیلی فقط۴ میلیون رای مردمی دارد، ناراحت هستند. علاوه بر این این افراد از پشتیبانی بزرگان نظام مانند آقای هاشمی و آقای سید حسن خمینی و آقای خاتمی از رییس‌جمهور محبوب مردم خشنود نیستند.»

این استاد علوم سیاسی افزود: «این افراد به دلیل اینکه برای رای و نظر مردم اهمیتی قائل نیستند و به خرد جمعی باور ندارند هر روز طرح و ادعای تازه علیه دولت مطرح می‌کنند. در این میان روزی وزارت علوم مورد هجمه قرار می‌گیرد و روزی توافق ژنو باعث دلواپسی می‌شود و حالا هم بحث حجاب و عفاف را مطرح می‌کنند.»

زیباکلام به سیاسی بودن تجمع دیروز اشاره کرده و تاکید کرد: «آیا این افراد نمی‌دانند احیا حجاب و عفاف به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و نهادهای زیادی مانند سازمان تبلیغات اسلامی و صدا و سیما بودجه‌های کلانی با نام فرهنگ دریافت می‌کنند؟ من فکر می‌کنم این آقایان اگر دغدغه دینی دارند باید از این نهادها گزارش عملکرد بخواهند تا معلوم شود این نهادها با در اختیار داشتن بودجه‌های کلان برای گسترش فرهنگ دینی چه انجام داده‌اند.»

در تجمع اعتراضی دیروز که تعداد معدودی افراد در مقابل وزارت ارشاد حاضر شده بودند، خواستار توجه بیشتر وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به بحث عفاف و حجاب بودند. برخی از تجمع‌کنندگان از حوزه علمیه ایروان و برخی دیگر نیز از حوزه‌های علمیه استان تهران بودند. تجمع‌کنندگان معتقد بودند علی جنتی نه تنها در طول یک سال اخیر برای فرهنگ و عفاف کشور کاری نکرده است بلکه به بی‌عفتی‌ها چراغ سبز نشان داده و در همایش‌هایی که زنان بی‌بندوبار در آن هستند، حضور داشته است.

گفتنی اینكه، نگاهی به دوران ۸ سال گذشته نشان می‌دهد که گروه های معترض تجمعات و اعتراضات خیابانی را تعطیل کرده و در خانه‌ها نشسته بودند. در آن روزها نه کسی دلواپس بود و نه نگران؛ اما در یک سال گذشته که از سرکار آمدن دولت تدبیر گذشته، هر روز خبری از برگزاری یک تجمع، همایش و راهپیمایی اعتراضی برای نشان دادن دلنگرانی‌ها و دلواپسی‌ها شنیده می‌شود.

این روند البته در ۱۶سال گذشته و حتی قبل‌تر از آن تجربه شده است. زمانی‌که دلواپسان آن دوره لباس‌شخصی‌ها نام داشتند و به شکل‌های مختلف انتقادات تند خود را به دولت و وزرایش به خیابان‌ها می‌کشیدند. کشور ما در طول سالهای نه‌چندان دور از این افراط و تفریط‌ها کم ضربه نخورده و تاوان آن را مردم پرداخته‌اند.

تعداد کم برگزار‌کنندگان تجمع نشان می‌دهد که مردم خسته از بازی‌های سیاسی و جناحی هستند و دیگر این تلاش‌های زرگری خریدار ندارد. اینکه این تحرکات و تجمعات به‌طور ناگهانی و فقط در دوره‌ای ظهور می‌کند نشان از سیاسی‌بودن این تندروی‌ها دارد. بنابراین نمی‌توان گفت که جنس این حرکت‌ها فقط فرهنگی است و قطعا این حرکات با مسائل سیاسی آمیخته است.