به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۶ ساعت ۱۶:۱۹
کد مطلب : ۸۹۲۸۸

درخشش طلای جهانی کم فروغ شد

گروه اقتصادی: قیمت طلا در بازار جهانی روز جاری در سطح پایینی باقی مانده و به سوی بزرگترین کاهش هفتگی در پنج هفته گذشته پیش می رود.
درخشش طلای جهانی کم فروغ شد
قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری با 0.4 درصد افزایش، به 1129 دلار رسید اما از روز دوشنبه تاکنون حدود سه درصد کاهش نشان می دهد. در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با 0.6 درصد افزایش، به 1129 دلار رسید. همچنین قیمت طلا روز چهارشنبه به 1117 دلار نزول کرد که کمترین قیمت در یک هفته گذشته بود.

نزدیک شدن زمان افزایش نرخهای بهره، جذابیت داراییهای بدون بازده مانند طلا را کمتر کرده است به همین دلیل با وجود سقوط شدید اخیر بازارهای جهانی بورس که ناشی از نگرانیها نسبت به کندی اقتصاد چین بود، طلا موفق نشد از جایگاه خود به عنوان پناهگاه مطمئن سرمایه سود ببرد و با کاهش قیمت روبرو شد. بازبینی رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم به رقم بالاتر 3.7 درصد از 2.3 درصد برآورد اولیه باعث شد بازارها همچنان انتظار داشته باشند که با وجود تحولات اخیر، بانک مرکزی آمریکا نرخهای بهره را امسال افزایش خواهد داد.

اظهارات روز پنج شنبه ویلیام دادلی، رییس بانک فدرال نیویورک که عنوان کرد تصویب افزایش نرخهای بهره در نشست سپتامبر بانک مرکزی با توجه به تهدیدی که با آشفتگی اخیر بازارهای مالی برای اقتصاد کشور ایجاد شده، چندان مناسب نیست، تا حدودی از قیمت طلا پشتیبانی کرد. احتمال افزایش نرخهای بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا تا پایان سال جاری میلادی 50 درصد برآورد شده است. نرخهای بهره بالاتر از ارزش دلار پشتیبانی کرده و قیمت طلا را که دارایی بدون بازده به شمار می‌رود، تحت فشار قرار می‌دهد.

بر اساس گزارش رویترز، به گفته تحلیلگران، تغییر انتظارات درباره زمان افزایش نرخهای بهره از سپتامبر به دسامبر باعث شده طلا سطح پشتیبانی بالای 1100 دلار را حفظ کند در صورتیکه اگر بازار انتظار داشت زمان افزایش نرخهای بهره سپتامبر باشد، در این صورت طلا به سطح هزار دلار نزدیکتر می شد.

طلا همچنان پنج درصد نسبت به رکورد پایین 1077 دلار که ماه ژوییه به آن سقوط کرده بود و کمترین قیمت در پنج سال و نیم گذشته بود، بهبود یافته است اما از رکورد بالای 1168 دلار در هفته گذشته، بیش از سه درصد کاهش نشان می دهد. ذخایر "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری طلا در جهان است روز پنج شنبه به 21.95 میلیون اونس رسید که بالاترین میزان در پنج هفته گذشته بود.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، قیمت هر اونس نقره 14.48 دلار بود. ارزش این فلز روز چهارشنبه به 13.93 دلار سقوط کرده بود و از ابتدای هفته جاری تاکنون بیش از پنج درصد کاهش داشته که بزرگترین کاهش از ماه فوریه است. هر اونس پالادیم با سه درصد افزایش به 576 دلار رسید در حالیکه هر اونس پلاتین با 0.7 درصد افزایش، 1008 دلار معامله شد.
مرجع : ایسنا