به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب : ۵۵۳۴۸
روايتي ديگر از نابرابری در نظام آموزشی

«تفکیک» در مدارس بر مبنای پرداخت مالی!

«تفکیک» در مدارس بر مبنای پرداخت مالی!
مالک رضایی

گروه مقالات: با آغاز ماه مهر، بار دیگر دانش آموزان، كيف و كتاب مدرسه به دست گرفته و زيبايي و طراوت خاصی به معابر داده‌اند. اميد، كه درخت وجودشان تا پايان سال تحصیلی، چنان بار دانش بگيرد تا به زير آورند چرخ نيلوفری را. اما گفتنی ها دراین وادی، زیاد است. محصلین و اولیاء آنها درد دلهای زیادی دارند که می خواهند با متولیان و تصمیم گیرندگان سیستم آموزشی کشور در میان بگذارند و لیکن گویی خداوند، میان گوش آنان و ناله اینان هیچ تناسبی نیافریده است.

سیاست چند سال پیش و البته ملغی شده فروش معافیت از خدمت سربازی برای فرزندان پولدار و دارای تمکن مالی، تفکیک و تمایز فرزندان کشور در مدارس دولتی و غیر انتفاعی و... بس نبود که اینک خبرگزاری‌ها، خبر از تفکیک دانش آموزان یک پایه تحصیلی در یک مدرسه واحد می‌دهند.

«یک مدرسه ابتدایی در تهران، اقدام به تفکیک دانش آموزان در کلاس‌های هوشمند و غیرهوشمند بر مبنای پرداخت یا عدم پرداخت کمک مالی والدین برای هوشمندسازی کلاس‌ها کرد. دبستان پسرانه‌ای واقع در منطقه.... تهران اقدام به تفکیک کلاس‌های درس به دو نوع هوشمند و غیرهوشمند (عادی) کرده‌اند که بر این اساس دانش‌آموزانی که هزینه هوشمندسازی کلاس‌ها از سوی والدین آنها پرداخت نشده باشد، در کلاس‌های عادی تحصیل خواهند کرد...»

این خبری بود که در آستانه باز گشایی مدارس روی خروجی خبر چند خبرگزاری قرار گرفت. نظام آموزشی ما با این مسیری که در پیش گرفته است به کجا می خواهد برود؟ پدران ما با زندگی و معشيت ساده روستايی، دارای این بخت بلند بودند که فرزندانشان را با تخصیص اندکی ازامکانات متوسط خود جهت تحصیل به شهرهایی روانه کنند که در مدارس آنها، امکانات آموزشی، برای پایین ترین اقشار طبقاتی تا بالاترین آن به یک اندازه فراهم بود. ثروتمند و فقير، روستايی و شهری، دهقان و بازاری، همه در یک نوع مدرسه جمع بودند. شمع معلم برای همه يكسان مي سوخت و چراغ همه مدارس برای دانش آموزان به یک اندازه روشنایی می بخشید.

آن موقع از مدرک تحصیلی ضمن خدمت ومدیریت، آموزش از راه دور، مدرک غیر حضوری، ورود به دانشگاهها و مدارس به مدد شهریه های سنگین و متکی به حسابهای فربه بانکی و خلاصه از این جور چیزها که مکتب نرفته و خط ننوشته مسئله آموز صد مدرس بشوی، خبری نبود. بنگاههایی مسما به دانشگاه در بخش ها و قصبه های کوچک کشور آگهی پذیرش نزده بودند، که آشکارا دارای این مفهوم ضمنی بود، پول بیاور و ثبت نام کن!

بخت فقط با زحمت یار بود، اینگونه بود که روستازاده ای كه راه آسانی هم به شهر نداشت، به مدد مدارسی که در و ديوارش رنگ ثروت و فقر نگرفته بود و با تابلوی دولتی و غیر انتفاعی از هم متمایز نشده بود، وارد بهترین دانشگاه کشور می شد. این امیدواری وجود داشت که با تلاش خود دانش آموزان و زحمات فراگیر معلمین، فرزندان فقیرترین بخش جامعه، برای ورود به بهترین دانشگاههای کشور که در ردیف بهترین دانشگاههای جهان هم بود، قادر به رقابت با مرفه ترین بخش آن بشوند.

شگفتا، فرزندان آن پدران که ما باشیم به رغم زندگی شهری و طی مدارجی از تحصیل در دانشگاه ها، فاقد چنین بخت و اقبالی در مورد فرزندان خود هستیم. نه که فرزندانمان استعدادی کمتراز ما دارند، نه. بلکه نظام آموزشی این بخت را از امثال ما و فرزندانمان گرفته و به دیگران داده است. این دیگران، ده درصد جامعه هم نیستند اما گویی از فضایی دیگرند.

حکایت فوق، گویای نابرابری در نظام آموزشی ماست اما آیا هیچ فکر کرده ایم که به اینطریق چه آسيبی بر همبستگی ملی خود می‌زنيم؟ و جوانان و فرزندان خود را با معيار ثروت و طبقه بندی اجتماعی چنین ازهم جدا مي كنيم؟ قانونی كه حكم بر شكل گيری مدارس غير انتفاعی درکشورمان داد، قانون خوبی نبود. ای كاش راهی بر اصلاح آن در مجلس و دولت پيدا مي شد. می گویند که تشکیل و راه اندازی مدارس غیرانتفاعی در برنامه آموزشی کشور با این هدف انجام گرفت که سرمایه ها و توانمندی های مردمی در پیشبرد اهداف آموزشی به کارگرفته شود. صد افسوس که چنین نشد و هیچکس حساب سود را از سرمایه جدا نکرد

باید از اول می دانستیم که اينگونه خواهد شد و سرمایه از قاعده معروف «منفعت» تبعیت خواهد کرد. صاحبان ثروت همانگونه که چند سال پیش بر اساس قانونی، خدمت سربازی را برای فرزندانشان خریداری کردند از این رهگذر هم سهم بیشتری از دانش ملی را برای آنها مطالبه کردند. بدینگونه بود که موهبت علم برای آنان که قدرت خرید بیشتری داشتند به مثابه هر کالای ارزشمند دیگری فروخته شد. و بالاخره موضوع معروف انشا که «علم بهتراست یا ثروت؟» پاسخ ديگری یافت. «علم قابل خریداری به وسیله ثروت است». چقدر عریان و بی رحمانه!

امروز کمتر کسی منکر این واقعیت است که کیفیت آموزش در مدارس خصوصی چندین برابر، متمایز از نوع دولتی آنست. فراتر از بخشی‌نگری و طرح دردمندانه موضوع که زبان‌حال بخش وسیعی از اقشار کم درآمد شهری و روستایی است. به نهادینه شدن فرهنگ خاصی در جامعه که با کلیه آرمان ها و ایده های اخلاقی و دینی ما فاقد سازگاری است چه پاسخی داریم؟

 مگرنه اینست که درنظام آموزشی فعلی ما، با متغیر ثروت، افراد جامعه به دوبخش پر درآمد و کم درآمد تقسیم شده اند و بهره‌مندی از آموزشی با کیفیت بالاتر، فقط حق قانونی و طبیعی قشر اقلیتی از جامعه گشته است، که قدرت پرداخت بیشتری دارند؟ چه توجیهی برای اینکار خود داریم؟ ناپسندترین تصور از چنین برداشتی، چه مي تواند باشد؟ جز نهادینه ساختن یک ذهنیت مظلومانه در میان بخش کثیری از جوانان جامعه که محکومیت خود را به ادامه یک رقابت نابرابر و ناامید کننده با اقلیتی از جوانان هموطن خود، به رسمیت شناخته اند؟ اقلیتی که به مدد ثروت و دوره‌های ویژه آموزشی ازحیث علمی فربه شده اند و باد کرده اند؟

به لحظه ای بیندیشید که این دو، همزمان با ساعت آغاز رسمی غول کنکور سراسری، دست به قلم و پاسخنامه می برند تا سرنوشت آتی خود را برآن رقم بزنند. نتایج اینگونه رقابت ها روشن‌تر از آنست که من و شما نتوانیم آن را پیش بینی کنیم. زندگی حاصل از این ذهنیت و رشد سنی جوانان در چنین فضایی دارای چه پیامدی است؟ قطعاً پيامد دوستي و همبستگی از چنین فضایی نمی‌زاید.

از طرفی مشروعیت یافتن روحیه خود بزرگ بینی و فخرفروشی ناشی از تزریق و دوپینگ دانش به ذهن اقلیتی به کمک ثروت و فرستادن آنها به رقابت افرادی که اندرخم تأمين مايحتاج اوليه اند چقدرتلخ و آزاردهنده است؟ قطعا با چنین برنامه آموزشی، بخش وسیعی از استعدادهای جامعه از رشد طبیعی خود باز خواهند ماند و قبل از رسیدن به مرحله شکوفایی در مراحل آغازین رشد خود دست و پا خواهند زد. غنچه‌های استعدادشان نشكفته، خواهد پژمرد. بر مرگ این استعدادها کسی نمی گرید. چرا که استعدادها فاقد قبر و گورستانند و به قول علي شریعتی، گریه ما فقط بر قبر و گورستان است نه بر انسان‌ها و استعدادها. سخن این یادداشت، واضح تر از آنست که بیش از این نیازمند بحث و بسط آن باشد.

ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۵:۰۹
حالا باز یه شیر پاک خورده میاد میگه مقصر احمدی نژاده انگاری در دوران اصلاحات وسازندگی به دانش اموزان صبحانه وناهار وشام می دادند وهرکدام یه کامپیوتر در اختیارشان بود (253017)
هموطن
Romania
۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ۰۰:۴۹
من کاری به این موضوع خاص ندارم ولی شدیدا معتقدم که در دوره 8 ساله احمدی نژاد بلایی سر نظام آموزشی آمد که در آینده نسلی کم سواد تحویل حامعه خواهد شد! (253112)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۵:۱۸
در روزگاری نه چندان دور ضررش را خواهیم دید!!!!! (253020)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۵:۳۵
تبعیض ریشه در تاریخ این مملکت دارد و متاسفانه با تمام شعارهائی که از اول انقلاب سر دادیم بدلیل ضعفهائی که داشتیم نه تنها نتوانستیم با آن مقابله کنیم بلکه با شدت بیشتری به استقبال آن رفتیم . (253023)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۵:۵۴
من معلم که هنوز دغدغه معیشت و منزلت مناسب دارم حالا باشهریه یا بی شهریه ! رتبه بندی هم معلوم نیست کی؟؟ اجرا بشه! (253028)
داش کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۷:۰۹
جناب آقای روحانی عزیز فرهنگیان را دریاب آخه با 1میلیون حقوق که همش را باید پول اقساط وغیره وذالک بدن .باچی باید زندگی کنن. بدبختا نه بیمه درستی دارند نه افزایش حقوقی تو دولت قبلی هرازچندگاهی یک افزایش حقوقی در کاربود دردولت آقای خاتمی دائما پول تو حساب معلمان می ریختند.تواین دولت همه چیز خشکیده..معلمان خون میخورند.من یکی میخوام بزودی خودکشی کنم .پیش زن وبچه هام شرمنده ام شرمنده.یکی این پیامو به گوش جناب روحانی برساند. (253031)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۷:۳۷
کشور سرمایه داری همینه دیگه...!!!!!!! (253036)
یک دونه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۹:۰۵
واقعا تاسف برانگیزه،، (253050)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۹:۳۲
باید فرق بین کسی که مشارکت میکنه با کسی که حاضر نیست هزار تومان از جیب مبارک بده باشه تبعیضی هم در کار نیست آقا پول داده امکانات بیشتر گرفته قرار نیست یک عده خرج کنند یک عده دیگه بیان استفاده کنند بعد هم بگن ما زرنگیم پول ندادیم آش مفتی هم خوردیم (253063)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۲۱:۱۸
هزینه اموزش باید از طرف دولت تامین شود نه جیب مردم (253086)
هموطن
Romania
۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ۰۰:۵۶
طبق قانون تحصیل تا پایان دوره دیپلم بایستی رایگان باشد (253116)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ۱۱:۵۷
تحصیل و امکانات رایگانه اما اگه امکانات اضافی می خوان باید کمکی هم در خرید آنها انجام بدن (253164)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۷ ۰۰:۰۶
امکانات اضافی رو باید در مدارس خصوصی ارائه داد نه در قسمتی از یک مدرسه دولتی!
ضمن اینکه با پیشرفت دنیا خیلی از موارد امکانات اضافی نیستند بلکه ضروریات تحصیل به حساب می آیند! (253339)
محمود دزفولی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ۰۸:۰۷
والله توی قانون اساسی نوشته شده تحصیل تا پیاین دوره متوسطه مجانی هست.ببخشید پدر ما تاجر و بازاری و دکتر مهندس نیست ما باید چیکار کنیم.خدائیش همه جا تبیعض هست کاش سیاهپوست بودیم و تو اروپا و امریکا زندگی میکردیم و هرازگاهی یکی بخاطر رنگ پوستمان تبعیض نژادی میکرد نه اینکه اینجا همه اش تبعیض نژادی هست آنهم بخاطر تمکن مالی کمتر. (253126)
آزرمیدخت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۹:۳۶
یادش بخیر دردورانیکه ما دانش آموز بودیم هیچ نوع تفکیک وتفاوتی وجود نداشت نه تنها پول ازمون نمیگرفتن بلکه تو مدرسه بهمون خوراکی ها سالم مثل سیب و موز وپسته وشیرمیدادن وبه بهانه های مختلف و تحت عنوان جایزه کلی لوازم التحریر بهمون میدادن یایایایایایایایایایایادشششششش بخیر (253064)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ۱۶:۱۳
بخاطر همین هم حقشو دادین (253222)
کیا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۱۹:۴۹
حداقل انهایی که دارند استفاده بهتر کنند نه اینکه آنان را هم محروم کنیم درست است که باید شرایط برابر فراهم گردد ولی وقتی شرایط نیست چه (253068)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۲۱:۲۲
مدارس غیر انتفاعی هم وضع خوبی ندارند کدام یک فضای و امکانات اموزشی رفاعی وتفریحی مناسب برای بچه ها دارند متاسفانه هیچ کس در این کشور به فکر اموزش چه در دانشگاه و چه در مدرسه نیست اخه به خونه اجاره ای هم مدرسه میشه گفت. (253087)
هموطن
Romania
۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ۰۰:۵۶
اولا چرا شرایط نیست؟؟؟؟!!!!
ثانیا اگر هم شرایط نیست می تواند درمدارس جداگانه اجرا شود ( مثل طرح مدارس غیرانتفاعی) نه در یک مدرسه مشترک (253115)
اریایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ۲۱:۵۲
عدالت حکم می کند کسی که برای اموزش فرزندش حاضر نیست به اندازه یه چیپس روزانه بچه اش هزینه کند اما صد ها برابربرای غیر ضرورترین چیزها خرج مکند با کسی که برای تحصیل فرزند خود هزینه وسایل اموزش فرزندش را تحمل میکند باید تفاوت باشد درغیر ان صورت بی عدالتی بود اقای نویسنده شما طوری نوشتید انگار ان دانش اموزان اخراج شدن اتفاقا بدون یک ریال از امکانات عادی مدارس که میلیونها تومان هزینهدارد استفاده می کنند شما فقط یک مثال بزن کهیک وزارت خانه دیگر کوچکترین خدمتی بدون دریافت پول داشته باشد انصاف چیز خوبی (253093)
هموطن
Romania
۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ۰۰:۵۳
اولا طبق قانون تحصیل تا پایان دوره دیپلم بایستی رایگان باشد
ثانیا به فرض قبول ادعای شما باید در مدارس جداگانه اجرا شود ( مثل طرح مدارس غیرانتفاعی) نه در یک مدرسه مشترک (253114)
یک دونه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ۰۹:۱۱
اموزش وپرورش ،تجسس درزندگی روزمره مردم نیست،که کسی رومجبورکنی بخاطرخریدیک چپیس فرزندش از نابرابری اموزشی برخوردارباشه (253130)
مهرداد
Turkey
۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ۰۱:۱۷
نتیجه چنین رفتاری را نباید در آینده جست، در شرایط فعلی نیز می توان دید. وقتی که رضایت درونی شخص نه به خاطر انجام درست کاری است بلکه به خاطر این است که دیگران نتوانستند انجامش دهند.... شادی و سرور در نتوانستن دیگران است و تنها در این هنگام نفسی راحت میکشیم...
مغرور از موفقیت در شرایط نابرابر، شادی از شکست خوردن دیگران...... (253118)
معلم منطقه محروم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ۰۵:۲۶
دهها معلم ابتدایی صرف داشتن مدرک فوق لیسانسی که از دانشگاه ازاد گرفتند بدون اینکه تغییر مقطع بخورند در دبیرستانهای شهرستان ما درس می دهندو بچه هایی که از ابتدایی و راهنمایی وارد دبیرستان می شوندادبیاتشان و زبان فارسیشان را با دو سه پاس می کنندو اعمال جمع و تفریق و تقسم ریاضی را نمی توانند انجام دهند .
دهها نفر بدون شایستگی صرف بودن در ستاد الف و ب مدیر و معاون و ...مدارس می شوند بدون شایستگی
دهها نفر منتقل می شوند با سفارش الف وب و دروس اصلی با اضافه کار یک یا دو معلم مدیریت می شود و...وخدا عاقبتشو ... (253121)
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ۰۸:۰۸
مشكل اصلي عدم اجراي قانون اساسي است كه ميگه تحصيل رايگانه و مجلس نيز با اختصاص بودجه به آن مخالفت ميكنه . (253127)
نسیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ۰۸:۵۵
در شیراز مدرسه ای ابتدایی در ناحیه 3 نیز همین کار را کرده است و مدیر به صراحت می گوید هر کس پول داده میرود کلاس هوشمند در حالی که دانش آموز ممتازی که بضاعت مالی ندارد در کلاس عادی نشسته است. چرا مسوولین کاری نمی کنند؟؟؟ (253128)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ۰۹:۵۳
خرج مدرسه باید با پول دولت فراهم شود نه مردم (253136)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ۱۰:۰۸
اگر دولت خرج و برج ناشی از سوء مدیریتها و ناسالمیهای ساختاری داخلی و بین‌المللی خودش را کاهش بدهد امکان پرداخت خیلی از هزینه‌های اینچنینی زیربنایی به راحتی وجود خواهد داشت. نظام اقتصاد سیاسی ما در مورد نظام آموزش و پرورش و امور تفریحی مردم ما تنگ نظریهای افراطی دارد. (253137)
رضا
۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ۱۱:۱۱
پایه ها ویران است .باید از نو بسازیم همه چیز را.
باید حقوق مسلم خود را لیست کنیم تا جایگاه حق مسلم انرژی هسته ای به دست آید. و اولویت ها مشخص گردد.گذشته ها را مدام مرور کنیم به اصلاح مسیر در لحظه لحظه عمر بیندیشیم. بیاد آوریم که تحصیل رایگان از اصول انقلاب سفید شاه بود . که البته همه ماجرا این نبود . سنگینی حقوق کودکانی را که امکان تحصیل در مدارس غیر هوشمند را هم ندارند بر شانه های خویش احساس کنیم .
بیندیشیم چه می توان کرد چه باید کرد؟ (253141)
مهربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ۱۶:۲۸
کی معیشت و منزلت معلم خوب میشه کی فرهنگیان میتوانند تحصیلات تکمیلی در دانشگاه فرهنگیان داشته باشند کی چرخش مدیران در مدارس و ادارات اتفاق می افتد و...؟ (253227)