به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۴۶
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۵ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب : ۵۹۰۹۲
درمبخش نشان‌شوالیه هنروادبیات فرانسه ‌را گرفت

معرفی شوالیه جدید ایران

گروه فرهنگ و هنر: «کامبیز درمبخش» از سوی سفارت فرانسه عنوان شوالیه را دریافت کرد و سفیر اين كشور در تهران، نشان «شوالیه» (بالاترین نشان فرهنگ و هنر فرانسه) را به كاريكاتوريست ايراني هدیه کرد.
کامبیز درمبخش، ۷۲ ساله یکی از شناخته شده ترین کارتونیست‌های ایرانی در جهان است
کامبیز درمبخش، ۷۲ ساله یکی از شناخته شده ترین کارتونیست‌های ایرانی در جهان است
سفارت فرانسه با برپایی مراسمی، نشان شوالیه را به «کامبیز درمبخش» اهدا کرد. بنا بر این گزارش، در این مراسم بزرگمهر حسین پور، پوریا عالمی، جواد مجابی، کامبیز درم بخش، محمود دولت آبادی، محمدعلی جعفریه، حسن کریم زاده و هادی حیدری حضور داشتند. سفیر فرانسه، نشان «شوالیه» (بالاترین نشان فرهنگ و هنر فرانسه) را به کامبیز درم بخش هدیه کرد.

"نشان هنر و ادبیات" ازجمله جوایز جانبی "نشان ملی لیاقت" است که هر سال به نزدیک به ۳۰۰ نفر به ترتیب اهمیت در سه بخش فرمانده، افسر و شوالیه اهدا می‌شود. درم‌بخش چند روز پیش از دریافت این جایزه به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفت: "حدود یک سال پیش به من خبر داده شد که قرار است جایزه نشان شوالیه ملی لیاقت به من اعطا شود."

او گفت: "من اولین کسی هستم که در هنرهای تجسمی در ایران این نشان را می‌گیرم. پیش از من در سینما، ادبیات و موسیقی این نشان به هنرمندان این رشته‌ها داده شده بود ولی هیچ گاه این نشان به هنرمندان تجسمی ایرانی اعطا نشده بود." پیشتر کسانی چون شهرام ناظری (خواننده)، جلال ستاری (اسطوره شناس)، اصغر فرهادی ( کارگردان سینما) و پری صابری (کاگردان تئاتر) این نشان را دریافت کرده بودند.

در مراسم روز یکشنبه چند چهره فرهنگ و هنر ایران از جمله محمود دولت آبادی، جواد مجابی و بزرگمهر حسین‌پور حضور داشتند. کامبیز درم‌بخش، ۷۲ ساله یکی از شناخته شده‌ترین کارتونیست‌های ایرانی در جهان است که تاکنون جوایز متعددی به دست آورده و چندین نمایشگاه انفرادی از او در کشورهای مختلف برگزار شده است. بدون شرح، دفتر خاطرات فرشته‌ها، کتاب کامبیز، میازار موری که دانه‌کش است، المپیک خنده، سمفونی خطوط، اگر داوینچی مرا دیده بود و کتاب‌های مشترک طنزاندیشان امروز ایران و طنزاندیشان امروز ایران در خارج از کشور از جمله کتاب‌های منتشر شده از اوست.