به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۳۱ ساعت ۱۹:۴۵
کد مطلب : ۷۸۵۳۲
کیاسری: دولت قبل، خانه ما را هم قفل زده بود

گزارشي از باز شدن يك قفل ديگر با كليد روحاني

گروه سیاسی: ششمین مجمع عمومی و فوق العاده خانه احزاب پس از گذشت سال‌ها از برگزاری پنجمین مجمع عمومی این تشکل به هر ترتیب برگزار شد.
گزارشي از باز شدن يك قفل ديگر با كليد روحاني
به گزارش ایسنا در این جلسه که از صبح امروز (پنجشنبه) در سالن ششصد نفره وزارت کشور با حضور دبیران کل و نمایندگان 127 حزب از مجموع 180 حزب عضو خانه احزاب برگزار شد ابتدا وزیر کشور سخنرانی و در سخنان خود بر این موضوع تاکید کرد که به نظر من در برگزاری این نشست تا به حال تاخیر شده است. انتظار ما این بود که یک ماه پس از تحویل دولت، خانه احزاب کار خود را شروع کند. 21 ماه مدت زیادی است. افراد زیادی برای هماهنگ کردن و برگزاری این مجمع فعالیت کردند. امیدواریم که فعالیت‌ها هدف‌دار شود و گام بلندی را در فعالیت حزبی کشور برداریم.

وی افزود: تاکید بر آن است که احزاب و گروه‌ها به عنوان تشکلی قانونی خودشان جلودار قانون باشند. همه ما باید بپذیریم که قانون در اولویت است و برای آن نهایت تلاشمان را بکنیم. امیدواریم محور تشکیل خانه احزاب تقویت قانون‌گرایی باشد. وزارت کشور در حوزه‌ی قانون‌گرایی و رضایتمداری عمومی به یقین در کنار احزاب خواهد بود. تعهد می‌کنم که با آنچه که در توان قانونی خود دارم از شما حمایت کنم.

مرتضوی کیاسری: دولت قبل، خانه ما را قفل زد
پس از سخنان وزیر کشور حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی کیاسری، دبیر هیات اجرایی خانه احزاب از وزارت کشور درخواست کرد که مکان مناسبی را برای فعالیت مجدد خانه احزاب در اختیار فعالان حزبی قرار دهد. وی با بیان اینکه ملامت فعالیت حزبی در ذهن ما بود، اظهار کرد: دوستان پیش از برگزاری مجمع به ما گفتند اگر کمتر از 10 و 20 نفر آقایان بیایند وزیر کشور برای صحبت نخواهد آمد در حالی که شما شیفتگان خدمت در قالب نظام حزبی هستید و حضور شعف‌آفرینی داشتید. کیاسری تصریح کرد: احزاب با همه توان برای خدمت به مردم، تدوین اساسنامه خانه احزاب و تحقق همدلی و همزبانی اعلام آمادگی کرده‌اند.

دبیر هیأت اجرایی خانه احزاب با اشاره به فرایند شکل‌گیری مجمع عمومی خانه احزاب خاطرنشان کرد: پس از اینکه اعضای هیأت اجرایی برای برگزاری این مجمع از جمله آقایان غفوری‌فرد، موسوی تبریزی، میرمحمدی، طاهرنژاد، حکیمی‌پور، پورنامدار و اسلامی‌تبار مشخص شدند، جلسات مکرری برای تعیین مدیریت هیأت اجرایی برگزار شد و بنده مسئولیت هیأت اجرایی را بر عهده گرفته و مشق اداره امور را برای برگزاری این جلسه نوشتم، ضمن اینکه دوستان با اهتمام در این جلسه حاضر شدند و اثبات کردند اهل همدلی و همزبانی هستند. کیاسری با تاکید بر اینکه ما به کار تحزب پایبند هستیم و از دولت انتظار حمایت داریم،‌ گفت: دولت قبل، اوقاتش تلخ شد و خانه ما را قفل زد و در واقع خانه ما را بردند، لذا انتظار ما این است که وزارت کشور در هماهنگی با آقای روحانی یک مکان مناسب و مطلوب در اختیار خانه احزاب قرار دهد

کاشفی: دبیرکل انجمن مدیران صنعتی ایران هستم و قبلا عضو حزب مشارکت بودم
اگرچه تا زمان خروج وزیر کشور از سالن نظم خاصی برقرار بود اما پس از آن بی‌نظمی و خوددار نبودن اعضای خانه احزاب بسیار به چشم خورد؛ خاصه وقتی که حسین کاشفی، رییس خانه احزاب در دور پنجم برای سخنرانی روی سن رفت. در ابتدا شخصی از بین حاضرین از کاشفی سوال کرد: شما از طرف کجا به مجمع عمومی خانه احزاب آمده‌اید کاشفی هم پاسخ داد: من دبیرکل انجمن مدیران صنعتی ایران هستم و البته قبلا عضو حزب مشارکت بوده‌ام.

وی ادامه داد: ما بنا داریم هیأت رئیسه مشترک از دوستان اصلاح طلب و اصول‌گرا و مستقل تشکیل دهیم و بر همین اساس آقایان کواکبیان، صفرزاده، حشمتیان، از طیف اصلاح طلب و و آقایان غفوری‌فرد و کوهکن و کریمی اصفهانی از طیف اصول گرا برای هیأت رئیسه خانه احزاب را پیشنهاد می‌دهیم. در ادامه شیخیانی، دبیر کل حزب مردم پشت تریبون قرار گرفت و با بیان اینکه اصلا دوره قبل رسمیت نداشته است خطاب به حاضرین در انتقاد به هرج و مرج موجود در جلسه گفت: دارید همان کاری را می‌کنید که باعث شد خانه احزاب در دوره قبل به تعطیلی کشیده شود. وی افزود: خانه احزاب، سیاسی نیست و انتخاب رییس و هیات ریسه باید بر اساس رای گیری باشد.

کوهکن: پیشنهاد ما این است که از لشگرکشی و تخاصم حزبی پیشگیری شود
کوهکن، عضو هیات رییسه جبهه پیروان خط امام و رهبری دیگر سخنران این جلسه بود. وی در انتقاد از نوع گفتمان نمایندگان احزاب در این جلسه از فعالان حزبی و نمایندگان تشکل های حاضردرخواست کرد که با روش اقناعی با یکدیگرصحبت کنند سپس وارد فاز اصلاح اساسنامه شوند. دبیرکل جمعیت نمایندگان ادوار با بیان اینکه باید پیش از این مجمع عمومی، یک جلسه‌ آزاد برگزار می‌شد، گفت: به مشام می‌رسد که جریانات سیاسی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که خانه احزاب باید زیر سقف خانه احزاب فعالیت صنفی کند و خروجی آن طریقه صحبت با یکدیگر را مورد توجه قرار دهد چرا که این نحوه صحبت فعلی اعضا با یکدیگر منجر به تعامل درست حزبی نخواهد شد.

نماینده اصولگرایان در این جلسه تاکید کرد: خانه احزاب به هر دلیلی مدتی فعالیت نداشت و اکنون می‌خواهد دوباره فعالیت کند بنابراین همه باید نظرات خود را ارائه دهد و در این زمینه با روش های اقناعی برخورد کند. وی برهمین اساس افزود: پیشنهاد ما این است که از لشگرکشی و تخاصم حزبی پیشگیری شود و لازمه همدلی با دولت اول از همه ایجاد همدلی و همزبانی بین خودمان است.

سعید یاری، نماینده احزاب مستقل در این جلسه با بیان اینکه آپارتاید حزبی و تبعیض بیا احزاب را محکوم می‌کنیم از اقدامات وزارت کشور در دیدار با برخی دبیران کل و نمایندگان احزاب انتقاد کرد و گفت: این اشکال دارد که فقط عده‌ای برای ملاقات با وزیر کشور و معاون سیاسی او دعوت می‌شوندو برهمین اساس است که عده‌ای از احزاب خود را برتر می‌دانند و معتقدند بقیه پست تر هستند.

انتقاد فومنی از نپذیرفته شدن به عنوان کاندیدای هیات رئیسه موقت
در ادامه قرار شد که کاندیداهای هیات رئیسه موقت معرفی شوند و در همین راستا مصطفی کواکبیان، حسن غفوری فرد، علی کیهانیان، جت الاسلام والمسلمین مرتضوی کیاسری، سعید یاری و ابوالقاسم رئوفیان کاندیدا شدند که با رای گیری انجام شده در نهایت، مصطفی کواکبیان با 71 رای به عنوان رئیس، حسن غفوری فرد با 33 رای به عنوان نایب رئیس انتخاب شدند که به اصلاح اساسنامه‌ بپردازند. محمد زارع فومنی دبیر کل جبهه مردمی اصلاحات نیز برای هیأت رئیسه موقت خانه احزاب اعلام کاندیداتوری کرد، اما حجت‌الاسلام علی‌اکبر مرتضوی کیاسری که به صورت موقت ریاست این جلسه را برعهده داشت، تأکید کرد که آقای فومنی نمی‌تواند برای ریاست خانه احزاب نامزد شود چرا که حزب وی در خانه احزاب عضویت ندارد. میرمحمدی خطاب به فومنی گفت: آقای فومنی شما در خانه احزاب عضویت ندارید. شما می‌گویید پروانه فعالیت هم گرفته‌اید اما خانه احزاب در آن زمان تعطیل بوده است. بنابراین شما چگونه عضو شدید؟

پس از سخنان میرمحمدی، محسن کوهکن بار دیگر به پشت تریبون رفت و جو مجمع عمومی عادی خانه احزاب را آرام کرد. کوهکن در بخشی از سخنان خود اظهارکرد: سال همدلی و همزبانی است و ما باید به فرمایشات مقام معظم نگاه شعارگونه نداشته باشیم و فرمایشات معظم‌له را در دستور کار خود قرار دهیم. با این روند در ادامه مرتضوی کیاسری اعلام کرد که می‌توانیم پیشنهاد آقای کوهکن را عملی کنیم و این موضوع را با حاضرین به رای بگذاریم که امثال آقای فومنی با توجه به شرایطشان می‌توانند کاندیدا شوند یا خیر. پس از قبول اکثریت اعضا موافقت شد که فومنی نیز در میان کاندیداها قرار بگیرد.

علی کیهانیان، دبیر کل حزب حامیان انقلاب اسلامی از فرصت آزاد بودن تریبون استفاده کرد و گفت: اگرچه ما به آقایان کواکبیان و غفوری فرد ارادت داریم اما اجازه دهید که عرصه برای فعالیت همه فراهم باشد و اینقدر انتخابات فرمایشی برگزار نشود.

مقیمی: قالیباف قبول کرده مکان مناسبی در اختیار خانه احزاب قرار بگیرد
حضور یکباره محمدحسین مقیمی معاون سیاسی در این جلسه از دیگر حواشی آن بود. وی در جایگاه هیات اجرایی اعلام کرد که آقای رحمانی فضلی با آقای قالیباف شهردار تهران صحبت کرده و ایشان قبول کرده‌اند که مکان مناسبی را در اختیار خانه احزاب قرار دهد.

موسوی تبریزی: قانون بد بهتر از بی قانونی است و ما باید براساس حکومت قانون عمل کنیم
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین موسوی تبریزی، از روسای پیشین خانه احزاب در جایگاه سخنرانی قرار گرفت و اظهار کرد: غیر از برگزاری این مجمع عمومی هیچ راه قانونی دیگری وجود نداشت و ما باید طبق قانونی که خود تصویب کرده‌ایم عمل کنیم. موسوی ‌تبریزی با بیان اینکه یک سوم از اعضا اساسنامه را امضا کرده‌اند و بر همین اساس این جلسه تشکیل شد، ادامه داد: اصل تشکیل جلسه بر اساس اساسنامه کاملاً قانونمند است.

رئیس اسبق خانه احزاب تصریح کرد: دوستانی که از اول در خانه احزاب حضور داشته‌اند می‌دانند که نشست‌های مختلف خانه احزاب بر اساس تعامل،‌ گفتار و شنیدارها تشکیل می‌شد که مفید بود و در دولت‌های مختلف دوستان کنار یکدیگر صحبت می‌کردند. وی با اشاره به برخی از تغییرات در هیأت رئیسه ادوار خانه احزاب به عملکرد خوب اعضا در دوره‌های قبل پرداخت و گفت: من از اعضای حاضر در این جلسه درخواست می‌کنم که مسائل جزئی و سیاسی گروهی را در مجمع عمومی دخیل نکنند و صرفاً بر اساس اساسنامه حرکت کنند.

موسوی ‌تبریزی در عین حال متذکر شد: در این جلسه اتفاقی بر خلاف اساسنامه صورت گرفت اما اینکه چرا خلاف اساسنامه است را به احترام اعضا نمی‌گویم. رئیس اسبق خانه احزاب با بیان اینکه بنده فقط نکته‌ای را خطاب به هیأت رئیسه می‌گویم بیان کرد: هیأت رئیسه فقط حق داشت که هیأت رئیسه موقت را انتخاب کند و باید طبق مصوبات آن هیأت رئیسه عمل کنند اما ما باز هم برای حفظ اتحاد و وفاق حرفی نداریم.

وی با تأکید بر اینکه اعضای حاضر در مجمع عمومی باید از رفتارهای غیرعادی و پرخاشگری پرهیز کنند، یادآور شد:‌ اکثر چهره‌های حاضر از قبل از انقلاب فعال بوده و پس از انقلاب و در مقابله با گروهک‌ها و حضور در جبهه‌ها مطرح هستند لذا ما همیشه در کنار یکدیگر بوده‌ایم.

موسوی تبریزی گفت: قانون بد بهتر از بی قانونی است و ما باید نظم و قانون داشته باشیم و براساس حکومت قانون عمل کنیم. موسوی‌تبریزی در پایان تصریح کرد: اگر هیأت رئیسه تشکیل شد باید با رأی دو سوم اعضا اساسنامه را اصلاح کند. غفوری فرد: اگر خانه احزاب دست یک جناح باشد دیگر خانه احزاب نخواهد بود غفوری فرد از دیگر سخنرانان این جلسه بود. وی با بیان تاریخچه‌ای از روند فعالیت های خانه احزاب درسال های نخست تشکیل آن تأکید کرد: فعالیت خانه احزاب باعث تلطیف فضای سیاسی کشور و کاهش تنش احزاب شده بود.

غفوری‌فرد همچنین در ادامه به روند فعالیت خانه احزاب در دوران اصلاحات اشاره و خاطرنشان کرد: آقای خاتمی زمانی قول خرید مکانی برای خانه احزاب را داده بودند که البته به قولشان عمل کردند و این کار انجام شد، ولی بعدش این خانه را قفل کردند. وی تأکید کرد: خانه احزاب به نفع دموکراسی و حکومت پارلمانی است بنابراین نباید کمک کننده هیچ حزب و جناحی باشد بلکه می‌بایست به رشد تحزب در کشور کمک کند. اگر خانه احزاب دست یک جناح باشد دیگر خانه احزاب نخواهد بود.

در ادامه هیأت رئیسه موقت مجمع فوق العاده خانه احزاب اسامی منشی و ناظرین موقت مجمع عمومی خانه احزاب را اعلام کرد. بر این اساس صفرزاده و نمازی به ترتیب با 64 و 49 رأی منشی اول و منشی دوم و حشمتیان و نقیعی به ترتیب ناظر اول و دوم مجمع فوق‌العاده خانه احزاب شدند.

اعلام موضع دبیرکل حزب موتلفه نسبت به نوع برگزاری جلسه
موضع گیری دبیرکل حزب موتلفه اسلامی درباره نوع برگزاری این جلسه از دیگر حواشی آن بود چنانکه محمد نبی حببی طی گفت و گویی با خبرنگار ایسنا اعلام کرد که به دلیل این نوع برگزاری جلسه که بیشتر شبیه یک جلسه عادی است تا یک مجمع عمومی در رای گیری شرکت نخواهد کرد اما پس از دقایقی گفت که با توجه به اینکه هیات رئیسه موقت متوجه نحوه نادرست رای‌گیری شدند و روال آن را تغییر دادند ما بر اساس این تغییر و برای کمک به تشکیل تشکل احزاب و به منظور دفاع از تحزب، تغییر نظر دادیم و در رای گیری شرکت خواهیم کرد.

در مجمع عمومی خانه احزاب شخصیت‌های حزبی از جمله آیت الله موسوی تبریزی دبیرکل مجمع محققین و مدرسین، غفوری‌فرد عضو حزب مؤتلفه، رئوفیان دبیرکل حزب ایران زمین، حق‌شناس عضو حزب اعتماد ملی، کریمی اصفهانی دبیرکل جمعیت اصناف و بازار، سیدکمال‌الدین سجادی دبیرکل حزب کارمندان، حجت‌الاسلام فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات، کوهکن دبیرکل حزب نمایندگان ادوار،‌ غریبانی عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، شیخیانی دبیرکل حزب مردمی، راکعی دبیرکل حزب زنان مسلمان نواندیش، حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت ایران، جمشید ایرانی دبیر جبهه اعتدال‌گرایان، کیاسری دبیرکل جامعه جانبازان،‌ راه‌چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی‌، طاهرنژاد عضو حزب کارگزاران، نجف‌قلی حبیبی عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری، کمیجانی رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، بیادی دبیر کل حزب آبادگران، حبیبی دبیرکل حزب مؤتلفه، سیدمحمد حسینی، حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار، حسین کاشفی، روح‌الامینی عضو جبهه ایستادگی و سیدمحمد صدر نماینده سابق مجلس حضور داشتند.

مجمع عمومی خانه احزاب جلسه‌ای برای مشخص شدن قد و قواره سیاست ورزی در کشور
به هر ترتیب و پس از مذاکرات و انتقادها و طرح موضوعات بجا و یا غیرضروری در مجمع عمومی و فوق العاده خانه احزاب تصمیم گرفته شد که ادامه روند مجمع فوق العاده خانه احزاب، 21خردادماه برگزار شود و نمایندگان و دبیران کل احزاب فرصت دارند تا دهم خردادماه پیشنهادات خود را برای اصلاح اساسنامه به دبیرخانه خانه احزاب ارائه دهند. باید دید که آیا قرار است این خانه در ادامه، روی آرامش را ببیند یا اینکه در مسیر منتهی به سر پا شدنش هم چنان شاهد و ناظر نوع ادبیاتی باشد که در فضای سیاست و سیاستمداری، سخیف دانسته می‌شود.

مقداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۳۱ ۱۹:۵۱
آرزودارم اسمی ازدولت قبل به میان نیایدتاشایدروزی فرارسد که نام احمدی نژادفراموشم شود. (304348)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۱ ۰۲:۴۲
شما هم خودتو مسخره کردین . کلید ، کلید ......... ول کنین بابا این کلیدو به مشکلات مردم برسید (304374)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۳۱ ۲۰:۲۹
نمی دونم چرا نمی خواهند انتخابات در ایران مثل همه دنیا حزبی باشد. حکومتیان از چی نگرانند. (304350)
دبیر زبان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۱ ۰۱:۵۷
انها از دموکراسی و حکومت قانون میترسند (304369)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۳۱ ۲۰:۵۲
سلام
باز شدن یک قفل دیگر ؟! دیگر ؟!!!
ممکنه چند تا از قفل هایی که قبل از این روحانی باز کرده رو اسم ببرید که ما هم مطّلع بشیم ؟! (304352)
امیرازقم
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۳۱ ۲۳:۲۸
شما که کلا چیزی را نمیبینید ! سازمان برنامه ریزی بودجه را نمیبینید ؟ گزارشات نهادهای پولی و مالی بین الملل را نمیبینید ؟ خانه ی روزنامه نگاران را نمیبینید ؟خانه ی سینما را نمیبینید ؟ خانه ی احزاب را نمیبینید ؟ آزادی تجمعات و اصناف را نمیبینید ؟ راهپیمایی روز کار گر بعد 8 سال را نمیبینید ؟ جمع کنید بابا شورش را در آوردید گند زدید به مملکت پرو هم شدید اون دولت تحریم فسادتون هم دیدیم با 860میلیارد درآمد نفتی جز فساد و دزدی چیز دیگه ای نداشت (304365)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۳۱ ۲۳:۴۲
اگر روند سیاسی احمدی نژاد یا جلیلی ادامه داشت ، الان دلار حدود 100 هزار تومان و کشور در حال جنگ با دنیا بود ، اگر اینگونه به شرایط فعلی نگاه کنی واقع بینانه تر است (304367)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۳۱ ۲۰:۵۴
انشاا... کلید توسعه اعتدالی سیاسی و توجه ب همه احزاب با یک چشم مورد توجه باشدو کینه و نفرت جناحی ب رقابت رفاقتی تبدیل شود (304353)
فریبرز یاری
Germany
۱۳۹۴/۰۲/۳۱ ۲۱:۱۰
دورهمی دبیران کل احزاب چند نفری خودی مبارک باد (304354)
امیرازقم
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۳۱ ۲۳:۳۴
همیشه در اقلیت بودید ولی پررو و وراج و تمامیت خواه !
برای همین هم است که از رفراندوم میترسید از دموکراسی وحشت دارید . شاید آزادی را مانند القاعده و سلفی و تکفیری کفر میدونید ! (304366)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۳۱ ۲۳:۵۰
اینجا خاورمیانه است با سویس اشتباه نگیر که همین را هم از دست خواهی داد (304368)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۳۱ ۲۱:۴۴
چه فاییده وقتی عقبه ی اجتماعی اصلاح طلبها فریبخورده و بازیچه ی دست پوپولیستها شدن . از همین الان میگم که نه مجلس مال اصلاح طلبها است و نه ریاست جمهوری دور بعد !
دوستان من که یکبار چوب عبور از خاتمی را خوردند و حالا هم گرز عبور از روحانی برملاجشان نوش جان مینمایند. انگار خود زنی های جریان اصلاحات تمامی نداره روزی میرسه که حتی دسترسی به یه سایت معمولی خارجی هم ندارید . روزی میرسه مرد غریبه تو صورت ناموست نگاه میکنه و برای آرایش جریمه مینویسد !
روزی خواهد رسید اون روز رامیبینم شما هم خواهید دید (304357)
خاکپور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۳۱ ۲۳:۰۵
بهار جان با اینکه یکی از طرفداران پر و پا قرص سایت شما هستم ولی برای شما و برای خودم و همه اصلاحطلبان متاسفم چطور می توانیم به شما امیدوار باشیم در حالی که از ترس توقیف شدن به جای اسم میر حسین و کروبی و خاتمی نقطه چین می گذاری چگونه می توانیم به رسانه های بی عرضه اصلاح طلب امید داشته باشیم .....شما نمی توانید چند روز توقیف را تحمل کنید؟ (304361)
دبیر زبان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۱ ۰۲:۰۲
بهار حق داره چون رقیب بسیار ناراحت و پر قدرت است (304370)
دبیر زبان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۱ ۰۲:۰۳
یکی از بهترین قفلهایی که باید زودتر باز میشد بالاخره بازشد به امید گشایش در دیگر قسمتهای بشدت قفل شده... (304371)
اعتدال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۱ ۰۷:۳۵
روحانی ، متشکریم (304375)