به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۸:۴۲
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : ۵۸۵۵۲
برای احداث 19 کارخانه فولاد در استان مقصد!

پشت‌پرده انتقال‌فاجعه‌بار سرشاخه‌هاي‌کارون

گروه جامعه: عضو کمیسیون انرژی مجلس موضوع آب و حفظ کارون نیمه جان را موضوعی ملی، امنیتی و حیاتی برشمرد و گفت: آمارهای ارایه شده پیرامون میزان آوردهای سالانه کارون ساختگی و به دور از واقعیت است.
پشت‌پرده انتقال‌فاجعه‌بار سرشاخه‌هاي‌کارون
جواد سعدون زاده درباره انتقال آب از سرشاخه‌هاي کارون توضیح داد: از دستور قاطع رئیس جمهور و معاون اول ایشان مبنی بر توقف پروژه بهشت آباد سپاسگزاری مي‌کنم؛ کما اینکه از اقدام وزیر نیرو باید تشکر کرد زیرا بدون شک موضوع آب و حفظ حیات کارون نیمه جان یک موضوع ملی، حیاتی و امنیتی است و آمارهای ارائه شده پیرامون آورد سالانه کارون ساختگی و به دور از واقعیت است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بهانه آب آشامیدنی به شهرهای مقصد، با تونل کوهرنگ 3 مرتفع مي‌شود؛ در نتیجه اجرای پروژه هولناک بهشت آباد با ظرفیت بیشتر از یک میلیارد مترمکعب برای احداث 19 کارخانه فولاد در استان مقصد است که قطع به یقین به فاجعه ملی و نزاع پیچیده ای منتهی خواهد شد. سعدون زاده چنین اقدامات بی پرده، شتاب زده و بومی‌نگر را موجب آن دانست که ضمن ایجاد چالش‌هاي ملی اجتناب ناپذیر، تمام سرمایه گذاری‌هاي گذشته دولت را در استان 6 میلیون نفری خوزستان نقش بر آب کند.

نماينده آبادان در مجلس با تاکید بر اینکه قریب 25 هزار میلیارد تومان هزینه ایجاد زیرساختهای مهار آب و انجام پروژه‌هاي کشاورزی و تولید برق از حیز انتفاع افتاده، ادامه داد: آیا این یک ضایعه ملی بزرگ نیست؟ زیان کشور با کاهش تولید برق در صورت انتقال آب سالانه بالغ بر 1000 میلیارد تومان خواهد بود و با افتتاح تونل کوهرنگ 3 به طول 20 کیلومتر و در عمق 30 متری زمین مانند زهکشی خطرناک همه چشمه‌هاي آن منطقه را خشک خواهد کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: 3 سال قبل شرکت مشاور اتریشی چنین تونلی را بر خط گسل مردود دانست و خط لوله انتقال آب را پیشنهاد مي‌دهد ولی امروز بدون در نظر گرفتن کوهرنگ 3 و بهشت آباد تخصیص آب برای اجرای طرح کشاورزی مقام معظم رهبری در خوزستان با مشکل جدی رو به رو شده است. وی گفت: آب آبادان در مسیر کارون و بهمنشیر با وجود باز کردن دریچه‌هاي سد از 4 هزار میکرو پایین تر نیامده است و این بدان معنا است که 4 میلیون اصله نخل در معرض نابودی قرار گرفته است از آب کارون با این کیفیت، قابلیت مصرف بهداشتی و شرب خود را از دست داده است و مضاف بر آن مرگ نخلستان ها را نیز به همراه دارد.

سعدون زاده افزود: آیا شما که دم از انتقال آب از سرشاخه‌هاي کارون را مي‌زنید نگران امنیت، سلامت وتامین معاش مردم خوزستان نیستید؟ چرا اصرار دارید مردم خوزستان را به هلاکت و فلاکت بیندازید؟ همان مردمی که به تعبیر امام راحل دین خود را به اسلام ادا کردند. سعدون زاده با اشاره به ناراحتی مردم خوزستان از این جفا، از ابلاغیه منع این انتقال خبر داد و گفت: چرا ضوابط را به سخره گرفته اید؟ نباید بگذاریم این مباحث تنش را به لا یه‌هاي جامعه کشیده شود زیرا در آن صورت امنیت قابل ستایش ایران با این اقدامات غیر مدبرانه به مخاطره خواهد افتاد. وی حفر تونل‌هاي 77 کیلومتری در جمهوری اسلامی بدون مجوز و قرارداد معین را نوعی سرکشی و یاغی گری در کشور دانست که دولت را ملزم به اعمال حاکمیت مي‌کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: کاری که صدام بعثی با ابزار جنگی در مورد خوزستان نتوانست انجام دهد، مي‌خواهید با شور کردن آب کارون، کرخه، بهمنشیر و خشکاندن 2 تالاب بزرگ هورالعظیم و هورشادگان انجام دهید و خوزستان را به عنوان دژ مستحکم انقلاب اسلامی متزلزل کنید؟ وی با بیان اینکه نباید برای کشور و امنیت آن هزینه‌هاي گزاف تراشید گفت: باید به چراغ‌هاي قرمز هشدار بموقع مراجع امنیتی کشور توجه کرد و این چراغ ها را برای پاسداری از وحدت ملی نیک ببینیم.