به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب : ۱۶۹۷۲
مرزنشينان ما هم روزگار غريبي دارند

«كولبري»؛ يك‌شغل يا مشكل حاد اجتماعي؟

گروه جامعه: مرزنشـین‌ها همواره همنشین قاچاق از دو سمت مرز بوده‌اند؛ واقعیت انکارناپذیری که زندگانی ساکنین خطوط مرزی کشور را تحت تأثیر قرار داده است. معضل قاچاق و شیوع این پدیده در منطقه مرزی کردستان از سال 1374 شکل نوین‌تری بخود گرفته و در اشکال سازمان یافته‌تری پيدا كرد و تبدیل به بحراني اجتماعي و اقتصادی شده است.
«كولبري»؛ يك‌شغل يا مشكل حاد اجتماعي؟
شورش عزيزي

بیکاری و فقر فرهنگی، نگرش جامعه را نسبت به این مقوله تغيير داده، به گونه اي که این پدیده به مبحثي پذیرفته شده تبدیل و از نگاه برخي از شهروندان امری ارزشی و شرافتمندانه تلقی مي‌گردد. بررسی هر چند اجمالی وضعیت معیشت ساکنان كردستان با در نظر گرفتن خط فقر، وضع اسف‌بار زندگانی برای بسیاری از خانواده‌ها را مشخص می‌کند. تردیدی نیست که قاچاق آفتی اقتصادی است.

با نگاه از نمای نزدیک به این مساله روشن می‌نماید که در بسیاری موارد، کولبر (به کارگران مرزی گفته می‌شود که برای کسب درآمد زندگی خود مجبور به حمل اجناسی می‌شوند.) که با سرمایه کم درحد بسته‌ای که بر پشت حمل می‌کنند و فرسنگ‌ها راه صعب‌العبور کوهستانی را ازمیان میادین مین مرزي طی می‌کنند تا لقمه ناني به سفره‌ خالي خانواده بیفزایند، اينگونه كولبران به نماد قاچاق و دشمنی خطرناک مبدل شده‌اند و هدف شلیک قرار می‌گیرند و یا پای بر مین می‌گذارند و...

از لحاظ جرم شناسی و از دیدگاه ضابطان و دستگاه قضایی اتهاماتی که به این افراد (كولبران) منتسب مي‌شود در وهله اول اقدام به قاچاق و حمل کالایی است که حقوق قانونی و گمرکی آن پرداخت نشده و در وهله دوم به لحاظ تردد آنها در نوار مرزی و احتمال خروج از مرزهای رسمی و تعریف شده بین دو کشور هم جوار است.

انتساب اتهام تردد غیرمجاز از مرز قابل مناقشه است؛ زیرا این افراد ساکنان نواحی مرزی هستند و بالطبع دارای فامیل و بستگانی در آن طرف مرز هستند و رفت و آمد آنها به نواحی مرزی بسیار طبیعی است. وانگهی ایجاد محدودیت برای این افراد که بسیاری از مایحتاج زندگی خود را در نواحی مرزی تامین مي‌کنند، مصداق بارز تحدید در رفت و آمد تلقی مي‌شود.

نمی‌توان منکر این شد که رد و بدل کالا از مبادی غیرقانونی کاری نکوهیده، خلاف قانون و مستوجب پیگیری است اما در اینکه مبادرت مرزنشینان به کولبری در اثر نیاز و ناشی از حالت ضرورت است، شکی نیست و به نظر مي‌رسد که در اجرای قاعده «الضرورات تبیح المحظورات» «پس هرکس که ناچار به ارتکاب گناهی مي‌شود در حالی که ستمگر یا متجاوز نباشد از نظر خدا مرتکب گناه نشده؛ البته خداوند آمرزنده و مهربان است»

و حدیث نبوی معروف به حدیث رفع که بر اساس آن ۹ چیز از امت رسول برداشته شده که یکی از آنها عمل اضطراری و آنچه ناگزیر به انجام آن شده اند و بر اساس آن اگر در حالت دفع ضرورت مبادرت به انجام کار مضطرالیه شود مرتکب آن بخشیده خواهد شد، باید در راستای مجازات نکردن این افراد که به قصد اشتغال، امرار معاش و رفع گرسنگی خانواده و فرزندان ناگزیر به کار کولبری شده اند گام برداشته شود و به جای مجازات آنها درصدد اشتغال این نیروهای آماده به کار برآمد.

مرزنشينان روزگار غريبي دارند، البته به زعم ما، انگار آنان از مرز جان گذشته‌اند. زنانگي زنان به لطافت سنگ شده در روزگار اين سرزمين، بازي و شادي كودكان عبور از مين است و مرز، جوانان نيز سايه سنگين مرگ را در پس آرزوهاي خود مي‌بينند. آنها هنوز گوش مي‌سپارند به وعده مسوولان، براي كار و سرمايه‌گذاري و هزار حرف گفته و ناگفته ديگر، اما اگر زماني برايشان باقي بماند.

شما اگر حتي يك بار مسيرتان به آن مناطق افتاد و طاقتي بود براي يك شب ماندن، البته اگر در كوه اطراق كنيد، زمزمه‌هاي شبانه‌اي را خواهيد شنيد كه همين كولبران در مسير سر مي‌دهند. رنگ آواز دارد و هزار آرزو. «بيا اي يارم، بيا اي تازه يارم‌/‌ بيا اي ستاره شب‌هاي تارم‌/‌بيا اي شاه پر بال خيالم‌/‌ بيا اي روشنايي شبانه خانه‌ام...» بيا اي... بيا. آنان دير زماني است كه مانده‌اند به انتظار تا روز روشنشان فرا رسد اما پارادوکس بزرگ عدم توجه لازم به وضعیت مرزنشینان از یکسو و انتظار بیهوده‌ی عدم ارتکاب به قاچاق از سوی دیگر موردی است كه جای نقد و بررسی دارد.

مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۸:۴۸
دارم ماهی 850 میگیرم با مدرک مهندسی عمران.ببخشید یکی به من بگه کی صاحب خونه و ماشین میشم؟جوونیمون تو بدبختی داره میره.خوشبختانه مجردم!! (135486)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۰:۳۸
خوبه فقط 4 سال درس خوندی و یه شغل بخور و نمیر هم داری، من بعد از 10 سال درس خوندن و گرفتن دکتری از کار بیکارم کردند فقط و فقط به خاطر تفکراتم و متأهل هم هستم. من که بهت حسودیم شد. (135523)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۹:۲۰
واقعیات تلخی که به ان پشت پا می زنند که دیده نشوند وادعای پوچ توزیع ثروت واسلامی بودن رامی دهند وزیاد هستند ازهمین افراد باکوج ازکشور درحال تدریس وبروز استعداد زاتی خودهستند (135494)
آرمین
Russian Federation
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۲:۱۰
یکی اون ور دنیا تو فضای شدید رقابتی بازار جهانی یه تلویزیون تولید میکنه به قیمت مثلا هزار دلار که شاید صد دلار براش سود داشته باشه
اونوقت کشور ما میاد وارد میکنه تا بخواد به دست مصرف کننده فلک زده ایرانی برسه واسطه ها 1000 دلار روش سود میکنند و به قیمت 2000 به دست مصرف کننده میرسه(قیمت کالاهای قاچاق در بازار این شهرهای مرزی مثل بانه برای یک کالا با برند و مدل مشابه گاهی نصف قیمت میباشد
سوال من از بهارنیوز این است که چرا رساندن کالاها با قیمت واقعی تر و بسیار ارزان تر به دست مردم عملی زشت و نکوهیده است در حالی که خیلی از این کالاها مثل تلویزیون و به طور کلی لوازم الکترونیک و بعضی لوازم الکتریکی مثل کولر گازی هیچ گونه تولیدی در کشور ندارند که بگوییم تعرف گمرک برای حمایت از آن هاست؟ (135576)
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۰۶:۰۹
10000000+++++++++++ (136141)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۳:۲۶
مشکلات معیشتی مردم و این قبیل تحقیر انسانها مهم نیست . مشکل اصلی کشور از نظر عده ای که تریبون های مختلفی هم در اختیار دارند بد حجابی بعضی خانم هاست . که اگر با آنها برخورد جدی شود ( مثلأ استاد نمره ندهد یا دولت با این جیره خواران خود برخورد کند و حقوقشان را قطع کند ) همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی مملکت حل می شود .
کجاست آن امام علی ع ، بزرگواری که در برابر آتش تنور به صورت خود سیلی میزند و گریه می کند که چرا از حال و وضعیت زندگی خانواده ای یتیم غافل ماندم ؟ (135617)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۹:۳۲
از دیدگاه مدیریت فعلی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز فقط استان سیستان و بلوچستان مرزنشین هستند و همه طرح های معیشت مرزنشینان فقط به این استان معطوف شده است. (135791)