به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب : ۴۸۶۵۲

پرونده بورسیه‌ها؛ تخلفات در حد فاجعه!

گروه سياسي- رسانه‌ها: روزنامه شرق در گزارشي به موضوع بورسيه‌هاي غيرقانوني در دولت سابق پرداخت و به نقل از مسئول هيات رسيدگي كننده پرونده در مجلس نوشت: «در برخی از بورسیه‌ها آنقدر تخلف مشهود است که مانده‌ام چطور مسوولان به این سادگی از کنار فروش موقعیت‌های علمی آن هم در سطح دکترا به این شکل مبتذل گذشته‌اند.»
پرونده بورسیه‌ها؛ تخلفات در حد فاجعه!
«حامد قادرمرزی»، نایب‌رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس در گفت‌وگو با «شرق» تاکید دارد ریشه استیضاح وزیر اتفاقا در افشاگری وزارت علوم درباره بورسیه‌های غیرقانونی بوده؛ «تا جایی که اطلاع داریم نام 10نماینده مجلس در میان فهرست سه‌هزار بورسیه غیرقانونی است که وزیر علوم به‌تازگی آن را افشا کرده و جالب‌تر اینکه بدانید برخی از همین نمایندگان پای نامه استیضاح وزیر را امضا نکرده‌اند و از وزارت علوم قول گرفته‌اند تا در صورت افشای اسامی، نامی از آنها برده نشود. یعنی یکجور مصالحه، چراکه اگر ماجرای استیضاح به جای باریک کشیده شود، بدون‌شک وزارت علوم هم ناگزیر از خواندن برخی اسامی خواهد شد. البته مجلس بی‌کم‌وکاست جزییات ماجرای بورسیه‌ها را برای افکارعمومی روایت خواهد کرد.» قادرمرزی کمی مصداقی‌تر درباره اشکال بورسیه خلاف قانون برخی نمایندگان مجلس توضیح می‌دهد: «شکل بهره‌مندی برخی نمایندگان متخلف از بورسیه به این ترتیب بوده که به خارج بورس شدند و بعد تبدیل به داخل کردند، این در حالی است که هیچ اثری از پذیرش اینها در دانشگاه‌های خارج از کشور وجود ندارد. سازمان بازرسی گفته جزییات پرونده محرمانه است اما دیر یا زود مقام‌های مسوول باید به افکارعمومی درباره خیانت علمی صورت‌گرفته در سال‌های گذشته اطلاع‌رسانی کنند.»

فساد علمی شانه‌به‌شانه فساد اقتصادی

سعدالله نصیری‌قیداری، معاون پارلمانی وزیر علوم پیش از این گفته بود، حدود یک‌هزارو۱۸۴نفر از سه‌هزار بورسیه غیرقانونی دوره احمدی‌نژاد بورسیه‌هایی بودند که به خارج بورس شدند و بعد تبدیل به داخل کردند و این افراد در حال حاضر همگی مشغول به تحصیل هستند و شهریه‌های آنان را نیز معاونت دانشجویی پرداخت می‌کند. اما بورسیه‌های خارج تبدیل به داخل باید حکم جایابی ارایه دهند.

قادرمرزی همچنین می‌گوید: «وزیر و معاون پارلمانی ایشان بنا دارند همه چیزها محرمانه باشد اما نمایندگان قرار نیست سکوت کنند چراکه فساد علمی دوره احمدی‌نژاد دست‌کمی از فساد اقتصادی نداشت. فکر کنید همین سه‌هزار دانشجوی بورسیه‌ای غیراستاندارد جذب‌شده در دولت نهم و دهم، دکترهای آینده کشور خواهند شد و به‌تبع مسوولان آینده نظام. این خیانت از آنچه امسال بابک زنجانی به کشور کرده‌، فراتر و عمیق‌تر است و صرفا عدد و ارقام موثقی همراه ندارد، اما اگر کسی چرتکه بردارد و حساب کند که تزریق یک نیروی دکترای ناکارآمد با رانت‌های ویژه به دانشگاه چه لطمه‌ای به اقتصاد و مدیریت کشور وارد می‌کند، آن‌وقت متوجه می‌شویم که میراث ماندگار دکتر احمدی‌نژاد و یارانشان در سال‌های گذشته تنها به تولید اسامی چون بابک زنجانی و امیرمنصور آریا خلاصه نمی‌شود.»

دفترچه پررمز و راز بورسیه‌ها

ناگفته‌ها درباره بورسیه‌ها زیاد است و حالا نمایندگان مطلع در این زمینه تنها به عبارت «به وقت مقتضی خواهم گفت» بسنده کرده‌اند، جوادهروی، (مسئول هيات رسيدگي كننده پرونده در مجلس) دفترچه را از کیف بیرون آورده و انواع اسامی و جداول در گوشه‌وکنار دفترچه نقش بسته اما هنوز هم بنا ندارد تا از ناگفته‌ها بگوید. دزدکی هم به دفترچه نگاه کنی، اسامی خیلی خوانا نیست و نمی‌شود به چشم غیرمسلح اعتماد کرد. او در پاسخ به اینکه مصداق بورسیه‌های غیرقانونی چه افرادی هستند و تا چه میزان رد پای نمایندگان در میان است، می‌گوید: «اگر اینها بنا را بر استیضاح بگذارند، حتی اگر وزیر هم نخواهد ما به عنوان نماینده ناگزیر از افشاگری درباره موضوع بورسیه‌ها هستیم.»

هروی در همان حال که دفترچه‌اش را ورق می‌زند می‌گوید: «در برخی از بورسیه‌ها آنقدر تخلف مشهود است که مانده‌ام چطور مسوولان به این سادگی از کنار فروش موقعیت‌های علمی آن هم در سطح دکترا به این شکل مبتذل گذشته‌اند.» ماجرای استیضاح کماکان دور سر وزارت علوم می‌چرخد، ماجرای حکمیت حداد عادل و ابوترابی فرد نیز کج‌دار و مریز دنبال می‌شود و با این وجود استیضاح‌کنندگان هنوز بر طبل خود می‌کوبند و هر بار در جلسه علنی به عدم‌ اعلام وصول استیضاح گله می‌کنند. واکنش برخی منتقدان افشاگری وزارت علوم تنها یک تذکر اجمالی به کل ماجرا بوده، چنانچه چندی پیش 15نماینده در خصوص اقدام غیرمنطقی و سیاسی و بلاتکلیفی بورسیه قانونی دوره دکترا که قریب به سه‌هزار نفر بوده‌اند تذکر داده‌اند، این در حالی است که وزارت علوم تاکید کرده که این بورسیه‌ها غیرقانونی‌اند و برخی دیگر از نمایندگان ماجرای استیضاح را به کل امری سیاسی می‌دانند.

ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۱۴:۵۰
بیخود نیست می خواهند بصورت 10 فوریتی وزیر علوم را استیضاح کنند!!! (241574)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۱۵:۰۶
اين سوال و خواسته مردم است كه چرا هيچ قانون بالاسري وجود ندارد كه به اين افتضاح كاريها و گندكاريهاي مسئولان رسيدگي جدي و شفاف بكند و به مردم پاسخگو باشد و اين حداقل حق مردم است چه به سر سرمايه هاي مادي معنوي و علمي كشور ميايد (241576)
بازنشسته فرهنگي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۱۵:۰۸
يك فاجعه،يك نسل كشي آشكار،يك جنايت حقوق بشري،اگر عادلانه پيگيري نشود،غير قابل جبران است. (241577)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۱۸:۴۷
بساط تزویری به نام بورس خارج تبدیل به داخل!!!! در پشتی دانشگاه را باز کردند و نخبه نماهای ارزشی نما را در حالی که فوق لیسانسشان رو تمام نکرده بودند کنکور ورودی نداده بودند درس های آموزشی را پاس نکرده بودند امتحان جامع نداده بودند و از پیشنهاد پژوهشی دکترا دفاع نکرده بودند، بورس کردند و نفری 40 میلیون تومان به علاوه 800 هزارتومان مقرری ماهانه هزینه بورس تقلبی شان را به بیت المال تحمیل کردند، در حالی که بچه های مظلوم در دانشگاه برای درس موی خود را سپید کرده اند و منتظر باز شدن ظرفیت برای جذب هستن (241600)
ali.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۱۵:۱۰
با سلام. نوشتید نظرات حاوی توهیم و اتهام و افترا منتشر نویشد . پس چرا شما خبر سراسر افترا و اتهام رو منتشر میکنید . اعلام نظر وزارت علوم در مورد بورسیه را هم منتشر کنید. این نوع بورسیه غلط است همان طور که تحصیل در دانشگاه هاوایی غلط بود (241578)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۱۶:۴۳
دزد و مال باخته، قبول دارند. تو قبولت نيست،آقا علي، (241588)
يك بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۱۶:۵۳
حيف ازآن جواناني كه به اميد وآرزوهايي ،شهيد شدند.وعاقبت اين چنين شد،كه افرادي از جنايت پشتيباني كنند. (241591)
asad
United States
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۱۵:۱۲
وای به حال این ملت که مملکت بدست چه کسانی اداره میشده و عده ای نمیگذارند که این خیانت بر ملا شود مردم بیچاره از دست این عده چه میکشند (241579)
ج.د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۱۷:۰۲
در هر كشوري ،اگر چنين فاجعه اي افشا شود، افشا كننده اسطوره مي شود.اما اينجا نماينده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (241592)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۱۵:۲۹
برگ برگ پرونده اعمال دولت قبل ، تخلف است و قانون گریزی و اختلاس.
این هم از پاک ترین دولت تاریخ ایران در دورانی که کچل را زلفعلی می نامند !!! (241582)
صوفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۱۵:۴۸
احمدی نژاد هشت سال با تاکتیک ((بگم بگم)) مهر سکوت بر زبان همه منتقدین زد و تا توانست ایران عزیز را در همه عرصه ها منزوی ساخت
حالا نوبت آقای فرجی دانا است تا با حق السکوت گرفتن چند صباحی بیشتر بر مسند وزارت تکیه کند
جه دلیلی وجود دارد که 3000متخلف محاکمه و جریمه نشوند؟ (241583)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۱۵:۵۴
غیر از بورسیه های تقلبی باید مدارک تمام نماینده گان و مسولان که در 9 سال گذشته اخذ شده بررسی و آنها که با رانت و بدون حضور در کلاس و امتحان این مدارک را گرفته اند جریمه و اعلان عمومی شوند تا دیگر هرگز مقامی و پستی نگیرند چون به قول رهبر بادستمال کثیف نمی توان شیشه را تمیز کرد و این افراد اگر پست بگیرند بسیار خطرناکند و رکور د اختلاسهای 3000 میلیا ردی را خواهند شکست .ن (241584)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۱۶:۰۲
آقای روحانی ، آقای وزیر علوم و ان نمایندگانی که به حق به مجلس رفته اید ، اگر اسامی بورسیه های خلاف را اعلام نکنید جواب خون شهدایی که خون و جانشان را برای اعتلای کشور و اسلام واقعی و نه سوء استفاده مشتی بورسیه دزد متقلب و خطاکار و مجرم چگونه خواهید داد ؟ مگر نه این بود که امام علی از چراغ بیت المال هم استفاده شخصی نمی کرد ؟ ایا مجازات خلافکاران خواسته بزرگی است ؟ اگر دولت عرضه اینکار را هم نداشته باشد قطعا عرضه کارهابی بزرگتر را هم نخواهد داشت .م (241585)
امید. الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۱۶:۳۱
خوابند وکیلان، کورند وزیران
بردند به سرقت همه سیم و زر ایران......!!!!! (241586)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۱۶:۳۳
من موندم این دلواپس ها چرا در مقابل این فساد ها هیچ عکسل العملی از خود نشان نمی دهند ولی هر لحظه بر طبل فتنه می کوبند؟ (241587)
آلامتو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۱۶:۵۲
این افراد( بورسیه غیرقانونی) به مثابه تخم افعی هستند که در گوشه و کنار دانشگاهها مخفی شدند وای به روزی که تکثیر پیدا کنند! (241590)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۱۷:۲۹
جالب اینجاست دو نفر از باصطلاح نمایندگانی که اکثرا استیضاح ها و جمع آوری امضاء علیه دولت را کلید و رگ گردن کلفت میکردند جزء بورسیه ها هستند هم خارج هم داخل که اگر منع نبود اسم آنها را مینوشتم . . . (241593)
رها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۱۸:۲۶
واقعا شرم آوره، پس معلوم شد که چرا آقايان اصولي، پاک و ارزش مدار!!!!!!!! اينچنين در پي استيضاح وزير علوم هستند، مي ترسم علاوه بر اين قضيه، اتفاقات فاجعه بار ديگري نيز پشت پرده رخ داده باشد (241595)
بستان ابادي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۱۸:۴۱
احمدي نژاد بايد محاكمه شود . (241596)
عباسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۱۹:۰۶
اضافه کنید اسامی آندسته از اعضای هیات علمی دانشگاهها را که به هر دلیل از شهرستانها به تهران ماموریت داشتند و به محض استقرا در تهران به صورت مامور همزمان چند امتیاز گرفتند 1) ارتقا مثلا از استادیاری به دانشیاری بدون داشتن امتیاز لازم 2) تغییر دانشگاه مثلا در حالیکه عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور در یک مرکز/شهرستان بودند خود را ده دانشگاه تربیت مدرس، تهران یا علامه طباطبایی منتقل کردند3) گرفتن پست هایی در حد معاون دانشگاه (241602)
دانشجوی دکترا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۱۹:۱۰
من به عنوان یک دانشحوی سال آخر دکترا که هیچ جا بورس نیستم و همچنان بیکار بیکارم از این دولت حقمو میخوام و شدیدا از این وضع شکایت دارم و جواب قانع کننده میخوام. (241603)
اسماعیل جلالی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۲۱:۵۱
درخواست ما مردم این است :نمایندگانی که به صورت غیر قانونی بورسیه شده اند باید از مجلس اخراج شوند و نباید نمایندگانی که در امانت مردم خیانت کرده اند به عنوان نماینده ی این مردم به خدمت صادقانه ی خود!!! ادامه دهند ، فرقی نمی کند از چه جناح یا دسته ای باشند. (241604)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۲۲:۵۹
طرفدارای احمدی نژاد عجب بصیرتی داشتند (241605)
تاریخ خوان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۲۳:۱۰
پول هنوز هم بعد از 2500 سال در این کشور حرف اول را می زند. (241606)