به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۶ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب : ۶۰۰۶۳
گزارش اقتصادي وزیر به مردم در نماز جمعه؛

به دنبال تعامل گسترده با جهان هستیم

گروه اقتصادی: وزیر اقتصاد و امور دارایی با بيان اينکه ما به دنبال تعامل گسترده با جهان هستیم گفت: ملت ایران در برابر زورگویی هاي دشمنان مقاوم است و ما دولتمردان در شرایط کنونی تلاشمان این است که با گفتگو منافع ملت را تامین و حفظ کنیم و تعامل بدون استقامت و برعکس آن میسر نخواهد بود و تنها با تعامل عزتمندانه ما را افق روشن به پیش می برد.
به دنبال تعامل گسترده با جهان هستیم
علی طیب نیا در نماز جمعه عبادی و سیاسی این هفته تهران، با اشاره به مقاومت و ایستادگی مردم در عرصه اقتصادی با وجود تحریمهای بین المللی اظهار داشت: تحریم اقتصادی عملی غیر انسانی و عملی نابخشودنی و ضد بشری است اما ملت ایران نشان داد که در عرصه های مختلف پیرو راستین ابا عبدالله حسین(ع) است و از حقوق خود کوتاه نخواهد آمد. وی ادامه داد: ناتوانی قدرت های جهانی در به کرسی نشاندن خواسته هایشان آنها را به پای میز مذاکره با ایران اسلامی نشاند و ایستادگی ما هم موجب خواهد شد که آنها به حقوق ملت ایران تن دهند.

وزیر اقتصاد و امور دارایی به محوریت تحریم های بین المللی اشاره و تصریح کرد: تحریم بانک صادرات محدود کردن مبادلات ارزی است که اگر دشمن در این محور موفق می شد در صورت صادرات نفت هم نمی توانستیم نیازهایمان را تامین کنیم و در نتیجه در تولید با وقفه دچار می شدیم. طیب نیا افزود: دشمنان در شرایطی تحریم ها را علیه ما اعمال کردند که در اوج وابستگی به نفت بودیم و این برخلاف آن چیزی است که آموزه های اقتصاد مقاومتی به ما می آموزد. با وجود محدودیت ها، و هشیاری و پایبندی ملت، ایران باثبات ترین کشور منطقه است.

او با بیان اینکه دولتمردان دلاورانه در برابر تحریم ها به همراه مردم جنگیدند، گفت: ثبات آفرینی و کنترل تورم و هیجانات در بازارهای مختلف، خروج از رکود و دستیابی به رونق اقتصادی و تولیدی محورهای مهم ما در این یک سال و اندی بود که در چنین شرایطی رهبر معظم سیاست های اقتصاد مقاومتی را با هدف دستیابی به رشد اقتصادی بالا، مستمر، پایدار ابلاغ کردند و ما به جد دنبال اجرای آن هستیم.

وزیر اقتصاد و امور دارایی به تعامل ایران با دنیا در عرصه های سیاسی و اقتصادی اشاره و تصریح کرد: رشد اقتصادی اگرجه درون زاست اما برونگرا هم هست که باید از ظرفیت های موجود در اقتصاد بین المللی استفاده کنیم و آسیب پذیری خود را در برابر بی ثباتی ها کاهش دهیم که این مهم با عدم وابستگی به نفت میسر است و این امر هم با ارتقا ثروت آفرینی غیر نفتی امکان پذیر است و مشارکت مردم در این امر هم بی تاثیر نیست.

طیب نیا با تاکید بر اینکه دولت یازدهم مصمم به تحقق و اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی است، گفت: وزارت اقتصاد و دارایی افزایش توان ثروت آفرینی کشور و تامین مالی و کاهش وابستگی به نفت را جزیی از برنامه های راهبردی خود قرار داده و برنامه ریزی های گسترده ای را هم انجام می دهیم.

وی ادامه داد: دولت یازدهم از این فراتر رفته و زمینه های تسلط بر رکود تورمی را محقق کرده و تا حد زیادی موفق به بی اثر کردن تحریم ها شده است. وزیر اقتصاد و امور دارایی با ارایه گزارش از عملکرد وزارت خانه متبوعش بیان داشت: رشد تولید ناخالص داخلی پس از یک دوره نسبتا طولانی در بهار امسال مثبت و نسبت به بهار گذشته به 4/6 درصد رسید و کل تولیدات به 104/6 درصد افزایش یافت که این امر به معنای رونق فعالیت های اقتصادی نیست و اما نشانه روشنی برای آغاز بهبود وضعیت اقتصادی است.

طیب نیا افزود: امیدواریم با به حرکت در آوردن بنگاه های بزرگ زمینه رونق اقتصادی را در بخش های اقتصادی فراهم شود. وی درباره کاهش نرخ تورم خاطرنشان کرد: نرخ تورم که در گذشته با بالای 40 درصد و تورم نقطه به نقطه با بالای 45 درصد رسیده بود در مهر ماه سال جاری به ترتیب به 19 و به زیر 15 درصد رسید که این به معنای موفقیت بزرگ در کنترل تورم است. طیب نیا با بیان اینکه کاهش تورم به معنای کاهش قیمت ها نیست، گفت: این امر به معنای کاهش سرعت افزایش قیمت ها است که اکنون به نوزده درصد رسیده است.

وی گفت: رشد سرمایه گذاری از زمستان گذشته بهبود و به 3/8 درصد ارتقا و در بهار امسال با افزایش 5/7 درصد مواجه شده که افزایش سرمایه گذاری ثمرات خود را بر زندگی مردم و تولید خوهد گذاشت. وزیر اقتصاد و امور دارایی اضافه کرد: ملت ایران در برابر زورگویی ها دشمنان مقاوم است و ما دولتمردان در شرایط کنونی تلاشمان این است که با گفتگو منافع ملت را تامین و حفظ کنیم و تعامل بدون استقامت و برعکس آن میسر نخواهد بود و تنها با تعامل عزتمندانه ما را افق روشن به پیش می برد.
مرجع : ایسکا نیوز