به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۰
 
۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۷ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب : ۷۵۸۴۱

زنگ زدم به خواننده گفتم خفه می‌شی یا بیام خفت کنم؟/ به ۲۰۰ آلبوم مجوز نداديم

گروه هنري: مدیرکل “دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی” در جریان یک مناظره اعلام کرد که سال گذشته ۲۰۰ آلبوم معاول یک‌سوم آلبوم‌های موسیقی ارائه‌شده به این وزارت‌خانه، از دریافت مجوز باز ماندند.
به گزارش سایت بوشهر ۲۴، پیروز ارجمند در جریان مناظره‌ای با منتقدان سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهر بوشهر، در واکنش به انتقاد از اعطای مجوز به برخی آلبوم‌های موسیقی گفت: «ما سال گذشته به بیش از ۴۰۰ آلبوم مجوز دادیم، و حدود دویست آلبوم را مجوز نداده‌ایم. بیایید آن‌هایی را که مجوز نداده‌ایم، ببینید.»

ارجمند درباره‌ی کنسرت‌های موسیقی نیز با تاکید بر ضرورت رعایت قوانین “شرعی” و “عرفی” گفت: «هنرمندی در همین شهر و شهر‌های دیگر رفتارهای خلاف قانون یا خلاف عرف کرد؛ بنده به آن فرد زنگ زدم و گفتم که “در سانس دوم خفه می‌شی یا بیام خفت کنم؟” چرا؟ چون به مردم آن شهر توهین کرد.» وی با اشاره به “آیین‌نامه” و “ضوابط” مصوب “شورای عالی انقلاب فرهنگی” درباره آثار هنری نیز گفت: «مثلا اگر ما در شعر مجوز می دهیم، عشق مثلثی نباید باشد… یا مثلا ما سبک‌هایی داریم که به اصطلاح به آن می‌گویند، شیطان‌پرستی. این‌ها نشانه‌های صوتی و تصویری دارند که امکان دارد در شعر یا طرح آلبوم یا حتی در کلیپ‌ها باشد که این‌ها همه در شورا بررسی می‌شود.»

این مقام مسوول در وزارت ارشاد هم‌چنین با تاکید بر این‌که ممنوعیت تک‌خوانی زنان به سابقه‌ی فعالیتش در “حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی” اشاره کرد و افزود: «ما در حوزه هنری کنسرت‌های بانوان ایجاد کردیم که در فضای کاملاً ایزوله‌شده فقط برای خانم‌ها برگزار می‌شد و خیلی از خانواده‌های متدین هم از آن استقبال کردند.»

او در بخش دیگری از سخنانش از مخالفت خود با برگزاری موسیقی در ورزشگاه‌ها خبر داد و تصریح کرد که در ورزشگاه‌ها “نظارت” و “شأنیت خانواده‌ی ایرانی” رعایت نمی‌شود. ارجمند با بیان این‌که «هر اثری که مجوز صوتی دارد، الزاماً نمی‌تواند در صحنه اجرا شود»، ادامه داد: «بعضی وقت‌ها من بعضی از موسیقی‌ها را به صورت فرد می‌شنوم، اشکالی ندارد. ولی وقتی قرار است روی صحنه برود تعداد بیشتری می‌شنوند، امکان این‌که این موسیقی مشکوک باشد، وجود دارد.»

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در پایان با استناد به نتایج یک تحقیق انجام‌شده در کشور گفت که “۸۳ درصد” مردم به موسیقی “غیررسمی” و “فاقد مجوز وزارت ارشاد” گوش می‌کنند. گفتنی است از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در بیست ماه گذشته، بیش از ۲۰ کنسرت و اجرای موسیقی با وجود اخذ مجوزهای لازم به دلایلی چون وجود خوانندگان و نوازندگان زن لغو شده که این تعداد بیشتر از کل اجراهای موسیقی لغوشده در دوران هشت‌ساله‌ی دولت محمود احمدی‌نژاد است.