به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب : ۳۲۲۷۱
تركان: مجموع تخلفات 8 سال گذشته ده‌ها میلیارد دلار است؛

بزودي از یک فساد ده‌ها هزار میلیاردی جديد رونمايي مي‌شود!

گروه اقتصادي: اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با روزنامه آرمان به تشریح عوامل موثر در فساد مالی اخیر که مشهور به پرونده 9 هزار میلیاردی شده، پرداخت و خبر داد که بزودی از یک فساد ده‌ها هزار میلیاردی پرده‌برداری می‌شود. گفت‌وگو با اکبر ترکان در پی می آید:
بزودي از یک فساد ده‌ها هزار میلیاردی جديد رونمايي مي‌شود!
رئیس‌جمهور در سخنرانی روز 22 بهمن سخن از فساد 9 هزار میلیاردی به میان آورد و اینکه عاملان آن کجا هستند. شما که مشاور ارشد ایشان هستید می‌دانید که چرا آقای رئیس‌جمهور این بحث را مطرح کرد و به نظر شما این پرونده فساد 9 هزار میلیاردی در چه مرحله‌ای است ؟
 
بحث اختلاس 3 هزار میلیاردی یا 9 هزار میلیاردی که رئیس‌جمهور محترم بدان اشاره داشتند واقعیت تلخی است. فساد اداری و ساختاری جزئی از بدنه دولت‌ها شده است. باید علت آن را در استفاده از نیروهای غیراصولی جست. اینکه رئیس‌جمهور می‌گوید بروید بپرسید عامل فساد 9 هزار میلیاردی الان کجاست یا اینکه این فساد از کجا و از سوی چه کسانی آغاز شده است، برای این منظور است که مردم با عاملان فساد و عوامل به وجود آورنده فساد آشنا شوند و برای سامان دادن امور کشور راجع به آن تحقیق و تفحص کنند. باید اعتراف کنم برخی که ناخواسته با اعمال مدیریت غیرکارشناسی در پدید آمدن شرایط کنونی تاثیر داشتند اکنون سکوت کرده‌اند. آنها می‌گویند امثال بابک زنجانی و مه‌آفرید خسروی پرورش یافته دوران قبل از آنها هستند در حالی که به عقیده همه افراد آشنا به امور جاری کشور، در اثر برخی عملکردها در چند سال اخیر بستر اینگونه تخلفات فراهم شده است. همانطور که قبلا گفتم برای سامان دادن امور کشور نظم و تقوا هر دو لازم است. نظم بدون تقوا و تقوای بدون نظم، ناقص است. بهترین و معتقدترین آدم‌ها هم در معرض تهدید هستند و ممکن است که مادیات آنها را فریب دهد ما آدم‌هایی را دیده‌ایم که به‌رغم مراعاتی که در امور داشته‌اند در برخی برهه‌های زمانی، برخوردی انجام دادند که شایسته آنها نبود و کسی از آنها انتظار نداشت. در گذشته آن چیزی که باعث فساد اداری و بی‌نظمی در ساختار اقتصادی کشور شد، کم‌‌توجهی به شایسته‌سالاری و تخصص بود. آن چه به کشور لطمه زد نبود انضباط مالی و به حاشیه رفتن سیستم نظارتی قوی بر دستگاه‌های اجرایی بود.
 
یعنی معتقدید اگر نظارت قوی بود فساد اداری و اقتصادی اتفاق نمی‌افتاد؟
بله، وقتی با وجود همه مشکلاتی که شاید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داشته باشد آن را تعطیل می‌کنند مشخص است که نباید انتظار داشته باشیم تمام کارها به ویژه در حوزه برنامه و بودجه با مدیریت و برنامه‌ریزی پیش برود. هدف این نبود که با تعطیل کردن سازمان برنامه و بودجه، برخی با فراغ‌بال بتوانند مانع از هدفمند شدن مصرف منابع مالی در کشور شوند. اما می‌توانم به همه با سند و مدرک بگویم که انحلال سازمان برنامه و بودجه زمینه را برای برخی سودجویان فراهم کرد. نقطه آغاز فساد گسترده مالی -که بخشی از آن تحت عنوان 3 هزار میلیاردی و 9 هزار میلیاردی نام می‌برند- نبود نظام حساب و کتاب بود. حذف برنامه توسعه کشور و اینکه گفتند برنامه چهارم توسعه را خمیر کنند، یکی دیگر از جلوه‌های بی‌انضباطی مالی بوده است. در این درهم‌ریختگی و بی‌انضباطی است که همه اتفاقات رخ می‌دهد. اتفاقاتی که سرآغازی شد برای بروز فسادهای اقتصادی. باید بدانید فساد مالی کشور در این هشت سال آن طور که ما اطلاع داریم، بیش از این دو پرونده است بنابراین فساد مالی ریشه‌هایی داشته که باید در تصمیمات مدیران جست‌وجو کرد. عبور از برنامه چهارم توسعه یا به اصطلاح خودشان خمیر کردن این برنامه و در سوی دیگر تعطیل کردن سازمان برنامه و بودجه و استفاده از فرصت تحریم‌ها زمینه‌ای شد که برخی با برنامه‌ریزی و حرکتی کاملا دقیق و حساب شده از آن سوءاستفاده کنند. منظور رئیس‌جمهور این بود که امثال بابک زنجانی از کجا سر در آورده‌اند و بپرسید که الان متخلفان پرونده 9 هزار میلیاردی و پرونده‌های دیگر در کجا هستند.
 
باید شما اسناد و مدارکی را دیده باشید که نشان می‌دهد فساد‌های مالی اخیر برنامه‌ریزی شده بوده است. آیا واقعا چنین اسناد و مدارکی وجود دارد و اگر وجود دارد چرا در اختیار عموم قرار نمی‌گیرد؟
تمام شواهد و مدارک این را نشان می‌دهد که برخی اقدامات در دولت‌های گذشته به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر این روند تاثیرگذار بوده است اما باید از شما بپرسم که دقیقا چه چیزی را می‌خواهید بدانید؟
 
منظورم واضح است؛ آیا قائل به ارتباط میان مدیران سابق با پرونده‌های اقتصادی هستید که اینگونه سخن می‌گویید؟
بخشی از بی‌انضباطی مالی، عمدی بوده که باید مراجع مرتبط آن را بررسی و در وقت مقتضی براساس صلاحدید به مردم اعلام کنند اما نمی‌دانم این اقدامات از روی بی‌اطلاعی و کم‌اطلاعی بوده یا ... .
 
چرا به صراحت می‌گویید عمدی در کار بوده است؟
مجموع تخلفاتی که در 8 سال گذشته دیوان محاسبات از دولت گزارش کرده ده‌ها میلیارد دلار است؛ یعنی این روند با تغییر دولت‌ها از بین نرفته و هنوز افرادی که در جریان تخلفات حضور داشتند شاید در بدنه دولت کنونی حضور دارند. طبق شواهد ویژه‌خواری در برخی رده‌ها ریشه دوانده است و معتقدم با آمدن و رفتن یک دولت نمی‌توان امید داشت که این زنجیره کاملا قطع ‌شود.
 
آیا افزایش تحریم‌ها را در جهت گسترش ویژه‌خواری موثر می‌بینید؟
اینکه شرایط به سمتی پیش برود که در نهایت منجر به بی‌انضباطی مالی و ایجاد فضای رانت برای برخی افراد شود، نمی‌تواند کاملا اتفاقی باشد. این کاسبان تحریم فضا را عادی جلوه می‌دادند و اکنون هم درصدد بر‌می‌آیند این مساله را انکار کنند در حالی که گزارش آقای جهانگیری، معاون اول محترم ریاست جمهوری خود گویای همه چیز است. من یک سوال از شما بپرسم اگر وضعیت اقتصادی عادی بود آیا واقعا پیش‌بینی این را می‌کردید که 3هزار یا 9 هزار میلیارد در کشور فساد مالی رخ دهد؟ آیا واقعا پیش‌بینی می‌کردید که امروز ما در دولت ببینیم فراتر از 9 هزار میلیارد و فراتر از بابک زنجانی‌ها افرادی هم به وجود می‌آیند. اگر شرایط به سمت عادی شدن پیش رود، آیا امکان دارد که چنین اتفاقی رخ دهد؟ اگر اینها را به هم پیوند دهیم، نمی‌توانیم ادعا کنیم که همه این روند اتفاقی و تصادفی بوده است. وقتی بحث از پرونده‌های فساد ده‌ها هزار میلیاردی می‌شود اگر کسی ساده‌لوح باشد، می‌گوید که این فسادها سازماندهی شده نیست؛ اتفاقی و گذراست. وقتی دولت دست روی یک فرد خاص یا جریان خاصی می‌گذارد سریعا واکنش نشان می‌دهند. واقعیتش را بگویم معتقدم من نمی‌توانم تصور کنم که این حجم تخلف، برنامه‌ریزی شده نباشد.
 
زمانی که شما مناطق آزاد را تحویل گرفتید، وضعیت به چه صورت بود؟ منظورم به لحاظ انضباط مالی و ویژه‌خواری است.
برخی افراد و اقداماتشان مناطق آزاد را به کانالی برای سوءاستفاده مالی و رانتخواری تبدیل کرده بودند اما باید دانست که این معضل فقط مناطق آزاد را دربرنگرفته بود. بی‌انضباطی مالی خیلی جاها وجود داشت. اگر بخواهم در مورد مناطق آزاد صرفا صحبت کنم یک نکته لازم به ذکر است و آن بحث واگذاری‌ها در این مناطق آزاد بوده است. واگذاری‌ها در این مناطق بی‌حساب و کتاب انجام شده است. در کل کاری کردند که نظام امور اجرایی از روال عادی خود خارج شود و اکنون ما در مناطق آزاد با این امر روبرو هستیم. نمی‌توانیم بسیاری از خطاها را ردیابی و ارزیابی کنیم چرا که نظام ارزیابی و سنجش آنطور که باید باشد، نیست. تا برای بررسی اولین فساد اقدام می‌کنید، دومین و سومین فساد را هم مرتکب شده‌اند بطوری که رسیدگی‌کنندگان کاملا مقهور می‌شوند.
 
در این 6 ماه به تخلفاتی هم در این مناطق رسیدگی کرده‌اید؟
ما به اسناد و مدارک فراوانی دست پیدا کرده‌ایم اما در مورد انتشار آن، آقای رئیس‌جمهور ماموریتش را به معاون اول واگذار کرده‌اند. در حوزه ما، فسادهای گوناگون و بعضا گسترده‌ای رخ داده است. ما طبق دستور دکتر روحانی مشغول جمع‌آوری و ارسال آن به دفتر معاون اول محترم ریاست جمهوری هستیم. بخشی از پرونده‌ها در حال حاضر به لحاظ گستردگی هنوز بسته نشده‌اند و نیاز به زمان بیشتری دارند. بخش دیگری از پرونده‌ها هم آماده‌اند. طبعا وظیفه پیگیری و اعلام آن بر عهده معاون اول رئیس‌جمهور است. بعضی‌ها به اشتباه تصور می‌کنند که پرداختن به این مسائل سیاه‌نمایی است در حالی که اینگونه نیست. واقعا برخی روندهای برنامه‌ریزی شده در این زمینه وجود دارد. این سیاه‌نمایی یا سیاه دیدن نیست بلکه براساس واقعیت حرف زدن است؛ کسانی که به‌گونه‌ای دیگر فکر می‌کنند تحلیل ساده‌ای از مسائل دارند و به اصطلاح ساده‌اندیش هستند.
 
چرا برخی هنوز در مورد پرونده بابک زنجانی نمی‌خواهند شفاف صحبت کنند؟
علت اینکه دیر برخورد می‌شود این است که برای رسیدن به تمام ابعاد نیاز به زمان است. چراکه گاهی افشای برخی موارد باعث امحای اسناد می‌شود و روند رسیدگی را با معضل روبرو می‌کند. رئیس‌جمهور وقتی می‌بیند دیگر چاره‌ای نیست مجبور است بگوید الان پرونده فساد 9 هزار میلیاردی در چه مرحله‌ای از رسیدگی است و متهمانش کجا هستند؟ امیرالمومنین(ع) وقتی می‌فرمایند اوصیکم به تقوا... و نظم امرکم باید دانست که نظم و تقوا از یک جنس نیست؛ بلکه از دو جنس است. یعنی یک نفر متقی باشد به این معنی نیست که نظم هم داشته باشد. دیگران در دنیا چطور جلوی فساد اقتصادی را می‌گیرند؟ با نظم، با سیستم و انضباط مالی. ما هم باید در کشور انضباط مالی را جدی‌تر بگیریم. چرا بابک زنجانی مطرح می‌شود؟ الان سوال این است که بابک زنجانی‌ها کجا هستند. نظم و انضباط مالی که از بین برود، ما شاهد فساد اداری و ساختاری خواهیم بود.
 
برای به وجود آمدن این نظم ساختار لازم است اولا چه زمانی سازمان برنامه و بودجه قرار است احیا شود و در ثانی سیستم بانکی و پولی ما واقعا درست کار می‌کند؟
سازمان برنامه و بودجه در آینده نزدیک احیا خواهد شد. شاید در سال آتی شاهد فعالیت آن باشیم. به هر حال این حوزه مسئولیت آقای نوبخت است و من اطلاع چندانی از مطالعات و اینکه چه موقع می‌خواهند تصمیماتش را رسانه‌ای کنند، ندارم اما در کشورهای توسعه‌یافته اصطلاحی وجود دارد به نام پول کثیف؛ این اصطلاح در انگلستان رایج شد و معنایش این است که پول اگر یکی از این سه شرط را نداشت قطعا باید مورد رسیدگی قرار بگیرد؛ 1- از معاملات قانونی به دست آمده باشد، 2-در دفاتر ثبت شده باشد، 3- مالیات این پول پرداخت شده باشد. اگر همین سه مولفه در کشور درست شود، قطعا دیگر ناهنجاری نخواهیم داشت. اما همین مخالفان بسیار زیادی دارد؛ در کشور ما هم این سه شرط به ندرت اتفاق می‌افتد. آیا در کشور ما پول‌هایی که از مردم اخذ می‌شود، براساس معاملات قانونی است؟ آیا پول‌هایی که به دست می‌آید در جایی ثبت می‌شود؟ چند درصد این روند واقعا اتفاق می‌افتد؟ در اروپا اگر 5 یورو یا بیشتر در حساب شخصی باشد، باید به نهادهای نظارتی بازرسی توضیح دهد که این پول‌ها از کجا آمده است. آیا واقعا در کشور ما به این صورت است؟ در کشور ما اگر کسی مالیات ندهد، تحت تعقیب قرار می‌گیرد؟ آنهایی که مالیات می‌دهند کارمندان، کارگران و بخشی از تولیدکنندگان هستند که تقریبا نیمه ورشکسته هستند. ما هم باید بیاموزیم و اقتدا کنیم به انضباط مالی.
 
دولت باید چه کاری انجام دهد؟
هر پولی باید شناسنامه داشته باشد؛ پول بدون شناسنامه نباید جابه‌جا شود مثل اتومبیل که باید شناسنامه داشته باشد تا جابه‌جا شود. پول بدون شناسنامه، پول کثیف است و باید تحت تعقیب قرار بگیرد. در کشور ما قوانینی که گفتم، وجود ندارد، مناطق آزاد و غیرآزاد هم ندارد و همه‌جا اینگونه است. همه پرونده‌ها در مناطق آزاد بررسی شده و در موقع لزوم اعلام عمومی می‌شود اما اگر بخواهم یک شمای کلی برای اطلاع عمومی بدهم ویژه‌خواری‌های گسترده و سازماندهی شده‌ای در مناطق آزاد وجود داشته که برخی از پرونده‌هایش هنوز باز است که به موقع این پرونده اطلاع‌رسانی شده و همگان از آن مطلع خواهند شد. چون برخی از پرونده‌ها کامل نشده‌اند و مسئولیت اعلام این کار بر عهده معاون اول رئیس‌جمهور است فقط بدانید که بسیاری از پرونده‌ها برای اعلام در اختیار ایشان قرار خواهد گرفت. فساد 9 هزار میلیاردی بخش کوچکی از یک فساد ده‌ها هزار میلیاردی بود که به زودی از آن پرده‌برداری می‌شود.

Seyed
Romania
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۲:۳۹
آقا چه خبره.ای خدا تاکی این همه ظلم سرمایه ها و پول های این مملکت رو به تاراج بردن هیچکس صداش در نمیاد . . . الله اکبر. (لطفا نظرمو بزارید) (207192)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۲:۴۷
كار دولت و اعوان و انصارش شده بدگويي از احمدي نژاد، واسه همينه كه وعده هاي بهتر شدم معيشت مردم هنوز رو هواس، بابا اين حرفا مال انتخابات و راي آوردن بود بسه ديگه
در ضمن كساني كه واسشون استات اويل و كرسنت رونمايي شده لازم نكرده از چيزي رونمايي كنن (207193)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۰:۲۹
تو چرا بدت می آد از رونمایی؟ (207268)
عضو هيئت علمي دانشگاه اروميه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۱:۰۳
نه علي آقا اينطورنيست دولت قبلي واقعا افتضاح ببارآورده شما سري به دانشگاه اروميه بزنيد تامطلع شويد در8سال گذشته چه برسردانشگاه اروميه آورده اند! (207270)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۲:۳۷
عجب دولت دست و پا پاکی بود. (207296)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۳:۳۱
این بود اون اقایی که از امام زمان حرف مبزد ؟ وا مصیببتا
علی اقا یکی از خصوصیات مومن اینه که اشتباهات خودشو قبول کنه که اشتباه نبوده و نیست لطفا فوری گارد نگیر فکر اون دنیات هم باش - باشید - یاشه
سال 84 شعار های انتخاباتیش یادمه و توخونه یادگاری نگه داشتم قرار بود از خانمی بهتر باشه پ چی شد؟ ها
همش مصلحت حذبی در نظر میگیرید نه مملکت (207306)
نا شناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۲:۵۴
به به به به !!! هر دم از اين باغ بري ميرسد تازه تر از تازه تري مي رسد بايد هم اين طور شود آخه ما مسلمانيم ولي توي كشورهاي اسكانديناوي كه از شدت سرما كليسا هم نميرند فساد كم است و اين نشان از پيشرفت ما دارد (207195)
سوالهای بی جواب
United States
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۳:۰۵
هر دم از این باغ بری می رسد فقط تو کف روی آقایون به اصطلاح نماینده مردم در مجلس هستم و سوالهاشون . ما فقط از شما یک سوال داریم تو اون ۸ سال کجا بودید؟ خواب بودید؟ یا توی صف هدیه ؟ البته شما رویتان از این حرفها بیشتر است و به روی مبارک هم نخواهید آورد . خداییش شماها چطوری تایید صلاحیت شدید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (207196)
صبور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۹:۲۷
همیشه پای یک نماینده در میان است...!
اما ایندفعه باید دید در خدمت چندتاشون هستیم...!؟ (207260)
عليرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۹:۳۸
كم كم دارد جواب معادله پيچيده اي كه اقتصاد دانان و رياضي دانان جهان از حل آن عاجز بودند پيدا ميشود !!!
درآمد هفتصد ميليارد دلاري هشت ساله = تورم بالاي پنجاه درصد + رشد اقتصادي منفي !
پيدا كنيد پرتقال فروش را ... (207263)
امیر رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۳:۱۶
دولت پاک دستان؟؟!!! (207198)
فرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۳:۲۶
کم کم داریم رکورد کل اختلاسهایی که تو تاریخ صورت گرفته رو میزنیم !! واقعا در اوج خدا هستیم!! (207199)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۳:۳۵
بعدی که بیاد سر کار از دوزدیهای اینه مگوید تا وقتی سیستم اطلاعاتی قوی نداشته باشیم همین اش و همین کاسه فقط جناح و ادم اش فرق میکنند (207200)
بهاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۳:۴۸
مادر همه فساد ها خودی و غیر خودی کردن مردم کشور

و رانت دادن به خودیهای نالایق و مسلط کردن اونها بر بیت المال کشور است! (207204)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۳:۵۷
امثال آقای ترکان که نیروهای سالم واستخوانداری هستند برای کشور غنیمتند. بی ریشه ها چه بلایی بر سر این کشور آوردند؟!علت هم غیبت امثال ترکان است.آقای ترکان به لحاظ سیاسی راست میانه است.جالب اینکه در کنار برادرمان آقای مهندس بهزاد نبوی عزیز سالها کار کردند یعنی یک راست در کنار یک چپ.نبوی هم که در میان پاکدستان چپ نمونه ای درخشان است.خدا عمر وعزتش را زیاد کند ومستدام.این افراد خار چشم غارتگرانند. (207205)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۴:۲۴
آیت الله هاشمی :بسیاری از فسادهای زمان احمدی نژاد رو نشده است (207210)
ملت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۴:۲۴
تركان:بزودي از یک فساد ده‌ها هزار میلیاردی جديد رونمايي مي‌شود!

امیدوارم در جیب کسی گیر نکند!!! (207211)
ایرانی
Anonymous Proxy
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۵:۲۹
واقعا مدیریت جهانی اقای احمدینژاد درد نکند جواب خدا وشهدارا چطور خواهی داد و برایت ارزو دارم . . . کسی پیدا شود تا جنابعالی را به محکمه بکشاند که جوابگوی ضرباتی باشی که به این ملت کشور وانقلاب زدی و باعث تکدر خاطر مردم رنج دیده در این 8 سال کردیدی وضربات 8سال جنابعالی اثراتی بر این کشور بزرگ کذاشت که حتی استکبار جهانی و در راس انها امریکای جهانخوارو اسرائیل شیطان بزرک قادر به انجام ان نبودند وای بر تو از طرف یک خانواد (207221)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۵:۳۸
خدا رحم کنه مبارک دکتر احمدی نژاد باشه... (207225)
کاوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۵:۴۳
رونمایی, پرده برداری, جانمایی!!!!--- خدایا چه الفاظی, چه لغت هایی!!!! اقای ترکان عزیز, به خود زحمت ندهید, زحمتتان می شود. به جای رونمایی, دنبال راهی باشید که عشق به میهن ایجاد شود تا کسی فکر نکند که باید از این گوشت قربانی, تکه ای برای خود بکند. همه این مصیبنت ها مال این است که کسی دیگر عاشق این آب و خاک نیست و احساس تعلقی به میهن ندارد. فکر نکنید که این دزدی ها و سوئ استفاده ها مختص دوران ریاست جمهوری این و آن بوده, در دوران اقای روحانی هم اتفاق خواهد افتاد. خواهید دید (207226)
سید حسین سید موسوی قُمی
United Kingdom
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۵:۵۳
آقای ترکان!

اسامی مفسدان اقتصادی،در جیب کاپشن صاحب هاله نور ماند؛مبادا شما هم مشی و منش ایشان را پس بگیرید.

همت خود را مصروف تلاش،برای به محاکمه کشاندن احمدی نژاد کنید.

بارزترین خصیصه دولت تدبیر شیخ ِ خوش سیماء و خندان،روحانی،قانون مداری،اعتدال و احتراز از افراط و تفریط است.

نصر من الله و فتح القریب..... (207227)
نیک نژاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۶:۰۰
خدا قوت به برسی کنندگان پرونده (207228)
مازيار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۷:۲۱
بايد يك اقدام اصولي كرد. هرچه سريعتر. ما جوانان در ٨ سال گذشته بسيار تحقير شديم . خواهان برخورد جدي با عوامل فساد اقتصادي هستيم.كشور به طوري نا بسامان شده شغل هاي دولتي براي از بهتران. و سفارش شده ها بدون در نظر گرفتن حتي مدرك تحصيلي مرتبط. كا در بازار ازاد هم چندان وضعيت مطلوبي ندارد. از دولت جديد مي خواهم بدون فوت وقت كاري انجام دهد. (207237)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۷:۳۰
خسته شدیم بخدا .همش خبر اختلاس . تمام هم نمی شود . فکر کنم تا آخر عمرمون هم خبر اختلاس بشنویم باز هم تموم نشه . (207241)
علی
United Kingdom
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۹:۴۹
از برکات مهر ورزی"بگم بگم" گو هاست! (207264)
omid
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۸:۱۷
امیدواریم آقای معاون اول شهامت افشای مفاسد اقتصادی را داشته باشد.... همچنین امیدواریم در صورت افشای مفاسد، آقای معاون را کله پا نکنند. (207246)
شادمهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۸:۱۸
توی خارج از تکنولوژی روز دنیا رو نمایی می کنن، اینجا هر روز از یه پرونده فساد جدید (207247)
بختياري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۸:۳۸
اقاي كمال تبريزي فيلم مي خواهي بسازي چرا از ندانسته هايت مي سازي از اين اختلاس ها بساز شايد تو هم ميلياردر شوي. (207252)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۱:۲۲
بعدا" نوچه های همون اختلاس گران کفن پوش میایند و علیه اون

فیلم با دهانهای گشادشان شعار می دهند ........... (207277)
عباس
United States
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۹:۰۵
. . . فردی به عنوان رئیس جمهور با برچیدن سازمان برنامه و بودجه و مدیریت کشور قطعا نتایج چنین درخشانی!!!! به ارمغان میاورد. فقط به دوستان یادآوری میشود برای اینکه در دنیا رکوردار بمانیم روشهای اختلاس و غارت بیت المال را علنی نکنید، باشد که با خلق رکوردهای بی سابقه همچنان پیشتاز اختلاس، فساد و دزدی در دنیا باشیم (207254)
علیرضا
United States
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۱۹:۲۴
مردم شریف ایران از نمایندگانی که سوالات ریز و درشت از وزرا کرده اند 4 سوال دارند که تقاضامندیم نمایندگان نیز بمانند وزرای محترم پاسخگوی 4 سوال مردم باشند.
و اما سوالات :
1 - در طول 8 سال دولت قبلی کجا بودید و چکار میکردید؟
2- آیا از وزرا و زئیس دولت قبلی در طی 8 سال هیچ سوالی نداشتید؟
3- در طی 8 سال دولت قبل چه میزان کارت هدیه، عیدی و پاداش، کادو و امثالهم دریافت کرده اید.؟ و از دولت جدید چه میزان؟
4 - زمانی که رئیس دولت قبلی مجلس و نمایندگان را به استهزا کشاند شماها چه کردید؟ (207259)
حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۰:۲۴
بقیه ملتها از دستاوردهای علمی و تکنولوژی های رباتیک رونمای می کنند ما هم از دستاوردهای 8 سال مقاومت اینجوری رونمایی می کنیم. (207267)
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۱:۱۵
اینها نشانه نبود شایسته سالاری ،که همان روش گماردن افراد کوچک در کارهای بزرگ و دادن کارهای کوچک به افراد بزرگ است می باشد و تفاوت کشورهای پیشرفته با کشورهای عقب مانده هم درهمین است و تا زمانیکه از اقوام و خویشان در کارها استفاده کنیم همین وضع است هر چند بعید می دانم که به زودی اتفاقی بیافتد . . . (207273)
99
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۱:۳۸
خوشم میاد که توی این کشور گل و بلبل دیگه دزدی ها خیلی وقته که از میلیون گذشته و فقط دور و بر میلیارده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (207285)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ۲۲:۴۶
ترکان چند شغله ای؟ (207299)