به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۶:۴۹
 
۴۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۰۵/۱۳ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب : ۴۴۸۸
چرا گربه‌ها توسط افراد ناشناس سرقت مي‌شوند؟

علت سرقت گربه‌هاي چاق در تهران چيست؟

گروه جامعه: اين روزها، عده اي ناشناس گربه‌هاي چاق پارک قيطريه را با استفاده از کيسه گوني و وانت بار دزديده و به نقطه اي نامعلوم منتقل مي‌کنند. مقاومت ساکنان مجاور اين پارک براي جلوگيري از جمع آوري گربه‌ها، توسط اين افراد ناشناس به ضرب و شتم منتهي شده است.
علت سرقت گربه‌هاي چاق در تهران چيست؟
چندي است که ساکنان مجاور پارک قيطريه تهران از گم شدن گربه‌هاي اين محله ابراز نارضايتي مي‌کنند. اوايل تيرماه بود که يکي از شهروندان اين ناحيه در تماس با خبرنگار ما از عملکرد شهرداري درباره برخورد با گربه‌هاي پارک قيطريه ابراز نارضايتي کرد. اين شهروند گزارش داد که گربه‌هاي اين منطقه به دليلي نامعلوم مرده و غيب مي‌شوند.
 
اين شهروند احتمال مي‌داد، مفقود شدن گربه‌ها ناشي از اجراي طرح طعمه گذاري شهرداري براي کنترل جمعيت گربه‌ها باشد اما پس از گذشت چند هفته، نازنين ذاکري يکي ديگر از ساکنين اين محله اطلاع داد که عده اي مرد ناشناس قوي هيکل، طي چند شب متوالي به پارک قيطريه مراجعه کرده و به دنبال چاق ترين گربه‌هاي ساکن اين منطقه مي‌گردند.
تبريزي مي‌گويد: در نخستين برخورد با اين افراد، دليل جمع آوري گربه ها، اجراي طرح انگل زدايي به وسيله شهرداري اعلام شد. براي اطلاع از درستي اين ادعا، با انجمن حمايت از حيوانات تماس گرفتم اما متوليان انجمن ضمن ابراز بي اطلاعي از اجراي چنين طرحي از من خواستند تا کارت شناسايي از اين افراد ناشناس دريافت کنم. وي ادامه مي‌دهد: قرار بود پس از دريافت کارت شناسايي آن را نزد خود نگه داشته و به انجمن حمايت از حيوانات تحويل دهم تا اين افراد براي ارايه پاسخ پاره اي پرسش ها، مجبور به مراجعه به اين انجمن باشند. اين شهروند اضافه مي‌کند: شب سه شنبه ۱۰مرداد ماه که براي چندمين بار با اين افراد مواجه شدم از آنها کارت شناسايي خواستم اما علاوه بر اينکه علايم اضطراب در چهره آنها به وضوح نمايان بود، با آجر به سوي من حمله برده و اعلام کردند که دليلي براي ارايه کارت شناسايي وجود ندارد. 

وي اذعان مي‌دارد: افراد ناشناس پس از حمله به من با کيسه اي پر از گربه بوسيله يک وانت سرپوشيده از محل متواري شدند و متاسفانه نتوانستم شماره پلاک ماشين آنها را يادداشت کنم.ذاکري با اشاره به تماس‌هاي مکرر با محيط زيست و شهرداري مي‌گويد: سازمان حفاظت محيط زيست اعلام کرده که اين کار غير قانوني است و دستور جمع آوري گربه‌ها توسط اين سازمان صادر نشده است.وي همچنين ازتماس با پليس ۱۱۰ و شهرداري نيز خبر مي‌دهد.
به دنبال اظهارات اين شهروند با مهندس مجتبي يزداني شهردار منطقه يک تماس گرفتيم که درباره صحت و سقم اظهارات
شهروند احتمال مي‌داد، مفقود شدن گربه‌ها ناشي از اجراي طرح طعمه گذاري شهرداري براي کنترل جمعيت گربه‌ها باشد اما پس از گذشت چند هفته...!
اين افراد ناشناس، اطلاعات دقيقي کسب کنيم. يزداني پس از طرح اين پرسش که آيا شهرداري براي کنترل جمعيت و يا انگل زدايي از گربه‌هاي شهر تهران، برنامه خاصي دارد به بهانه عدم هماهنگي با روابط عمومي اين منطقه، تماس تلفني را بدون پاسخ خاتمه مي‌دهد. 

اگرچه حمله به شهرونداني که از اين افراد ناشناس کارت شناسايي درخواست کرده بودند، نشان مي‌دهد که جمع آوري گربه‌ها در اين منطقه در چارچوب قانون انجام نمي شود، اما نظر دکتر پيام محبي، رييس بيمارستان دامپزشکي را در اين زمينه جويا شديم. محبي در پاسخ به احتمالات مطرح شده از سوي شهروندان منطقه يک که مدعي بودند اين گربه‌ها ممکن است براي استفاده در محصولات غذايي صيد شده باشند، مي‌گويد: تشخيص اينکه يک گوشت چرخ کرده متعلق به کدام حيوان است، کار بسيار سختي است. 

وي ادامه مي‌دهد: هر ماده پروتئيني را مي‌توان چرخ کرده و به اسم گوشت گاو يا گوسفند به شهروندان ارايه کرد، مثل اينکه سال‌ها سنگدان مرغ را در قالب گوشت‌هاي چرخ کرده ارزان قيمت به مردم مي‌فروختند.
رييس بيمارستان دامپزشکي تاکيد مي‌کند: تشخيص اينکه گوشت قرمز به کار رفته در مواد غذايي به چه حيواني تعلق دارد، نياز به تخصص خاص خود را داشته و مسئولان وزارت بهداشت نيز نمي توانند در اين باره اظهار نظر کنند. فقط دامپزشکان هستند که مي‌توانند تشخيص دهند گوشت قرمز موجود در غذا متعلق به چه حيواني است البته مشروط بر اينکه اين گوشت استخوان به همراه داشته باشد. محبي تصريح مي‌کند: اين نقش و اهميت دامپزشکي را در کنترل سلامت محصولات خام دامي نشان مي‌دهد که متاسفانه تا کنون مغفول مانده است. وي با اشاره به کمبود شديد نيروي انساني در سازمان دامپزشکي بيان مي‌دارد: متاسفانه به دليل دعواي هميشگي بين وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکي بر سر نظارت به سلامت و کيفيت محصولات خام دامي، بهداشت جامعه در معرض آسيب قرار گرفته است. 

رييس بيمارستان دامپزشکي ادامه مي‌دهد: وزارت بهداشت قصد ندارد از تخصص دامپزشکان براي کنترل رستوران‌ها استفاده کند، در حالي که اين مسئله بايد جزء وظايف دامپزشکي باشد.
وي خاطر نشان مي‌سازد: اجراي طرح‌هاي کوچک سازي دولت همواره بيشترين تاثير را بر سازمان هايي نظير دامپزشکي داشته در حالي که سازمان هايي از اين دست نبايد کوچک شوند و وظايف نظارتي آنها را نمي توان به ديگران سپرد.
محبي تاکيد مي‌کند: واکسيناسيون از جمله وظايف بخش دولتي است و اگر اين وظيفه به بخش خصوصي سپرده شود به سلامت جامعه آسيب وارد خواهد شد، زيرا ممکن است بخش خصوصي صرفا به منافع خود توجه داشته باشد. 

وي
تنها گزينه باقيمانده استفاده از گوشت اين حيوان در يکي از رستوران‌هاي اقصي نقاط ايران است که بايد با تشديد نظارت‌ها و کنترل‌هاي بهداشتي، جلوي اين سوداگري گرفته شود!
ادامه مي‌دهد: در کار نظارت بهداشتي نبايد انتفاع وجود داشته باشد زيرا اگر اين مسئله وارد مسايل نظارتي شود، حتما فساد ايجاد خواهد شد. 

رييس بيمارستان دامپزشکي در پاسخ به اينکه چه کساني و با چه اهدافي گربه‌هاي پارک قيطريه را جمع آوري مي‌کنند، مي‌گويد: به عنوان يک دامپزشک نمي دانم چرا بايد گربه‌هاي پارک قيطريه جمع شود اما يکي از چيزهايي که به ذهن مي‌رسد اين است که ممکن است اين گربه‌ها وارد غذاي مردم شود. ممکن است عده اي براي صادرات، خريد و فروش و يا نگهداري در انبارها با هدف کنترل جمعيت موش‌هاي آن اقدام به جمع آوري گربه از خيابان کنند. محبي تاکيد مي‌کند: بايد براي بررسي دلايل چنين رفتارهايي يک شورا متشکل از بخش خصوصي، دولتي و ارگان‌هاي مرتبط تشکيل شود. 

به طور قطع اقدام اين افراد ناشناس در جمع آوري گربه‌ها با اهداف کنترل‌هاي بهداشتي نيست چرا که پاسخ دکتر داريوش جهان پيما، معاون فني اداره کل دامپزشکي استان تهران به اين سئوال که آيا شهرداري طرح خاصي براي انگل زدايي از گربه‌هاي تهران دارد، منفي است. وي مي‌گويد: اگر شهرداري چنين برنامه اي داشت به طور حتم به سازمان دامپزشکي اطلاع داده و جلسه مشترک برگزار مي‌کرد. جهان پيما در پاسخ به اين سئوال که چرا گربه‌هاي پارک قيطريه جمع آوري مي‌شوند و آيا احتمال استفاده از آنها در مواد غذايي وجود دارد يا خير، بيان مي‌دارد: نمي دانم اين گربه‌ها به چه منظوري جمع آوري مي‌شوند اما استانداري تهران بر فعاليت رستوران هايي که غذاهاي هندي يا فرانسوي توليد مي‌کنند در راستاي جلوگيري از ارايه غذاي غير حلال، نظارت دقيق و کامل دارد. 

از آنجا که سازمان دامپزشکي به عنوان تنها نهاد متولي در امر مبارزه با بيماري‌هاي حيوانات از اجراي طرحي درباره انگل زدايي گربه‌هاي تهران اطلاع ندارد، به طور حتم اين گزينه مطرود است. جمع آوري گربه‌هاي چاق پارک قيطريه با هدف نگهداري به عنوان حيوان خانگي نيز چندان معقول به نظر نمي رسد. چرا که نژاد اغلب گربه‌هاي بدون صاحب چندان وضعيت مشخصي ندارد پس به راحتي نمي توان براي آنها به عنوان يک حيوان خانگي شناسنامه بهداشتي تهيه و آنها را به خارج صادر کرد. قيمت گوشت گربه در کشورهايي نظير چين که اين ماده پروتئيني را در سبد غذايي خود دارند تقريبا با گوشت بره برابر است. اين ماده غذايي براي مردم چين يک کالاي لوکس به حساب مي‌آيد اما به راحتي نمي توان گوشت گربه‌هاي ولگرد تهران را به اين کشور صادر کرد. پس تنها گزينه باقيمانده استفاده از گوشت اين حيوان در يکي از رستوران‌هاي اقصي نقاط ايران است که بايد با تشديد نظارت‌ها و کنترل‌هاي بهداشتي، جلوي اين سوداگري گرفته شود. 
مرجع : خبرگزاري موج
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۳۹۱/۰۵/۱۴ ۰۹:۴۴
ببینید مرغ که گران شده گوشت قرمز هم که گران شده پس تنها حیوانی که باقی می ماند گربه است (3530)
۱۳۹۱/۰۵/۱۴ ۱۱:۲۹
100 درصد برای همین منظور یعنی فروختن گوشتشون دزدیدنشون وگرنه گربه ی خیابونی به چه درد میخوره (3537)
ناهيد
United States
۱۳۹۱/۰۵/۱۵ ۰۴:۱۴
ولي باور كنيد من خودم رستوران داشتم و هر از چندي دامپزشكي سركشي مي كرد و البته بايد نسبت به اينكه چرا اينقدر نسبت به رستوران ها ترديد و شايعه وجود داره سوال كرد.
رستوران چون يه محيط با تعدد كاركنان هست و معمولا مشتري ثابت داره هيچوقت اعتبارش را قرباني اين سودجويي هاي كوچك نخواهد كرد
مطمعن باشيد (3567)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۴ ۰۰:۰۳
من دامپزشکم
اکثر رستوران ها گوشت بی کیفیت دمبه ضایعات گوشتو چرخ میکنن به خورد مردم میدن (344757)
۱۳۹۱/۰۵/۱۵ ۱۲:۲۰
قرار بود پول نفت را سر سفره های مردم ببرند حالا گوشت گربه
آورده اند. (3575)
خالد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱/۰۵/۱۵ ۱۲:۲۰
در طی چند سالی که چینی ها در سد کارون 3 کار می کردند در اطراف محل زندگی آنها دیگر اثری از سگ و گربه ولگرد دیده نمی شد چرا که چینی ها آنها را صید کرده و مصرف می کردند ، شاید حالا هم این کار را برای چینی های شاغل در آزاد راه تهران - شمال انجام می دهند . (3576)
۱۳۹۱/۰۸/۰۸ ۲۲:۱۰
آفرين (9718)
۱۳۹۱/۰۵/۱۵ ۲۳:۳۷
از این به بعد مواظب باشین شامی کتلت میخورین یا گربه؟ (3609)
۱۳۹۱/۰۵/۲۲ ۱۱:۳۲
..... آدم گریه کنه.. بخنده.. زار بزنه.. این بود وعده های اتقلابی؟ که مردم گرگ بشن و اخلاق به فنا بره؟؟ (4142)
۱۳۹۱/۰۵/۲۳ ۱۰:۰۱
آیاگربه رامیتوان صادرکرد؟ارزآوراست؟ (4231)
سلما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱/۰۵/۲۳ ۱۴:۰۷
واي خدا من چند تا گربه تپل دارم كه از خونه بيرون مي رن مي گردن ودوباره بر مي گردن. نكنه طوريشون بشه؟ (4262)
۱۳۹۱/۰۶/۰۸ ۰۰:۱۷
براداران چینی ساکن در کشور که مشغول خدمت رسانی به امت می باشند هر ازگاهی منوی غذای خود را تغییر داده وهوس گربه ایرانی می کنند که البته این فقط گربه ایرانی هست که بخاطر اصیل بودنش تو دنیا مشتری بالای 10تا 20 هزار دلار داره واما از بخت بد این گربه ها هم افتاده تو دست چینی ها (5040)
امیر
۱۳۹۱/۰۶/۲۱ ۰۹:۲۹
محقق محترم مقاله ؛ بیان بفرمایند که چرا اذهان عمومی را از کارخانه های سوسیس و کالباس دور می سازند . و همه این احتمالات را گفتند ، غیر از این کارخانه ها . روز ی یکی از شهروندان وانتی پر از گربه مرده دیده بود ، از راننده سوال می کند که این حیوانات را به کجا می برید ؟ اظهار داشته بود برای کارخانه سوسیس و کالباس سازی . بیچاره ما مردم که امورمان را به بی لیاقت ترین افرادمان سپرده ایم. (5675)
۱۳۹۱/۰۶/۲۵ ۰۰:۴۰
درود بربهار نیوز (5861)
۱۳۹۱/۰۶/۳۰ ۱۴:۲۱
سلام
یاس خوب چیزی میگه2{ { چی بگم انتظار داری چه چیزی از توجیبم در بیاد } } آخه اونی که اینکارو میکنه به این میگه مردونگی ؟! (6165)
سجاد
United States
۱۳۹۱/۰۷/۱۸ ۱۸:۵۷
الهی من بمیرم واسه اون گربه ها:(( (7849)
syed
۱۳۹۱/۰۷/۱۹ ۰۸:۱۰
با سلام خدابه دادمردم برسد علایم ظهور امام زمان اینگونه موارد است که حیوانات حرام گوشت را به خورد مسلمانان بلاخص به شیعه چه شود (7893)
فریده
Germany
۱۳۹۱/۰۷/۲۶ ۲۱:۴۵
من شهروند آلمانی ایرانی هستم اگر واقعا این مطلب واقیعت داشته باشد نکران نباشید تا آنجایی میدانم تعداد زیادیی چینی در ایران زندگی میکند در تلویزیون آلما ن شبکه Z D F برنامه ایی را دیدم وحشتناک در جنوب چین خوردن گوشت سگ وکربه خیلی عادی است بنابراین مطما باشید این کربه ها توسط این چینهای جمع اوری میشود برای خوراک خودشان. (8481)
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۲ ۰۵:۰۷
معنی چی نگران نباشین؟؟؟؟ مطمئن هستین که آلمانی هستین با این افکارتون؟؟؟ (213589)
۱۳۹۱/۰۸/۳۰ ۱۶:۲۷
آثارشان را به راحتی می توانید در سوسیس و کالباس پیدا کنید (12028)
روزبه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۸ ۱۷:۲۶
ما چند تا تكنيسين چينى برا راه اندازى ماشين الات كارخونه اورديم يه روز متوجه شديم دو تا از توله سگ هاى نگهبان رو خوردند بعيد نميبينم اين گربه هاى بخت برگشته به چينيها فروخته شده باشند (231084)
h
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۱۸:۳۵
این را نگوییدخداکند حداقل گربه ی گمشده ی من که گربه ی سیبریایی است درمیان انان نباشد (235803)
۱۳۹۳/۰۳/۱۸ ۰۱:۱۷
خبر خیلی بدی بود چون ما درمحل یک گربه داشتتیم که همسایه ی ظلام ما ان را بدون اطلاع به پارک قیطریه برد ومن ان گربه راخیلی دوست داشتم مرسی از سایتتون در ضمن رفتار بعضی ها دربرابر حیوانات بیرحمانه است با این جور ادم ها باید شدید بر خورد شود (234346)
پارسا
Romania
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۱۷:۱۲
من امروز در تاريخ٩٥/٨/٧ به پارك قيطريه رفتم من خودم به٨١گربه غذا دادم اما امروز متاسفانه امروز فقط ١٩گربه ديد واقعا نمي دانم چه بلايي دارد سر اين گربه هاي نازنين مي اورند (344491)
امير
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۱ ۱۰:۵۶
سازمان دامپزشكي دامپزشك كم داره در صورتي كه توي سازمان سنجش سه نفر دامپزشك مشغول كارند؟جالب اينكه يكيشون معاون برنامه ريزي و مديريت منابع مي باشد. (344623)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۲ ۰۱:۳۳
واقعا نمیدونم چی بگم.تنها باید بگم متاسفم برای خودم و همه. (345061)
aomidia
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۲ ۱۶:۰۷
وقتی گوشت خوک را میخورند و عرق را پشت بندش می آشامند گربه را هم بخورند تا موشهای زبان بسته را نخورند (345086)
مهدی گنجعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۲ ۱۴:۰۲
با سلام
خوشبختانه و بر خلاف سخن مسئول دامپزشکی که آنرا نقل قول کرده اید، برخی از آزمایشگاه های تحت نظر سازمان غذا و دارو با استفاده از روش PCR دارای توانایی تشخیص انواع گوشت حیوانات را در گوشت مخلوط دارد. پس میتوان از این آزمون برای پیدا کردن گوشت گربه در سوسیس و کالباس استفاده کرد. حتی در آزمایشگاه بافت شناسی نیز میتوان گوشت اندام های مختلف حیوان را تشخیص داد. (345473)
سوسیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۱۱ ۱۳:۱۵
به نظر بنده که هیچ دلیل بجز سوسیس و کالباش دن ندارند (345691)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۱۳ ۰۶:۰۷
جدیدا در کرج پیتزا خانوده میبینم 6 تومن و 7 تومن یعنی یک سوم قیمت ! با چه موادی تهیه مکیشه که این قیمت بفروشن و سود هم بکننند ؟!! سوسیس و کالباسش از چی تهیه میشه؟! (345730)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۰ ۰۰:۳۶
انفولانزای گربه ای نگیریم یه وقت (345937)
۱۳۹۹/۰۴/۲۷ ۱۳:۳۱
طفلکی ها😢😔😭 (368814)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها