به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۸ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۷۹۲۶۲
به بهانه انتخابات جنجالی فیفا

بلاتر ماندنی است یا رفتنی؟

گروه ورزشی: امروز قرار است جنجالی‌ترین انتخابات ریاست تاریخ فیفا برگزار شود. تنها رقیب سپ بلاتر در این انتخابات، شاهزاده اردنی است.
بلاتر ماندنی است یا رفتنی؟
فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) از سال 1904 در زوریخ سوییس شروع به کار کرد. تا به امروز هشت تن ریاست این فدراسیون را بر عهده داشته‌اند. در حال حاضر سپ بلاتر ریاست فیفا را بر عهده دارد. در 22 مه 1904 روبرت گوئرین فرانسوی به عنوان اولین رئیس فیفا برگزیده شد. وی روزنامه‌نگار بود و به مدت دو سال ریاست این فدراسیون را بر عهده داشت. پس از وی دانیل برلی ولفال در 4 ژوئن 1906 روی کار آمد و تا سال 1918 در این پست ماند. مهم‌ترین فعالیت او یکسان‌سازی قوانین فوتبال در سطح بین‌المللی بود. در زمان ریاست وی مسابقات فوتبال برای اولین بار به المپیک لندن 1908 راه یافت.

در سال 1946 جام جهانی، به نام ژول ریمه نامگذاری شد. ژول‌ ریمه تا سن 80 سالگی به عنوان رئیس فیفا بود. در طول ریاست او اعضای فیفا از 20 به 85 کشور رسید. وی نقشی اساسی در محبوب‌کردن ورزش فوتبال داشت و به واسطه ورزش بین کشورهایی که درگیر جنگ جهانی بودند دوستی ایجاد کرد؛ کسی که در بنیانگذاری جام جهانی 1930 از پیشگامان بود. پس از ژول ریمه، ولف سیلدرایرز بلژیکی جانشین وی شد. او در شکل‌گیری فدراسیون فوتبال بلژیک نقش داشت. آرتور دروی انگلیسی 6 ماه پس از مرگ سیلدرایرز به ریاست فیفا منصوب شد. او سمت‌های مختلفی همچون ریاست لیگ فوتبال انگلیس را بر عهده داشت.

استنلی رویس، ششمین رئیس فیفا، یک داور حرفه‌ای بود. او فوتبال را به خوبی می‌شناخت و بر همین اساس قوانین فوتبال را بازنویسی کرد. در طول حضورش به عنوان رئیس فیفا، انگلستان در سال 1996 قهرمان شد. همچنین کشورهای زیادی عضو فیفا شدند و پوشش تلویزیونی مسابقات جام جهانی به توسعه فوتبال در جهان کمک کرد. در طول 24 سال ریاست ژادو هاوه‌لانژ برزیلی نیز اتفاقات مختلفی افتاد؛ از جمله آنها افزایش تعداد تیم‌های جام جهانی در سالی بود که بازنشسته شد (1994). همچنین جام جهانی زیر 20 سال و زیر 17 سال در اواخر سال 1980، جام کنفدراسیون‌ها و جام جهانی زنان در اوایل سال 90 برگزار شد. او در جوانی فوتبالیست و شناگر بود.

از ریاست سپ بلاتر در فیفا 23 سال می‌گذرد. او در سال 1975 مدیر برنامه‌های فنی شد و به شهرت رسید. وی از 8 ژوئن سال 1998 کار خود را شروع کرد و تاکنون سه بار به طور متوالی در سال‌های 2002، 2007 و 2010 به عنوان رئیس فیفا انتخاب شده است. در زمان ریاست وی نه‌تنها به اعضای فدارسیون افزوده شد که جام باشگاه های جهان، فوتبال ساحلی و فوتسال به این فدراسیون افزوده شد. در حال حاضر فیفا 209 عضو دارد. نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست فیفا لوئیس فیگو بازیکن سابق تیم ملی پرتغال، میشل فن پراگ رئیس فدراسیون فوتبال هلند و شاهزاده علی بن حسین اردنی عضو کمیته اجرایی فیفا به همراه سپ بلاتر بودند اما هفته گذشته فیگو و فن‌پراگ کناره‌گیری خود را از انتخابات اعلام کردند.

فیگو بازیکن سابق بارسلونا و رئال مادرید یکی از چهره‌های شناخته‌شده در این انتخابات بود. او دلیل کناره‌گیری خود را صوری‌بودن انتخابات اعلام کرد و گفت: این یک انتخابات نیست و نتیجه از قبل مشخص است. کسی که در راس فیفا قرار دارد هرگز تغییر نخواهد کرد اما فن پراگ هلندی به دلیل حمایت از شاهزاده اردنی کناره‌گیری کرد. شاهزاده بن‌حسین، نایب رییس فیفا، در سال 1975 به دنیا آمد؛ سالی که بلاتر وارد فیفا شد. وی بارها و بارها از حضور دوباره بلاتر در انتخابات ریاست فیفا انتقاد کرده است. او می‌خواهد چهره فیفا را در دنیا تغییر دهد. مارادونا اسطوره آرژانتینی همیشه مخالفت خود را مبنی بر عملکرد فعلی فیفا اعلام کرده و می‌خواهد به تغییر فوتبال کمک کند؛ بر این اساس از شاهزاده اردنی حمایت کرده است. همچنین میشل پلاتینی نیز حمایت خود را از او اعلام کرده و گفته است که او شایستگی ریاست فیفا را دارد.

رخدادهای سه روز گذشته در زوریخ بسیاری را مطمئن کرده که بلاتر دیگر نخواهد توانست صندلی خود را در فیفا حفظ کند و آن را به ناچار به رقیب اردنی واگذار خواهد کرد. فساد در فیفا باعث دستگیری، محرومیت و کناره‌گیری‌های افراد سرشناس زیادی شده است و شاید دامنه آن به خود بلاتر نیز برسد. حال باید دید با وجود حمایت‌هایی که از شاهزاده اردنی شده است، آیا تغییری در راس فیفا ایجاد خواهد شد یا اینکه همچنان بلاتر بر این مسند خواهد ماند؟
مرجع : ایسنا