به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۹ ساعت ۲۳:۳۷
کد مطلب : ۴۹۹۲۲

سركوب خونين مسلمانان توسط پليس چین

گروه بين الملل: گروه اویغور در تبعید اعلام کرد، درگیری‌ها در منطقه سین کیانگ، محل زندگی اقلیت مسلمان اویغور چین، 100 کشته و زخمی بر جای گذاشت؛ درگیری‌هایی که به گفته مقامات این کشور حملات تروریستی به یک ایستگاه پلیس و یک شهر در این منطقه خوانده می‌شود.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا،‌ بسیاری از غیرنظامیان به همراه مهاجمین در این حمله که توسط گروهی تبهکار، مسلح به چاقو و تبر بودند، کشته و زخمی شدند. ماموران پلیس نیز تعدادی از این گروه تبهکار را به ضرب گلوله از پای درآوردند. مقام‌های سین کیانگ در وب سایت خود این حمله را که بسیاری از مسلمانان اویغور و چینی‌های هان در آن کشته و زخمی شدند، "تروریستی" خواند.

در یک رخداد دیگر، دادستان‌های سین کیانگ روز چهارشنبه "الهام توهتی"، یکی از اعضای برجسته دانشگاهی اویغور را که در اوایل سال جاری میلادی بازداشت شده بود، به جدایی طلبی متهم کردند. بازداشت این استاد اقتصاد و منتقد دولت چین در ژانویه سال جاری میلادی، توسط آمریکا، اتحادیه اروپا و گروه‌های حقوق بشری محکوم شد.

یکی از سخنگویان گروه تبعیدی "کنگره جهانی اویغور" در ایمیلی به خبرگزاری شینهوا گفت: این درگیری زمانی رخ داد که اویغورها در حرکتی اعتراضی به سیاست خشن حاکم دولت چین اعتراض کردند و توسط نیروهای مسلح سرکوب شدند و طی این سرکوب بسیاری از هر دو طرف کشته و زخمی شدند.

وی با استناد به منابع محلی اویغور گفت: حدود 100 تن در این درگیری کشته و زخمی شدند. خبرگزاری شینهوا نیز این حمله را "برنامه‌ریزی شده و عمدی" اعلام کرد. به گزارش روزنامه "گلوبال تایمز" که نزدیک به حزب کمونیست حاکم است، به نقل از یک منبع بی نام، پلیس چین بازرسی‌های امنیتی را در منطقه کاشغر افزایش داده است.