به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۴
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۶۳۷۸۲
چه کسی پاسخگوی فعالیت غیر قانونی دانشگاه ایرانیان است؟

دوره‌های مجازی يک دانشگاه غیر قانونی!

گروه سیاسی: دانشگاه ایرانیان با وجود اعلام مقامات مختلف وزارت علوم که فعالیت این دانشگاه را غیر قانونی اعلام کرده اند همچنان مشغول به فعالیت است و در دوره‌های کوتاه مدت مجازی دانشجو می‌پذیرد. خبرنگار ایسکانیوز برای پیگیری فعالیت این دانشگاه با حسین حسینی مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم و کارن ابری نیا مدیرکل دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم فعالیت دانشگاه ایرانیان گفت و گو کرد و جالب اینکه هر دوی آنها فعالیت این دانشگاه را غیر مجاز اعلام کردند، اما اینکه دقیقا چه کسی مسئول جلوگیری از فعالیت دانشگاه است سئوالی بود که در گفت و گو با نعمت احمدی حقوقدان جویا شدیم.
دوره‌های مجازی يک دانشگاه غیر قانونی!
پرونده دانشگاه ایرانیان چند وقتی بود که مسکوت مانده بود تا اینکه سایت دانشگاه ایرانیان از سه روز پیش (دوشنبه) در اطلاعیه ای از آغاز به کار «مرکز آموزش مجازی دانشگاه ایرانیان» خبر داد.در اطلاعیه‌ای که بر روی سایت دانشگاه ایرانیان قرار گرفته، آمده است: « با هدف توسعه آموزش‌های عمومی و در راستای سیاستهای مصوب، فعالیت آموزشی دانشگاه ایرانیان در فضای مجازی عملیاتی شده است. مرکز آموزش مجازی دانشگاه ایرانیان با بهره گیری از اساتید مجرب و با سابقه در رشته های گوناگون ودر مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا آغاز بکار کرده است. علاقمندان برای بهره گیری از آموزشهای مجازی دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان می توانند به نشانی اینترنتی vl.iiu.ac.ir مراجعه کنند»جالب این است که با وجود اینکه این سایت غیر قانونی است اما در رشته‌های توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، علوم اقتصادی، حقوق خصوصی، روابط بین الملل، تجارت الکترونیک، مهندسی لجستیک، مهندسی مالی و مهندسی امنیت اطلاعات در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد. همچنین دوره‌های کوتاه مدت مجازی این دانشگاه در سایت در حال حاضر قابل دسترسی است و در دو رشته‌ی سیاست بین الملل و طب سنتی دانشجو هم می‌پذیرد!

وزارت علوم باید از طریق قوه قضاییه مسئله را پیگیری کند
نعمت احمدی حقوقدادن و وکیل پایه یک دادگستری  در خصوص فعالیت غیر قانونی دانشگاه ایرانیان گفت: برای پیگیری به این موضوع باید وزارت علوم که مرجع این قضیه است پاسخگو باشد. اگر این سایت مدارکی را برای اثبات راه اندازی به دست دارد این سایت غیر قانونی نیست اما اگر مدارک در دست نداشته باشند فعالیت آن غیر قانونی است و وزارت علوم باید از طریق قوه قضاییه مسئله را پیگیری کند. او در ادامه تصریح کرد دانشجویانی که از این طریق در سایت مدارک شخصی خود را به نمایش گذاشته و هزینه ای را برای ثبت نام کردن این سایت پرداخت کرده اند از طریق قانون می توانند شکایت کنند و هزینه های خود را اخذ کنند.

هیچ مجوزی به سایت این دانشگاه داده نشده است
کارن ابری نیا مدیرکل دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم در خصوص فعالیت سایت دانشگاه ایرانیان به خبرنگار ایسکا گفت: هیچ مجوزی به این سایت داده نشده و ما در شهریور ماه سال جاری طی نامه ای از سوی وزارت علوم دستور لغو مجوز را داده ایم همچنین اعلام کرده ایم که دانشجویانی که از طریق این سایت نسبت به ارتقای تحصیلی خود برای اخذ مدرک اقدام کرده اند مدرکشان مورد تایید نیست. بنابراین دانشجویان و مردم بهتر است به این مسئله توجه کنند و نباید در این سایت ثبت نام کنند.
او همچین در پاسخ به این سئوال که برای بستن این سایت وزارت علوم باید پیش قدم شود و یا قوه قضاییه، گفت: چانچه در پایان آدرس اینترنتی این سایت آی آر وجود دارد باید مسئولین ذی ربط این آدرس را حذف کنند تا نه تنها هیچ دانشجویی دسترسی به این لینک را نداشته باشد بلکه فعالیت این سایت هم منحل شود. مدیرکل دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم در پایان افزود: مسائل قانونی و رسیدگی به این موضوع را از طریق قانون پیگیری می کنیم.

مراجع قانونی باید در مورد دانشگاه ایرانیان وارد عمل شوند

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم که تمایل چندانی برای صحبت در مورد دانشگاه ایرانیان نداشت در مقابل اصرار خبرنگار ایسکا در خصوص این موضوع گفت: در این مورد مراجع قانونی باید وارد کار شده و اقدامات لازم را انجام دهند او در ادامه تاکید کرد: از نظر شورای گسترش مجوزی برای فعالیت این دانشگاه وجود نداشته و این اقدام غیرقانونی است. سید حسین حسینی در مورد فعالیت دانشگاه ایرانیان گفت: ما قبلا نظر شورای گسترش و شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر عدم مجوز برای فعالیت این دانشگاه را اعلام کرده ایم.

منظور حسینی از نظر وزارت علوم در مورد این دانشگاه اطلاعیه است که وزارت علوم در 23 شهریور ماه سال جاری صادر کرد و براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، هرگونه فعالیت دانشگاه ایرانیان غیرقانونی اعلام شده بود. اما ماجرا از سوی دانشگاه ایرانیان شکل و صورت دیگری دارد؛ آنها در گزارشی که روی وب سایت خود قرار دادند ادعا کرده‌اند که تایید و ابلاغ اساسنامه دانشگاه ایرانیان توسط وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موید اعتبار و به رسمیت شناخته شدن مجوزهای قبلی و نیز موافقت قطعی وزارتین جهت تاسیس دانشگاه ایرانیان است. این موافقت ها و ابلاغ ها توسط وزرای ذیربط، که به موجب قانون دارای اختیارات لازم و کافی بوده اند، صورت پذیرفته است.

با توجه به تاکید مداوم مسئولان وزارت علوم مبنی بر نداشتن مجوز این دانشگاه سئوال این است که چرا همچنان این سایت به فعالیت خود ادامه می‌دهد و اقدام به برگزاری دوره‌های مجازی می‌کند؟ در شرایطی که دامنه IR زیر نظر مسئولان مربوطه است آیا بستن این سایت کار دشواری است؟ این سئوالاتی است که در مورد دانشگاه ایرانیان مطرح است و باید دید مسئولان وزارت علوم در این زمینه چه اقداماتی صورت می‌دهند.
مرجع : ایسکانیوز