به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۸:۰۷
 
۴۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ساعت ۰۷:۵۶
کد مطلب : ۷۷۶۴۲
اثرات نامطلوب و بلندمدت خدمت اجباری

خدمت وظیفه سربازی، تهدید یا فرصت؟

...در حالی از هر گونه بررسی و نقد منصفانه درباره خدمت نظام وظیفه در دوره صلح، غفلت شده که هزینه‌هاي روحی، اجتماعی و هدر رفتن سرمایه انسانی تنها بخشی از مضرات سربازی اجباری است....
خدمت وظیفه سربازی، تهدید یا فرصت؟
عطا افشاریان

گروه جامعه: در طول تاریخ کهن ایران ارتش حکومت‌ها، متشکل از نیروهایی بوده که دولت‌ها آنها را بعنوان نیروی نظامی استخدام مي‌نمودند و قسمتی از هزینه‌هاي خزانه دولتی به تامین هزینه سربازان اختصاص داده مي‌شد. ارتش‌های پادشاهی صفویه، افشاریه و سلجوقی با استخدام و بکارگیری نیروهای نظامی از اقوام مختلف و حتی گاهی غیر ایرانی توانسته بودند امپراطوری عظیمی را ایجاد نمایند. ساختار منظم و پایدار این ارتش‌ها و همچنین روحیه سلحشوری و رقابتی که میان فرماندهان ایجاد مي‌شد سبب تقویت نظامی ارتش مي‌گردید.

خواجه نظام الملک در نصیحت الملوک به شاه سلجوقی نحوه مدیریت ارتش را یادآور مي‌گردد که نشان دهنده سازوکار مدیریت ارتش ایران در آن زمان بوده است. اگر چه تقویت روحیه ملی گرایی و گرایش‌های مذهبی متعصبانه در بسیج نیروهای ایرانی در حکومت‌های پس از اسلام نقش چشمگیری داشته‌اند ولی ساختار نظامی ارتش‌های این حکومت‌ها نیز بسیار موثر بوده است تا آنجا که ارتش حکومت‌های صفوی و عثمانی در دنیای اسلام نمونه بارزی از ارتش‌های قدرتمند زمان خود هستند که اگر فریب دشمنان خود را نخورده بودند و پیمان دوستی محکمی با یکدیگر منعقد نموده بودند سرنوشت امروز دنیای اسلام این نبود.

با ورود رضاخان به قدرت و ایجاد خدمت اجباری که بعدا به نظام وظیفه تغییر نام یافت در برهه ای از زمان تا حد بالایی اثرات مفید اجتماعی و سیاسی بر ساختار سنتی جامعه ایرانی داشت. اطلاع از آداب و فرهنگ سایر اقوام، درهم آمیختگی فرهنگ‌ها، توسعه روابط شهرها و روستاها و آموزش جوانان با فرهنگ و آداب جدید و نظم فردی و اثرات عمیق اجتماعی دیگر که در خور تحقیق و مطالعه هستند اما باید توجه داشت که هر قانون و فرهنگی در زمان خود مي‌تواند مطلوب و اثر بخش باشد.

این وظیفه دولتها است که بر مبنای تحقیقات علمی دقیق اثرات مفید و مخرب یک قانون را بررسی و نسبت به تغییر و یا لغو آن اقدام نمایند. قانون نظام وظیفه عمومی جدای از مسایل امنیتی- نظامی تبعات دیگری نیز در بردارد که متاسفانه به آن پرداخته نشده و یا جدی گرفته نشده است. اخیرا طرحی در مجلس در این مورد مطرح گردیده است که بسیار جامع به ایرادات نظام وظیفه و خدمت سربازی پرداخته است.

در حالی از هر گونه بررسی و نقد منصفانه درباره خدمت نظام وظیفه در دوره صلح، غفلت شده که هزینه‌هاي روحی، اجتماعی و هدر رفتن سرمایه انسانی تنها بخشی از مضرات سربازی اجباری است. از جمله پیامدهای منفی خدمت سربازی موارد زیر است که با انجام تحقیقات آماری شفاف از سربازان قابل استخراج است:

- ورود نسل جوان به دانشگاه‌ها بدون هیچگونه علاقه به رشته تحصیلی، درس و تحصیل و صرفا به امید فرار از خدمت یا بهبود شرایط خدمت که منجر به هدر رفتن عمر مفید آنها، افسردگی روحی، کاهش انرژی و روحیه کاری و هدر رفتن منابع عظیم مالی در دانشگاه‌ها و کاهش کیفیت سیستم آموزشی مي‌گردد.
- بلاتکلیفی عده زیادی از افرادی که به هر دلیلی وارد خدمت نظام نشده‌اند و هدر رفتن این سرمایه اجتماعی عظیم یعنی نیروی فکر و کاری که باید در دوران جوانی سرگرم کارآفرینی و خلاقیت گردد.
- کاهش خلاقیت و بهره وری سرمایه عظیم نیروی انسانی تحصیلکرده با انجام خدمت وظیفه عمومی در رسته‌ای غیر مرتبط با تخصص و ضربه‌هاي عمیق روحی به این افراد
- بالا رفتن سن ازدواج بخاطر بی برنامگی و بلاتکلیفی جوانان و عدم امید آنها به آینده و تمایل به تشکیل خانواده که اثرات مخرب اجتماعی را دربردارد.
- وجود تبعیض در تعیین محل خدمت افراد طی سالیان گذشته که منجر به ایجاد عقده‌هاي اجتماعی مي‌گردد.
- ایجاد فساد اداری در معافیت‌ها.
- بزه‌کاری برخی از جوانان در طول دوره خدمت نظام وظیفه بدلیل ناهنجاری‌های اجتماعی و سن کم سربازان و دوری از خانواده که اعتیاد به سیگار از مهمترین آنها مي‌باشد.
- عدم پشتیبانی مالی از سربازان و عدم وجود امکانات رفاهی مناسب و برنامه ریزی دقیق برای آنها که خود منجر به سرخوردگی‌های اجتماعی این افراد به خصوص در قشر کم درآمد جامعه مي‌گردد
- عدم وجود آموزش تخصصی نظامی: سربازانی که از خدمت مرخص مي‌گردند دور از ذهن است که بتوانند با این آموزشها به دفاع از کشور بپردازند زیرا آموزشهای آنها در مقابل شیوه جنگهای امروزی مناسب نیست.

موارد بالا تنها درصد کمی از اثرات نامطلوب و بلندمدت خدمت اجباری سربازی است. جهت بررسی بیشتر باید مجامع علمی و دانشگاهی کشور را برای بررسی ابعاد دقیق خدمت وظیفه عمومی به کار گرفت و فارغ از هر گونه تعصب به این قانون و نداشتن نگاه هزینه ریالی برای حذف آن، به فکر آینده کشور و سرمایه‌هاي اجتماعی آن بود. وجود ارتش تخصصی در دنیای امروز امری مشهود و کاملا پذیرفته شده است زیرا که آموزش‌های تخصصی مداوم به نیروهای مسلح کمک مي‌نماید که همواره آمادگی اعزام به جنگ را داشته باشند و قدرت مانور آنها را در پیمانهای نظامی منطقه ای تا حد زیادی بالا مي‌برد.

این در حالیست که ایجاد نیروهایی مانند ناتو با کمک کشورهای منطقه جهت تامین صلح و ثبات منطقه با سربازان غیر حرفه‌ای امکان پذیر نخواهد بود و اگر ایران بعنوان یک کشور مهم در منطقه خاورمیانه قصد ایفای نقش جدی در صحنه بین‌الملل دارد و حتی قصد عضویت در سازمان‌های نظامی جهانی (که به سود منافع ملی و منطقه ای نیز مي‌باشد) با ساختار فعلی نیروهای مسلح چنین چیزی اگر امکان پذیر نباشد سخت و دشوار خواهد بود. استقلال اقتصادی نیروهای مسلح که تا حدی طی سالهای گذشته پدید آمده است شاید فرصتی باشد برای تغییر ساختار آموزشی و نظامی نیروهای مسلح و تقویت نیروی دفاعی ایران بر اساس استانداردهای روز دنیا.

---------------
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۰۸:۲۷
باید سربازی اجباری رو بردارن (303532)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۱۰:۴۵
بهارجان میشه یه فرصت و فایده برای سربازی بگید؟ (303539)
متولد دهه 40
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۱۱:۲۰
هر چند یک ارتش حرفه ای کارایی بیشتری دارد و من خود حامی ان هستم ولی تا انموقع هر جامعه و کشوری نیاز به محافظت نظامی دارد ولی نسل جوان فعلی بدون توجه به اینکه نسلهای گذشته در طول تاریخ در شرایطی سخت مثل جنگ نیز سربازی رفته اند و با جانفشانی از کشور محافظت کرده اند و سرزمین ایران را برای نسل جوان فعلی حفظ کرده اند اکنون یعنی حتی زمان صلح که نوبت آنهاست دبه میکنند و بدون توجه به اینکه سربازی را همه رفته اند الان خود را تافته جدا بافته فرض کرده و منکر لزوم سربازی میشوند. (303541)
نوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۱۶:۱۵
1_تافته جدا بافته آقازاده هایی اند که با رانت سربازی که نمی رن هیچ هر کاری هم که دلشون می خواد می کنن
2_ اجبار در هیچ زمینه ای جواب نمی ده حتی اگه جنگ بشه نمی شه یک نفر رو به زور بفرستی جپهه بگی برو از کشورت دفاع کن اینکار اصلا جواب نمی ده ارتشی که سربازاش همه با اجبار امده باشن محال پیروز میدان باشه
سیاهی لشکر نیاید به کار یک مرد جنگی به از صد هزار
3_حالا چون نسل گذشته سربازی رفته دلیل می شه که نسل های بعدی تا ابد همگی برن سربازی (303570)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۲۰:۰۸
همیشه و در زمان شاه سابق هم یه عده پارتی داشتند، ولی اکثریت مردم خدمت رفتند و حالا ا حالاها باید بروند (303586)
عدالت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۱۴:۴۱
من به عنوان یک جوان که به اقای روحانی رای دادم از ایشان سوال دارم ایا این جواب رای و حمایت جوانان است ؟؟؟؟؟؟ این طرح خرید خدمت با این رقم 30 میلیون ایا عادلانه است ؟؟؟؟ طرحی که فقط برای پولدارها دولت داده و حل کسری بوجه خود......از دو میلیون پانصد نفر فقط دویست هشتاد نفر ثبت نام کردند چون رقم خیلی بالاست...اخه یک جوان 30 ساله بعد 12 سال با ده ها محرومیت از کجا 30 میلیون بیاورد اقای روحانی ؟؟؟؟ چرا در مجلس دولت با کاهش ان به پنج میلیون که همه توانای خرید داشته باشند مخالفت کردید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (303563)
بی طرف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۱۷:۱۲
اگرسربازی رابردارندپی چه کسی بایدجلوی آمریکاواسرائیل بایسته؟پس کجاست اون دلاورایرانی که درتظاهرات شعارمیدهدمرگ برآمریکاواسرائیل-برویدسربازی وآمریکارانابودکنید. (303577)
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۰۸:۳۸
آیا این درست است که جوانان را در بهترین دوران عمرشان نزدیک به دو سال به بردگی ببرند؟
آیا پوست سیبزمینی کندند و توی آشپزخانه ادارات کار کردن دفاع از نظام است؟ (303533)
امیرازقم
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۰۸:۴۴
خدمت سربازی برای کسانیکه تحصیلات دانشگاهی دارند تهدید است !نمیخوام بگم ظلم و ولی متاسفانه ظلم است ! درشرایطی که رقابت شدید برای استخدام بین تحصیل کرده ها وجود دارد .باتوجه به اینکه نسبت دختران به پسران دوبرابر است .ماشاهد نابودی عمر و عقب افتادگی میشویم (303534)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۰۹:۲۶
بنظر من جونا نبایستی برن خدمت اونم بدون حقوق ، مگه دولت واسه جونا چکار کرده که اونا باید بهترین دوران عمرشونو دو دستی تقدیم دولت کنند (303535)
عبدالعلی غلامزاده بابره
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۱۰:۰۳
مشکلات و درد و بدبختی مردم برای خودشون بس نیست حالا خدمت سربازی بروند مفتی خدمت کنند...حالا اگه پول خوبی میدادند یه چیزی بود.. (303537)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۱۵:۵۷
حداقل نمی کنند پول رفت آمد و حداقل مخارج رو بدن . به خدا به ما حقوقی که میدادند خرج دو روزمون هم نمیشد (303566)
کاوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۱۰:۰۸
اگه خدای نکرده جنگی بشه سرباز وظیفه کوچکترین کاری از دستش بر نمیاد و تنها آمار کشته های جنگ رو بالا خواهد برد
فککنم مسولان سربازان حال حاضر رو با کسانی که با اعتقاداتشون به جنگ هشت ساله رفته بودن و شهید شده بودن مقایسه میکنن ،من خودم هم دو سال تو خدمت ولی فقط به فکر تموم کردن سربازی بودم ولاغیر (303538)
فراری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۱۲:۱۳
سربازی برای بدخت بیچاره هاست ...
سربازی=همالی برای دولت (303550)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۱۲:۴۶
حمال درسته نه همال .
با اين سوادت بهتره بري سربازي! (303554)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۱۲:۴۱
سربازی باید حرفه ای بشه... هیچ کار اجباری جواب نمیده... (303553)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۱۳:۲۹
سلام. با وجود اینکه قبل از اینکه خدمت سربازی بروم فکر می کردم این دوره هم قطعنا همانند دانشگاه مفید خواهد بود در طی خدمت و بعد از اون خیلی ها رو دیدم که همراه من متقاعد شدند این دوره(سربازی) یکی از بی فایده ترین دوران عمرم بوده! می توان خدمت سربازی اجباری رو برداشت و در عوض با برنامه های بهتری از نیروهای تحصیکرده وجوان کشور برای خدمتی سازنده تر وبهتر و در راستای پیشرفت کشور عزیزمان قدم برداشت.
به امید برداشتن خدمت اجباری و اصلاح این قانون.!
هرچند کو گوش شنوا؟!!! (303556)
صادق
United States
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۱۳:۴۸
لیسانس برق گرفتم از دانشگاه دولتی با معدل 17.با خودم فکر کردم که برم خدمت که بعدش برم سر کاربهتره تا ادامه تحصیل.فکر کردم با این شرایط خدمتم راحت میشه و مثلا تو جایی مثل وزارت نیرو ازم استفاده می کنن.حالا دو ساله که به خاطر نداشتن پارتی دارم توی بدترین و خطرناک ترین مرزهای کشور بدون کمترین امکاناتی(نه آب و نه برق) مثلا خدمت می کنم.مغزم هم از هر چی تو دانشگاه خوندم کاملا ریست شده.خدایا به دادم برس. (303557)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۱۴:۳۳
نماینده ی مجلسی که باید به این چیزا فکر کنه داره امضا جعل میکنه دیگه چه انتظاری دارین؟
برین یه سر به سایت های استخدام بزنین ببینین چی دارن
1 منشی ترجیحا دوشیزه
2 بازاریاب
3 پرستار کودک
4 فوتوشاپ کار
این برای کسی که دم از پیری جمعیت میزنه یعنی فاجعه
امروز که جمعیت ما پیر نیست چه گلی به سر جوونا زدین؟
متأسفم که 100 کیلومتر اونورتر تو ترکیه به دنیا نیومدم (303562)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۱۵:۵۳
بنده در سالهای 87 و 88 خدمت سربازی رو در یکی از پادگانهای ناجا گذراندم . البته انصافا جایی که خدمت میکردم نسبت به خیلی جاها خیلی مناسب تر و به قول معروف هتل تر بود . اما سربازان زیادی بودند که در همون پادگان عمر خودشون رو تلف میکردند , یعنی اینکه به جای اینکه در جایی مفید از آنها استفاده بشه فقط از اونها بیگاری می کشیدند که صرفا بیکار نشسته باشند در حالی که میشد در جاهای دیگر خیلی استفاده های بهتری انجام داد . منتهی فضای پادگانی و خدمت آن هم برای سربازان کاملا دستوری و .... (ادامه در کامنت بعدی) (303564)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۱۵:۵۵
..... ادامه از کامنت قبلی)
..... و دیکتاتوری است . یعنی اگه سرباز پیشنهاد یا نظری داشته باشه که اتفاقا خیلی هم موثر و به درد بخور واقع بشه بهش اعتنایی نمیشه و به هیچ عنوان نباید روی حرف و خواسته نفرات ارشد تر حرف بزنه . در صورتی که اگه به نظرات سربازها بیشتر اهمیت بدن شاید خیلی از مشکلات در حوزه های مربوطه حل بشه . به هر حال سربازی رفتن به نظرم آنقدرها هم تجریبه بدی نیست اگه تونستید نرید ولی اگه رفتید به فال نیک بگیرید و بهره برای آیندتون تجربه کسب کنید (303565)
ج.آ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۱۶:۲۰
باید بگن آقا هر دلش میخواد بیاد در عوض مثل نیروهای کادری که حقوق مزایا میگرند باشه .بعد اگه طرف بعد از دوسال اگه خوشش امد بمونه اگه نه که بیاد بیرون دنبال یک کاری دیگه باشه (303572)
اسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۱۶:۵۹
اگر جنگ بشه کسی که سرباز هست وبه اجبار داره خدمت میکنه هیچ اموزشی ندیده که وارد جنگ بشن ،این که آموزش نیست رژه رفتن یا بازو بسته کردن ژ3 ،گذشت ان زمان که سینه سپر می شد جلو گلوله. (303574)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۱۷:۰۵
واقعا خیلی آزاردهنده است که پس از 30 سال درس خواندن و دکترا گرفتن تازه بری خدمت سربازی و 2 سال از بهترین روزهای عمرت رو به بیگاری بگذرون اونم با مدرک دکترا.
خدایا 30 سال درس بخونی و دکترا بگیری به جای اینکه توی یه دانشگاه بورس بشی باید بری خدمت سربازی شاید با از خدمت برگشتی و با مدرک دکترا رفتی کارمند ساده ی یه اداره ی غیرمرتبط با تخصصت شدی.
واقعا نمیدونم چی بگم. (303576)
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۱۷:۱۲
سربازی یک چیزی که برای مرد شدن و اب دیده شدن تو زندگی خیلی لازمه
حداقل پسرای ناز نازی امروزی خیلی واجبه. من خیلی ها رو دیدم که نرفتن و خیلی لوس و بچه ننه هستن و بر عکسشم دیدم که خیلی ها اماده ورود به مشکلات جامعه نبودن و بعد سربازی مردشدن (303578)
سرباز وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۴ ۰۰:۱۰
داداش من خودم خدمت رفتم
همه این حرفا که میگن سربازی مرد میسازه و از این چیزا همش دروغه...
شما برو از اونایی که سربازی رفتن بپرس (303604)
مجرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۴ ۰۰:۱۲
قابل توجه آقایونی که میگن سن ازدواج بالا رفته
سربازی رو حذف کنید سن ازدواج اتوماتیک دو سال میاد پایین... (303605)
م
United Kingdom
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۱۷:۱۳
درود بر شما که پرداختید به این موضوع. البته خیلی بیش از اینها نیازه (303579)
خاد م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۱۷:۴۷
مرد ایرانی از سن تکلیف تا لحظه مرگ باید سرباز وطن باشد و پرجم روحیه ایثار وطن پرستی ودفاع باید تا زمان ظهور حضرت بقیه ا... برافراشته تر باشد (303581)
ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۱۸:۱۲
دقیقا پس از دانشی که از دانشگاه بدست میاری باید بری خدمت و این = فراموشی آموخته ها + تلف شدن عمر+ از دست رفتن تخصص+... (303582)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۱۹:۴۰
دوستان وقتتان را با این حرفها تلف نکنید
اگر باید بروید سربازی لحظه ای درنگ نکنید چرا که صحبت اضافه در مورد آن وقت تلف کردن است
اگر هم کسی معاف میشه برود دنبالش
ما که رفتیم باز برا خودمان امپراطوری بودیم با درجه ستوان دومی اما شنیدم درجات را کم کرده اند
ولی بروید تا شغل و ازدواج تان هم درست شود
چاره ای ندارید جز این
از یک نظر خوبه سربازی و آن اینه که یک وقفه ای بین دانشگاه می افتد و یک تجدید قوایی می کنید وسرد و گرم بیشتری کشیده اید وبعد قدر آزادی و تحصیل را بیشتر می فهمید. (303585)
مشمول غایب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۲۰:۱۵
چه عجب بهار در کنار مسائل سیاسی و جناحی به این معضل اجتماعی هم پرداخت.بعد از ده ها مطلب راجع به حجاب اجباری و رسانه های آزاد رفع حصروحضور زنان در ورزشگاه و...نوبت به بررسی مشکلی رسید که زندگی میلیونها جوان و خانواده هایشان را تحت تاثیر قرار داده.از حقوق شهروندی حرف میزنیم اما فراموش میکنیم زمانی که فردی در جامعه به دلیل تمرد از قانون سربازی از ابتدایی ترین حقوقش مثل حق ادامه تحصیل-حق داشتن شغل-حق داشتن گواهینامه و گذرنامه و بسیاری از حقوق دیگر(ادامه دارد) (303588)
مشمول غایب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۲۰:۲۵
که برای بقا در جوامع امروزی واجب است محروم میشود دقیقا مصداق نقض حقوق شهروندی و بی عدالتیست.حدود 5 میلیون مشمول غایب در کشور وجود دارد که دو میلیون پانصد هزار نفرشان بیش از 8 سال و بقیه کمتر از 8 سال غیبت دارند و همچنان منتظر آزادی که حق خدادادیشان است ولی .....من نیز یکی از آن 5 میلیون غایبم و همچنان امیدوار تا شاید بتوانم روزی در رشته مورد علاقم ادامه تحصیل دهم.شاید... (303591)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۲۱:۱۲
اینکه جوانی دو سال از بهترین روزهای عمرشو در سربازی سپری کنه برای خیلی ها سخته امروزه دیگه باید ارتش ها حرفه ایی بشن و ازطریق استخدام سرباز بگیرند (303593)
30نا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۲۲:۱۰
آقا چرا میگید دو سال از عمر؟ خواهش میکنم کمی منطقی فکر کنید. شما تو این مملکت تا نرید سربازی عملا نه میتونید کار داشته باشید و نه درآمد درست حسابی پس اگه توجه کنید می بیندی اون 4 سال لیسانس و دو سال ارشد و سه سال دکتری هم باید حساب بشه چون تو این دوران به بهانه سربازی نرفتن عملا هیچ اقدام مفیدی نمیشه برای زندگی و آینده انجام داد (303594)
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۲۲:۵۵
سربازی برای بیگاری کشیدن و سربه زیر کردن پسران است , تا دیگر خطری نداشته باشند . (303595)
یه مادر نگران
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۲۳:۴۲
ممنون از نظراتتون. نگران پسرم هستم . نمیدونم اگه بره سربازی چه بلایی سرش میاد. میگن اعتیاد بین سربازا زیاده. راسته؟ (303597)
جوان بی کار
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ۲۳:۵۰
آنهابدانند علی ع حتی برای جنگ هایش کسی را مجبور به سرباز شدن نکرد!
چه رسد به آنکه یک دولت بی برنامه رانتی نفت خوار که تورمش کمر مردم را شکسته و بی کاری ملیونیش جوانان را به افسردگی و خودکشی و فرار از به دول استعمارگر کشانده و ازدواج آنان را به 30 و 40 سال کشانده
بجای کار ایجاد نمودن برای جوانان تحصیل کرده و بی تحصیل در شان هر کس
بزور و بدون پول و بدون توجه به تخصص و...
آن ها در سنی خاص و نه مثل بسیاری کشورها در هر سنی که داوطلب می خواهد.
به بیگاری و مسخره کردن و تحقیرشان بپردازد!... (303600)
جوان بی کار
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۲۴ ۰۰:۰۲
بهار عزیز
لطفا به اعتماد جوانان بها داده و امانت را نگه داری صحیح و در شانش کنید.
این مساله سربازی یک ام المسائل جوان و خانواده و بزهکاری و تحصیلات مدرک گرایانه است
که مایه خفت ایران و ایرانی در بین الملل است
که افغان و روس و ترک و پاکستانی و عربستانی و بحرینی وضعش از ایران 10 بار بهتر باشد
لطفا مثل قضیه بحران آب پیگیری کنید.
مصاحبه های انتقادی صریح و جدی کنید
بعلاوه به مردم هم راهکارهای قانونی پیگیری مدنی را یادآووری و آموزش دهید.

این اجباری پر خطر کلی هزینه اقتصادی دارد
با دکتر رنانی هم مصاحبه ... (303603)