به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۵۵۲۵۹
ابزار دفاع برای گردن کلفت‌های معترض!

واکنش گشت‌انصار به مقاومت مردم چیست؟

گروه جامعه: قرار است که از این هفته گشت حجاب انصار به خیابان بریزند، اما با مقاومت یا اعتراض در مقابل درخواست خود چه می‌کنند؟ پرسشی که از لا به لای حامیانشان و نزدیکانشان می‌توان حدس زد.
واکنش گشت‌انصار به مقاومت مردم چیست؟
به گزارش انصاف نیوز، گشت‌های انصار گویا بنا ندارند تنها باشند و گروهی حرکت می‌کنند بنابر این شاید نگرانی از مقاومت و اعتراض احتمالی نداشته باشند اما برخی از حامیان این جریان به همراه داشتن وسایلی از جمله گاز فلفل می گویند. برای آشنایی با نوع نگاه کسانی که بنا دارند رفتارهای دهه‌ی 70 را در دهه‌ی 90 تکرار کنند، بخشی از بحث‌ها و گفتگوی حامیان و مبلغان گشت‌های انصار در شبکه‌های اجتماعی مجازی حامیانشان در پی می‌آید.

این پیشنهاد یکی از آنهاست: «قابل توجه کسانی که به طور جدی پیگیر فریضه‌ی امر به معروف و نهی از منکر هستند: برای دفاع از خود در موقع خطر احتمالی، از افشانه‌ی فلفل استفاده کنید».

واکنش یک مخالف و پاسخ‌های عضو شبکه‌ی اجتماعی افسران، نشان دهنده‌ی نمونه‌ای از توجیهات این طیف است:
+ این امر به معروف یا مجازاته؟ آخه امر به معروف اگر با عقل و منطق باشه که نیاز به خشونت نداره.

- منتظر این شبهه بودم. جواب: این گونه تجهیزات همانطور که اسمشان پیداست تجهیزات دفاع شخصی هستند و در خود امر به معروف هیچ گونه کاربردی ندارد بلکه برای بعد از امر به معروف است که اگر آن طرف خواست دست درازی بکند در مقابل او دفاع شود. این کار مربوط به بحث دفاع مشروع است و ارتباطی با امر به معروف و نهی از منکر ندارد. چه اینکه خیلی افراد دیگر مثل وکلا و پرستاران و مانند آنها هم می توانند استفاده کنند.

+ پس عمل شما ممکنه تحریک آمیز باشه پس اگر این احتمال رو می‌دهید که ممکنه حمله صورت بگیره و اوضاع پیچیده تر بشه پس کلا نباید این کار را انجام بدهید و از طریقی دیگه باید ارشاد و هدایت کنید.

- اگر تحریک ناشی از عدم رعایت شرایط امر به معروف باشد که خوب این دیگر امر به معروف نیست و عمل فرد غیرقانونی و استفاده ی او از اسپری تخلف است. ولی اگر تحریک سریع مخاطب و واکنش تند او ناشی از گردن کلفتی و گستاخی او باشد حق اوست که از احتمال استفاده آمران به معروف از وسایل دفاعی بترسد و دلیلی ندارد ما از او حمایت کنیم. این هم که در موارد خوف ضرر از ناحیه طرف مقابل امر به معروف واجب نیست به جهت راحتی در کار آمران به معروف است نه مصونیت ایجاد شدن برای اشرار و دلیلی ندارد دلمان به حال اشرار بسوزد. چه اینکه اگر شخص مکلف ابزارهایی به همراه داشته باشد که خوفی از واکنش طرف نداشته باشد آنوقت امر به معروف واجب می‌شود. و آخر اینکه به فرض هم که بگوییم در مواردی که خوف ضرر هست اگر فرد امر به معروف بکند کارش بیجا بوده و حق استفاده از اسپری را ندارد اما بسیاری از افراد نیازمند امر و نهی غریبه اند و در مورد آنها اصل را باید بر این گذاشت که واکنش منطقی خواهند داشت ولی بعد ممکن است همین افراد هم اقدام به دست درازی بکنند آنوقت شخص آمر و ناهی نباید وسایل دفاعی داشته باشد؟!

+ خب خود این کار میتونه زمینه ساز جرم باشه مثلا ممکنه هر کسی ادعا کنه امر به معروف انجام میده شاید چند بارم این کارو انجام بده اگر فردا روزش با این اسپری اقدام غیر قانونی کرد تکلیف چیه؟ یا به هر دلیلی این اسپری دزدیده بشه، اصلا فرض رو بر این بگیریم که الان اسپری اختراع نشده، تکلیف چیه با چاقو دفاع کنیم خوبه؟

- آها. این دیگه اختصاصی به امر به معروف نداره. در مورد همه‌ی افراد و اصناف دیگری هم که برای استفاده از این وسایل بهشون مجوز داده میشه همین مساله میتونه مطرح بشه و چه بسا در مورد اونها خطرناک تر هم باشه. ولی اجمالا جوابش اینه که اولا پلیس به هر آدمی مجوز نمیده دوم اینکه تقریبا از هر وسیله‌ای میشه استفاده ی غیرمجاز کرد، خوب ضمانت اجراش اینه که فردی که سوء استفاده کرده مجازات میشه. ضمنا پلیس برای استفاده از این وسایل شرایط خاصی رو معین میکنه که در غیر اون شرایط فرد باید پاسخگو باشه.

+ ایول دادا من شوکرم دارم میخوای؟

در مطلبی دیگر با عنوان «دلایل غیرقانونی بودن ادعاهای وزارت کشور»، حامیان این جریان می‌نویسند: «جیغ هماهنگ وزارت کشور دولت غرب زده، با ضدانقلاب داخلی و خارجی چه پیامی دارد؟ یعنی انصار، راه را درست آمده اید». «ایکاش انصار حزب الله، مسوولان با ظواهر فوق العاده اسلامی وزارت کشور (کدام اسلام؟) را به مناظره زنده‌ی تلویزیونی دعوت کنند تا کار یکسره بشود».

این دیدگاه در شبکه‌ی اجتماعی نزدیک به این جریان نیز هوادار آنچنانی ندارد؛ به نمونه‌هایی از این دست در زیر اشاره می‌شود:
+ باید با حساب و کتاب باشه و من انجام نشدن این کار رو به هرکی هرکی شدنش ترجیح میدم چون یه بدبختی دیگه به بدبختیامون اضافه میشه ... عرض کردم بهتره انصار حزب الله از قانونمداری شروع کنه و تذکرات رهنمایی رانندگی به متخلفین بده تا اینجوری این جو منفی رو بشکونه و به مردم نشون بده که چجوری نهی از منکر میکنه و بعدش بره سر وقت مقوله‌های مهمتر مثل حجاب و عفاف.

+ کلیت کار خوبه ولی پیامدهاش بسیاره بده. من مخالفش هستم. شما دلسوزان چرا در مورد گرون فروش‌ها و مخلین اقتصاد وارد نمی‌شوید؟ مگه نظام تا حالا توانایی برخورد داشته؟ اگه داشته چرا برخورد نمی‌کنه. و اگر نداره اونجاهم وظیفتونه وارد شوید و نه فقط گزینشی عمل کنید.

تبادل تجربه‌ها در این باره نیز جالب است. در ذیل مطلبی با تیتر «تجربه‌ی بنده از تذکر لسانی بهزنان بدحجاب: هیچ خانمی واکنش منفی نشان نداد»، این کامنت‌ها دیده می‌شود:

+ ما بی احترامی دیدیم .. ولی وقتی گفت به تو چه ... تو برای چی چادر چاغچوغ کردی ... بهش گفتم برای اینکه شوهر تو فقط مال خودت باشه و چشمش هیچ کسی را غیر از تو زیبا نبینه عزیزم .... دیگه جوابی نداد و فکر کرد ...

- آها. چون شما خانم هستین طرف جرئت می‌کنه جواب بده ولی وقتی یه مرد باشه بیشتر شرمنده میشه. سخت ترین مرحله ی تذکر لسانی برای حجاب اینه که طرف بهت جواب بده. اینجا راهکارش اینه که یه جواب کوتاه و محکمی رو از قبل آماده بکنی.

+ اگر آقایون به آقایون و خانمها به خانم ها تذکر بدن، مفسده کمتری داره. اصلا چرا باید یک آقای جوان مومن متدین حواسش به این ور و اونرو باشه که متوجه خانم بد حجاب بشه؟، حالا اگر به صورت اتفاقی هم نگاهش به فرد بد حجاب افتاد، بی توجهی و کم محلی بهترین نهی از منکر است. ولی وارد گفتگو شدن، و یا بحث کردن خودش مفسده داره.

- اتفاقا تذکر آقایون به خانم های جوان بسیار مؤثرتر است چون آنها برای شیرین شدن و جلب توجه نزد آقایون خودشان را بی حجاب می‌کنند ولی وقتی می‌بیند که اتفاقا آقایان او را پس می‌زنند و سرزنش می‌کنند باعث می‌شود تا بی حجابی برایش تحقیر آمیز و ناخوشایند باشد.

- این نکته بسیار مهم است که اصلا و ابدا نباید مدام دنبال پیدا کردن سوژه های بدحجاب و تذکر دادن به آنها باشیم، آن وقت هم حرمت شرعی دارد چون مستلزم نگاه حرام است و هم مردم متوجه می‌شوند که ما دنبال گیر دادن به این و آن هستیم. بلکه باید همانطور که چشمتان را درویش کرده‌اید و دنبال زندگی طبیعی خود هستید اگر متوجه زن بدحجابی شدید تذکر بدید و لازم هم نیست با او چهره به چهره شوید و پنج دقیقه با هم گفتگو بکنید، چون یه جمله می‌گید و رد می شوید.

+ در کنار تذکر لسانی که معمولا با واکنش گاها تند طرف مقابل مواجه میشه، بیاییم الگو سازی کنیم.

- تعجب می کنم میگید "که بعضا با واکنش تند طرف مقابل مواجه میشه"، خوب بشه. جراحی مفاسد اجتماعی هم درد داره و هم هزینه.

+ والا من به دختر خالم گفتم... اونم با زبون خوب. ولی هم خودش کلی حرف بارم کرد و بعدش هم پدرش و برادراش گفتن به من ربطی نداره. به دختر همسایمون گفتم تا الان هیچکس از اون خونه جواب سلامم رو نمیده. شاید تجربه‌ی شما موردی رو نشون نداده باشه، ولی تجربه‌ی من در این باره داغونم کرده.

- اگر در زمینه ی حجاب و مزایای فردی آن و به خصوص دلایل اجباری بودن آن در جامعه مطالعه داشته باشید از این جهت مشکلتان برطرف می شود وگرنه کم می آورید. مثلا یه استدلال اینه که بگی: خواهر من! جامعه محل کار و زندگیه، هزاران جوون هستند که می‌خوان به کار و تحصلشون برسن اگه قرار باشه هر کی با هر سر و وضعی بیاد بیرون که دیگه آرامش و تمرکزی برای آدم نمی مونه. در مورد واکنش منفی خانواده خالتون هم شما تکلیفتون رو انجام دادین و تأثیر خودتون رو گذاشتین اگه اصلاح نکردن خودشان را شما هم برای خدا به شیوه های دیگر امر به معروف متوسل شوید مثلا قطع رابطه‌ی موقت. تجربه‌ی من بیشتر در مورد افراد غریبه و عبوری بوده. با این حال جالب است که شما مثلا جواب سلام ندادن یک خانواده معصیت کار به خودتان را در حد یه فاجعه تلقی می کنید!! در حالی که این هزینه‌ها برای امر به معروف کاملا طبیعی و البته نزد خدا مأجور است. در روش‌های تذکر بیشتر فکر کنید و کار را با قدرت تمام ادامه دهید و یادتان باشد جامعه‌ای که امر به معروف رها شود کارش به امر به منکر کشیده می شود یعنی امروز تو این افراد را تا حدی به عقب راندی ولی اگر اینها را آزاد بگذاری آنقدر گستاخ می‌شوند که کارشان به نهی از معروف می‌کشد. یادمان باشد که منظور از تأثیرگذار بودن امر به معروف این نیست که طرف ناگهان متحول شود و به دست و پای ما بیفتد و توبه کند، یکی از علما می گفت اساسا در نود و نه درصد موارد امر به معروف مؤثر است لیکن تأثیر کم و زیاد دارد و حتی ممکن است در آن لحظه فحش بدهد. از لحاظ روان شناختی تمام اعمال ظاهری انسان ها نسبت به یکدیگر تأثیر و تأثر دارد.

بازی کردن تو زمین دشمنه
تاکید دولت بر قانون و برخورد با بی قانونی در این باره از سوی حامیان بی قانونی با تعابیر عجیبی در شبکه‌های اجتماعی آنها روبرو شده، از جمله کسی با انتشار خبر تاکید دولت بر برخورد با گشت‌های غیرقانونی انصار، نوشت «وحشت غرب گرایان، نقشه‌ی راه ماست»!
تعدادی از کامنت‌های ذیل این مطلب در پی می‌آید:

+ مملکت چیزی داره به عنوان قانون. هر کسی چنین کاری بکنه باید به بدترین حالت ممکن مجازات بشه.

+ به نظرم با وارد شدن انصار بازی کردن تو زمین دشمنه. کار خراب تر میشه و فضا برای سوء استفاده باز. ایجاد کردن حجاب اجباری و رعب و وحشت نمی تونه ریشه‌ی افراد رو درست کنه. باید مسوولین به فکر باشن. البته تهدید انصار هم جای خود خوبی داره و اینکه بی تفاوت ننشسته خوبه. انصار وارد بشه نیروی انتظامی نمیتونه جلوشو بگیره. وزارت کشور واسه‌ی خودش گفت.

- شما هم نگرانی تون به خاطر اینه که شرایط کار گشت های انصار رو نمی دونید. اونا فقط تذکر میدن همین. حالا رو موتورم نشستن و چند نفری هستن نه تنهایی. با این اوصاف جواب بقیه حرفاتون مشخص میشه. ضمنا اونا مامور دولتی هم نیستن مثل افراد عادی ان و مردمی که به اونها تعدی شده میتونن از خود این افراد و نیز سازمان انصار حزب الله شکایت بکنن.
+ مثل ما بسیجی هستن دیگه . میدونم . ما داریم انصار تو شهرمون.
- چیکار میکنن مگه؟!
+ فقط در حد تذکر اونم محترمانه. درگیری ایجاد بشه دادستان پدر مارو درمیاره. کلا ممنوع می‌کنه.

- ای بابا شما که خودت بلدی پس چرا ان قلت میاری؟ حداقل فایده‌ی این گشت‌ها اینه که گناه کردن رو برای معصیت کارا تلخ می کنه. ضمن اینکه با گزارشاتی که به مرجع انتظامی و قضایی میدن باعث میشن تا مردم بیشتر احساس کنن که نظارت هست.

+ من بسیجی‌ای که رو موتور بشینه با کلاه ایمنی کم دیدم. اگه اونا هم اینجوری هستن وارد نشن بهتره!
- شما هم نگرانی‌تون به خاطر اینه که شرایط کار گشت‌های انصار رو نمی‌دونید. اونا فقط تذکر میدن همین. حالا رو موتورم نشستن و چند نفری هستن نه تنهایی. ضمنا اونا مامور دولتی هم نیستن مثل افراد عادیند و مردمی که به اونها تعدی شده میتونن از خود این افراد و نیز سازمان انصار حزب الله شکایت بکنن.

حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۰:۳۹
چه تفاوتی بین انصار حزب الله و دولت روحانی وجود دارد؟؟؟
همه مثل هم هستند.
به نظر من این بازیها قدیمی شده (252271)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۳:۰۱
آفرین اینها فقط بازی های سیاسی
ببینم آقایون به مردم عادی هم این اجازه رو میدن با شوکر و گاز فلفل بريزن تو خیابون و از خودشون دفاع کنند و جلوی تندروها بایستند (252293)
یامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۰:۴۳
شخص رییس جمهور باید موضع قاطع خودش را در مورد این بی قانونی ها اعلام کنه .... نمیشه که هر کسی گاز فلفل و شوکر بگیره دستش و نوامیس مردم را تهدید و ازار و اذیت کنه .... اگر جلوی این بی قانونی ها گرفته نشه جامعه دچار هرج و مرج میشه (252272)
الیاس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۰:۴۷
مردم خوشون حامی انصار هستند و انصار از دل مردم هستند
این مردم هستند که می خواهند در برابر غرب زده ها و فرهنگ غربی مقاومت کنند (252273)
داش کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۳:۰۸
چراتو8سال دولت قبل نمیخواستید دربرابر فرهنگ غربی مقاومت کنید؟ (252297)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۶:۰۴
چون دیگه خر جشون در نمی امد (252379)
مینو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۵:۰۱
کدوم مردم ؟؟؟؟؟ (252345)
Sam
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۷:۴۶
تو چه کاره مردمی ؟مردم خودشون زبون ندارن ؟ (252424)
مونا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۰:۵۷
این جریان به دنبال بر هم زدن امنیت کشور و آسایش مردم هستند و به خوبی میدانند مردم اجازه چنین کاری رو به آنها نخواهند داد . ای کاش بهار و انصاف نظرات گسترده مردم رو که برای این ناقصان امنیت و آسایش اجتماعی نیز خط و نشان کشیده اند درج کنند . مردم فرصت این سوء استفاده و برهم زدن امنیت رو به این جریان نخواهند داد (252274)
حمید رضا
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۱:۱۰
ازادی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا تو همه کارای ما دخالت میشه یعنی ما اینقدر نفهمیم؟ (252275)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۱:۲۵
به نازم به مملکت که قانووووووووووووووون مداره (252277)
دهه ی 60
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۲:۵۳
هفته پیش در میدان آزادی شیراز حتی زن و شوهرها رو هم میگرفتند و سوار ون میکردند! وقتی با اعتراض روبرو میشدند و میگفتند حداقل حرمت حلقه ازدواجمان را نگه دارید، بهشون میگفتند فعلا سوار شید تا قاضی تکلیفتون رو مشخص کنه! من و همسرم همیشه کپی شناسنامه خودمون رو بهمراه داریم و تو خیابون هم دست هم دیگرو نمیگیریم !!!! (252289)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۶:۵۱
ما قبول داریم که انصار نباید درکار مردم دخالت کند اما این رسم از کجا آمده که رن وشوهر درخیابان دست همدیگر رابگیرند . (252404)
حمید
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۹:۲۶
چه جوریاست نکنه از اون دسته افراد هستی که زن وشوهر دست همو بگیرن تحریک میشی ها؟ (252440)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۹:۴۱
پاسخ به حسن: فکر نکنم زن و شوهر ها برای اینکه دست همدیگرو بگیرند از شما اجازه بگیرند! اینکه شما زن نداری و احساس در وجودت خشکیده به خودت ربط داره! (252444)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۲:۵۷
به نظر من همین افراد انرژی بزارن کار فرهنگی و غیر مستقیم بکنن مثلآ به جای تذکر لسانی و مستقیم و در انظار مردم که طبیعتآ اثر منفی داره و باعث واکنش میشه بیان بروشور تهیه کنند و محترمانه به مردم بدن چه با حجاب چه بی حجاب ضمنآ مسآله فساد و گرانفروشی و... که تو متن هم اومد واقعآ پیگیری بشه ان شالله موفق باشین و کارتون از رو اخلاص باشه و برا کمک به جامعه (252291)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۳:۵۳
بهترین راه برخورد با بی قانونی انصار سپردن اونها به دست قانون است
مردم باید هر لحظه حواسشون باشه و هر وقت این قانون شکنها رو دیدن به پلیس خبر بدن، مثلا شماره موتور رو بردارن و به پلیس گزارش بدن و از دست موتور سوارها به پلیس شکایت کنن
پلیس باید به شکایتهای مردم رسیدگی کنه و این جوری بساط قانون شکنی انصار به بهانه های مختلف جمع می شه (252313)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۳:۵۳
سلام ،
وقتی در کارهای این جماعت ،نحوه انجام ان و زمان این نمایشات دقت میکنیم ،فقط
به این نتیجه میرسیم که اینها سیاه لشکر و پیاده های فتنه نوشان و مخالفان دو اتشه دولت روحانی هستند و چه بسا که بسیاری از این جماعت هم غافل از انند ! (252314)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۴:۰۲
هرکسی رو توی خیابون دیدین که منتسب به این گروهه با پلیس تماس بگیرید (252317)
میکائیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۵:۴۳
به نظر من خاتمی خیلی هوشمندانه با انصار حزب الله برخورد کرد . عمدا در مقابلشان سکوت کرد تا آنها گستاخ تر شده و به اعمال غیر منطقی و افراطی خود ادامه دهند . نتیجه آن تنفر مردم از گروهک انصار حزب الله ، همفکران و طرفدارانشان بود (252369)
محمد
Romania
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۲۱:۴۴
دستشان درد نکند که میخوان خرابکاریهای دولت تدبیــــــــــــــــــر بی امیدرا درست کنند (252483)