به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۶۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ساعت ۱۸:۰۲
کد مطلب : ۳۷۸۹۹
درخواست رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی از رييس‌جمهور؛

تعجیل در صدور مجوز ورود پیکر پروفسور فرای به ایران

گروه فرهنگي: با توجه به تحرکات اخیر مبنی بر مخالفت با خاکسپاری ریچارد فرای در این شهر، سید کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و وصی این دانشمند ایران دوست، در نامه ای خطاب به رئیس‌جمهور خواستار جلوگیری و ممانعت از حرکتهای فریبکارانه و دروغپردازان شد و تقاضا کرد که رئیس جمهور در صدور مجوز ورود پیکر پروفسور فرای تعجیل نماند. متن اين نامه به شرح زير است:
تعجیل در صدور مجوز ورود پیکر پروفسور فرای به ایران
جناب آقای دکتر حسن روحانی
رئیس‌جمهور محبوب ایران
با عرض سلام، مجدداً راجع به پروفسور ریچارد فرای به استحضار می‌رساند که مشارالیه بزرگترین ایران‌شناس جهان بوده است و فعالیت او در این زمینه چنان بود که مرحوم دهخدا به او لقب ایراندوست داده بود. وقتی روابط ایران و امریکا بسیار پر تنش بود وی به هنگام دریافت جایزه بنیاد افشار فریاد برآورد که من کاری ندارم که دیگران چه می‌گویند ولی من می‌گویم «زنده باد ایران». این در هنگامی بود که بوش رئیس‌جمهور سابق امریکا اعلام کرده بود که ایران محور شرارت است. راستی چرا باید در کشور ما جریانهائی به وجود آید که دوستان ایران را ناراحت و دشمنان ایران را خوشحال کند؟

اگر اجازه خاکسپاری به پیکر پاک این ایرانشناس برجسته داده نشود باعث ایجاد بدبینی نسبت به کشور ما و نظام جمهوری اسلامی ایران می‌شود و بیش از همه موجب خشنودی ضدانقلاب خارج و تندروهای امریکائی می‌شود. اجازه ندهید که تعداد اندکی که شاید دچار خبط دماغ باشند منافع ملی ما را نادیده بگیرند و همصدا با دشمنان جمهوری اسلامی ایران نظرات شخصیشان را در سیاست دولت تدبیر و امید که میلیونها ایرانی در حمایت از آن همصدا هستند و هیچگاه شما را تنها نخواهند گذاشت پیش ببرند.

مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی) که مهمترین و بزرگترین مرکز پژوهشی ـ فرهنگی جهان اسلام است و مخصوصاً اینجانب که وصی آن شادروان هستم بر خود فرض دانسته که پیکر پروفسور ریچارد فرای را تحویل بگیرد و با احترام و تشریفاتی که شایسته این عزیز از دست رفته است در کنار زاینده‌رود اصفهان به خاک بسپارد. همچنین، مرکز دائرةالمعارف تعهد می‌کند که برای او مقبره کوچکی با ظرایف هنری بسازد و سپس بزرگداشتی در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در تهران برای او بگیرد و اساتید برجسته‌ای که برخیشان شاگرد این شادروان عزیزند و عضو شورای عالی علمی مرکز مزبورند در ستایش و معرفی مراتب علمی پروفسور ریچارد فرای سخنرانی کنند.

سپس ترتیبی داده شده که بخش ایران‌شناسی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی یک جلد کتاب یادمان ویژه پروفسور ریچارد فرای فراهم و منتشر سازد. دوست عزیز و رئیس‌جمهور گرامی باید از حرکتهای فریبکارانه و دروغپردازان ممانعت فرمائید. تقاضای اینجانب تعجیل در صدور مجوز ورود پیکر پروفسور فرای است. از عنایت و توجهی که می‌فرمایید سپاسگزارم.
کاظم موسوی بجنوردی
رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی

سید مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ۱۸:۲۴
با سلام خدمت مدیریت محترم سایت،
با توجه به تحرکات بوجود آمده از طرف عده ای خاص و ناآگاهی این جمع گردآمده برای اعتراض به دفن آقای ریچارد فرای، واقعا مایه تاسف برای خودم هست به عنوان کسی که در ایران زندگی میکند که وجهه مملکتی را با پرخاشگریهای غرض ورزانه و متعصبانه به هم ریزند. عده ای قلیل که برای ریزترین مسائل حاشیه ای وارد میدان شده و برای امورات روزانه زندگی مسلمین که در فقر، خودفروشی و خودکشی و فساد قرار دارند وارد میدان نمی شوند. واقعا مایه تاسف است و حرف زیاد و فرصت کم ... یا علی (217536)
یاسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ۱۹:۳۳
واقعا مایه تاسف و خجالت هست! چقدر منفور میشیم با اقدامات یک سری افراد ...! سه نقطه رو خودتون هر چی دوست داشتین بزارین! من واقعا کلمه ای در وصف اینها به ذهنم نمیرسه!!! (217558)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ۱۹:۵۲
توصیه میکنم کمپین مشتاقان دفن جلوی در ورودی کاخ سفید تشکیل بدید تا بعد از مرگتون نماد تفاهم دو ملت محسوب بشید.فقط میترسم مثل ابوطالبی اجازه ورورد به جنازه هم ندن! (217572)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ۲۲:۳۴
عزیزان هموطن چرا همه در دام رو کم کنی های جناحی اسیر شدیم و این روز ها برای این مسئله به هم می پریم؟ بر اساس قوانین ایالت متحده هیچ فرد غیر آمریکایی که در خارج از این کشور فوت می کند حق انتقال به داخل آمریکا و دفن در خاک آمریکا را ندارد حتی اگر محل دفنش در بیایان های برهوت و صحرای بی آب و علف نوادا باشد!. آنها به قانون خود پایبندند و این فرد هر کسی باشد فرقی ندارد. من در مورد قوانین کشور خودمان اطلاعی ندارم که اجازه دفن یک خارجی را صرفاً بنا بر وصیتش می دهد یا نه. باید به این نکته اول پی ببریم. (217623)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ۲۳:۲۶
تو(ايراني؟!!!)ديگه كي هستي كه قانون أمريكا رو بلدي اما از قانون ايران اطلاعي نداري آقاي بصيرت نكنه امريكا شناسي!!!!؟؟؟؟ (217665)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۰۰:۱۸
پسرک عزیز!! چون می دانم اونجا چنین قانونی هست. اما در کشور ما قانون را احساسات بی پایه و اساس و زود گذر چپ و راست هایی چون شما متزلزل کرده. تو اگرمملکتت را میشناسی بگو دقیقاً کدام ماده قانونی کشورمان در مورد دفن متوفی های خارجی در ایران توضیح مشخصی داره؟ تا عده ای موافق و مخالف سر جنازه یه بدبخت پشت دنیا مونده اینقدر پنجه به چهره هم نکشین. من نگفتم دفنش نکنند یا بکنند. گفتم ببینید قانون کشورمان در این مورد چه میگه. اما مثل اینکه هیجانات نابخردانه رو کم کنی های جناحی، اجازه شنیدن سخن را نمیده (217676)
حيران
Anonymous Proxy
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۰۰:۱۳
جناب ايراني (!؟) صحراي نوادا بخشي از ايالت نواداست و نوادا هم يكي از ايالتهاي امريكا.

اينكه چگونه ممكن است كسي در ايالت نوادا بميرد ولي پيكرش حق انتقال به داخل امريكا (!) و دفن در آن را نداشته باشد موضوعي است كه فقط دانشمندي چون شما مي‌تواند آن را توضيح بدهد. خواهشمند است در صورت صلاحديد ما را از رهنمودهاي خود بهره‌مند فرماييد.

جهت شيرفهم شدن جنابعالي عرض مي‌شود كه فرض كنيم كسي در كوير لوت بميرد و بگوييم جنازه‌اش حق ورود و دفن در خاك ايران را ندارد! (217674)
الف.ميم
Netherlands
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۰۳:۴۵
سلام، گفته محل دفن نگفته محل فوت، ضمناً ممكن است در نوشتن اشتباه شود گيرنده بايد عاقل باشد. (217699)
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ۲۳:۲۴
من به عنوان کسی که به روحانی رای دادم از او میخواهم که قاطعانه حداقل به پیشنهاد خود در سازمان ملل احترام بگذارد(جهان علیه خشونت وافراط) جلوی این افراطی های بی هنر بایستد و اجازه دفن ایشان که خواست ملت ایران است را هرچه سریعتر صادر کند. (217663)
مجابی
Netherlands
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۰۱:۵۰
باید ریشه این حرکات ضد ملی وضد فرهنگی مشخص بشه وگرنه فردا دیره. (217695)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ۱۸:۳۳
سایت بهارنیوز زحمت بکشه عکسای تخریب مقبره ایرانشناس امریکایی رو منتشر
کنه تو افتابنیوز هست٬ وقتی عکسای هتک حرمت مقبره رو دیدم واقعا متاسف شدم که اینها که ادعای مسلمانشون گوش فلک کر کرده ٬ هموطن من هستند ٬ بعضی وقتها باید به دنیاحق داد که نظر منفی به کشورم دارند٬٬ متاسفم (217538)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ۱۹:۰۷

آیااین آدم ها . . . بایدبرای یک ملت تصمیم بگیرند؟ گروه اندک و بعضادستور گرفته ای که نه روابط انسانی بلدندو نه منافع ملی ودر هر کاری دخالت میکنند. اقای روحانی باید محکم بایستد. (217551)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ۲۰:۳۵
با این توصیفها که ایشون کرده اند ظاهرا فرای یکی از اولیا خدا بوده.پیشنهاد میکنم اگه کنار زاینده رود نشد توی خونه خودشون دفنش کنند تا از انوار الهی فرای بی نصیب نمونند.در ضمن خزانه خالیه وپول دایره المعارف!!!رو بدن دست حسن که اینقدر مغز مردم رو برای انصراف از یارانه ها نخوره!به جاش از ثروت شخصی برای این مرد خدا خرج کنند.اخرت خودش رو اینطوری تامین کنه. (217582)
ساميار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ۲۰:۳۵
وقتی اجازه دفن يک ايرانشناس راففط به دليل آمريکايی بودن نمی دهيم ،وقتی پرچم يک ملت را به آتش مي کشيم ،چطور انتظار داريم آمريکا خصومتش باما را کناربگذارد؟ (217583)
عبدالهی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ۲۱:۲۹
سلام و درود و احسنت و آفرین بر استاد فرهیخته جناب موسوی بجنوردی رئیس شایسته و روشن بین و با تدبیر مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی ، نظرات ایشان کاملا در جهت منافع ملی ایران و تکریم ایران دوستان جهان است و وصیت مرحوم پروفسور فرای به معنی عظمت تمدن ایران و نوعی تعظیم یک دانشمند آمریکایی به تمدن و فرهنگ پرشکوه کشور پهناور ایران عزیز می باشد . بدون شک اکثریت قریب به اتفاق ملت بزرگ ایران و همچنین مردم با فرهنگ و فرهیخته شهر پرشکوه و عظمت اصفهان از این اقدام شایسته در سال فرهنگ کاملا حمایت می کنند. (217598)
vahid
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ۲۱:۵۳
حالمون دیگه بهم خورد از دست این افراطیها بسه دیگه همه جای دنیا شدیم مضحکه چند نفر . اه اه اه (217605)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ۲۲:۱۹
روحانی به شعارها وعده های حقوق بشری خود عمل کند (217613)
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ۲۲:۵۶
به روحانی چه ربطی داره؟! مردم هم دیگه هر خواسته ای دارن لیست می کنن از ظریف و روحانی می خوان! خوب مرکز دایره المعارف خودش اقدام کنه رئیس جمهور که نباید مستقیما برا هر کار جزیی اقدام کنه! (217639)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ۲۳:۰۷
حالا خوبه این خدا بیامرز ایران شناس بوده... (217650)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ۲۳:۰۸
وای از دست افراطیها وای از دست ناآگاه حضرت علی (ع) را آدم نا آگاه شهید کرد (217652)
امین
Romania
۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ۲۳:۱۷
سلام
آقای روحانی لطفا در مقابل اقلیت پر سر و صدا محکم بایستید و اجازه ی خاک سپاری این ایران شناس را جدی و محکم صادر کنید...این جمع چند ده نفره صدای مردم اصفهان نبود.مردم اصفهان مردمی فرهنگ دوست و فرهیخته اند و قطع یقین فرای را تکریم خواهند کرد (217655)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۰۰:۳۶
واقعا جای تاسف داره یه ایرانی اجازه دفنش داخل مملکت خودش داده نشه اونم فردی مثل پروفسور فرای (217679)
ایران آباد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۰۱:۰۷
جالبه که این چندنفر ازنوع افراطیش نمیخوان بفهمند که دوره ی کوتاهشون تموم شده وازچشم همه افتادن.البته بیش ازایناتوقعی ازشون نیست. (217686)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۰۲:۱۵
آقای روحانی یک ویزای افتخاری برای فرای صادر کنید و پیکر ش را در کمال احترام خاکسپاری کنید تا کنگره آمریکا به خاطر ابوطالبی یکم خجالت بکشد (217696)
حميدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۰۳:۳۴
. . . همش شده دروغ ،! دزدي،! اختلاس،! ريا،! دورويي،! فساد ،!دست همه مون درد نكنه گل كاشتيم،!!! اين بنده خدارو بگو دوست داره كجا دفنش كنند،!! فكرميكرده اين سرزمين . . . ! فقط امام زمان ميتونه اين مملكت رودرست كنه،!!!   (217698)
ایرانمهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۰۴:۲۱
گروه داعش ظاهرا اصفهان هم هستند چون فقط این گروه تروریستی بلده مرقد وآرامگاه تخریب کنند وبه اموات وجنازه اهانت کنند (217700)
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۰۷:۱۵
هميشه بعضي از افراطيون به نمايندگي از مردم شعار ميدن و وجه ملت ايران رو توي دنيا خراب ميكنن. آخه كه چي !؟ (217702)
rmz
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۰۷:۲۷
متاسفانه توي كشور ما هر كسي واسه خودش رِئيسه و نپخته و نسنجيده و بصورت كاملا خودجوش ميخواد از طرف يه ملت حرف بزنه و وجهه يه ملت رو خدشه دار كنه.اقاي رئيس جمهور ما ازشما انتظار داريم كه توي اينجور مسائل ورود كنيد (217703)