به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۵:۰۴
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : ۳۸۴۲۹

اگر مي‌خواهيد خانه بخريد، وقتش فرارسيده

گروه اقتصادی: بعد از یک دوره رکود معاملات مسکن در سال 92 و علی رغم کاهش نسبی قیمت ها همچنان خریداران و هم متقاضیان مسکن برای ورود به بازار مسکن تردید دارند. کاهش قدرت خرید ناشی از افزایش نرخ تورم در سال های اخیر و از سویی امید به افزایش میزان وام مسکن در سال 93 باعث شده است مردم همچنان برای ورود به بازار مسکن به ویژه خرید و فروش محافظه کار باشند.
عبدالله فرجی نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران در مورد رکود بازار مسکن در سال 92 به سايت تدبیر مي‌گوید: «در سال 92 بازار مسکن با رکود بی سابقه‌ای رو به رو بود که با وجود این که در ماه های پایانی سال همچنان ادامه داشت اما تقریبا با تدابیر دولت جدید کم کم روند خروج از رکود را پی گرفته است. این رکود افت قیمت جزیی را به دنبال داشته است که این کاهش قیمت ناچیز هم چندان تغیری در بازار خرید و فروش ایجاد نکرد. اما در کل در سال گذشته قیمت ها سیر صعودی یا نزولی قابل توجهی نداشته است.»

فرجی در مورد میزان اجاره بها در بازار رکودی مسکن مي‌گوید: «رکود در بازار خرید و فروش مسلما بر میزان اجاره بها هم تاثیر گذار بوده است. درحقیقت این رکود هم در بازار خرید و فروش مسکن و هم در درخواست برای اجاره تاثیر داشته. املاکی هستند که مالک از بهمن سال گذشته برای اجاره دادن آن اقدام کرده است اما همچنان اجاره نرفته است . علاوه بر این با توجه به شرایط اقتصادی بیشتر مالکین به دنبال رهن خانه هایشان نیستند بلکه بیشتر تمایل به دریافت اجاره دارند و از طرفی مردم قدرت پرداخت اجاره بها را ندارند و همین امر رکود در بازار مسکن را ادامه دار مي‌کند که البته افت اقیمت ناچیزی را به دنبال دارد.»

او اضافه مي‌کند: «راکدی در خرید و فروش بر روی اجاره بها هم تاثیر گذار است . زمانی که خرید و فروش انجام مي‌شود عمدتا مالک کسری پول خود را از طریق اجاره پر مي‌کند وقتی خرید و فروش نشود جا به جایی هم صورت نمی گیرد پس رکود در بازار هر دو تاثیر گذاشته است.» نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران معتقد است :«اگر آرامش نسبی در بازار سکه و ارز و بورس که در بازار مسکن تاثیرگذار هستند به وجو آید کم کم مسکن هم از رکود خارج مي‌شود.علاوه بر این اگر دولت با همکاری وزارت مسکن بتواند میزان وام پرداختی برای مسکن را در تهران و شهرستان های بزرگ بالا ببرد بازار مسکن شاهد روزهای بهتری خواهد بود»

فرجی معتقد است برای تغییر در وضعیت بازار مسکن اول باید مشکل سازنده ها با شهرداری را حل کنیم و در این مورد به تدبیر مي‌گوید: « مشکلی که در رابطه با طرح تفصیلی شهرداری وجود دارد فعالیت همه سازنده ها را متوقف کرده است چون شهرداری اعلام کرده است که طبق طرح تفصیلی 50 درصد بیشتر بنا نخواهیم داد این اولا فضا سازی شهر تهران را به هم مي‌زند و علاوه بر آن مردم هم برای کسب منافع دست به ساختن مي‌زنند و اگر نتوانند این منافع را تامین کنند عملا ساخت و ساز مثل سال گذشته به رکود کشیده مي‌شود و وضعیت رکودی مسکن ادامه پیدا مي‌کند.»

او اضافه مي‌کند: «علاوه بر این تراکم های شهرداری که بالغ بر 26 درصد افزایش داشته باعث افزایش قیمت شده است که این هم از عوامل تاثیر گذار است که دولت باید برای این اختلافات فکری بکند.» فرجی در پاسخ به این سوال که با شروع تابستان و فصل جا به جایی آیا پیش بینی مي‌کنید با توجه به شرایط سال گذشته در بازار مسکن رونقی اتفاق خواهد افتاد یا نه مي‌گوید: پیش بینی ها گویای این است که از اواخر اردیبهشت مسکن از وضعیت رکودی خارج مي‌شود و مردم تقریبا وارد بازار مي‌شوند. رونق نسبی را هم تا نیمه اول سال پیش بینی مي‌کنیم.

وي افزود: با توجه به افزایش قیمت هر سال مسکن که قدرت خرید و اجاره مسکن را کاهش مي‌دهد باید دولت طرح جامعی را برای جلوگیری از این افزایش قیمت فصلی در نظر بگیرد که هر سال ما با افزایش آنچنانی رو به رو نباشیم باید دستورالعمل و سیستم نظارتی وجود داشته باشد که افزایش بین 10 تا 15 درصدی سال گذشته امسال افزایش پیدا نکند. الان زمان مناسبی برای خرید مسکن است مردم باید اگر مي‌خواهند خانه بخرند در همین بازه زمانی اقدام به خرید خانه بکنند. »

س
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۶:۱۷
اخه پولا کپک زده بود نمیدونستیم باید چی کار کنیم خوب شد گفتین (219320)
منظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۹:۳۷
جدا باید چیکار کرد با این قیمت مسکن
من که دلم نمیخواد کاتن خواب بشم اما مثل اینکه دیگه چاره ای نیست
از این به بعد باید 8 ساعت دنبال کار باشم 8 ساعت دنبال جای خواب باشم 8 ساعتم استراحت کنم
چه برنامه منظمی (219363)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۷:۱۴
هنوز در دور نزولی قیمت هستیم. بهترین موقع الان نیست. (219333)
یاسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۷:۲۸
وقتش فرا رسیده ولی پول ما فرا نرسیده !!!!! (219336)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۷:۳۴
از ملتی که تو صف یبد کالا همدیگرو میکشند انتظار دارید اقدام به خرید مسکن کنند ؟ یا خیلی دل خوشی دارید یا نگاه به جیب خودتون میکنید حرف میزنید . بهرحال این مردم پول خرید ابتدایی ترین نیازهای روزمره خودشونم ندارند چه برسه مسکن اونم با این قیمتها. (219340)
بینام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۷:۴۲
کاری کردید که دیگه هیچ کس نتونه خونه بخره حالا هی امید میدید که وقتش رسیده . آپارتمان 40 متری 320 میلیون تومن شد وقت خرید آپارتمان ؟؟؟؟؟ توی این وانفسای سه ساله گذشته نه تنها دولت گرانی درست کرد ،یکسری سودجو هم پایه لق گرانی بعضی چیزها رو مثل خونه گذاشتن حالا هم شایعه می کنن که وقت خونه خریدنه . آخه بی انصاف با کدوم پول ؟؟؟؟؟ (219342)
ج.د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۹:۳۹
پولها را بابك خان و دوستان سردمدارش بردند. برا كي رانندگي مي كني ؟ اينا از بي پولي خوابند. (219364)
مسلمان ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۲۰:۱۶
سلام، لطفا به جای دلسوزی و انتشارآگهی برای بنگاه های املاک وبسازوبه فروش هایی که درچندسال گذشته باافزایش بی حساب و5-6برابری قیمت ها، بیشترازچندین نسلشان سودبرده اند؛آماروحشتناکِ ساخت وساز ومشکلاتِ آب ،هوا،فاضلاب ،جمع آوری ودفن زباله ،ناامنی دربرابرحوادث وبلایاو.. رادرتهرانی که به مرزانفجاررسیده؛بیشترمنتشرکنیدتاآنهاکه ازرکودثروتشان نگرانند، فکررونق بازارمسکن راازسربه درکنند! (219380)
ش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۲۲:۰۳
برید فکر نون باشین که خربزه ابه اخه ملت ندارن بخورن خونه میخوان چیکار؟ (219404)