به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۴ ساعت ۲۳:۲۹
کد مطلب : ۶۰۶۵۹
تقوي: «چهارشنبه‌سوری» بت پرستی نیست

با رسوم طوری برخوردنکنیم که‌مردم‌ضدنظام‌شوند

گروه سیاسی: رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: کتابخانه ساختن و پرکردن سینماها کار فرهنگی نیست، خدمات فرهنگی است. هر زمان توانستیم یک مقوله ارزشی را تبدیل به گفتمان مسلط جامعه کنیم، می‌توانیم ادعا کنیم که کار فرهنگی کرده‌ایم.
با رسوم طوری برخوردنکنیم که‌مردم‌ضدنظام‌شوند
حجت الاسلام سیدرضا تقوی در همایش ارتقای شوراهای فرهنگ عمومی با اشاره به اینکه موضوع فرهنگ در کشور ما مسئله سهل و ممتنع است اظهار کرد: پیچیدگی ها، لطائف و ظرایف فرهنگ، امر فرهنگ‌سازی را مشکل می‌کند. در این دوره رقابت‌ها در عرصه فرهگی به قدری شورانگیز است که عرصه برای آنها که ابزار فرهنگی لازم را ندارند، تنگ شده‌است. تقوی ادامه داد: عصر ما عصر انفجار اطلاعات است. مشکل امروز بشر نرسیدن به خبر نیست بلکه انتخاب خبر است، اخبار و اطلاعات فراوان است اما همگان نمی دانند که چگونه باید آن را انتخاب کنند. ما نمی‌خواهیم با دنیا تعامل نداشته باشیم و درهایمان را ببندیم اما تهاجم را هم نمی‌پذیریم. مسئله این است که باید بیاموزیم که چطور انتخاب کنیم تا دچار گرداب نشویم.

وی با بیان این مسئله که اعضای شورای فرهنگ عمومی باید شناخت درستی از تهدیدهای امروز داشته‌باشند، گفت: حاکمیت امواج بر زندگی بشر و حضور اینترنت زندگی‌ها را متفاوت کرده‌است. امروز فضای مجازی در زندگی‌ها حاضر است و شناخت این وضعیت و تهدیدهای مربوط به آن برای شخصی که می‌خواهد کار فرهنگی کند، ضروری است.

تقوی افزود: آیزنهاور در سال 1955 اعلام کرد بزرگ‌ترین جنگ امروز، جنگی برای تسخیر افکار انسان‌هاست. امروز کسی که زودتر خبر را تولید می‌کند و در ذهن‌ها می‌نشاند، قدرت برتر دنیاست. امروزه قدرت برتر از آن کسانی نیست که بمب شیمیایی داشته باشند بلکه در اختیار آنهایی است که در تولید اطلاعات و انتقال آن و تسخیر ذهن ها سرعت و امکانات بیشتری دارند. این شگردی است که می توان به کمک آن حکومتی را تغییر داد و نظام سیاسی کشوری را دگرگون کرد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه ادامه داد: در تهاجم نظامی کشته شدگان ما شهدای راه خدا هستند اما در میدان تهاجم فرهنگی کشته شدگان ما معتادانی هستند که از ریشه‌های فرهنگی بریده‌اند، یا جماعتی که یخ زده و افسرده‌اند که به فرهنگ و هویتشان هیچ اعتمادی ندارند. تقوی تصریح کرد: افراد فرهنگی ما باید این توانایی را داشته‌باشند که به اذهان افراد راه پیدا کنند و با برقراری ارتباط منجر به تحول از درون بشوند. کار فرهنگی کار با روح و دل و جان انسان‌هاست و تا نتوانیم دل افراد را تغییر دهیم در ظاهر هم شاهد تغییراتی نخواهیم بود. هر کسی که زودتر و بهتر بتواند با جاذبه های ظاهری در دل انسان ها بنشیند در این میدان موفق خواهد بود و رفتار فرد را بر اساس ذهنیتی که خود تغییر داده، شکل می‌دهد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ادامه داد: امام صادق (ع) می‌فرمایند جابه جا کردن کوه از جابه جا کردن دل افراد آسان‌تر است. کسانی که خدمات فرهنگی را با کار فرهنگی اشتباه می‌گیرند، بدانند که کتابخانه درست کردن و سینما ساختن خدمت فرهنگی است، نه کار فرهنگی که به معنی راه پیدا کردن به ذهن افراد جامعه است. وی افزود: طبق گفته امام خمینی(س) فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن جامعه را نشان می‌دهد. ما اگر بخواهیم هویت‌مان را به نمایش بگذاریم، باید فرهنگ‌مان را عرضه کنیم. هر ملتی با هویت
نباید تأکیدمان فقط بر راهپیمایی‌ها و نمازجمعه‌ها باشد، عید نوروز هم جزوی از فرهنگ ملی است
خود زنده است و این هویت در فرهنگ شکل می‌گیرد و انعکاس می‌یابد. فرهنگ روش زندگی جمعی انسان‎‌هاست، به همین دلیل هرگاه یک مقوله ارزشی گفتمان مسلط ما شد می‌توانیم ادعا کنیم که کاری فرهنگی کرده‌ایم.

تقوی با اشاره به این مسئله که رفتارهای ما نمایانگر فرهنگ عمومی است گفت: کلاس فرهنگی عمومی، جامعه و رفتارهای انسان‌ها دروسی است که در این کلاس ارائه می‌شود. فرهنگ عمومی در رفتارهای جامعه شکل می گیرد به همین خاطر از طریق سنجش رفتارهای افراد در جامعه می‌توانیم به میزان پایبندی آنها به موضوعات مختلف که مورد نظرمان است پی ببریم به همین خاطر معتقدم که باید مدام جامعه را رصد کرد و دائم نیز آژیر این رصدخانه را به صدا درآورد. وی با طرح این پرسش که برای تغییر رفتارها باید چه کنیم، اظهار کرد: یکی از روش‌ها کار در شورای فرهنگ عمومی، سهیم کردن مردم در فعالیت‌های فرهنگی است. ما نباید خودمان را به بودجه بیت المال بند کنیم، چرا که در کشور ما زمینه‌های مردمی همچون خیریه‌ها، هیئت‌ها و سازمان‌های مردم نهاد بسیاری فعال هستند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه ادامه داد: ما نباید از فعالیت‌های فرهنگی مردمی غفلت کنیم، بد نیست این افراد را به شورای فرهنگ عمومی دعوت کنیم و به آنها سامان بدهیم. برای مثال می‌توانیم با همکاری هیئت‌ها، فضای شهر را کاملا عوض کنیم. وی یکی دیگر از راهکارهای فعالیت در شورای فرهنگ عمومی را سامان‌دهی نیروهای مؤمن دانست و افزود: شورا باید به عناصر مؤمن و خودی توجه ویژه کنند و از طرف مقابل سعی کنند ارزش های اسلام و انقلاب را به هر شکل تقویت و ترویج کنند. اگر بخواهیم فرهنگ عمومی را تغییر دهیم باید شعائرمان را تقویت کنیم. نباید تأکیدمان فقط بر راهپیمایی‌ها و نمازجمعه‌ها باشد، عید نوروز هم جزوی از فرهنگ ملی است و سنت‌های بسیار ارزشمندی دارد.

تقوی تصریح کرد: من معتقدم باید مسائل فرهنگی را از اعتقادمان جدا کنیم. ما برای فرهنگمان اهمیت قائلیم، اما هر زمان که با اعتقادمان مغایرت پیدا کند، آن را حذف می‌کنیم. چرا برخی مسائل فرهنگی را اعتقادی می‌کنیم و از ارزش آنها می‌کاهیم؟ چرا چادر را اعتقاد می‌دانیم؟ چادر فرهنگ است، حجاب اعتقاد است. اگر در این چهارچوب حرکت کنیم، حتی می‌توانیم از چهارشنبه سوری هم بهره ببریم. امروزه دیگر چهارشنبه سوری بت‌پرستی نیست، می‌توانیم به آن جهت بدهیم، ما با چهارشنبه سوری به گونه‌ای برخورد می‌کنیم که مردم را مخالف نظام می‌کند.

وی در ادامه امر به معروف و نهی از منکر، بازشناسی تاریخ، تحکیم خانواده، ترویج اخلاق اجتماعی، ساماندهی گرایش های سیاسی جامعه و تقویت روحیه اعتقاد به قانون را نیز از مهمترین فعالیت های شوراهای فرهنگ عمومی استان ها برشمرد. رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه همچنین با طرح انتقاداتی به شورای فرهنگ عمومی، گفت: من به شورای فرهنگ عمومی معتقدم اما اکثر حاضران این شوراها در استان‌ها فرهنگی نیستند، این چیزی است که خود دوستان به آن معترفند. در کرمان فرمانداری را دیدم که می گفت من مهندس ساختمان هستم علاقه‌ای هم به کارهای فرهنگی ندارم حضورم در جلسه شوراها هم سخت ترین کاری است که انجام می‌دهم اما به واسطه شغلم باید در این شورا حضور داشته باشم.
مرجع : جماران