به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۸ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب : ۷۶۰۴۹
اظهارات وزیر کشور بهانه تضعیف دولت می‌شود

واقعیت پول کثیف را نمی‌توانند انکار کنند

وقتی متهمی اعلام می‌کند که من به ۱۷۰ نماینده کمک مالی کرده‌ام تا در مجلس حضور پیدا کنند. این تنها شاهدی کوچک برای اثبات هشدار‌ها است. پس این واقعیت را نمی‌توانیم تکذیب کنیم یا انکار کنیم.
واقعیت پول کثیف را نمی‌توانند انکار کنند
گروه سیاسی: معادله «پول و قدرت» را در علم سیاست از حساسترین و مهم‌ترین مباحث نظری در شکل‌گیری «قدرت» در کشور‌ها می‌شمارند. در همه نظام‌های حکومتی به‌طور مستمر قوانین و ضوابطی تنظیم می‌گردد تا این معادله اولاً‌ شفافیت قانونی بسیار قوی داشته باشد، ثانیاً همه مسیرهای نفوذ پول‌های کثیف برای «قدرت‌سازی» در حاکمیت و اداره کشور مسدود گردد. حجت السلام رسول منتجب نیا در این خصوص می گوید: وقتی متهمی اعلام می‌کند که من به ۱۷۰ نماینده کمک مالی کرده‌ام تا در مجلس حضورپیدا کنند. این تنها شاهدی کوچک برای اثبات هشدار‌ها است. پس این واقعیت را نمی‌توانیم تکذیب کنیم یا انکار کنیم» مشروح مصاحبه رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی با سایت ندای ایرانیان در ذیل آمده است:

بحث اظهارات وزیر کشور در صحن علنی مجلس با اطلاعیه که وزارت کشور صادر کرد و واکنش چند روز اخیر رسانه‌ها وارد فاز جدی تری شد. چرا این بحث آغاز و وارد حاشیه‌های سیاسی شد؟
بیش از هر چیز ذکر چند نکته ضروری است. نکته اول اینکه لازم است هر فعال سیاسی تبعات سخنان خود را در فضای سیاسی کشور بسنجد و سپس مصاحبه یا سخنرانی کند. اینکه آیا مطرح کردن یک بحث به مصلحت جامعه هست یا نیست یا اینکه می‌توانند در مقابل فشار‌ها ایستادگی کنند و مسئله را برای مصلحت جامعه افشا کنند یا خیر. در غیر اینصورت اگر خبر صحیح نباشد یا اینکه تبعات این خبر را نسنجیده باشند قطعا بحث به حاشیه کشیده می‌شود. در خصوص اظهارات وزیر کشور هم همین اتفاق روی داد. دولتی که بعضا منتقدانی غیر منصف و غیر واقع بین دارد همین مسئله را بهانه می‌کند برای تضعیف و یا تخریب دولت.

شما به عنوان یک فعال سیاسی، آیا معتقدید که پول‌های کثیف و ورود آن‌ها به حوزه سیاست دروغ است؟
مسئله ورود پول‌های بی‌حساب و کتاب، از طرق مختلف به سیاست یک واقعیت پنهان کردنی نیست. آنقدر شواهد در فضای سیاسی کشور وجود دارد که همه باید بپذیریم، این پول‌ها از گذشته تا به امروز نقش آفرینی کرده است و هشدار وزیر در این خصوص درست بوده است. البته نباید مسئله پول‌های وارد شده به سیاست را به مسائلی مانند قاچاق و... محدود کرد. امروز پول‌های وارد صحنه سیاست شده است که وابستگی زیادی به رانت داشته است. من به عنوان یک فعال سیاسی نمی‌توانم بپذیریم که یک کاندیدای مجلس یا شورای شهر یک میلیارد یا چند صد میلیون پول خرج کند فقط برای ورود به مجلس یا شورای شهر. اگر هم نا‌موفق بمانند لطمه‌ای به وضعیت اقتصادی آن‌ها وارد نخواهد شد. ما در گذشته تجربه کردیم که اگر می‌خواستیم در شهر تهران یا سایر کلان شهر‌ها تبلیغ کنیم باید هر چه داریم بفروشیم. آنچه مسلم است این مسئله است که این پول‌ها مشکل دار است. بلکه از طرق ناسالم به کاندیدا‌ها می‌رسد وزیر کشور تنها واقعیاتی را بیان کرد.

اما وزیر اعلام کرد که این مسئله در حد هشدار است؟
وقتی متهمی اعلام می‌کند که من به ۱۷۰ نماینده کمک مالی کرده‌ام تا در مجلس حضورپیدا کنند. این تنها شاهدی کوچک برای اثبات هشدار‌ها است. پس این واقعیت را نمی‌توانیم تکذیب کنیم یا انکار کنیم.

شاید دولت به خاطر فشار‌ها عقب نشینی کرد. آیا این بحث نشان نمی‌دهد که دولت ضعیف‌تر شده است؟
مطالب و اتفاقات روزهای گذشته نشان داد که اگر وزیر کشور به طور قطع هم بداند که مسئله ورود پول‌های کثیف و غیرقانونی به عرصه سیاست واقعی است به دلیل فشار‌ها حاضر است عقب نشینی کند و در حد هشدار مسئله را نگه دارد.

آیا نباید فضای انتخابات سالم سازی شود؟
ما در ‌‌نهایت باید به سمت سالم سازی فضای انتخابات حرکت کنیم. باید در درجه اول منابع مالی کاندید‌ها مشخص شود. حتی باید تبلیغات سر سام آور و هزینه‌های کلان انتخاباتی باید رصد شود. به همین دلیل فضای تبلیغات مسموم می‌شود. بی‌تردید مهم‌ترین وظیفه دولت و دستگاه‌های نظارتی در نظام جمهوری نظارت بر سلامت انتخابات است.