به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۲ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۷۱۰۹۹
از سرگیری مذاکرات میان گروه‌های یمنی

اعلام حمایت واشنگتن از منصور هادی

گروه بین الملل: همزمان با اعلام حمایت آمریکا از عبد ربه منصور هادی به عنوان رئیس‌جمهور قانونی یمن فرستاده سازمان ملل به یمن اعلام کرد که مذاکرات میان طرف‌های سیاسی از سر گرفته شده اما وی مکان برگزاری جلسات آتی را مشخص نکرد.
اعلام حمایت واشنگتن از منصور هادی
متیو تولر، سفیر آمریکا در یمن در سخنانی پس از دیدار با عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن در کاخ ریاست‌جمهوری شهر عدن با تاکید بر حمایت واشنگتن از منصور هادی، عنوان داشت که یمنی‌ها هیچ گزینه‌ای جز گفت‌وگوی ملی که هادی از آن حمایت می‌کند، ندارند. سفیر آمریکا نخستین دیپلمات غربی است که از زمان خروج عبد ربه منصور هادی از صنعاء و حضورش در عدن با وی دیدار کرده است. محمد آل جابر، سفیر عربستان در یمن نیز به این دیدار عبد ربه منصور هادی با متیو تولر پیوست. سفیران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به جز عمان ظرف چند روز گذشته فعالیت خود را در عدن از سر گرفته و بر حمایت کشورهایشان از عبد ربه منصور هادی تاکید کردند.

از سر گیری مذاکرات میان گروه‌های یمنی
جمال بن عمر، فرستاده سازمان ملل به یمن اعلام کرد که مذاکرات میان گروه‌های یمنی از سر گرفته شده است. وی به محل برگزاری مذاکرات اشاره‌ای نکرد چراکه برخی از احزاب یمنی با شرکت در مذاکرات در صنعاء مخالف هستند. این در حالی است که جنبش مردمی انصارالله یمن با انتقال محل برگزاری مذاکرات به خارج از صنعاء مخالف است و اعلام کرده که عبد ربه منصور هادی از طریق انتقال مذاکرات به عدن در تلاش است تا تنش در یمن را بیشتر کرده و به دودستگی‌ها در یمن دامن بزند.

همچنین حزب کنگره مردمی سراسری به رهبری علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن نیز چند روز قبل مخالفت خود را با انتقال مذاکرات به خارج از صنعاء اعلام و تاکید کرد که علت این موضعگیری این است که می‌خواهد تمامی طرف‌ها در مذاکرات شرکت داشته باشند. از سوی دیگر منابع آگاه یمنی اعلام کردند که دو حزب تجمع اصلاح ملی یمن (شاخه سیاسی اخوان المسلمین) و حزب الناصری که پیشتر شرکت در مذاکرات را تعلیق کرده بودند به میز مذاکره بازگشتند.

ادامه فعالیت سفارت چین در صنعاء
در همین حال دولت چین با بیان اینکه سفارتش در یمن همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد، اظهار امیدواری کرد که طرف‌های ذی‌ربط در یمن قطعنامه شورای امنیت، توصیه‌های شورای همکاری خلیج فارس و نتایج گفت‌وگوهای ملی را جهت برقراری مجدد ثبات در این کشور اجرایی کنند. سخنگوی وزارت خارجه چین در گفت‌وگوی مطبوعاتی عنوان داشت: یمنی‌ها باید به تلاش خود جهت حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و رایزنی ادامه بدهند و در مسیر تحقق دموکراسی در کشورشان گام بردارند تا هرچه سریعتر ثبات و نظم به این کشور بازگردد. وی خاطرنشان کرد که چین از نزدیک تحولات رخدادها را در یمن را دنبال می‌کند.

نگرانی اتحادیه اروپا از رخدادهای یمن
از سوی دیگر فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد: رخدادهای یمن بسیار ما را نگران کرده است و ما تاکید می‌کنیم که می‌خواهیم طرح شورای همکاری خلیج فارس تنها چارچوب برای تمرکز جهت ایجاد آینده‌ای امن برای یمن باشد که تمامیت ارضی این کشور را حفظ کند. همچنین طرف‌های یمنی باید به نقشه راه پایبند بوده و به گفت‌وگوی ملی بازگردند و به توافق صلح و شراکت عمل کنند. موگرینی عنوان داشت: ما به این منظور تحریم‌هایی را علیه کسانی که دست به اقداماتی زده‌اند که ثبات در یمن را تهدید کرده است، اعمال کرده‌ایم و این تحریم‌ها شامل افراد و سازمان‌ها می‌شود و هرگونه تعامل با آنها متوقف شده است.
مرجع : ایسنا