به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۶۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۶ ساعت ۱۸:۱۴
کد مطلب : ۵۹۲۲۸
معاون اول رئیس‌جمهور:

پول‌ها را برده‌اند و گردن کلفتی می‌کنند

گروه سياسي: معاون اول رئیس‌جمهور گفت: برای دولت قابل قبول نیست که یک جوان بخواهد چندین میلیارد از سرمایه کشور را برداشته و برود و به ریش ما بخندد، ریال به ریال این پول‌ها باید پس گرفته شود.
پول‌ها را برده‌اند و گردن کلفتی می‌کنند
اسحاق جهانگیری در جمع فعالان اقتصادی استان مرکزی، اظهار داشت: مشکلات اقتصادی بسیاری در کشور وجود دارد و بر همین اساس دولت تلاش خود را برای حل این مشکلات به کار بسته است. حل بخشی از این مشکلات بر دوش دولت، بخشی بر دوش مدیران واحدهای تولیدی و بخشی هم بر دوش عامه مردم و نخبگان جامعه است.

وی تصریح کرد: همه باید نقش خود را دقیق ایفا کنند، اگر به سعادت ملت، رفاه مردم و پیشرفت کشور فکر می‌کنیم باید از تمامی ظرفیت‌ها بهره برده و در راستای پیشرفت کشور بکوشیم. معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: شرایطی که امروز اقتصاد کشور در آن قرار گرفته، شرایط دشواری است، این دشواری در بخش تولید دشوارتر هم است، در شرایطی که تورم در کشور بالای 40 درصد بود، دولت عزم خود را به کار بست و امروز با تورم 20 درصد باز هم کار سختی پیش‌رو داریم.

جهانگیری افزود: رسالت دولت در این است که فضای آرامی را در کشور بوجود آورد، باید جهش‌های ثانیه‌ای از اقتصاد کشور دور باشد، ما باید شرایط امنی را پیش‌روی فعالان اقتصادی قرار داده و فضای آرامی را در اختیار آنان قرار دهیم تا بتوانند به درستی به کارهای خود ادامه دهند.

جهانگیری با بیان اینکه تورم باید کاهش یافته و منابع مورد نیاز سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران تعیین شود، خاطرنشان ساخت: به فضل الهی و به تدبیر رهبر، نتیجه انتخابات فضای آرامی را در کشور حاکم کرد و تدابیری که اندیشیده شد، این فضا بیش از پیش تقویت شد و امید تازه‌ای بین فعالان اقتصادی بوجود آمد.

وی ادامه داد: با تدابیری که اندیشیده شد، فضای بین‌المللی آرامی بوجود آمد، ما با گروه 1+5 به توافقات خوبی خواهیم رسید که در سایه این توافقات هم تحریم‌های ظالمانه از بین رفته و هم حق و حقوق ملت را تثبیت خواهیم کرد. وی در ادامه از اتخاذ سیاست‌هایی به منظور خروج رکود اقتصاد خبر داد و گفت: ما یک بسته کاملی را با ساعت‌ها وقت گذاشتن توسط تیم اقتصادی دولت تعریف کردیم که با تصویب آن توسط مجلس شورای اسلامی، دغدغه‌های تولیدکنندگان برطرف خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: تهاتر کردن بدهی‌های فعالان اقتصادی در این بسته در نظر گرفته شده است، ما اصلا دوست نداریم با فعالان اقتصادی موضع یک طرفه داشته باشیم و یک طرفه با فعالان اقتصادی تعامل داشته باشد. وی گفت: بخشی از این بسته سیاسی در دولت تثبیت شده و آنها را ابلاغ کردیم بخش دیگر توسط دستگاه‌های اجرایی باید اجرا شوند که با اجرایی شدن این بسته انتظار داریم مشکلات اقتصادی تا حدودی برطرف شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه امسال سیستم بانکی باید 60 درصد از منابع خود را به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اختصاص دهند، اظهار کرد: اگر سرمایه در گردش به واحدها داده شود، بدون شک چرخ تولید به راه خواهد افتاد که ما امیدواریم این حرکت جدی‌تر شود. جهانگیری بیان داشت: منابع خارجی متعددی را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهیم، منابع صندوق توسعه ملی نیز خوب است و مدیران واحدهای تولیدی نگران منابع نباشند.

وی با تاکید بر اینکه دولت در حد توان به صحنه خواهد آمد، اظهار کرد: دولت تا حد توان به وظیفه خود در ثبات اقتصادی و ایجاد فضای آرام در کشور عمل خواهد کرد و من با جرأت می‌گویم از دولت یازدهم مدافع‌تر برای بخش خصوصی به این زودی‌ها سر کار نخواهد آمد. بخش خصوصی باید محور اقتصاد کشور باشد،‌ البته بخش خصوصی که قانونمند حرکت کند، دولت از بخش خصوصی حمایت می‌کند اما با هرگونه فساد به صورت جدی مبارزه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برای دولت قابل قبول نیست که یک جوان بخواهد چندین میلیارد از سرمایه کشور را برداشته و برود و به ریش ما بخندد، ریال به ریال این پول‌ها باید پس گرفته شود. عده‌ای پول بانک‌ها را برده و اظهار گردن‌کلفتی می‌کنند، باید بدانند گردن‌کلفت‌تر از آنها هم وجود دارد. عده‌ای نیز که به دلیل مشکلات اقتصادی، در پرداخت تسهیلات بانکی با مشکل مواجه شده‌اند برنامه داریم و ما وظیفه داریم به آنها کمک کرده و مشکلاتشان را برطرف کنیم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: بانک‌ها باید به کمک بخش خصوصی آمده و با مشتریان خوش‌حساب جلسه بگذارند، راه‌حل داده و تصمیم‌گیری کنند، یکی از مهمترین مسائل مدیریتی شجاعت تصمیم‌گیری است، مدیرانی که می‌ترسند نباید مسئولیت قبول کنند.