به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۴۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ساعت ۱۷:۲۳
کد مطلب : ۵۱۴۸۸

سوالات صادق زیباکلام از استیضاح‌کنندگان

گروه سیاسی_رسانه ها: صادق زیباکلام با «آزادیخواه» توصیف کردن فرجی‌دانا، اظهار کرد: قصور بزرگ آقای فرجی‌دانا آن است که به ضرب کمیته‌های انضباطی و محروم ساختن دانشجویان از تحصیل، حاضر نیست فضای سکون دوران گذشته مجدداً به دانشگاه‌ها بازگردد تا خیال این افراد آسوده باشد.
سوالات صادق زیباکلام از استیضاح‌کنندگان
صادق زیباکلام در سرمقاله امروز «آرمان»، نوشت: استیضاح وزیر علوم یقیناً در تاریخ ثبت خواهد شد. مستقل از اینکه او بتواند رأی اعتماد از مجلس بگیرد یا خیر. فرجی‌دانا به‌واسطه دلایلی استیضاح می‌شود که اگر عدل و انصاف در درجه اولویت بود، کمیسیون‌های فرهنگ و آموزش عالی مجالس هشتم و نهم باید مورد استیضاح قرار می‌گرفتند. کمیسیون‌های فرهنگ و آموزش عالی چشمانشان را بر برخی بی‌قانونی‌های وزارت علوم دولت دهم در فاصله سال‌های 88 تا 92 بستند و حالا که وزیر علوم دولت یازدهم می‌خواهد آن بی‌قانونی‌ها را جبران می‌کند، مجلس او را استیضاح می‌کند.

باید از استیضاح‌کنندگان فرجی‌دانا پرسید که کدام کار وی غیرقانونی بوده؟ آیا دانشجویانی که بعد از سال 88 از تحصیل محروم شدند، مستحق آن بودند؟ کجای قانون اساسی یا قوانین مصوب مجلس می‌گوید که شرط تحصیل در دانشگاه‌ها موافقت یا مخالفت با دولت است؟ آیا مجلس به‌عنوان امین ملت، به‌عنوان حافظ منافع ملت، نباید به محرومیت از تحصیل دانشجویان و ایجاد فضای بی‌تفاوتی در دانشگاه‌ها در دولت دهم انتقاد می‌کرد؟ گناه بعدی فرجی‌دانا آن است اساتیدی را که به دلیل انتقاد به دولت آقای احمدی‌نژاد بازنشسته، اخراج یا ممنوع‌التدریس شدند را به دانشگاه‌ها بازگرداند. آیا مجالس هشتم و نهم نباید از حقوق دانشگاهیان کشور در برابر وزارت علوم دولت دهم به دفاع برمی‌خاستند؟ آیا این نمایندگان یکبار از وزارت علوم آقای احمدی‌نژاد درخصوص بورسیه شدن آن سه هزار نفر توضیحی و سوالی نمودند؟ آیا یکبار آنها به وزیر علوم آقای احمدی‌نژاد تذکر دادند که برخی از بورسیه‌ها صرفاً به توصیه و سفارش بورس گرفته‌اند و واجد شرایط علمی نبوده‌اند؟ آیا یکبار در فاصله سال‌های 88 تا 92، مجالس هشتم و نهم از وزارت علوم پرسیدند که این فرد یا آن یکی بر اساس کدام ضوابط و ملاک و معیارهای علمی به‌عنوان استاد در دانشگاه‌ها استخدام شده‌اند؟

واقعیت تلخ آن است که وزارت علوم آقای احمدی‌نژاد بدون ضابطه، متقاضیانی را بورسیه کرد، برخلاف ملاک و معیارهای علمی و صرفاً به‌واسطه روابط، استخدام هیأت علمی نمود، بدون دلیل جامع برخی از دانشجویان را از تحصیل محروم کرد و برخلاف ضوابط و عرف اساتید را بازنشسته اجباری، اخراج و ممنوع‌التحصیل نمود و فضای دانشگاه‌های کشور را تغییر داد. به‌رغم همه اینها مجلس سکوت کرد و حتی یکبار هم در این زمینه‌ها تذکری به وزارت علوم آقای احمدی‌نژاد نداد و حالا که فرجی‌دانا برخی از آن بی‌قانونی‌ها و برخی از آن روش‌ها را که بر دانشگاه و بر دانشگاهیان کشور رفت را اصلاح می‌کند، جالب است که برخی نمایندگان مجلس اعتراض نموده و می‌خواهند وزیر دولت یازدهم را استیضاح نمایند.

بهانه دیگر تندروها و طرفداران دولت قبلی آن است که سیاست‌های فرجی‌دانا فضای دانشگاه‌ها را سیاسی کرده و دانشجویان به‌جای تحصیل سرگرم فعالیت‌های سیاسی شده‌اند. به همین خاطر است که بسیاری از تندروها اظهار نگرانی می‌کنند این روزها فضای دانشگاه‌ها به‌گونه‌ای شده که با فعالیت‌های علمی مغایرت پیدا کرده است. این دلیل، واقعاً یک بهانه بیش نیست. به علاوه، این دلیل در حقیقت یک بی‌احترامی به دانشجویان است. اینکه دانشجویان ما ظرفیت فضای فعلی در دانشگاه‌ها را ندارند و اگر فضا به این صورت باشد، آنها به‌جای درس می‌روند به دنبال فعالیت سیاسی. واقعیت آن است که عمر و قدمت جنبش دانشجویی در ایران از عمر بسیاری از اصولگرایان تندرو بیشتر است. دانشجویان ما آنقدر پختگی دارند که اگر فضای سیاسی در دانشگاه‌ها بازتر شود، آنها جای درس و علم‌آموزی‌شان محفوظ می‌ماند. منتها مشکل این افراد بابت درس نخواندن دانشجویان نیست. مشکل جای دیگری است. دوست دارم از آنها بپرسم که اگر دانشجویان به‌جای طرفداری از مخالفین آنها، از آنها طرفداری می‌کردند، آیا باز هم این افراد مخالف فعالیت دانشجویان می‌شدند؟ واقعیت آن است که بحث اصلی و مشکل این افراد درس خواندن یا نخواندن دانشجویان نیست؛ مشکل آنان این است که اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان مخالف دیدگاه آنان هستند؛ بنابراین نمی‌خواهند دانشجویان در دانشگاه‌ها فعالیت سیاسی انجام دهند و قصور بزرگ آقای فرجی‌دانا آن است که به ضرب کمیته‌های انضباطی و محروم ساختن دانشجویان از تحصیل، حاضر نیست فضای سکون دوران گذشته مجدداً به دانشگاه‌ها بازگردد تا خیال این افراد آسوده باشد.

و بالاخره تقصیر دیگر فرجی‌دانا عبارت است از رایزنی با اساتید دانشگاه‌ها درباره تعیین رؤسای دانشگاه‌ها. این هم واقعاً حکایتی است که دانشگاه‌های ما آنقدر باید تنزل پیدا کنند که اگر وزیر علوم خواست با اساتید شور و مشورت نماید، این کار شیوه‌ای غلط تلقی شود. اگر 50 یا 60 نفر از نمایندگان تندرو را مستثنا کنیم، بدنه معتدل مجلس همراه اقدامات فرجی‌دانا هستند اما اگر غیر از این شد و وی نتوانست رأی اعتماد از مجلس بگیرد، یقیناً نام او به‌عنوان یک وزیر علوم آزادیخواه بر جای باقی خواهد ماند.

مومني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۷:۳۷
وقتي خيلي از صحابه از امام علي ع خواستند كه خليفه شود ايشان پس از اصرار فراوان آنها پذيرفت و سپس در نطقي فرمود به خدا قسم مال و منصب و هر آنچه كه حق كسي نبوده و به ناحق تصاحب كرده حتي اگر كابين و مهريه زنانشان باشد ز آنان باز خواهم ستانيد
و اين چنين شد كه عده اي از سياسيون آن زمان دسيسه جنگ جمل را براي حفظ غنائم كسب شده در دولت هاي گذشته به راه انداختند

و چه افتخاري بالاتر از اين براي جناب دكتر فرجي دانا كه با تاسي به منش مولا علي ع سعي در باز پس گيري بورسيه هاي ناحق نمايد و جلوي سو استفاده را ... (245419)
مومني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۷:۳۷
وقتي خيلي از صحابه از امام علي ع خواستند كه خليفه شود ايشان پس از اصرار فراوان آنها پذيرفت و سپس در نطقي فرمود به خدا قسم مال و منصب و هر آنچه كه حق كسي نبوده و به ناحق تصاحب كرده حتي اگر كابين و مهريه زنانشان باشد ز آنان باز خواهم ستانيد
و اين چنين شد كه عده اي از سياسيون آن زمان دسيسه جنگ جمل را براي حفظ غنائم كسب شده در دولت هاي گذشته به راه انداختند

و چه افتخاري بالاتر از اين براي جناب دكتر فرجي دانا كه با تاسي به منش مولا علي ع سعي در باز پس گيري بورسيه هاي ناحق نمايد و جلوي سو استفاده را ... (245420)
گوگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۷:۴۰
فکر می کنم منطق در قاموس افراطی گری جایی ندارد.
آقای زیبا کلام :مملکت را سالهاست افراطی ها در دست دارند. پس:
آنچه که راه به جایی نبرد فریاد است!!!!!! (245421)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۷:۵۴
سلام ،اقای زیبا کلام !
من معمولا علاقه مندم به یک نحوی با اظهارات شمامخالفت کنم و یا حداقل یک ایرادی از ان بگیرم ! ولی ،اینبار مرا خلع الاعتراض ! کردید، چونکه انصافا کلام به کلامتان حق و بجاست ،و قابل تقدیر و احسنت ! حال مهم نیست که بنده به مقصودم که ایرادی از شما بوده ،نرسیده ام.انشاالاه دفعه بعد ! (245422)
روح الله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۷:۵۷
از یک طرف نگران درس دانشجویان هستند و از طرف دیگر یک مشت فامیل بیسواد خود رابه نام استاد به دانشگاه تحمیل میکنند.دم خروس یا قسم جلاله
قصد اینها فقط تصرف دانشگاه است (245423)
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۸:۰۶
جدای از بحث استیضاح ،راستی تکلیف این بورسیه های غیر قانونی چیست .آیا این افراد کماکان به عنوان دانشجوی دکترا در حال تحصیل هستند؟آیا این افراد کماکان بورس هستند؟ (245425)
عارف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۸:۰۶
من از آقای زیبا کلام میپرسم که
آقای زیبا کلام آیا به سوال شما کسی جواب داده آیا اصلا کسی جوابگو هست وآیا و آیاهای دیگر ...............
پس بهتر است خودتان را خسته نکنید وکار را به ما مردمان همیشه در صحنه بسپارید تا برای مجلس بعدی حماسه ای دیگر چون حماسه ی 22خرداد بسازیم انشاا...
من از شما برادران خواهشمندم تا با جمع آوری اطلاعات از ای رویدادها عزم خود را جزم کنند برای حماسه ای دیگر
من به ملت ایران اطمینان دارم پس زنده باد ایران (245426)
مشدی
Malaysia
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۲۰:۱۳
سوالات اینچنینی حتا اگر بدون پاسخ هم بمانند به اهداف خود که روشن کردن افکار عمومی است خواهند رسید. امثال آقای زیبا کلام باید این دسته از نمایندگان بی مسئولیت را به چالش بکشند، و بی پاسخ ماندن این سوالات نشانۀ حقانیت سوال کننده است. (245434)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۱۹:۵۸
میگویند دانشگاه نباید سیاسی باشد از عل آن است نمایندگان از تاریخ مملکت خودشون هم عقب هستند !! 16 آذر 1332 را چه کسانی بوجود آوردند؟قند چی و رضوی دانشجو بودند یا بازاری چطور میشود 16 آذر در تاریخ سیاسی ایران ماندگار میشود و دانشجویان سراسر ایران علی الخصوص دانشگاه تهران به حضور رئیس جمهور امریکا معترض و تعدادی کشته و زخمی شدند.آنزمان دانشگاه سیاسی خوب بود اما حالا و در فضای انقلاب دانشجو باید مهر خاموشی بر لب بزند؟!دانشگاه تهران به این دلیل قلب نماز جمعه شد که نماد سیاسی و عبادی باشد! (245433)
خشایار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۲۲:۱۹
جالبه مجلس ششم به فرجی دانا رای نداد مجلس نهم هم میخواد اسیضاحش کنه...تندروی یعنی اشتراک دو نگاه متضاد...فرجی دانا خیلی ماهه...خدا یارش باشه... (245447)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ۲۳:۲۵
پیشنهاد من به اقای وزیر
صندلی ریاست به شخصی وفا نکرده که به شما واستیضاح کنندگان وبقیه دولتمردان وفا کنه. اگر بحث خدمت است در هر لحظه وهر پستی میشه خدمت کرد . ولی لازم است افرادی که به مردم خیانت میکنن شناخته ورسوا بشن .امیدوارم که بعضی از اقایون (استیضاح کنندگان ) به اشتباه خود پی ببرن ولی در فرصت باقی مونده در هر صورت قبل از جلسه اسامی بورسیه ها رو اعلام کنید (245456)