به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۵۳
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ساعت ۰۱:۰۶
کد مطلب : ۳۸۳۴۸
مديران ارشد دولت روحاني بايد بدانند كه...

اصلاح روش‌هاي مديريتي 8 ساله؛ چه زمان؟

مديران ارشد دولت روحاني بايد بدانند كه در صورت عدم همراهي بدنه اجرايي هيچ برنامه و طرحي به شكل كامل و صحيح به سر منزل نخواهد رسيد.
اصلاح روش‌هاي مديريتي 8 ساله؛ چه زمان؟
حميد نجف

گروه سياسي: جابه‌جائيهاي گسترده مديريتي در دولت قبلي به حدي بود، كه در بعضي از مراكز به بدنه كارشناسي و كارمندي هم سرايت كرده بود. اين كار غير حرفه اي پاك‌ترين دولت تاريخ ايران هر چند از روي تسويه‌حسابهاي شخصي و سياسي انجام گرفت اما به تدريج باعث وارد شدن ضربات مهلكي به خود دولت شد.

دولت احمدي‌نژاد در دوره مديريت كاري خود، با جابجايي گسترده بسياري از مديران و كارشناسان خبره، با افراد غير حرفه‌اي، در حقيقت به نا كارآمدي دولت خود افزود. بسياري از مديران شايسته و با تجربه را به بهانه‌هاي واهي و تهمت‌هاي ناروا يك شبه به زير كشيدند و خانه‌نشين كردند، افرادي را كه از نظر سياسي در غالب هيچ جريان و حزبي نمي‌گنجيدند.

متاسفانه اين حجم عظيم جابه‌جائيها، نا كار آمدي دولت را علي‌رغم بودجه هنگفت ناشي از درآمدهاي نفتي به اوج خود رساند و باعث خلق آمار‌هاي وحشتناكي چون افزايش فساد، رانت و اختلاس در كشور گرديد. بدنه مديريتي دولت كه مسئول اصلي اجراي سياست‌هاي كلان اقتصادي، اجتماعي و سياسي آن بود به دليل سومديريت سهوا و يا عمدا كشور را در شرايط وخيمي قرار داد.

شرايطي كه متاسفانه هنوز هم با گذشت حدود 7 ماه از آغاز فعاليت دولت تدبير و اميد كم و بيش شاهد آن هستيم. هنوز هم بيش از 80 درصد اركان مديريتي و كارشناسي لايه‌هاي اجرايي دولت در دستان منسوبين دولت احمدي‌نژاد قرار دارد. افرادي كه عمده آثار مخرب عملكرد دولت قبلي ناشي از سو‌مديريت آنان است، افرادي كه به گونه‌اي هنوز هم خود را وامدار دولت مهرورز قبلي مي‌دانند و با سرپيچي و كارشكني‌هاي مستقيم و غيرمستقيم سعي در تخريب دولت روحاني دارند.

بعضي از اين مديران كه خارج از نظام شايسته سالاري و ضابطه‌مند از طريق ارتباطات محفلي و ديگر روابط، يك شبه ره صد ساله را طي كرده‌اند، هيچگاه به دولتي كه باعث رشد ناگهاني آنان شده پشت نخواهند كرد، هرچند در ظاهر مجيزه‌گوي مديران دولت جديد باشند. جا دارد كه مديران ارشد دولت آقاي روحاني بر اساس شعار شفاف مردم در انتخابات، مبني بر لزوم تغييرات اساسي، از لاك محافظه كاري و مماشات خارج شوند و سال جديد را با اصلاح روش‌هاي مديريتي 8 ساله قبل به سرانجام برسانند.

وزرا و مديران ارشد دولت تدبير و اميد بايد بدانند كه به هر حال ضعف ناشي از عدم همراهي مديران لايه‌هاي مياني مي‌تواند در دراز مدت موجبات ناكارامدي دولت تدبير و اميد را نيز در پي آورد. همچنانكه در جريان توزيع سبد كالا اين تجربه عدم همراهي، كاملا نمايان و عريان شد. مديران ارشد دولت روحاني بايد بدانند كه در صورت عدم همراهي بدنه اجرايي هيچ برنامه و طرحي به شكل كامل و صحيح به سر منزل نخواهد رسيد.

آنان بايد به اين نكته كليدي توجه كنند كه بخش اعظمي از آمار‌هاي مربوط به افزايش فساد اداري و اقتصادي مربوط به فساد بدنه دولت است نه مقامات ارشد آن. لذا با توجه به شرايط فعلي كشور و لزوم برنامه‌ريزي دقيق براي گذار از بحران‌هاي عديده پيش رو، نسبت به بدنه اجرايي كشور عنايت ويژه‌اي  اتخاذ شود و از سردرگمي فعلي خارج شود.

آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۰۲:۰۱
در پایان چهار سال مردم عذر و بهانه ای برای ناکارآمدی دولت نمی پذیرند ...پس آقایان دولت روی خواسته های بجای مردم بایستید به هر قیمتی حتی استیضاح و برکناری ....بایستید لطفاااا (219437)
خطای نابخشودنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۱۱:۱۵
بهونه همیشگی در پایان 4 سال محافظه کاری:

" می خواستیم کارها را درست کنیم و به مردم خدمت کنیم اما عده ایی نگذاشتند" (219456)
Mohsen Khorasani
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۱۷:۱۰
دوست عزیز اصلا هر چی شما میگی قبول اصلا همه چیز از بیخ و بن خراب این آقایون که می دونستند اوضاع خرابه برای چی آمدند و حالا دارند هی نق می زنند و می گویند ما زمین سوخته تحویل گرفتیم مگر نمیدانستند اوضاع چطوریه ؟ اینها دارند وقت ملت را تلف میکنند دولت محبوب شما اگر توانست در طول 4 سال فقط قیمت دلار را ثابت نگه دارد پایین آوردن که پیشکش ما به دار و دسته شما ایمان می آوریم (219514)
ارسلان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۰۳:۱۲
جناب روحانی این حق مسلم شماست که تمام مدیران قبلی رابرکنارکنید،شایسته سالاری شعاراصلاح طلبان است ،اینهاکه درمنصب های خودهستن ازدولت قبل مدیران شکست خورده دولت بودن اگرلایق بودن پس چراوضع مملکت این هستش که به جاگذاشتن،شما این طور پیش بروید همین مدیران قبلی دولت رابا شکست روبرو میکنند.وسلام (219439)
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۰۷:۵۳
دولت باید متوجه باشد که مبادا فرصت سوزی نکند مدیریت موفق و اثر بخش مستلزم همراهی تدبیر و امید با شجاعت و قاطعیت است اعتدال نباید به معنی اهمال و مماشات با مدیران ناشایسته و ناکارامد و فاقد صلاحیت و بی لیاقت تلقی شود . (219443)
انتی هولوکاست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۰۹:۲۵
یعنی هولوکاست دولتی رو میخواید راه بندازین وتوجیه اون شروع شده؟؟؟؟؟؟؟؟ (219449)
آسیب دیده از هولو کاست اداری 8سال گذشته!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۱۱:۲۶
نه
میخوایم کبریت و نفت رو از دست مدیرانتون بگیریم تاکوره سرد بشه تمیزش کنیم! (219460)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۱۶:۵۰
حالا که کبریت رو گرفتید آمریکا جسورتر شده و ساختمان ما در آمریکا را هم مصادره کرد ، حالا برو تمیزش کن . (219506)
ارسلان.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۱۵:۴۹
این هولوکاست. درزمان احمدی نژادرونق گرفت (219494)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۰۷:۵۳
بهار عزیز گل گفتی پست سازمانی ارث کسی نیست اگر مسئولی همراه دولت نیست بهتر تا ثرمایه های ملت را به علت بی انگیزگی بی لیاقتی هدر نداده بر کنار بشه. (219444)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۰۸:۴۸
بی برنامه گیشون رو با این بهانه هاتوجیه نکنید.3000مدیر جا به جا شد حالا ما کارمندها رو میخواید از نون خوردن بندازید ویه عده دیگه رو جای ما بزارین؟ (219445)
ارسلان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۱۵:۴۵
این آماروازکجا گرفتید،درزمان مهرورزی آبدارچی‌ها راعوض کردن (219490)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۰۹:۰۵
یادمه که اقای روحانی در زمان تبلیغات انتخاباتی گفت که دقیقا شرایط کشور رو میدونم ومیتونم با یرنامه هائی که دارم همه چیز رو درست کنم.حالا چرا دارید توجیه میکنید که دولت نمیتونه کار اساسی انجام بده! (219447)
ارسلان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۱۵:۴۳
فعلا عماریون دشمن قسم خورده دولت هستن باقی راهمه میدونید (219489)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۱۴:۳۰
لطفا یکی به داد وزارت کشور با این غضنفرش برسه (219476)
ا رس ل آن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۱۷:۵۸
دولت جای اشتباه ندارد چون پیمانه اشتباهات درزمان هشت سال گذشته پرشده، (219522)
علی
United States
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۲۳:۴۵
یادمه اوایل دولت احمدینژاد همه کارمندای آموزش و پرورش حتی کارشناسای امتحان و ارزشیابی عوض شدن ولی هنوز رییس اداره که بازنشسته هم هست عوض نشده
برعکس تهران تو شهرای کوچیک همه چی دست نماینده و امام جمعه است که ماشآ... اکثرشون اصولگران (219555)
دکترحاتمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۰۶:۲۲
برخی ازمدیران دولتی اعتقادی به استراتژی دولت ندارند. (219565)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۰۷:۴۴
تمام این گرانی فقربدبختی را احمدی نژاد باعث اش هست (219568)