به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۴۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب : ۳۲۶۷۸
اينجا قطعه‌اي تاريك از كره زمين

گزارش وحشتناک سازمان ملل درباره کره شمالی

گروه بين‌الملل: کمیسیون مستقل بررسی وضعیت حقوق بشر در کره شمالی که از سوی سازمان ملل تشکیل شده است، با انتشار گزارشی از وضعیت حقوق بشر در این کشور، از شدیدترین انواع سیاست های بی رحمانه و نقض سیستماتیک حقوق بشر در کره شمالی خبر داد.
گزارش وحشتناک سازمان ملل درباره کره شمالی
به گزارش صداي آلمان، یک روز پس از برگزاری مراسم ۷۲مین سالروز تولد دیکتاتور پیشین کره‌شمالی در پیونگ‌یانگ، سازمان ملل متحد گزارشی درباره ابعاد "نوصیف‌ناپذیر" نقض حقوق بشر در این کشور منتشر کرد. نحوه رفتار دولت کره‌شمالی با شهروندان و چگونگی اعمال برخی سیاست‌ها از جمله برای کنترل جمعیت از مسائلی است که در این گزارش به آن اشاره شده است. مطابق این گزارش در کره‌شمالی ده‌ها هزار زندانی سیاسی در اردوگاه‌های کار اجباری به سر می‌برند، زنان و کودکان استثمار می‌شوند و در موارد بسیاری با آنها بدرفتاری می‌شود. بر این اساس فضای امنیتی و پلیسی بر کشور چیره شده و بسیاری از شهروندان مجبور به خبرچینی و گزارش رفتار و کردار همسایگان خود می‌شوند.

یافته‌های کمیته‌ای که از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مامور بررسی وضعیت کره‌شمالی شده چنان تکان‌دهنده است که این کمیته خواستار رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر در این کشور در یک تریبون بین‌المللی شده است. بازرسان سازمان ملل موفق نشده‌اند برای تهیه گزارش خود اجازه سفر به شهرهای کره‌شمالی را دریافت کنند و بخشی از مستندات خود را بر اساس گفت‌وگو با بیش از ۸۰ تبعیدی و پناهجوی این کشور تنظیم کرده‌اند.

همکاران کمیته حقوق بشر سازمان ملل در طول سال ۲۰۱۳ میلادی با شهروندان کره‌شمالی در سئول، لندن، توکیو و واشنگتن به گفت‌وگو پرداختند. در گزارش‌یاد شده همچنین به جنگ قدرت و تصفیه‌های خونین در کره شمالی اشاره شده است. کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در پیامی که اول ژانویه ۲۰۱۴ صادر کرد بدون نام بردن از شوهر عمه‌اش که در ماه دسامبر اعدام شد از زدودن "آلودگی"هایی که به حزب کمونیست "نفوذ کرده بود" دفاع کرد. ناظران معتقدند به‌رغم انبوه شواهدی که در تازه‌ترین گزارش سازمان ملل گردآوری شده، کره‌شمالی از پیامد بین‌المللی نقض سیستماتیک حقوق شهروندان در این کشور نگران نیست.

بر این اساس چین به عنوان متحد نزدیک پیونگ‌یانگ و یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل مانع ارجاع پرونده نقض حقوق بشر کره‌شمالی به مراجع بین‌المللی خواهد شد. در این گزارش 400 صفحه ای که روز دوشنبه از سوی این کمیسیون منتشر مي‌شود مواردی از سیاست‌هاي نقض حقوق بشر در کره شمالی مورد اشاره قرار گرفته و از جامعه جهانی خواسته شده تا در زمینه متوقف کردن این روند وارد عمل شوند.

مایکل کربای قاضی بازنشسته استرالیایی که ریاست این کمیسیون تحقیق را بر عهده دارد با ارسال نامه‌ای به کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با گوشزد کردن این نکته به او که بسیاری از اقدامات ناقض حقوق بشر حکومت کره شمالی به عنوان جنایت علیه بشریت قابل پیگرد در محاکم بین المللی است، به او و دیگر رهبران کره شمالی در باره تعقیب بین المللی رفتارهای مجرمانه‌شان، هشدار داده است. این قاضی بین المللی در گفت و گو با رویترز رفتارهای حکومت کره شمالی را کاملا مشابه رفتارهای حکومت آلمان نازی دانسته است.

در گزارش کمیسیون تحقیق سازمان ملل که نتایج تحقیقات یک ساله این کمیسیون از دهها فراری از کر‌شمالی و دیگر شواهد به دست آمده است، به برخی سیاست‌هاي حکومت کره شمالی از جمله مساله کنترل جمعیت اشاره شده است. در قالب این سیاست، دولت کره شمالی به طور سیستماتیک و با سیاست‌هایی بی رحمانه جلوی زادو ولد و افزایش جمعیت این کشور را مي‌گیرد. طبق شواهد این گزارش مادری را مجبور کرده اند با دست خودش فرزندش را در آب خفه کند و یا به بسیاری از کودکان در کره شمالی از بدو تولد گرسنگی داده مي‌شود تا بمیرند. دولت کره شمالی منزوی‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود و نتایج چنین گزارش هایی را رد مي‌کند و آن را تبلیغات امپریالیستی علیه خود مي‌داند.