به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ساعت ۱۷:۵۱
کد مطلب : ۸۷۹۵۷
هجوم ایرانی ها به ترکیه برای کنسرت شجریان

استاد شجریان در ایران ممنوع الکار است

گروه فرهنگی: در حالی که محمدرضا شجریان به دلیل ممنوع الکاری نمی تواند در ایران کنسرت برگزار کند اما کنسرت این هنرمند 13 شهریور ماه در کشور ترکیه برگزار می شود.
استاد شجریان در ایران ممنوع الکار است
شاید برای مسئولان اهمیتی ندارد که شجریان در ایران کنسرت ندهد اما اهمیت داستان زمانی است که بواسطه علاقه مردم میلیون ها ارز از کشور خارج می شود و این این ارزها خرج رونق کارهای فرهنگی و امور گردشگری کشورهای همسایه می شود.کشورهایی که ایران ستیزند و در سایه غفلت و بی مسئولیتی دولتمردان ایرانی، از یک طرف مولانا را به اسم خود زدنند و از طرف دیگر خلیج پارس را عربی نام نهادند. آخرین اظهارنظرها درباره ممنوع الکاری شجریان به سخنگوی ارشاد برمی گردد که گفته بود: «من می‌گویم به لحاظ قانونی آقای شجریان محدودیت‌هایی دارند که توسط نهادهای دیگر قرار داده شده است و دست ما نیست.»

این روزها هنوز خسروی آواز ایران در ایران ممنوع‌الکار است و سخنان رئیس جمهور و رایزنی های مسئولان فرهنگی نیز این مشکل را حل نکرد.آخرین واکنش شجریان به ممنوع الکاریش به همایش بین المللی حافظ برمی گردد که گفت: زیاده‌گویی نمی‌خواهم بکنم. من چندین سالی است که می‌خوانم و آنچه باید را تا به حال خوانده‌ام و از این به بعد هرچه بخوانم زیاده‌گویی است اما من چند سال است که اجازه ندارم برای مردم خودم و در مملکت خودم بخوانم.


اما شجریان سال گذشته برنامه‌های متعددی را در برخی کشورهای اروپایی انجام داد و حالا کمتر از یک ماهِ دیگر قرار است در ترکیه به روی صحنه برود. کشوری نزدیک ایران که چند سالی است خوانندگان ایرانی آن سوی آب‌ها، برای اجرای کنسرت‌هایشان به آن می‌روند و محدودیت‌ها سبب شد تا «محمدرضا شجریان» نیز برای ارتباط نزدیک‌تر با مخاطبانش که حالا سال‌هاست از حضورِ او در ایران محروم هستند، همین کشور را برای اجرا در نظر بگیرد. این کنسرت ۱۳ شهریور ماه – چهارم سپتامبر- در سالن «زورلو» با همراهی استاد «شجریان» روی صحنه خواهند رفت. و بلیت فروشی آن از طریق سایت رسمی استاد شجریان آغاز شده است. سازهای ابداعی آقای شجریان، بخش مهمی از ارکستراسیون این برنامه‌ها را تشکیل خواهد داد.

در این برنامه که تحت عنوان تور جهانی «سرگشتگان عشق» انجام می‌شود، یک قطعه از ساخته‌های خود شجریان که روی شعری از «سیمین بهبهانی» با نام «بانگ دهل» است. بخش اول این برنامه در بخش شور و دشتی از ساخته‌های «سعید فرج‌پوری» است و بخش دیگر در راست‌پنجگاه، افشاری و ماهور از ساخته‌های درخشانی و شجریان است. همچنین «صورتگر نقاشم» به همراه یک پیش‌درآمد و چهارمضراب از دیگر ساخته‌های درخشانی است که در این کنسرت اجرا خواهد شد. دیگر قطعات این برنامه با آهنگسازی «سعید فرج‌پوری» و «مجید درخشانی» و با تنظیم «مجید درخشانی» روی اشعاری از حافظ، مولانا، باباطاهر، سایه، سیمین بهبهانی و فریدون مشیری اجرا خواهد شد. در این برنامه، سعید فرج‌پوری (کمانچه سوپرانو)، نگار خارکن (صراحی سوپرانو)، کاوه معتمدیان (سبو و شهراشوب سوپرانو)، مهرداد ناصحی (دل و دل‌آلتو و صراحی آلتو)، آتنا اشتیاقی‌نیا (شهنواز باس)، سپسده خداوردی (شهبانگ)، مجید درخشانی (تار)، ‌رادمان توکلی (ساغر)، رامین صفایی (سنتور سوپرانو)، جمشید صفرزاده (سنتور باس- تندر-)، حسین رضایی‌نیا (دف و دایره) و حمید قنبری (تنبک) خواهند نواخت. بلیت‌فروشی این برنامه از روزهای آینده مشخص خواهد شد.

این در حالی است که استادِ آوازِ ایرانی دو اثر در دستگاه‌ِ اصفهان و سه‌گاه با آهنگسازی «مجید درخشانی» آمادهٔ انتشار دارد که در صورتِ فراهم شدنِ شرایط و دریافتِ مجوز آنان را به انتشار درخواهد آورد. طبقِ آنچه درخشانی می‌گوید؛ موسیقیِ این اجرا‌ها ضبط شده؛ اما هنوز بخش آواز آن به طورِ کامل انجام نشده است. تعدادی از قطعاتِ این آثار، پیش از این در اجراهای خارج از کشورِ گروه شهناز و محمدرضا شجریان به اجرا درآمده‌اند.
مرجع : ایسکانیوز

آناهیتا
Germany
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۱۸:۰۵
حیـــــــــــــــــــــــــــــــــف! (320246)
یکان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۲۱:۴۸
غلط کرده اند که مولانا را به نام خود زده اند.
کوتاهی حکومت است.
بهانه ای پذیرفته نیست. (320277)
دو..ست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۵ ۰۰:۳۲
اصلاً درست نیست که آقای شجریان ممنوع الکار باشند چون در کارشون وارد هستند و خبره. اما متاسفانه بسیاری از کسانی که سنگ آقای شجریان را به سینه می زنند اصلاً موسیقی سنتی گوش نمیدن و استقبالشون از آهنگای کوچه بازاری بیشتر است. درست مانند کسانی که از بازیگران و کارگردانان فاخر دم می زنند در حالیکه کار های این هنرمندان فروش خوبی نمی کند اما لوده بازی های عده ای چند میلیار می فروشد. (320291)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۱۸:۰۹
اقای روحانی اگه موقع انتخابات دوباره اسمی از شجریان بیاری من که خجالت میکشم خودت رو نمیدونم حتما قولهای که به مردم دادی گذاشتی برای.......... (320247)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۲۳:۱۳
نه فقط شجریان که ازموسوی، کروبی، آزادی، توسعه ی سیاسی ،جامعه ی مدنی و... حرفی به میان بیاید... (320287)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۱۸:۱۱
خاک تو سرمون که خواننده سنتی مون و بزرگ موسیقی تو کشور خودش ممنوع الکاره (320248)
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۱۸:۱۲
بعضی ها نسبت به صدای استاد که میلیونها فریاد را با خود همراه می سازد بسیار دلواپسند. (320249)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۲۱:۴۵
خوب آمار ملیونی داری ملیونها! (320276)
اسد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۱۸:۴۴
الکی شلوغش نکنین ,مشکل از به قول خودتان ,استاد,,, شجریان است . (320252)
افشین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۲۰:۲۱
به هوش بودم از اول که دل به کس نسپارم
شمایل تو بدیدم نه عقل ماند و نه هوشم
حکایتی ز دهانت به گوش جان آمد
دگر نصیحت مردم حکایتست به گوشم

درود بیکران بر یگانه استاد بی همتای آواز استاد شجزیان بزرگوار. امیدوارم همیشه در اوج ببینمت .
همیشه برایمان بخوان گرامی استاد ما. (320262)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۲۰:۳۴
توی این مملکن خواننده هایی مجوزفعالیت دارن که آدم شرمنده وخجل میشه اسم شون روهنرمندبذاره. (320264)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۲۰:۵۱
درود بر پدر و پسر که نگهدار و نگهبان شعر و آهنگ اصیل ایران زمین هستند (320267)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۲۱:۲۱
در عوض حدادیان و کریمی و حسین شریعتمداری و..... مجازالکارند (320271)
.....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۲۱:۳۸
استاد آواز مرد ادب و اخلاق،شجریان (320274)
شهری
United States
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۲۳:۱۸
آقای روحانی رییس جمهور عزیز آیا قبول دارید که شما با اسم ایشان و بقیه محبوبین بین ملت رای آوردید؟؟؟
پس جبران محبت بزرگان را فراموش نکنید. (320288)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۲۳:۵۸
درود و صدرود بر استاد آواز ایران.
و افسوس از مادر که چون او بزاید.
استاد همیشه پاینده و پایدار باشید. (320289)
ایرانی
Italy
۱۳۹۴/۰۵/۲۵ ۰۰:۰۴
انجا ایران است و قوانینش با تمام دنیا فرق میکند و مسوؤلینش هم میبالند که نوع حکومت در ایران منحصر به فرد است (320290)
شهرکردی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۵ ۰۶:۴۷
استادنه برای خواندن است که میخواند نه برای عرضۀ صدایش ، اوباصوت داوودیش برای آرامش دورافتاده مردم سرزمینش است که میخواند، واقعیت اینست که هروقت نام استادشجریان بمیان میآید، دریک روانکاوی ازجامعه ونیاز روحی به فریادی غمی نهفته که مردم ما به آن نیازمندند، انسان بناگاه یاد ویکتورخارا شیلیایی میافتد، پس استادبخوان وبخوان. (320297)
یک شهروند ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۵ ۰۷:۳۳
باز خوبه خدا رو شکر تتلو رو ممنوع التصویر نکردن (320299)
کیارش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۵ ۰۷:۳۹
متاسفم. قدر اسطوره های کشور رو نمیدونیم و نمیدونند! صدای زیبای ربنای استاد پخش نمیشه و خیلی تاسف آور و البته وقیحانه است که یه پسربچه رو آوردن عینا داره صدای ربنای استاد رو کپی میکنه! اسمشم گذاشتن تحریم صدای استاد شجریان!! شما اگه میخواید تحریم کنید از رو صداش هم نباید کپی کنید. واقعا با شخصیت حضرت استاد بازی و به شعور ملت توهین میکنید با این کاراتون (320300)