به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۵:۰۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۰ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۵۶۵۳۷
فضای مذاکرات هسته‌اي را غبارآلود نکنید

تندروهای دو طرف، احساس مسئولیت ندارند

تندروهای دو طرف، احساس مسئولیت ندارند
گروه سیاسی-رسانه ها: دکتر احمدشیرزاد کارشناس مسائل هسته ای در روزنامه آرمان نوشت: مذاکرات هسته‌ای نزدیک به 11سال است که ادامه دارد و در این سال‌ها تیم مذاکره‌کننده بر حفظ منافع ملی تاکید داشته و ذره‌ای از اصول خود کوتاه نیامده است. شکی نیست طرفین مذاکره در وضعیتی قرار دارند که منافعشان ایجاب می‌کند به نتیجه برسند.

در ایران تردیدی نیست که با از میان برداشته شدن تحریم‌ها علیه کشور بسیاری از مسائل حل خواهد شد و آمریکا نیز می‌داند فرصت محدودی ایجاد شده و اگر می‌خواهد نتیجه بگیرد باید سریع‌تر اقدامی در این زمینه انجام دهد. ایران و کشورهای غربی امروز درحالی به مذاکرات بعدی فکر می‌کنند که هر دو طرف درصدد هستند در آخرین فرصت، پرونده را به نفع بیشتر برای خود به پایان برسانند که البته ایران باید به حق خود برسد و لزومی ندارد برای رسیدن به حق خود بخواهد امتیازی واگذار کند اما باید در نظر داشت انگیزه اصلی هر دو طرف برای امتیاز گرفتن، مخالفان داخلی است که با سنگ‌اندازی کار را برای مذاکره‌کنندگان سخت کرده و مترصد بهانه‌گیری هستند. چه در آمریکا که جمهوری‌خواهان و جنگ‌طلبان با توافق مخالفند و چه در ایران که دلواپسان منتظرند یک جمله از زبان طرف مقابل را به ابزاری برای هجمه تبدیل کنند.

ظاهرا تندروهای دو طرف احساس مسئولیت نمی‌کنند و برخی در داخل کشور با هر رفتار کشورهای غربی لیستی از نحوه هجمه که آماده کرده‌اند را روی میز قرار می‌دهند. در آن طرف هم نادان‌هایی به دولت آمریکا فشار می‌آورند؛ آنها نمی‌دانند با ملت ایران چطور باید صحبت کرد و نمی‌دانند اگر در برابر مردم ایران بی‌ادبی کنند نتیجه عکس دارد بنابراین مذاکرات در وضعیت پیچیده‌ای قرار گرفته است که در قدم بعدی آن شهامت و انعطاف وجود دارد و باید منتظر ماند که کدام طرف این دو مولفه را به کار خواهد گرفت. اگر این وضعیت و رفتار تندروها تغییر نکند، مذاکره با مشکلاتی مواجه خواهد شد و حتی ممکن است همه دستاوردهای یک سال گذشته از دست برود. امروز مردم امیدوارند با عقلانیت بتوان هرچه زودتر به تصمیم خوبی رسید و کسانی که تصمیم گیرنده هستند، حرف نهایی را بزنند. اگر قرار باشد رئیس‌جمهوری که با پشتوانه آرای مردم به سازمان ملل می‌رود، نگران سرمقاله یک روزنامه خاص باشد و تیم مذاکره‌کننده بخواهد با همان روش 5 سال پیش نتیجه بگیرد، به نتیجه‌ای نائل نمی‌شوند البته جریان اصولگرا هم باید تکلیف خود را با مذاکرات مشخص کند.

برخی در این طیف هم می‌خواهند شعارهای خود را بدهند و هم انتظار دارند که نتیجه بگیرند. متاسفانه فضای داخل به سبب تندروی‌ها ناپایدار و نامعلوم است و تندروها نمی‌دانند چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند درحالی که هم خواهان پیشرفت هستند و هم نمی‌خواهند دست دولت را باز بگذارند! غبارآلود کردن فضا برای تیم مذاکره‌کننده دست آنها را می‌بندد و این فضا فقط برای تندروهای جناح اصولگرا لذت‌بخش است. با این حال مردم در انتظار هستند که تیم هسته‌ای هرچه زودتر با دستی پر از نتایج خود با آنها سخن بگوید. اکنون باید منتظر تصمیم دولت بود که چرخ چند سانتریفیوژ بچرخد تا چرخ‌های کارخانه‌های ایران هم بچرخد و روند طولانی مذاکرات هم به نتیجه برسد.