به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۰۸:۵۳
 
۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۰۵ ساعت ۱۷:۱۵
کد مطلب : ۸۵۸۱۴
ظریف، ریاض را کیش‌ و‌ مات می‌کند؟

لبخند مرد هسته‌ای ایران به اعراب

لبخند مرد هسته‌ای ایران به اعراب
گروه سیاسی: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز گذشته سفر منطقه ای خود به سه کشور عربی را آغاز کرد؛ نخستین سفر خارجی به کشورهای عربی منطقه پس از امضای توافق نهایی هسته ای میان ایران و کشورهای گروه 1+5. ظریف تور منطقه ای خود را از کویت آغاز کرد و قرار است در ادامه به کشورهای قطر و عراق نیز سفر و با مقامات این کشورها دیدار کند و حول محورهای تحولات منطقه و توافق نهایی هسته ای ایران با همتایان عربِ خود به بحث بنشیند.

اما نخستین مقصدِ سفرهای خارجی ظریف پس از امضای توافق نهایی هسته ای در حالی کشورهای عربی همسایه انتخاب شده است که وزیر خارجه کشورمان تنها چند روز پس از امضای توافق موقت ژنو و در آستانه 100 روزه گی آغاز به کار دولت یازدهم نیز با دستور کار مشابه وارد پایتخت های عربی شده بود. به گفته مقامات وزارت خارجه و کارشناسان، ظریف با پیام تعمیق دوستی ها و و تقویت همه جانبه همکاری ها به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کرده است؛ پیامی احتمالا برای رفع نگرانی های هسته ای و اطمینان دهی در خصوص خط و مشی صلح و دوستی تهران در قبال کشورهای خلیج فارس.

دیدار دوجانبه روز گذشته ظریف با مقامات کویت نیز در راستای روابط دوجانبه و همچنین تحولات منطقه و پرونده هسته ای ایران گذشت، امیر کویت توافق هسته ای را به ظریف تبریک گفت و وزیر خارجه کشورمان، ثبات و امنیت منطقه و کشورهای همسایه را خواست همیشگی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تاکید کرد: کشورهای منطقه به ویژه همسایگان همواره اولویت اصلی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط و همکاری در همه زمینه ها می باشد.

سفرِ یک تیر و چند نشانِ ظریف به پایتخت‌های عربی
محمد جواد ظریف که اکنون دیگر به مردِ دیپلماسیِ سخت و لبخندهای ظریف در منطقه و جهان معروف است توانست در سایه رهبری مذاکرات هسته ای تحولات منطقه را نیز زیر ذره بین خود داشته باشد و در بزنگاه های مهم مهره های حریف را کیش و مات کند، بزنگاه هایی چون سفر به پاکستان و اقناع اسلام اباد و آنکارا از عدم پیوستن به ائتلاف سعودی حمله به یمن.

برای ظریف که 22 ماه از دوران 24 ماهه حضور در راس دستگاه دیپلماسی کشور را به پرونده هسته ای برای حل و فصل نهایی آن اختصاص داده بود، این سفر منطقه ای آن هم در شرایط کنونی می تواند مصداق ضرب المثل با یک تیر چند نشان زدن باشد. ظریف به سه کشور کویت، قطر، و عراق می رود تا علاوه بر پرونده هسته ای، پرونده های دیگری چون ادامه حمله عربستان به یمن و مبارزه علیه گروه تروریستی داعش را نیز ورق بزند؛ آن هم در شرایطی که ترکیه به ائتلاف بین المللی مقابله با داعش پیوسته و ریاض نیز علیه ایران در منطقه دست به تحرکاتی زده است.

وزیر خارجه در دیدار روز گذشته خود اما به بی مهری اعراب همسایه و منطقه نیز اشاره کرد و گفت: علیرغم آنکه از برخی کشورها بی مهری دیده ایم، ولی هیچ گاه علیه کشورهای همسایه اقدامی نکرده ایم. با این حال، رئیس دستگاه دیپلماسی با حرکت از کویت به دوحه و سپس بغداد به دوستان منطقه ای تهران اطمینان می دهد که جمهوری اسلامی ایران دوستان و همسایگان منطقه ای خود را در کفه سنگین ترازوی معادلات منطقه ای خود گذاشته است تا جایی که نخستین سفرِ خارجی وزیر خارجه پس از توافق به پایتخت های آنان صورت می گیرد؛ سفری با دستور کار اعتماد سازی و اطمینان دهی، آن هم در شرایطی که ریاض به شدت نوک پیکان حملات و جبهه گیری های خود را به سمت تهران کشیده است و یارگیری هایی نیز در این باره انجام داده.

پیام ظریف به کشورهای عربی منطقه شاید علاوه بر تعمیق دوستی ها و و تقویت همه جانبه همکاری ها این باشد که تهران نگاه ویژه ای به کشورهای همسایه و دوست خود در منطقه برخلاف برخی از جریان سازی ها دارد، پیامی که به مانور دستگاه دیپلماسی کشور در آینده برای حل بحران های منطقه ای می تواند کمک قابل توجهی کند.
مرجع : نامه نیوز- خدیجه غبیشاوی