به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۸ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۴۹۸۱۴

توجه به امنیت غذایی و شغلي کارگران

گروه اقتصادی: سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران توجه به امنیت غذایی کارگران در کنار حفظ امنیت شغلی آنان را مورد تاکید قرار داد.
توجه به امنیت غذایی و شغلي کارگران
هادی ابوی با اشاره به مهلت یک ماهه وزارت کار برای بررسی و شناسایی مشمولان دریافت سبد کالا اظهار کرد: سبد کالا از جمله مباحثی است که رویش حساسیت داریم و معتقدیم که باید به جامعه کارگری اختصاص داده شود. وی افزود: با وجود آنکه دولت به وزارت کار ماموریت داده و اعلام کرده که افراد دارای درآمد زیر یک میلیون تومان مشمول دریافت بسته امنیت غذایی هستند تا امروز که بیش از 20 روز از اجرای توزیع سبد امنیت غذایی می گذرد حتی به یک کارگر هم اختصاص نیافته است.

این فعال کارگری با اشاره به مکاتبه جمعی از نمایندگان تشکل های کارگری با وزیر کار در خصوص قرار گرفتن نام کارگران در لیست مشمولان دریافت سبد کالا گفت: کارگران زیر خط فقر و نیازمند حمایتی دولت هستند از این رو گرفتن سبد کالا جزو مطالبات آنها به شمار می رود زیرا در کنار امنیت شغلی کارگران امنیت غذایی و معیشتی آنها هم حایز اهمیت است.

ایوی درعین حال بر ضرورت تشکیل سامانه کارگران فاقد شناسنامه کار تاکید کرد و گفت: با وجود استقبال معاونت روابط کار وزارت کار از تشکیل این سامانه هنوز اقدامی بری راه اندازی آن ندیده‌ایم در حالی که اگر این سامانه جامع اطلاعاتی ایجاد شود ضمن کمک به شناسایی کارگران فاقد بیمه و فاقد شناسنامه کار و بهره مندی آنها از مزایای بیمه و حداقل های اجتماعی، زمینه اجرای بهتر طرح های کلان دولت نظیر هدفمندی یارانه‌ها و اختصاص سبد کالا فراهم می شود.

سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در ادامه به لغو کسر حق بیمه از بن کارگری اشاره و خاطرنشان کرد: سال گذشته در جلسه شورای عالی کار بن کارگری به صورت نقدی تصویب و مقرر شد تا 80 هزار تومان بابت بن ریالی به کارگران اختصاص یابد بنابر این وقتی بن نقدی جزو مزد و دریافتی کارگر قرار گرفته باید حق بیمه اش هم پرداخت شود. وی گفت: کسر حق بیمه از مزد و مزایای کارگران در سنوات و بازنشستگی آنها موثر است اما برخی بن کارگری را غیر نقدی تلقی می کنند در حالی که جزو حقوق و دستمزد کارگر محاسبه و پرداخت می شود به همین دلیل حق بیمه باید از آن کسر شود و کارفرما سهم حق بیمه را بپرازد.
مرجع : ایسنا