به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۵ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب : ۷۳۴۸۴
نخستین واکنش​هاي بازارهاي ايران به توافق لوزان؛

کاهش چشم​گير قيمت ارز و طلا، جهش بورس

گروه اقتصادي:​ دو روز پیش هنگامي که محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، بعد از 9 روز انتظار نفس گیر از تفاهم برای «لغو کامل تحریم های اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و تمام قطع نامه های شورای امنیت علیه ایران» سخن گفت، مردم ایران که در سال های اخیر اثر تحریم را در سفره های خود به خوبي احساس کرده بودند، به شادی و قدردانی از تیم مذاکره کننده هسته​ای پرداختند. امروز در نخستين روز کاري سال 1394 بازارهاي مالي که شايد مهمترين انها بازار سکه، طلا و ارز است به اين توافق واکنش مثبت نشان دادند.
کاهش چشم​گير قيمت ارز و طلا، جهش بورس
قیمت‌ها در بازار ارز و طلا کاهش یافت
قیمت طلا و ارز در نخستین روز کاری پس از توافق لوزان کاهش یافت.نخستین شنبه پس از تعطیلات نوروزی را می‌توان یکی از پرخبرترین روزها دانست؛ شنبه‌ای که با سقوط و صعود برخی از بازارها همراه بود.پس از دو روز از انتشار بیانیه ایران و 1 + 5 و در اولین روز کاری هفته، بازار ارز و طلا نسبت به نتایج مذاکرات واکنش نشان داد؛ تا جایی که قیمت سکه 18 هزار تومان و دلار 103 تومان کاهش یافت. قیمت هر گرم طلای 18 عیار، 2 هزار و 191 تومان کاهش پیدا کرده و در حال حاضر در بازار 93 هزار و 983 تومان قیمت دارد. هر مثقال طلا نیز 407 هزار و 500 تومان به فروش می‌رود.در بازار ارز هر دلار آمریکا 103 تومان کاهش پیدا کرده و با قیمت 3193 تومان به فروش می‌رود. پوند نیز 5075 و درهم امارات 912 تومان قیمت دارد.

جهش هسته‌ای بورس تهران
بورس تهران هم در اولین روز معاملات به تفاهم هسته‌ای ایران و گروه 1+5 واکنش بسیار مثبتی نشان داد و روزهای رونق خود را آغاز کرد.بورس تهران که ماه‌ها در انتظار توافق هسته‌ای بود و به دلیل ابهامات سیاسی و اقتصادی در یکسال گذشته در رکود عمیقی فرو رفته بود،بعد از اعلام توافق هسته‌ای روند جهشی خود را آغاز کرد و موجب خوشحالی سهامداران خود شد.

بر این اساس سهامداران صبوری که در سال گذشته علی رغم زیان های هنگفت در بورس باقی مانده بودند، امروز با آغاز افزایش قیمت‌ها و شروع طوفانی بورس پاداش صبر خود را گرفتند و خوشحال تر از مابقی سهامداران شدند به طوری که بعد از اعلام توافق هسته‌ای، بورس تهران با افزایش شدید تقاضا مواجه شد و بهدلیل تاثیر پذیری اکثر شرکتهای بورسی از نتایج مذاکرات، با ورود نقدینگی و افزایش قیمت سهام شرکتها رو به رو شد.

بر این اساس شرکتهای بانکی و خودرویی که از ابتدای سال با اقبال سهامداران مواجه شده بودند، بعد از اعلام توافق هسته ای بیشترین تقاضای خرید بازار را به خود اختصاص دادند به طوری که سهام بانک صادرات در رویدادی بی سابقه از صف خرید یک میلیاردی برخوردار شد.این بانک در سال گذشته از کمترین اقبالی برخوردار شده و در قیمت های 70 تومان معامله می شد،امروز با 4 درصد افزایش به قیمت 95 تومان رسید.بعد از بانک صادرات،بانک ملت نیز در ابتدای معاملات امروز از صف خرید 500 میلیون سهمی برخوردار شد و بیشترین تقاضای بازار را به خود اختصاص داد.در کنار شرکتهای بانکی، خودرویی ها نیز بیشترین تاثیرپذیری را از نتیجه مذاکرات داشتند و در ابتدای معاملات اولین روز هفته ایران خودرو ، پارس خودرو و سایپا از صف های میلیونی برخوردار شدند و مورد تقاضای اهالی تالار شیشه ای قرار گرفتند.با این اتفاق بورس تهران که به دلیل خوش بینی ناشی از مذاکرات روند صعودی خود را از همان روزهای ابتدایی سال آغاز کرده بود، بعد از اعلام رسمی توافق هسته ای روند جهشی خود را شدت داد و تا نیمه معاملات امروز رشد 800 واحدی را تجربه کرد و به راحتی موفق به عبور از نیمه 66 هزار واحدی شد.همچنبن در نیمه معاملات اولین روز هفته بیش از 248 میلیون سهم به ارزش 74 میلیارد تومان در بورس تهران معامله شد.

بازار طلا در انتظار کاهش بيشتر قیمت ها
رییس اتحادیه طلا و جواهر از کاهش 15 هزار تومانی قیمت سکه در بازار در ایام نوروز خبر داد و گفت: بازار طلا با توجه به تفاهم هسته ای لوزان در انتظار کاهش قیمت ها است و تا ظهر امروز شاهد تاثیر تفاهم هسته ای در این بازار خواهیم بود.محمدکشتی آرای در خصوص تاثیر تفاهم هسته ای لوزان بر بازار طلا، افزود: به طور قطع نرخ ارز با توافق هسته ای کاهش می یابد و بازار طلا نیز به تبع آن با کاهش قیمت ها مواجه خواهد شد.وی با بیان آنکه، با وجود تعطیلات نوروز و تعطیلی بازارها کم و بیش داد و ستد در بازار طلا و سکه انجام می شد، اظهار داشت: خبرهای مثبت هسته ای در روزهای گذشته سبب شد تا نرخ ها در داد و ستدهای متفرقه نیز با کاهش مواجه شود.

کشتی آرای در پاسخ به این پرسش که حجم معاملات طلا و سکه در بازار در سال 94 چگونه ارزیابی می شود، گفت: با توافق هسته ای فضای اقتصادی کشور تغییر روحیه می دهد و برهمین اساس شاهد تغییر شرایط اقتصادی خواهیم بود.وی ادامه داد: به طور حتم با این تغییرات، داد و ستدها، فضای کسب و کار و همچنین سرمایه گذاری ها روند مثبتی را در سال جاری طی خواهد کرد.

توصیه فعالان بازار به مردم: امروز نه دلار بخرید و نه بفروشید

اما با بازگشایی بازارهای مالی ایران قیمت دلار با کاهش همراه شد. تحلیلگران بازار اعتقاد دارند که اثرات روانی توافق هسته ای دلیل اصلی کاهش قیمت دلار بوده است. صبح امروز شاخص بورس نیز به عدد 66 هزار واحد رسید. فعالان بازار براین باورند که تا پایان معاملات امروز قیمت ها همچنان کاهش می یابد ولی با از میان رفتن اثرات روانی توافق هسته ای بازهم قیمت ها تا حدود 3 هزار و 200 تومان قابلیت رشد دارند.

فعالان بازار توصیه می کنند به دلیل جو روانی حاکم بربازار خرید و فروش دلار بسیار دشوار شده است چراکه هر یک ساعت قیمت این ارز معتبر در بازار تهران دچار تحول می شود. در همین فعالان بازار به مردم توصیه می کنند امروز به دلیل نوسان شدید قیمت ها از خرید و فروش دلار خوداری کنند چراکه هنوز بازار به جمع بندی دقیقی در مورد قیمت ها نرسیده ست.در همین حال رئیس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرده است که دولت اقدام به جلوگیری از کاهش قیمت دلار نمی کند.

به گفته سیف دولت قصد دخالت در روند قیمت گذاری دلار در بازار را ندارد.پیش از این سعید لیلاز تحلیلگر اقتصادی پیش بینی کرده بود که قیمت دلار پس از توافق هسته ای با کاهش حداقل 200 تومانی همراه می شود. مسعود خوانساری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و تهران نیز پیش بینی کرده بود که روند قیمت گذاری ها طی روزهای ابتدای هفته نزولی خواهد بود. به باور او حداقل افت 200 تومانی برای قیمت دلار قابل تصور است. در حال حاضر هر یورو هم در بازار 3 هزار و 540 تومان قیمت گذاری می شود.

چشم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۵ ۱۲:۴۳
خیلیم چشم گیر نبوده چرا اینقدر جو زده شدید ! (298692)
سبز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۵ ۱۲:۴۹
آقای ظریف عزیز دوست داریم (298699)
چلوکباب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۶ ۰۰:۴۰
چی دوست دارید؟ چلوکباب؟ (299042)
ص
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۶ ۰۲:۴۱
روزنامه صهیونیستی هاآرتص: "طی ۱۵ سال آینده، ظرفیت غنی‌سازی ایران از سه و نیم درصد فراتر نمی‌رود که عملا با این میزان از غنی‌سازی هیچ تهدیدی متوجه اسرائیل نیست."

این روزنامه صهیونیستی همچنین امضای پروتکل الحاقی توسط ایران را یک دستاورد بسیار مثبت برای اسرائیل دانسته است (299044)
سبز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۵ ۱۲:۵۰
دیروز امدیم هفت حوض نمی گذاشتند بوق بزنیم پلاکها را میکنند مردم را نمی گذاشتند جمع شوند یا داخل میدان بروند اینها از خوشحالی مردم هم می ترسند (298701)
امیری
United States
۱۳۹۴/۰۱/۱۵ ۱۲:۵۳
اینها واکنش هیجانی است و بعد از مدتی به حالت اول بر می گرده ، آنچه مهم است باقی ماندن تحریمها و سقوط اقتصاد ایران است ، اما شاید برای مدتی این سقوط با شیب ملایم تری اتفاق بیفتد . وضعیت رفاه مردم بدتر خواهد شد
خیلی ساده به شما بگم این توافق راه به جایی نخواهد برد و تنها برای وقت خریدن است .
به مرور متوجه می شوید ، حالا هی بیایید قربون صدقه ی ظریف بروید. (298706)
محمد
United Kingdom
۱۳۹۴/۰۱/۱۵ ۱۲:۵۴
مفت ترین قیمت های سهام تو بورس الان هست . تو کف کف کف قیمتشونن .. این قیمت های دیگه دست نیافتنیه .. 93 هم در کنار 86 84 و قبلی ها قرار گرفت ولی 94 میره کنار 92 (298709)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۵ ۱۲:۵۹
اینقدر صداوسیما دروغ گفته که امروز دلار کاهش قیمت نداشت!!!!!!!!!

البته صبح کاهش قیمت داشت ولی تا ظهر قیمتها برگشت به قیمت سابق!!!!!

واقعا دستهایی پشت پردس!!!!!!!!!!!!!!!!!! (298718)
محمد
United States
۱۳۹۴/۰۱/۱۵ ۱۵:۳۰
شما اصلاح طلبان هیچ وقت با طرفداران خودتون یک دل و یک رنگ نبودید ، قیمت طلا و ارز دوباره بالا بردید چون که نفع خودتون در افزایش ها است. بیچاره مردمی که دلشون به کلید های شما الکی خوشه. مرد باش که نیستی!! منتشر کن تا طرفداران خوش بین شماها متوجه بشن که چی قراره سرشون بیاد. (298811)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۵ ۱۳:۲۴
از همه مهمتر اینکه قیمت کیهان و صدا وسیما و افراطیها و داعشیها و......... بیش از پیش کاهش می یابد!! (298733)
قلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۵ ۱۳:۲۴
الان ساعت یک و بیست دقیقه هست و طلا و سکه افزایش یافته (298734)
مهرداد
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۱/۱۵ ۱۳:۲۸
اینهمه های و هوی فقط برای 200 تومن کاهش. اونم بخاطر جوگيري مردم (298737)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۵ ۱۸:۰۹
دویست نه،سی تومااااااااااااااااااااااااااان!!!!!!!!!! (298891)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۵ ۱۶:۰۳
به نظرم بهتره تو همين قيمت ها بمونه، ما به اين ثبات بازار بيشتر نياز داريم (298819)
عدالت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۵ ۱۶:۱۸
همنجور که پیش بینی شد به سرعت اقای سیف و دولت و دلالان جلوی کاهش دلار را گرفتند...اقای روحانی اگر قرار است جلوی کاهش دلار را بگیرید این توافق به چه درد مردم می خوردد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تا کی مردم سه برابری قیمتها به مردم تحمیل شود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (298833)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۵ ۱۶:۲۶
هجوم سرمايه هاي خانگي و دلارهابه بورس تهران اين تقريبا تيتر اولروزنامه هاي اقتصادي بود بنظرم تو نيمه اول امسال شاخص رکورد جديدي بالاي١٠٠هزار ثبت ميکنه و قطعاتو فروردين ماه به ٨٠هزار ميرسه فقط از رفتارهاي هيجاني پرهيز کنيد صبور باشيد چون اين کف شاخصه بورسه دليلي براي پايين اومدن ديگه نيست (298839)
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۵ ۱۶:۴۴
سکه که گرون شده (298852)
عم قزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۶ ۰۱:۰۵
این همه حرکت فقط سکه رو شامل شد ! مایحتاج ضروری رو ولش کن مهم نیست ! فقط مردم امید وار شدن حالا نمی دونم به چی خدا میدونه هیچ چیز ارزون نمیشه مطمئن باشید (299043)
رسروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۶ ۰۷:۵۷
شما هم عين دلواپسان شديد چرا اينقدر منفي بافي مي كنيد يادتون هست بعد از تحريم ها چه اعصابي از مردم خرد شد لحظه به لحظه قيمت ها افزايش پيدا مي كرد تهديدهاي حمله آمريكا را فراموش كرديد شما مثل ما مرز نشين ها طعم جنگ را نچشيديد ؟ يه كم به اين فكر كنيد كه ما بيشتر به آرامش نياز داريم كه اگه اينقدر منفي حرف نزنيم اين آرامش به ما داره بر ميگرده (299045)