به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : ۲۷۸۶۳

پایان فرمانروایی گوشتخواران بزرگ‌جثه

گروه جامعه: نتایج مطالعاتی که به تازگی در نشریه تخصصی «ساینس» منتشر شده نشان می‌دهد نسل گوشتخواران بزرگ‌جثه، باشکوه و به قول برخی ترسناک که زمانی قلمرو فرمانروایی‌شان تمام سیاره زمین را دربرمی‌گرفت، رفته رفته رو به زوال است.
پایان فرمانروایی گوشتخواران بزرگ‌جثه
نتایج این مطالعات نشان داد که سه چهارم جمعیت گوشتخواران بزرگ‌جثه بر روی زمین که شامل شیرها، ببرها، خرس‌ها و گرگ‌ها می‌شوند در حال کاهش است و این در حالی است که بسیاری از آنها رسما به عنوان گونه‌های در معرض تهدید شناخته می‌شوند. اکثریت این جانوران حتی چیزی بیش از نصف گستره جغرافیایی خود را از دست داده‌اند. ده‌ها کارشناس حیات وحش از کشورهای آمریکا، استرالیا، ایتالیا و سوئد طی دو سال، یک مطالعه‌ گسترده برای گردآوری اطلاعات گوشتخواران با جثه‌ای سنگین‌تر از 15 کیلوگرم انجام دادند. آنها دریافتند مشکل فوق تنها منحصر به از بین رفتن گونه‌های جانوری نمی‌شود بلکه به دنبال نابودی آنها، اکوسیستم‌های ارزشمند طبیعی نیز نابود خواهند شد. «ویلیام ریپل»، استاد بوم‌شناسی جنگل‌ها در دانشگاه دولتی «اورگن» در ایالات متحده که سرپرستی مطالعه وضعیت و تاثیر زیست‌محیطی گوشتخواران بزرگ‌جثه جهان را برعهده دارد می‌گوید: نکته غم‌انگیز این است که اکنون که این جانوران رو به انقراض هستند تازه شروع به بررسی تاثیر زیست‌محیطی و فراهم کردن شرایط مساعد برای بقای آنها کرده‌ایم.

به گزارش سایت اینترنتی کلمبین، محققان در این مطالعه دو تاثیر متفاوت را با عنوان «شبکه‌های تاثیرات» ثبت کرده‌اند. در این تاثیرات نشان داده می‌شود که در صورت حذف جانوری که در راس زنجیره غذایی وجود دارد چه اتفاقی خواهد افتاد. نخستین اتفاق این است که وقتی یک گوشتخوار بزرگ‌جثه حذف شود، جمعیت گیاهخواران درشت اندام نظیر آهوها، گوزن‌ها و گوزن‌های شمالی به صورت انفجاری افزایش می‌یابد. دومین تاثیر این است که وقتی یک گوشتخوار که زمانی در اوج بوده از زنجیره غذایی حذف شود، جمعیت گوشتخواران دیگر به شدت افزایش می‌یابد و در نتیجه این حیوانات بی‌رویه شکار می‌کنند تا جایی که جمعیت علفخواران از قلمروشان پاک می‌شود. تمام این رویدادها بدون شک تاثیری مخرب بر چرخه اکوسیستم‌ها و زیستگاه‌های طبیعی خواهند داشت و پیامدهای آن جبران‌ناپذیر خواهد بود.
مرجع : ايسنا