به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۰ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب : ۸۶۳۶۳

مونیز : به آژانس اطمینان کامل داریم

گروه سیاسی: وزیر انرژی آمریکا ضمن دفاع از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت که به بازرسان آژانس بین‌المللی برای راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران اعتماد کامل داریم.
مونیز : به آژانس اطمینان کامل داریم
به گزارش پایگاه خبری هیل، ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا روز جمعه با حضور در نشست خبری هفتگی کاخ سفید بار دیگر از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توافقی که ایران و گروه 1+5‌ در 14 ژوییه (23 تیر) در وین بر سر آن به توافق رسیدند دفاع کرد. وزیر انرژی آمریکا ادعاهای مخالفان توافق هسته‌ای مبنی بر وجود توافقات جانبی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رد کرد و گفت که توافقی که اکنون متن آن در اختیار کنگره قرار گرفته است امکان حضور پررنگ‌تر آژانس در تاسیسات هسته‌ای اعلام شده ایران را فراهم می‌کند و از تهران می‌خواهد تا اجازه دسترسی‌های مورد درخواست آژانس طبق پروتکل‌ها تا 15 اکتبر را بدهد و این شرایط اشراف بی‌سابقه‌ای بر چرخه تامین اورانیوم در ایران به ما می‌دهد.

مونیز در پاسخ به ادعاهای اخیر مخالفان درباره وجود توافقات جانبی میان ایران و آژانس گفت که این اسناد محرمانه است و کمک می‌کند تا از استقلال آژانس بین‌المللی اتمی اطمینان یابیم. او تاکید کرد:‌ تمام این اسناد محرمانه باقی می‌مانند و استاندارد همین است.

وی با بیان این که به عملکرد این نهاد بین‌المللی اطمینان کامل داریم، گفت:‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک سازمان بسیار شایسته است که می‌تواند کشورهایی مثل ایران را راستی آزمایی کند و اطمینان یابد که آن‌ها به تعهدات‌شان پایبند هستند.

مونیز که یک فیزیکدان هسته‌ای بوده و نقش به‌سزایی در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 داشته است در این نشست خبری گفت که از پاسخگویی به سوالات کنگره درباره توافق هسته‌ای استقبال می‌کند و از این که این تعداد از نمایندگان به اسناد علنی و محرمانه توجه می‌کنند خرسند است.

به گزارش هیل، کاخ سفید در هفته‌های اخیر از مونیز برای ارائه توافق هسته‌ای به قانونگذاران و رسانه‌ها استفاده کرده و به این کار شدت بخشیده است. وزیر انرژی آمریکا در ادامه به مسأله رای گیری کنگره درباره برجام پرداخت و گفت که اگر اکنون زیر این توافق بزنیم این کار پیامدهایی خواهد داشت که غیرقابل پیش‌بینی است. این پیامدهای بسیار منفی خیلی زود به سراغ ما خواهند آمد.
مرجع : ایسنا