به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۶:۱۰
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۴ ساعت ۲۱:۱۵
کد مطلب : ۷۱۳۲۳
حمله به سرفرماندهی نیروی هوایی سوریه

درگيري خونين در حلب با انفجاري زلزله وار

گروه بين‌الملل: ناظران حقوق بشر سوریه، که یک سازمان مستقل است، می‌گوید در حمله به یک مقر امنیتی مهم در حلب شماری از نیروهای امنیتی و تعدادی از شورشیان کشته شده‌اند.
درگيري خونين در حلب با انفجاري زلزله وار
به گفته رمی عبدالرحمان، مدیر این سازمان مستقر در لندن، کشته شدگان اعضای اداره اطلاعات و امنیت نیروی هوایی سوریه، شبه نظامیان طرفدار دولت، افراد حزب‌الله لبنان و شبه نظامیان شورشی بوده‌اند. رسانه‌های دولتی روسیه در اینباره هنوز خبری منتشر نکرده‌اند اما ارتش سوریه تایید کرده در این منطقه انفجار و درگیری رخ داده است.

تشدید درگیری‌ها در حلب در حالی اتفاق می‌افتد که استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه، طرح آتش‌بس منطقه‌ای در حلب موسوم به "مناطق عاری از درگیری" را پیگیری می‌کند. ناظران حقوق بشر سوریه می‌گویند حمله به سرفرماندهی اطلاعات و امنیت نیروی هوایی بعد از ظهر چهارشنبه با انفجار شدید بمبی در تونلی نزدیک به این مقر، در منطقه جمعیت الزهرا، آغاز شد.

به گفته ساکنان شهر، این انفجار بیشتر مناطق شهر را مثل زلزله به لرزه درآورد. مرکز لرزه نگاری اروپا-مدیترانه هم لرزشی به قدرت ۲.۳ ریشتر را ثبت کرده است. بلافاصله پس از انفجار، شبه نظامیان جبهه نصرت وابسته به القاعده و شورشیان اسلامگرا حمله به مقر را با آتش باری بر ساختمان آغاز کردند. نیروهای دولتی نیز با آتش‌باری سنگین و حمایت نیروی هوایی پاسخ دادند و نبرد شدیدی در گرفت.

در نتیجه این حملات به بخش‌هایی از این ساختمان آسیب جدی وارد شده است. این ساختمان از دو سال پیش که نبرد برای تصرف حلب آغاز شد یکی از اهداف مهم شورشیان بوده است و تاکنون بارها برای اشغال آن دست به عملیات زده بودند. اطلاعات و امنیت نیروی هوایی سوریه یکی از نخبه‌ترین نیروهای ارتش سوریه به شمار می‌رود و ار زمانی که حافظ اسد، پدر رییس جمهور فعلی بشار اسد، با کودتای نظامی به قدرت رسید جایگاه ویژه‌ای داشته است.

نیروی هوایی سوریه در مبارزه با شورشیان نقش کلیدی دارد و به بی‌رحمی شهره است. فعالان حقوق بشر می‌گویند مقر اطلاعات و امنیت نیروی هوایی در حلب، مرکز بازداشت و شکنجه مخالفان دولت است. به گفته کارشناسان اگر شورشیان بتوانند این مقر را اشغال کنند ضربه بزرگی به نیروهای دولتی خواهد بود و سلطه آنها بر منطقه غربی شهر بشدت تضعیف خواهد کرد. در نتیجه دو سال درگیری در دومین شهر بزرگ سوریه، بیشتر مراکز صنعتی و تجاری حلب تخریب شده است.
مرجع : بي بي سي