به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۵۴
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۳ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : ۴۹۳۷۳
وقتی شاملو با دیدن نمایش اشک ریخت

شاملو الهام‌بخش برای تمامی نسل‌هاست

گروه فرهنگ و ادب: قطب‌الدین صادقی در سال‌روز درگذشت احمد شاملو با ذکر خاطره‌ای از این شاعر گفت: شاملو مردی الهام‌بخش برای تمامی نسل‌هاست.
شاملو الهام‌بخش برای تمامی نسل‌هاست
این نویسنده و کارگردان تئاتر در سال‌روز درگذشت احمد شاملو (دوم مردادماه) درباره این شاعر اظهار کرد: من این شانس را داشتم که در ایام دانشجویی و بعدها در زمان فارغ‌التحصیلی و بازگشتم به ایران از نزدیک با ایشان دیدار کنم. او با اشاره به خاطره‌ای از شاملو ادامه داد: احمد شاملو برای دیدن نمایش «مده» که من آن را کارگردانی کردم و در سال 67 در سالن چهارسو اجرا شد، آمده بود. او در طی آن اجرا به شهادت تماشاگران اشک می‌ریخت و وقتی فردا او را در خانه‌اش دیدم از حساسیتی که نسبت به زن و زن ایرانی داشت در شگفت شدم.

این کارگردان افزود: یک بار شاملو نمایشنامه‌ای را برای من خواند که براساس نمایشنامه «آنتیگون» در یک پرده نوشته بود و قول داد که بقیه آن را بنویسد اما متأسفانه هیچ‌وقت این اتفاق نیفتاد. من به ایشان می‌گفتم پس کی این نمایشنامه کامل می‌شود. ایشان که من را قطب‌الدین حیدر صدا می‌زد، گفت قطب‌الدین حیدر این باید مثل شعر بر من وارد شود. بسیار شگفت‌انگیز است برای این‌که یک اثر کلاسیک را با یک تفسیر مدرن و با زبانی که بسیار زلال و شفاف است و بسیار نیرومند، نوشته است. من واقعا از استادی شاملو در شگفت شدم.

صادقی احمد شاملو را فردی موفق در عرصه‌های مختلف دانست و ادامه داد:‌ احمد شاملو کسی است که هر کاری که انجام داد درجه یک بود، چه به عنوان شاعر، چه به عنوان مترجم، چه به عنوان سردبیر مجله و چه به عنوان کسی که اشعار شاعرانی چون مولانا، حافظ و نیما را خواند. این نمایشنامه‌نویس با بیان این که شرف شاملو تنها در قدرت نه گفتنش نبود، اظهار کرد: شرف دیگر شاملو این بود که هر کاری انجام داد درجه یک بود. در نوشتن، شعر گفتن، ترجمه و حتی در خاطرات کودکی. من خواهش می‌کنم مجموعه آثار او را بخوانید. این مرد الهام‌بخش بزرگی برای همه نسل‌هاست. شامگاه دوم مرداماه بعد از اجرای نمایش «فاوست» حمیدرضا نعیمی، نویسنده و کارگردان این اثر نمایشی در سال‌روز درگذشت احمد شاملو از این شاعر یاد کرد و بعد از تقدیم اجرایش به قطب‌الدین صادقی که با شاملو آشنایی داشته است، از او درخواست کرد تا چند جمله‌ای درباره این شاعر صحبت کند.
مرجع : ايسنا