به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۰۱
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۰ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب : ۵۹۵۴۳
محمد جهرمی وزیر کار دولت احمدي نژاد:

آماده محاکمه هستم اما احضارم نمي‌كنند!

گروه اقتصادي-رسانه‌ها: محمد جهرمی وزیر کار دولت احمدي نژاد و مدیرعامل پیشین بانک صادرات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: بنده، کسی بودم که این مجموعه(خاوری و سایر متخلفان پرونده 3هزار میلیارد تومانی) را به قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و مراجع ذیصلاحش معرفی کردم. بخش هايي از اظهارات او را بخوانيد:
آماده محاکمه هستم اما احضارم نمي‌كنند!
*من یک‌بار گفتم یک کسی یک نفر دیگر را زیر کرده بود، اما به‌جای آنکه فرد متخلف و ضربه‌زننده به عابر را بگیریم، با آن فردی برخورد شد که مصدوم را به بیمارستان رساند. من فکر می‌کنم هم قوه قضائیه و هم جامعه تا حدودی به این نتیجه رسیده است.

*پرونده همچنان باز است و هنوز هم ما را نخواسته‌اند. مراجع ذی‌ربط عنوان می‌کنند که می‌خواهند محاکمه بکنند ما هم آماده هر نوع محاکمه علنی هستیم. اول گفتند شما اهمال کردید ولی فعلا که ما را نخواسته‌اند. اگر بخواهند هم ما آمادگی داریم که حتی به‌صورت‌علنی موضوع را پیگیری کنند. كمک می‌کنیم زوایای‌پنهانی از این‌پرونده اگر باقی مانده‌باشد، روشن بشود.

* آقای احمدی‌نژاد در سهام عدالت و استراتژی اقتصادی‌اش در یارانه‌ها اشتباه کرد. وقتی تورم بالا می‌رود، قدرت خرید مردم نسبت به گذشته زیاد نمی‌شود حتی بعضا کسی درآمدش ثابت باشد، قدرتش کم می‌شود. اگر درآمدش با آن تورم بالا برود، همان وضعیت را دارد. شما وقتی که می‌آیید قیمت‌های حامل‌های انرژی را بالا می‌برید، تورم را به جامعه تزریق می‌کنید. بعد می‌گویید یک کمکی به ملت کردیم، چه کمکی کردید؟ شما ببینید تورم چقدر از آن کمک را بلعید. من یک‌دفعه گفتم شما 45 تومان می‌دهید به مردم ولی 450 هزار تومان از جیبشان می‌گیرید. این فایده ندارد 45 هزارتومان ندهید 400 هزارتومان هم نگیرید. یکی از وظایف مهم بانک مرکزی و دولت‌ها، این است که بتوانند قدرت خرید مردم را حفظ کنند. شما الان ببینید که در زمان شهید رجایی، بنزین یک تومان بود. حتی قسمتی از این یک تومان را آورد و در کارهای عمرانی هزینه کرد. آن موقع، مشکل جنگ و جبهه بود .الان شما ببینید آن یک تومان با قیمت فعلی ما چه تفاوتی دارد؛ برداشتید قیمت بنزین را هزار تومان کردید و تورم را بالا می‌برید. البته مخالف افزایش قیمت بنزین نیستم ولی مخالف افزایش قیمت گازوئیل هستم چون گازوئیل، حمل‌ونقل کشور است. بنزین هم است ولی نه به آن اندازه که مازوت گازوئیل است. در تولید از مازوت استفاده زیادی می‌شود، اینها را باید با هم ببینید چون یک سیکل به هم پیوسته است. شما تورم را بالا بردید، قیمت ارز یک موقعی هزارتومان بود، حالا شده 3000 تومان. همین الان هم باز می‌گویید که ما بیش از یکصدهزار میلیارد تومان داریم، یارانه می‌دهیم وقتی این تورم بالا می‌رود، قیمت ارز به نسبت قدرت پول ملی ما پایین می‌آید یعنی ارزش پول ملی ما پایین می‌آید و این فاصله بیشتر می‌شود به عبارتی به‌جای 45 تومان باید 450 هزارتومان بدهد. این نوع سیکل اشتباه است مثل این است که ما یک نقطه مرکزی داریم که مدام شعاعمان را اضافه می‌کنیم. از این نقطه مرکزی به‌جای اینکه وصل بشویم، شعاع را اضافه ‌می‌کنیم و دورتر می‌شویم.

* فکر می‌کنم بعضی موقع‌ها باید مسئولان ما جرات داشته باشند، جرات اجرای بعضی از کارهای اساسی و زیربنایی. من دنبال این رای اگر باشم، مثل بعضی از مسئولان مختلف در مجموعه می‌روم پول توزیع می‌کنم ولی اگر بخواهم کشور و مردم را نجات بدهم و شغل ایجاد کنم، این پول را می‌برم در کارهای اساسی و زیربنایی، تولید و اشتغال و مجموعه‌هایی که باعث رشد صادرات شود.

{قبول دارید عملکرد 8 ساله دولت آقای احمدی‌نژاد، مردم را بدبین کرده است و به این راحتی‌ها قانع نمی‌شوند؟}
* البته بدبین کردن، سلیقه‌ای است. یکسری بدبین هستند و یکسری نیز خوشبین. رای‌گیری نکردیم که ببینیم مردم خوشبین هستند یا بدبین. ولی من خودم مثل بعضی‌ها مخالفم.

{سوم آذر را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟}
* یا توافق نمی‌شود یا توافق شکننده کم‌حجمی اتفاق می‌افتد. برداشت من این است که بالای 50 درصد تمدید می‌شود. ولی از آن طرف هم اگر تمدید نشود یا به توافقی برسند، زمانبندی برای رفع تحریم‌ها خیلی زمان کوتاهی نخواهد بود.

{مشکلات اقتصادی چقدر به تحریم و چقدر به بی‌تدبیری مدیران برمی‌گردد؟}
80 درصد بی‌تدبیری است. ما می‌توانیم با تحریم زندگی کنیم نه اینکه من قبول داشته باشم که کشور ما کشور ثروتمندی است، مردم ما مردم باهوشی هستند اینها را می‌گوییم ولی از این ثروت استفاده نمی‌کنیم، یک نعمت خدادادی است، مردم استفاده نمی‌کنند. بسیاری از مردم ما توان کارآفرینی دارند. دنیا مگر چطوری رشد کرده است؟ الان از لحاظ علمی جوان‌های بسیار خوبی که داریم، کم نیست. اینها باید تبدیل به تجلی‌سازی ایده‌ها بشود. شما 4 داروی درست و حسابی بسازید، خیال می‌کنید داروسازی آلمان یا داروسازی آمریکا که درآمدشان به 45 یا 46 میلیارد یورو رسید که به اندازه پول نفت ماست، چه کار کردند؟ مگر غیر از این است شما در داروسازی می‌توانید پیشرفت بسیار خوبی داشته باشید؟

مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۰ ۰۹:۵۱
بيت المال خورانِ زمان دولت هاي 9 و 10 به كشورم چه آزادانه ول مي چرخند.اونوقت يكسري از اين پايداريها مدام فتنه فتنه مي كنند.فتنه گر و اختلاس گر مال مردم کدامند ؟ (259275)
فرهاد فضلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۰ ۱۱:۲۱
باسلام . اصلا این موضو عات چه ربطی به محاکمه ایشان دارد؟ (259291)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۰ ۱۲:۴۰
خیلی زحمت کشیدی که معرفی کردی،!!!!اونوقت که داشتن پول زبون بسته رو میبردن شما کجا تشریف داشتین؟؟؟؟؟لابدخواب مصلحتی پرسود (259314)
جام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۰ ۱۳:۰۵
شما از حاشیه امن بر خوردارید (259326)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۰ ۱۳:۵۴
اون زمان که باید این ها رو به رئیست میگفتی نگفتی، حالا واسه ما کلاس اقتصادی گذاشتی؟!! (259347)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۰ ۱۵:۴۳
شما راست میگی جناب جهرمی ما هم باور کردیم (259376)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۰ ۱۷:۲۸
فکر کن جهرمی محاکمه بشه آقای دکتر از پسرتونم یه کم واسه مردم بگید بد نیست (259398)
عطااله محمدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۰ ۲۲:۳۷
از وامهاي زود بازده تون بفرمايين
كه چوب حراج زدين به صندوق ذخيره ارزي زمان خاتمي (259442)