به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۸۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ساعت ۰۰:۳۲
کد مطلب : ۳۸۰۲۳

گزارشي از بيماري صادق طباطبایی+تصاوير

گروه سياسي: یک منبع آگاه گفت که پزشکان از روند معالجه دكتر صادق طباطبایی نویسنده و مترجم و برادر همسر مرحوم حجت الاسلام سید احمد خمینی رضایت نسبی دارند.
تازه‌ترين عكس از دكتر صادق طباطبايي در بستر بيماري
تازه‌ترين عكس از دكتر صادق طباطبايي در بستر بيماري
وی در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: خانواده وی از سه ماه پیش متوجه شدند که او مبتلا به سرطان ریه شده است. وی گفت که طباطبایی هم اکنون در بیمارستانی در دوسلدورف در شرق آلمان بستری است. طباطبایی در عرصه نویسندگی و ترجمه فعالیت های بسیاری داشته است. وی با طرح مطالبی در باب شبیخون فرهنگی و طلوع ماهواره و رسانه های تصویری، کتابهایی را نگاشته و ترجمه کرده که از میان آنها می توان به ˈطلوع ماهواره و افول فرهنگ ˈو ˈ تکنوپولی ˈ و ˈ زندگی در عیش مردن در خوشیˈ و ˈزوال دوران کودکی ˈ اشاره کرد. صادق طباطبایی مجموعه خاطرات سیاسی اجتماعی خود را در پنج جلد تدوین کرده است که سه جلد آن تاکنون توسط نشر عروج منتشر شده است.

صادق طباطبایی در سال ۱۳۲۲ در شهر قم متولد شد. او فرزند آیت‌الله محمدباقر سلطانی بروجردی است. او پس از گذراندن دوران دبیرستان در شهر قم و اقامت کوتاهی نزد امام موسی صدر (خواهرزاده خود)  برای ادامه تحصیل راهی آلمان شد. وی در رشته شیمی با درجه تخصص در شیمی آلی در دانشگاه آخن و سپس در دانشگاه بوخوم به تحصیل در رشته بیوشیمی پرداخت و سرانجام موفق به اخذ درجه دکتری در رشته بیوشیمی، در شاخه آنزیمولوژی و ژنتیک گردید و در سن 32 سالگی استاد دانشگاه بوخوم شد.

وی همچنین در سال ۱۹۷۱ (۱۳۵۰) به عضویت جامعه پژوهش گران آلمان DFG در آمده و نتایج پژوهش‌های او در مجله علمی FEBC، ارگان فدراسیون اروپایی بیوشیمیست ها منتشر می‌شده‌ است.  طباطبائی در کنار تحصیل و رشد و تکامل علمی، به کارهای اجتماعی و سیاسی نیز پرداخته‌است. از مبارزه در سازمان کنفدراسیون دانشجویان و محصلین ایرانی گرفته تا بنیان گذاری و عضویت وی در اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا، آمریکا و کانادا و چند دوره دبیر روابط بین‌الملل آن سازمان و نیز عضویت در کادر سردبیری فصل نامه عقیدتی سیاسی: اسلام مکتب مبارز؛ ارگان انتشاراتی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا، آمریکا و کانادا و بالاخره مبارزه علیه استبداد داخلی و استیلای خارجی همگام با سیاسیون مذهبی پیروان امام خمینی، بخش هائی پر کار و پر تلاش در زندگی سیاسی وی به شمار می‌آید.

وی در سال ۱۳۴۴ با دختر خاله خود خانم "فاطمه صدرعاملی" (فارغ التحصیل روان شناسی و نیز جامعه شناسی تعلیم و تربیت) ازدواج کرد که ثمره این ازدواج یک دختر و پسر بنام‌های غزاله (پزشک و متخصص مغز و اعصاب، متولد ۱۳۵۲) و عدنان (دانشجوی حقوق و اقتصاد سیاسی، متولد ۱۳۵۷) می‌باشد.
پس از انقلاب

وی در دوازدهم بهمن ۱۳۵۷ همراه امام خمینی به ایران آمد و ابتدا در وزارت کشور، معاونت سیاسی و اجتماعی آن وزارتخانه و نیز برگزاری رفراندوم نظام جمهوری اسلامی را عهده دار شد. صادق طباطبائی سپس در دولت مهدی بازرگان معاونت سیاسی نخست‌وزیر و سخنگویی دولت را بر عهده گرفته و به عنوان وزیر مشاور این دولت، انجام وظیفه می‌کرده‌است. بعد از استعفای بازرگان و تا شروع نخست وزیری شهيد رجایی؛ وی با حکم شورای انقلاب، در سمت سرپرست نخست‌وزیری منصوب شد. بسیاری از هماهنگی‌ها و دیدارهای امام خمینی(ره) در زمان استقرار او در دهکده نوفل لوشاتو فرانسه را صادق طباطبایی و بنی‌صدر، صادق قطب‌زاده، هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله بهشتی بر عهده داشتند.