به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۳:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۵۱۸۷۵

جریمه بانک انگلیسی برای معامله با ایران

گروه سیاسی: بانک بریتانیایی استاندارد چارترد پذیرفته است ۳۰۰ میلیون دلار، به عنوان جریمه به دولت آمریکا پرداخت کند. مقام‌های نیویورکی گفته‌اند که این بانک برای مهار پولشویی در ساختارش تلاشی نکرده است.
جریمه بانک انگلیسی برای معامله با ایران
این بانک بریتانیایی همچنین بدون تایید مقام‌های مالی نیویورکی نمی تواند به برخی از صاحبان حساب‌هایش خدمات بدهد. جریمه بانک بریتانیایی استاندارد چارترد به دنبال آن تعیین شد که این بانک در رفع ایرادهای مقام‌های مالی نیویورک در سال ۲۰۱۲ فروگذار کرد.بنجامین لاوسکی، نماینده نهاد ایالتی خدمات مالی نیویورک، گفته است: اگر بانکی به تعهدات خود عمل نکند، باید عواقب آن را بپردازد. استاندارد چارترد می‌گوید یافته‌های این نهاد را می‌پذیرد و در تلاش است تا کاستی‌های مهار پولشویی را بی‌درنگ برطرف کند. سخنگوی این بانک بریتانیایی خاطرنشان کرد اقداماتی که مدیریت بانک باید در این راستا انجام دهد، شمار اندکی از مشتریانش را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این، پیامد تغییر عملکرد بانک در واحد هنگ کنگ آن و تحریم رابطه با مشتریان «پرخطر» در امارات متحده عربی خواهد بود. اوایل ماه جاری میلادی، به بانک استاندارد چارترد هشدار داده شده بود که ممکن است همزمان با کاهش ۲۰ درصدی سود نیم سال اولش، ناگزیر شود مقادیر بالاتری جریمه بپردازد. در سال ۲۰۱۲ و در پی متهم شدن به مخفی کردن ۲۵۰ میلیارد دلار از معاملاتش با ایران، استاندارد چارترد پذیرفت جریمه ای به مبلغ ۳۴۰ میلیون دلار به موسسه ایالتی خدمات مالی نیویورک بپردازد. در دسامبر ۲۰۱۲ بانک استاندارد چارترد به سبب مخفی کردن غیرقانونی معاملاتش با ایران و دیگر کشورهای تحت تحریم آمریکا ۶۷۴ میلیون دلار، به مقام های بانکی آمریکا جریمه پرداخت. نهاد ایالتی خدمات مالی نیویورک که یکی از موسساتی است که این جریمه ها را برای استاندارد چارترد تعیین کرده، در سال ۲۰۱۲ گفت که این بانک به مدت نزدیک به یک دهه، نزدیک به ۲۵۰ میلیارد دلار پولشویی کرده است.

موسس بانک استاندارد چارترد، بانکی بریتانیایی به نام رویال چارتر بوده که در سال ۱۸۵۸ در بمبئی، کلکلته و شانگهای شعبه هایی باز کرد و بعد فعالیتش را به هنگ کنگ گسترش داد. شعبه مرکزی استاندارد چارترد به رغم وابستگی تاریخی اش به آسیا، در لندن است و مسئولان مالی دولت بریتانیا بر فعالیت آن نظارت می کنند. دولت ایالت نیویورک می گوید استاندارد چارترد طی سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰، میلیاردها دلار از معاملات مالی با ایران را مخفی نگاه داشت. این دست معاملات در بانک های اروپایی در بریتانیا و خاورمیانه انجام شده بودند و در شعبه نیویورک این بانک بسته شده بودند.

مرجع : بی بی سی