به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۴۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۸۴۲۲۰

ريشه بروز احمدی نژادیسم/مقاله وارده

گروه مقالات: اميد سعيدي از كاربران بهارنيوز در متن ارسالي خود نوشت: آلمانی‌ها از دوران جنگ جهانی دوم بسیار به بدی یاد مي‌کنند، این تنفر به حدی است که حتی اگر گروهی و یا شخصی علامت طرفداری از حزب نازی را نشان بدهند با برخورد بسیار بد جامعه و دولت مواجه مي‌شوند. در حالی که هیتلر و حزبش در یک روند دموکراتیک و با انتخاب خود مردم قدرت را به دست گرفت. حتی در سالهای اول جنگ جهانی دوم و پیروزی های برق آسای آلمان، مردم حمایت خود را با هر وسیله ای از حرکت های سیاسی هیتلر نشان مي‌دادند. کمتر کسی بود که از کشتار یهودیان تنفر نشان دهد. یهك جمله ای هست که مي‌گوید وقتی ما از کسی متنفر هستیم در واقع از قسمتی از وجود خودمان که در آن شخص تبلور یافته متنفریم.

چرا مدتی است همه از دولت احمدی نژاد متنفر هستند، دولتی که بیست میلیون رای آورده است، آیا باید از احمدی نژاد متنفر بود و یا کسانی که او را انتخاب کردند؟ حکومت هر کشوری لایق مردم همان کشور است. تا زمانی که مردم ما به آگاهی لازم نرسند هیچ تضمینی مبنی بر عدم انتخاب احمدی نژادها نیست. در واقع این نوع به سخره گرفتن احمدی‌نژاد به نحوی شاید واکنش در مقابل حماقتی است که خودمان (بخشي از شهروندان جامعه ما) مرتکب شده‌ایم. 

واکنش جامعه در مقابل احمدی‌نژاد یک واکنش روانی است به یک حماقت که جامعه باید برای فراموش کردنش انجام بدهد. زمانی که یک فرد کار اشتباهی را انجام مي‌دهد، روان آدمی به طور ناخودآگاه سعی در عدم پذیرش اشتباه خود به هر نحوی مي‌کند و این دقیقا همان اتفاقی است که در ایران در حال افتادن است. بیاییم کمی به گذشته خودمان بیاندیشیم و اینکه چه شد که مردمی که بیش از صد سال است به دنبال دموکراسی هستند به تیم احمدی نژاد رای دادند؟ و اینکه چه باید کرد که دیگر چنین واقعه ای تکرار نشود؟

سحر
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۲:۲۸
مردم ما به فکر عزت و تاریخ و میراث این کشور نیستن.....تا وقتی نگاه مردم فقط به جیب و شکم باشد نباید انتظاری داشت...همه مذاکرات رو دنبال میکنن که ببینن فلان چیز ارزون میشه یا نه ولی کسی فکر نمیکنه که صلح بشه تا کشورم سربلند بشه...تا وجهه ی تخریب شدمون کم کم بهتر شه....یا کاری کیم که تاریخمون شناخته بشه (314432)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۴:۵۲
دوره احمدی نژاد فراموش شدنی نیست بلکه داغ........ که بر پیشانی همه ایران و ایرانی حک شده. (314507)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۶:۱۱
"تا زمانی که مردم ما به آگاهی لازم نرسند هیچ تضمینی مبنی بر عدم انتخاب احمدی نژادها نیست"

عجب ! اون موقع مردم ناآگاه بودند و به احمدی نژاد رأی دادند ولی به اصلاحات و روحانی با آگاهی و بینش رأی دادند ! خییییییییییییییییلی خودشیفته و متوهّم هستید ! (314551)
پزشکپور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۲:۳۸
مشکل از فقر...تورم...بیکاری...درامد پایین.... گیرم فردا کاندید بشه وقول بده یارانه هر نفر صدهزارتومان....مردم چکار می کنند....من با حرف شما موافق هستم ...ولی مشکل اساسی مردم بیکاری..جوانان... وقتی لیسانس وفوق لیسانس رفتگر وی می شود چه انتظاری دار.ی... (314433)
علیرضا
Spain
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۲:۴۱
ریشه احمدی نژادیسم مانند خیلی چیزهای دیگر در ایران به شناخت غلط ما از مسائل بازمی گردد و این قافله متاسفانه همچنان ادامه دارد.... (314434)
غضنفررررررررررررررر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۲:۴۲
مکتب احمدی نژادیسم روز به روز داره تو جامعه منفورتر و منفورترمیشه مردم دیگه همشونو شناختن دیگه هیچ کسی بجز خودشون به اصولگرایان رای نخواهد داد.به امید ساختن مجلسی اصلاح طلب. (314436)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۵:۵۸
میبینیم . اگر مجلسی بخواد مثل مجلس ششم شکل بگیره هیچ وقت شکل نگیره مردم شناختن گروها را (314543)
سمانه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۲:۴۴
از نویسنده این متن بعید است که مسائل را اینگونه تحلیل کند.
اول اینکه دوره اول، احمدی نژاد به ملت وعده توخالی داد ....و ملت را گول زد و متاسفانه ساز و کار قانونی برای به دادگاه گشاندن این شخص وجود نداشت که حرفش با عملش یکی نبود و چهره های سیاسی مقبول مثل آقای خوش چهره از ایشان دفاع کردند (و به ملت خیانت)
دوم اینکه حضور آقای هاشمی رفسنجانی باعث شد عده ای به احمدی نژاد گوشه چشمی نشان دهند چون هاشمی سمبل 8 سال جنگ و تورم و گشت ارشاد و ... بود و ملت از این افراد به زبان ... (314438)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۲:۴۸
احسنت به این مقاله.عدم اگاهی وفراموشکاری مردم درداین جامعه شده بنظرمیرسدورودنسل های جدیدتر وکناررفتن نسل سنتی تااندازه ای این وضعیت رو بهترکنه متاسفانه رسانه ملی مقصراول واصلی این وضعیت است. (314439)
غلامرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۲:۵۶
پس مقاله کو؟
نکنه این دو خط مطلب مقاله حساب میشه؟! (314444)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۵:۱۱
شماهم میتونی دوخط بنویس که یکم معنی داشته باشه اسمشوهم هرچی میخای بزار (314518)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۳:۳۲
به کوری چشم بدخواهان دوباره به احمدی نژاد رای میدهیم (314461)
آنتی پوپولیست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۶:۳۴
بدید تا باز بدبخت بشیم (314561)
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۹:۰۱
رای میاره از کجا؟؟؟؟؟؟ وچگونه؟؟؟؟؟ شاید منظور این است که رای میخره!!!!!!!
از پولهایی که گم شده ودر دست مدیر عاملان مسکن مهره البته بعضی سالمند ولی در خراسان جنوبی مدیرعاملان تعاونی مسکن فرهنگیان مارا بیچاره کردند کسی هم به انها کاری نداره (314577)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۳:۳۵
خیلی جالب و آموزنده بود (314462)
ح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۳:۴۲
بخشی ازاین مقاله درسته ولی احمدی نژادفقط انتخاب مردم ایران نبود به عبارتی علاوه بربخشی ازمردم ایران عده دیگه ای هم درپختن این اش نقش داشتند گذشت زمان مشخص میکنه بهارتوهین نکردم چاپ کن (314467)
1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۴:۵۶
تقلب شده ، بریزید توی خیابان ها (314509)
SDFH
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۳:۴۷
خلایق هرچه لایق (314471)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۳:۵۰
سلام درپاسخ به کسی که این مطلب نوشت ماایرانیهاخیلی زود ذوقزده میشیم وخودمونووکیل همه میدونیم شماکه عقل کل نیستی چرااینقده نسبت به کسی که هشت سال ریس جمهوربوده بی احترامی میکنید به فکراصلاح کشورباشیم این بدعت میشه واسه چندسال دیگه که همین کلامات نصیب ریس جمهورحال بشه (314473)
بينا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۳:۵۲
موضوع اينه كه ملزومات دموكراسي در كشور نهادينه نشده كجا ما حزب به معني واقعي كلمه داريم كجا جريان آزاد و دسترسي آزاد به همه اطلاعاتي كه لازمه انتخاب درسته رو داريم.با اينكه در هيبچكدام از دوره هاي به احمدي نژاد و دار و دسته اش راي ندادم اما زيادم به ناآگاهي بقيه خورده نميگيرم.بايد اجازه داد سطح آگاهي مردم بالا بره و جلو پوپوليسم ها رو گرفت بايد رسانه عمومي كه در دسترس همه قرار داره با هر سطح سواد و معلومات ايجاد كرد كه بي غرض و مرض اطلاع رساني كنه (314474)
محمد
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۴:۰۳
احمدی نژاد!؟
بیست میلیون رأی!!؟
مطمئنی!!!؟
آقای سعیدی، کسی مثل نژاد هیچگاه در یک انتخابات سالم، رقابتی و آزاد، همچین رأیی نمیاره. مطمئن باش (314480)
حسین میر موسوی
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۶:۰۴
با نظر محمد کاملا موافقم. فقط انتخابات آزاد و رقابتی درسته (314546)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۶:۰۷
همین تفکّرات و توهّماتِ شما و امثالِ سرکار خانم رهنورد (که اعلام کرد مگر میشود لرستانی ها داماد خود را کنار بگذارند و به کسی دیگر رأی دهند ؟!) بود که فتنه ی 88 رو رقم زد ! چون عدّه ای نخواستند بپذیرند که مردم ، شخص یا گروه دیگری غیر آنها را برگزیدند . از نظر شما وقتی احمدی نژاد که مورد پسند شما نبود رأی آورد ، حتماً انتخابات غیر آزاد و ناسالم بوده و مردم ناآگاه بوده اند و کلّآً قبول نیست ! امّا مثلاً اگر سال 92 آقای عارف رأی میآورد ، حتماً انتخابات کاملاً سالم و آزاد بوده و مردم با آگاهی و بینش ... (314549)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۶:۱۴
محمّد آقای عزیز !
انتخابات سال 84 رو چه کسی برگزار کرد ؟! یعنی میگی انتخاباتی که دولت اصلاحات برگزار کرد ناسالم بود ؟ به خودتون هم شک دارید ؟! (314552)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۴:۰۴
بیست میلیون رای؟ (314481)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۴:۲۴
شما همتون میدونید که اگه احمدی‌نژاد بیاد بازم رای مییاره! (314491)
علی رضا
Tajikistan
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۴:۲۷
سلام مشکل بالا امدن چنین افرادی عدم حزب گرایی واقعی در ارکان قدرت مانند دیگر کشورهای سیستم پارلمانی و دموکراسی است اگر احزاب واقعی و با ریشه شکل بگیرند غیر ممکن است احزاب کسی مانند احمدی نژاد را در راس هرم بعنوان کاندید حزب خود معرفی نمایند چون با اینکار عملا خودزنی کرده اند (314492)
زهرا کروبی
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۶:۰۶
قطعا همینطوره. گسترش احزاب، یکی از ملزومات استقرار دموکراسی است (314548)
ب گ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۴:۳۰
نمیدونم چرا فقط به این احمدی نژاد گیر میدن همه جا. مگه خاتمی و هاشمی و حتی همین روحانی چه گلی به سر مردم زدند؟ (314493)
emad
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۴:۳۰
کسانی که به احمدی نژاد و احمدی نژادها رای میدهند بیشتر احساسی عمل میکنند تا منطقی.متاسفانه مردم ایران همیشه عواطف و احساس‌هایشان بر تعقل و منطق‌شان برتری داشته و دارد. افراد جامعه‌ی ماتحت تاثیر یک سری شعارهای عوام فریب قرار میگیرند و این شعارها باعث ایجاد هیجان و احساسات در جامعه شده و این امر باعث ضعیف شدن قوه تفکر و تعقل در بین مردم میشود. برای مثال در سال 88 کسانی که به احمدی نژاد رای دادند تحت تاثیر شعارهایی مثل ساده زیستی ، مبارزه با باندهای ثروت و قدرت ، ارتباط با امام زمان و...قرار گرفتند (314494)
مــردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۴:۳۲
سلام؛من یک نفر ازآمارمیلیونی دولت اول احمدی نژادم وبایقین می گویم که بسیارپشیمان هستم ولی دلیل انتخابم "حماقت"نبوده!!
البته درموردآراء دولت دوم احمدی نژادوبدترازآنهاافرادی که هنوزبرایش تلاش می کنند،نظرخوبی ندارم،ولی گروه همفکرمن راجامعه رسمی ومذهبی ورسانه به اصطلاح ملی بامعرفی وپوشاندن لباس حق به گفته های احمدی نژاد؛فــریب داد. (314496)
چه فرقی میکنه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۲۰:۵۷
وقتي ميرزا تقي خان امير كبير از وزارت معزول و به كاشان تبعيد شد، در كاروانسرايي ميان راه، دوستي را ديد. امير كبير گفت: من ابتدا فكر ميكردم كه مملكت، وزير دانا ميخواهد؛ و مدتي بعد به ايـن نتيجه رسيدم كه مملكت، شاهِ دانا ميخواهد؛ اما اكنون ميفهمم كه مملكت، ملتِ دانا ميخواهد... (314610)