به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۳۱ ساعت ۱۸:۴۴
کد مطلب : ۳۸۸۷۰

پیشتازی‌عبدالله‌عبدالله در انتخابات‌افغانستان

گروه بين‌الملل: پس از گذشت یک هفته از اعلام اولین نتایج مقدماتی انتخابات، عصر امروز دومین بخش نتایج مقدماتی از سوی مسئولان کمیسیون انتخابات اعلام شد و «عبدالله عبدالله» با بدست آوردن 44.4 درصد آرا پشتاز انتخابات است.
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان براساس نتایج آرای شمارش شده که از 49.67 درصد نتایج مقدماتی را شامل می‌شود؛ عبدالله عبدالله را پشتاز اعلام کرد. بر اساس اعلام کمیسیون انتخابات افغانستان، عبدالله با بدست آوردن 44.4 درصد اول، «اشرف غنی» با بدست آوردن 33.2 درصد دوم و «زلمی رسول» با بدست آوردن 10.4 درصد در جایگاه سوم قرار گرفته است. «یوسف نورستانی»، رئیس کمسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت که آرای شمارش شده که نتایج آن امروز اعلام شد، آرای پاکی هستند که تقلب در آن وجود نداشته است.

نورستانی همچنین افزود: هنوز زود است که بگویم انتخابات به دور دوم خواهد رفت یا خیر. وی گفت که باز شمارش آرا در اکثر مراکز و ولایات افغانستان با حضور ناظران در حال انجام است. بر اساس شمارش 10 درصد آرای 26 ولایت که هفته گذشته اعلام شد، عبدالله عبدالله در جایگاه اول، اشرف غنی احمدزی در جایگاه دوم و زلمی رسول در جایگاه سوم قرار گرفته بودند. انتخابات ریاست جمهور افغانستان در 16 فروردین ماه سال جاری با حضور گسترده مردم در این کشور برگزار شد.

«عبدالله عبدالله»، «اشرف غنی احمدزی»، «قیوم کرزی»، «زلمی رسول»، «نادر نعیم»، «عبدالرحیم وردک»، «قطب الدین هلال»، «عبدالرب رسول سیاف»، «داود سلطان زوی»، «امین ارسلا» و «محمد شفیق گل آغا شیرزی» یازده کاندیدی بودند که در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به رقابت پرداختند. با توجه به حساس بودن مسئله‎ای انتخابات در افغانستان، «حامد کرزی»، رئیس جمهور این کشور نیز در آخرین بیانیه‎ رادیویی خود از کاندیداهای ریاست جمهوری خواست تا به نتایج مشروع انتخابات احترام بگذارند.

همچنین حامد کرزی در این بیانیه ابراز امیدواری کرد که کمیسیون‎های مستقل انتخابات و رسیدگی به شکایت‎های انتخاباتی، نتایج انتخابات را در زمان تعیین شده اعلام کنند و کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نیز به نتایج مشروع انتخابات احترام بگذارند تا ثبات، اعتماد و مردم سالاری در این کشور نهادینه شود. با این وجود موضوع تشکیل دولت ائتلافی با شرکت کاندیداهای برتر نیز یکی از دیگر مسایلی است که موازی با انتخابات افغانستان، تبدیل به موضع بحث‎های سیاسی و رسانه‎ای در این کشور شده است.

در همین خصوص دیدگاه‌های متفاوتی از سوی تحلیلگران و جریان‌های سیاسی و مدنی افغانستان نسبت به موضوع تشکیل دولت ائتلافی برای جلوگیری از رفتن انتخابات به دور دوم وجود دارد اما بیشتر آنان بدین باوراند که نفس تشکیل دولت اثتلافی در واقع اهانت به شعور سیاسی مردم افغانستان و به تمسخر گرفتن انتخابات به شمار می‎رود.