به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱۰۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۶ ساعت ۰۲:۵۱
کد مطلب : ۶۷۴۹۰
سوال ۲۱ نماینده مجلس از ظریف درباره قدم زدن با کری

خبري كه سوژه رسانه‌هاي خارجي شد!

گروه سياسي: طرح سئوال تعدادي از نمايندگان مجلس و عمدتا اعضاي گروه پايداري (حاميان احمدي‌نژاد و جليلي) در باره علت قدم زدن وزرای خارجه آمریکا و ایران در ژنو در رسانه هاي خارجي بازتاب وسيعي داشته است.
خبري كه سوژه رسانه‌هاي خارجي شد!
وزیر امور خارجه دي ماه نيز برای پاسخ به سوالات نمایندگان درباره دلیل "نادیده گرفتن مصادیق حقوق هسته‌ای در موافقتنامه ژنو" توسط كريمي قدوسي، رسايي و ديگر نمايندگان پايداري به مجلس احضار شده بود كه توانست در راي گيري، اكثريت نمایندگان مجلس (به جز پايدار‌ها) را قانع کند. حالا باز هم همين نمایندگان گروه پايداري در مجلس با طرح سوالات تازه‌ای از محمدجواد ظریف، خواهان پاسخ‌گویی او درباره قدم زدن با همتای آمریکایی‌اش در ژنو و همین طور سفر اخیر او به پاریس شده‌اند.

اين خبر در سايت ها و روزنامه‌هاي غرب با حالتي توام با تعجب پوشش خبري داده شده است. در همين زمينه بي بي سي نوشت: به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ۲۱ نماینده مجلس با امضای طرح سوال از ظریف، درباره "علت دو خطای دیپلماتیک" او سوال کرده‌اند. آنها در متن پرسش خود نوشته‌اند: "پیاده‌روی نمادین شما با وزیر امور خارجه آمریکا و سفر به کشور فرانسه آن هم در زمان هتاکی چندباره نشریه شارلی ابدو به مقدسات مسلمانان هیچ یک شایسته شأن وزیر خارجه ایران نبود".

به نوشته اين شبكه خبري انگليسي، روز چهارشنبه ۱۴ ژانویه، یک روز قبل از دور پیشین مذاکرات هسته‌ای نمایندگان ایران و ۱+۵، وزرای خارجه ایران و آمریکا در ژنو دیدار کردند. گفت‌وگوی این دو مقام ساعت‌ها طول کشید و تصاویری از آنها منتشر شد که نشان می‌داد آنها در بخشی از گفت‌وگوها در حال قدم زدن در خیابان در حضور محافظانشان هستند. انتشار این تصاویر از سوی برخی به نشانه "صمیمیت" دو طرف تعبیر شد و از همان ابتدا انتقادها و اعتراض‌هایی را برانگیخت.

نمایندگان مجلس در سوال خود گفته‌اند به دلیل رفتارهای آمریکا "نمی توان صمیمیتی میان وزرای خارجه، ایران و آمریکا متصور بود" و پرسیده‌اند "چرا به این رفتارهای خارج از عرف سفیر جمهوری اسلامی پایان نمی‌دهید و بدون حاشیه به پیشبرد اهداف والای انقلاب اسلامی در انجام مذاکره نمی‌پردازید؟" ظریف پیشتر در توضیحی درباره قدم زدن با جان کری گفته بود که جلسه گفت و گو "صریح و جدی" بود و هدف از قدم زدن این بود که فضای "تنش آلود" مذاکرات تغییر کند.

گفتني اينكه، کاظم صدیقی، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: "مذاکره‌کنندگان غربی در مذاکرات با نخست‌وزیر صهیونیستی تماس می‌گیرند که "ما امنیت شما را تامین می‌کنیم"، اما در عین حال ما باید در انظار عمومی با اینها قدم بزنیم؟ این کار در شان دیپلماسی نظام اسلامی نیست و ملت ما این را نمی‌پسندد."

حسین شریعتمداری، هم در روزنامه کیهان، طی یادداشتی با عنوان "فراتر از نابجا!" به این اقدام اعتراض کرد و نوشته بود: جناب ظریف در اقدامی تعجب‌آور و برخلاف عرف شناخته شده و فرموله دیپلماتیک، به اتفاق جان کری، محل رسمی مذاکره را ترک کرده و همراه ایشان در یکی از خیابان‌های ژنو به قدم زدن می‌پردازد!"

محمدرضا نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین هم گفته بود: "بنده تا حالا سعی کرده ام در خصوص وزارت امور خارجه اظهار نظر نکنم تا موضع ایشان در مذاکرات را تضعیف نکرده باشم ولی بعضی اشتباهات، دیگر قابل تحمل نیست و به صراحت می گویم که آقای ظریف از چشم و نظرم افتاد... قدم زدن ظریف با وزیر خارجه آمریکا زیر پا گذاشتن خون شهدا بود."

در حالی که انتقادات از پیاده‌روی وزرای خارجه ایران و امریکا افزایش یافته بود، روزنامه دولتی ایران با انتشار خبری، علت این پیاده‌روی را برخی ملاحظات امنیتی دانست. این روزنامه نوشته بود: "منابع آگاه و رسانه‌ها گفته‌اند این پیاده روی غیر مترقبه، ابتکاری برای گریزِ از امکان شُنودهای بین‌المللی بوده است. محدوده این پیاده‌روی‌ در یکی از نقاط مرکزی شهر و در محدوده نسبتاً قدیمی و کم مساحت شهر است که از قضا از پرترددترین مناطق برای وسایل نقلیه عمومی و نیز عابران پیاده به شمار می‌آید."

همچنین، نوبخت سخنگوی دولت، در پاسخ به خبرنگاری که درباره انتقادات مطرح شده درباره پیاده‌روی مزبور پرسیده بود کنایه زد: "مثلا اینکه چرا پیاده رفته‌اند و سوار ماشین نشده‌اند؟" او با تاکید براینکه "خیلی سخیف است که مباحثی همچون قدم زدن مطرح شود، و گفته شود این ناشی از دیپلماسی ضعیف است،" تاکید داشت: "عده‌ای چون می‌بینند مذاکرات با جدیت و قاطعیت دنبال می‌شود به این مسائل می‌پردازند. اما باید بدانند که این نوع واکنش‌ها جایی در بین مردم ندارد."

محمدجواد ظریف نیز در واكنش به اين اظهارات گفته است: "به دلیل این که جلسه صریح و جدی داشتیم شاید نیاز بود که چند دقیقه ای بحث ها متوقف شود و به شکل دیگری ادامه یابد؛ این کارها در بحث های دیپلماسی خیلی طبیعی است؛ ژنو دو ایراد داشت، یکی اینکه هتل باغ و حیاطی نداشت و دیگر اینکه کوچه های کنار هتل که چند دقیقه ای در آن قدم زدیم پر از خبرنگار بود و آنها هم اینگونه سوژه ها و عکس ها را می پسندند."

او اضافه کرد: "پرداختن بیش از اندازه به این حواشی کمکی نمی کند؛ حرکتی که آنجا شد بدون حاشیه سازی بود و فقط به دلیل این بود که مذاکرات از حالت تنش آلودی که پیدا کرده بود، خارج شود تا بتوان با استفاده از هوای پاک مقداری فضای مذاکرات تغییر پیدا کند." ظزیف در عین حال گفته بود: "فکر می کنم دوستانی که بیش از ظرفیت موضوع در این زمینه استفاده سیاسی می‌کنند اشکالی ندارد، ما آمادگی داریم که دوستان استفاده سیاسی کنند."