به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۵ ساعت ۱۶:۲۲
کد مطلب : ۷۵۶۷۱
مخالفت اصولگرایان با احزاب، بخاطر ترس از دست‌دادن پایگاه اجتماعی

فضاسازی علیه یک حزب اصلاح‌طلب

گروه سیاسی: حزب جدیدی در جریان اصلاحات مجوز گرفت و موجب شد تا فضاسازی برخی رسانه‌ها علیه احزاب اصلاح‌طلب وارد فاز جدیدی شود. «حزب اتحاد ملت ایرانی اسلامی» که پیش از این نیز در دی‌ماه سال پیش اخباری درباره شروع به کار و درخواست مجوز آن از وزارت کشور منتشر شده بود، هفته پیش از طرف کمیسیون ماده 10 احزاب مجوز فعالیت دریافت کرد.
فضاسازی علیه یک حزب اصلاح‌طلب
به گزارش آفتاب، این حزب از ابتدای اعلام موجودیت از سوی برخی جریان‌های سیاسی تحت فشار است و حالا وزارت کشور و کمیسیون ماده 10 احزاب هم با این فشارها مواجه شده‌اند. اصولگرایان اعلام می‌کنند که اعضای این حزب همان اعضای حزب «مشارکت ایران اسلامی» هستند و در همین رابطه سوالی را از وزیر کشور مطرح کرده‌اند. این درحالیست که براساس قانون احزاب همه افرادی که سابقه کیفری نداشته باشند، امکان عضویت و فعالیت حزبی را دارند. موضوعی که وزارت کشور نیز بارها به آن تاکید کرده است.

اما جلال جلالی‌زاده نماینده مجلس ششم درباره این اعتراض‌ها و مخالفت‌ها می‌گوید: با نگاهی به عملکرد و پیشینه جریان اصولگرا متوجه می‌شوید که این جریان از نظر مبانی تئوری کلا مخالف شکل‌گیری هرگونه تحزب و تشکل گروه‌ها در کشور هستند. از نظر مبانی و مبادی فکری، اصولی و عقیدتی جریان اصولگرا سازگاری چندانی با تعدد احزاب و تشکل‌های مخالف ندارند.

جلال جلالی‌زاده ادامه می‌دهد: اتفاقات و شکل‌گیری تشکل‌ها در خود جریان اصولگرایی هم تنها بر اثر ضرورت و مسائل جهان امروز است. اقتضائاتی وجود دارد که ناچارا حضور احزاب چه به صورت واقعی و چه به صورت شکلی را در سطح دنیا لازم می‌کند اما به هر حال این جریان تنها با گروه‌ها و احزابی که مطیع وهمسو با خود آنها باشند، موافق هستند.

او با بیان اینکه گروه‌های مخالف با اصلاح‌طلب‌ها از روی ناچاری اقدام به اتهام‌زنی می‌کنند، توضیح می‌دهد: این جریان در موقعتی اگر احساس کنند که گروه‌های اصلاح‌طلب و دگراندیش جامعه قصد دارند حزب و یا تشکلی که بتواند مدافع حقوق مردم و آزادی‌های اجتماعی باشد، راه‌اندازی کنند، همه توان خود را برای مقابله با تشکیل آنها به کار می‌برند و چاره‌ای ندارند جز اینکه از در اتهام و تهمت‌زدن وارد شوند.

جلالی‌زاده درباره فضاسازی‌ها علیه حزب تازه تاسیس اتحاد ملت ایران عنوان می‌کند: جریان مخالف نه قاضی، نه داور و نه دادیار هستند که درباره افراد و احزاب اظهارنظر و داوری کنند. از طرف دیگر حق هر ایرانی است که با هر عقیده و مرامی در کشور تشکیل حزب دهد. قانون اساسی هم این موضوع را به رسمیت شناخته و کسی نمی‌تواند خود را صاحب و مالک مملکت بداند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید می‌کند: به هر حال طبیعت این افراد اقتضاء می‌کند که با گروه‌ها و احزاب اصلاح‌طلب مخالفت کنند، زیرا بر اثر ایجاد آزادی هم منافع‌شان به خطر می‌افتد هم طرفداران خود را در جامعه از دست می‌دهند. نماینده دور ششم مجلس افزود: تشکیل حزب اتحاد ملت ایران از مجاری قانونی و دالان نهادهای رسمی و امنیتی کشور تهیه شده، بنابراین جریان یا اشخاص دیگری نمی‌توانند با آن مخالفت کند.

جلالی‌زاده تاکید می‌کند: این مخالفت‌ها نشانه ضعف و عدم اعتقاد به حقوق شهروندی و دموکراسی در کشور است. روند امور در این سال‌ها هم ثابت کرده که این مخالفت‌ها به جایی نمی‌رسد و تنها این افراد خود به خاطر نوع موضع‌گیری‌ها ضرر خواهند کرد.