نويد قائدي-اهواز
گروه مقالات: شايد بتوان سال 92 را فصلي پر رونق در اجراي كنسرتهاي موزيك پاپ ايران بر شمرد اين رونق تا حدي چشمگير بود كه گردش مالي اجراي اين كنسرتها توانست حتي صنعت اكران سينماي كشور را پشت سر بگذارد. بطور مثال طي سال گذشته در تهران بعنوان پايتخت سياسي، اجتماعي و فرهنگي كشور كه معمولاً بزرگترين رويدادهاي فرهنگي و هنري كشور در آن اتفاق ميافتند و بعد از اندك زماني به تمامي شهرهاي كشور سرايت مينمايد حدود پانصد كنسرت در پنج سالن بزرگ پايتخت (برج ميلاد، نمايشگاه بين المللی، برج آزادی، اريکه ايرانيان و تالار وحدت) برگزار گرديد در حالي كه در تالارها و سالنهاي خرد و كلان ديگر هم تعداد زيادي كنسرت موسيقي پاپ برگزار گرديد كه بدليل نبود آمار واقعي از بيان آنها در اين نوشتار خودداري ميشود.
بطور مثال سيروان خسروي حدود 28 كنسرت برگزار نمود كه با استقبال خوب مردم تهران همراه بود. صاحب نظران گردش مالي اجراي كنسرتهاي سال گذشته را حدود 2 برابر كل صنعت سينماي كشور برآورده نموده اند كه رقم قابل توجهي است و نشان از علاقه مردم به اين نوع از موسيقي هنري در كشور دارد. در تهران اجراي اين كنسرتها طبق روال قانوني بعد از اخذ مجوزهاي لازم و با تبليغات گسترده انجام ميگيرد و معمولا مورد خاص و برجستهاي در روال برگزاري آنها بروز نمي نمياد كه قابل ذكر باشد.
اما در ديگر استانها و شهرهاي كشور (خصوصا مناطق گرم و نيمه گرم و معتدل) اجراي كنسرتها معمولاً در چند ماه پاياني سال و ايام نوروز انجام ميگيرد كه البته در اين ايام كوتاه نيز با استقبال پر شور و پر تعداد شهروندان مواجه ميگردند، ادعاي گفتار ما بروز ترافيكهاي شديد در حوالي محلهاي برگزاري، اظهار نظر كارشناسان موسيقي كشور و مستندات و فيلمهاي پخش شده در محيط مجازي است كه حكايت از استقابل خوب و شاد مردم خونگرم ايران زمين است.
در اين اجراها معمولاً كليه بليطها عليرغم قيمت نسبتاً بالاي آنها فروخته ميشوند و ظرفيت خالي بندرت ديده ميشود. بدون شك اجراي اين كنسرتها طي مراحل قانوني بوده و برگزار كنندگان بعد از اخذ مجوزهاي لازم و تبليغات طي ظوابط مشخصي كنسرتها را در محلهاي مشخص بر گزار مينمايند و بندرت اتفاق ميافتد كه كار يا برنامهاي بدون هماهنگي و نظارت دستگاههاي ذيربط در حين اجراي كنسرتها انجام گيرد و معمولاً رعايت همه جوانب امر بعمل ميآيد زيرا در در استانها معمولا حساسيتهاي بيشتر و ويژهاي حتي نسبت به تهران بعنوان پايتخت كشور وجود دارد و معمولاً مراحل اخذ مجوزها بسيار سخت تر است و در تهران مراحل اخذ مجوز و اجراها معمولاً با بروكسراسي كمتري همراه است.
هدف اين نوشتار اين نيست كه در باب سالنهاي نامناسب اجراي كنسرتها، ترافيكهاي ايجاد شده، اثرات اجتماعي و فرهنگي اين كنسرتها و تاثير آنها بر روح و روان جامعه بحث نمايد كه البته در آينده و سر حوصله بايد به آنها پرداخته شود بلكه موضوع اصلي نوشتار اين است كه چرا در پايتخت كشور كه بازتاب رويدادهاي آن ملي و كشوري و حتي جهاني است اجراي چنين كنسرت هايي براحتي و با بروز كمترين مشكلات بعد از طي مراحل قانوني و بروكراسيهاي تعريف شده انجام ميگيرد و حتي بسرعت تحت پوشش مطبوعات و رسانههاي كشور قرار ميگيرد.
ولي در استانها عليرغم اخذ مجوزهاي لازم حساسيتهاي زيادي در خصوص اجراي كنسرتها وجود دارد با علم به اينكه مردم زيادي استقبال نموده اند و بايد نظر همگي شهروندان مد نظر و محترم باشد. به جرات ميتوان گفت اگر هزينه تهيه بليطها اندكي ارزان تر بود با استقبالهاي بي نظير و ركورد شكن همراه بود زيرا طي سال گذشته چنين موضوعي را در روز موسوم به سلام سينما شاهد بوديم كه عليرغم هزينه فوق العاده پايين خريد بليط سينما در روز اعلام شده بدليل رايگان بودن اكرانها استقابل بي نظيري بعمل آمد بطوري كه مسيرهاي منتهي به سينماها با ترافيك سنگين همراه بود و پليس ميتواند گواهي دهد و نگارنده در اين زمينه مطالبي نگاشته است كه سابقه در جرايد موجود است.
لذا با بررسي اجمالي و نظر سنجي عمومي از شهروندان براحتي ميتوان نظر مثبت آنان را نسبت به برگزاري چنين رويداهايي جويا شد، قطعات اجراي موسيقي پاپ باعث تلطيف روحيه مردم گشته و خاطرات خوب و فرح بخشي را در اذعان عمومي ثبت و ظبط مينمايد (خصوصاً در روزگار نا ملايم امروز كه اقشار كثيري از مردم درگير انواع مشكلات ريز و درشت زندگاني ميباشند) و در نهايت ميتوان آثار آن را در اخلاق عمومي و خصوصي فرد مشاهده نمود، تاثير موسيقي بر روح و روان افراد بر هيچ كس پوشيده نيست زيرا اثري غير قابل انكار دارد و در دنياي مدرن امروز در درمان بسياري از بيماريها از آن بهره گيري ميشود، بي حكمت نيست كه بسياري از بزرگان و نخبگان ايران زمين حتي كساني كه در علوم ديني و عرفاني صاحب سبك و نظر بوده اند با علم موسيقي و اوزان شعر آشنايي كامل داشته اند و گاها صاحب نظر بوده اند.
اگر در شهري مانند تهران بعنوان پايتخت سياسي و فرهنگي چنين كنسرت هايي بعد از اخذ مجوزهاي لازم و هماهنگي با دستگاهها براحتي برگزار ميگردد چرا نبايد در ديگر استانها و شهرها اين امكان وجود داشته باشد كه برگزاري كنسرتها براحتي صورت گيرد و معمولاً ضمن اينكه بروكراسي برگزاريها سخت و محدودتر است، نگاه متحجرانه نيز مزيد بر علت شده تا افراد موسوم به گروه فشار بعنوان قانون ابراز نظر نموده و يا مانع ميشوند.
و اگر مجوزها اخذ گرديد و نظارتهاي لازم صورت پذيرفت ديگر چه دليلي دارد عدهاي نسبت به برگزاري اين كنسرتها و محتواي آنها به هر دليل معترض باشند يا از اجراي آنها ممانعت بعمل آورند و تلاش نمايند نظر خود را به كل جامعه تحميل نموده يا اينكه بعد از اجراي كنسرتها خط و نشان بكشند كه در شهر و ديار خود منبعد اجازه برگزاري چنين كنسرتهايي را نخواهيم داد حتي اگر مجوزها صادر گردد و اگر تكرار شود چنين و چنان برخوردهايي خواهد شد.
بر اساس اصول قانون اساسي و قوانين وضع شده رسمي كشور متوليان امور فرهنگي و هنري كشور مشخص بوده و آنها هستند كه بايد با توجه به اصول تعريف شده در قانون مجوزها و اجراها را هدايت و نظارت نمايند و اگر مشكلي بود پاسخگو باشند، اگر چنين نباشد و هر جمع و گروهي بخواهد اعمال نظر نموده و خودسرانه اقدام نمايد كه روح قوانين و مسئوليت دستگاههاي مربوطه زير سوال خواهد رفت و به نفع مصالح عمومي كشور نيست، در سال 93 كه موسوم به فرهنگ ميباشد.
بايد متوليان امور فرهنگي و هنري كشور در اين خصوص تصميم گيري قاطع و شفاف سازي نمايند، بطور مثال نباشد كه سرمايه گذار يا تهيه كنندهاي بعد از اخذ مجوزهاي لازم فيلمي را بسازد اما در هنگام اكران فيلم از پرده سينما به زير كشيده شود يا اسپانسر كنسرتي را برنامهريزي و بليط فروشي نمايد ولي افرادي مانع اجرا شوند كه كار اخلاقي و پسنديدهاي نخواهد بود زيرا اگر به هر دليلي به صلاح نبود بايد دستگاه مربوطه و مرجع صدور مجوزها مانع ميشد نه افراد و گروههاي فشار.