به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۳۷۱۴۱
چشم بر هم زديم، يك‌سالگي دولت در راهست

چالشي نگران‌كننده براي دولت تدبير و اميد

اگر آقاي روحاني نتواند بر اساس شعار‌هاي خود مبني بر تعامل با جامعه‌ي مدني، جناح اصلاحات و معتدلين در جريان اصولگرايي، يك ساز و كار روشن را در پيش بگيرد، بي شك در كولاك حوادث آينده، دچار ضعف و رخوت ناشي ازاختلاف در بين توده‌ها و حاميان متحد شده در انتخابات سال 92 خواهد گرديد
چالشي نگران‌كننده براي دولت تدبير و اميد
رضا روحاني *

گروه سياسي: چشم بر هم زديم، بسوي يكمين سال انتخاب دكتر حسن روحاني و سپس تشكيل دولت تدبير و اميد نزديك شديم، انتخابي كه حاصل يك اجماع ملي از سوي دو قشر معتدل در دو سوي جناحين سياسي ايران صورت گرفت، انتخابي كه حاصل يك تصميم همزمان سلبي و ايجابي مردم در اوج چند گانگي گزينه‌هاي سياسي مي‌باشد، در حالي كه استنباط اكثريت مطلق جامعه ايراني در سال 92 نياز بر تغيير را درك مي‌كرد، و پس از فعل وانفعالات خاص سياسي واجتمايي در ايران،دولت تدبير و اميد، با شعار اعتدال پا در عرصه سياسي جامعه ايران گذاشت، اما بيم‌ها و نگراني هايي از همين اكنون گريبانگير دولت و حاميان و نخبگان سياسي گرديده است.

در شرايطي كه به دليل سياست‌هاي اجتماعي و اقتصادي و سياسي در سالهاي اخير، نوعي از شكاف گسترده اجتمايي در جامعه ايران راشاهد بوده ايم،اما به نظر نمي‌رسد كه روند افزايش اين شكاف متوقف گرديده باشد، هرچند به تحقيق مي‌توان گفت، كه آهنگ ايجاد اين شكاف اجتمايي نسبت به سالهاي اخير كاهش داشته است، اما مسايلي در آينده‌ايي نزديك آغاز خواهد گرديد، كه مي‌توان پيش بيني كرد؛ كه در سرنوشت دولت تدبير و اميد به رياست دكتر حسن روحاني، و به تبع آن حاميانشان تاثير گذاري مستقيم داشته باشد.

اگر نگاهي كوتاه به دولت‌هاي پس از انقلاب اسلامي ايران بياندازيم، متوجه مي‌شويم كه هر كدام از دولت‌ها و گفتمان‌هاي سياسي، در روند گرايشي خود بسوي نوعي از عقبه و تكيه و تمركز وتاكيد بر پايگاه‌هاي اجتمايي و سياسي را دارا مي‌باشند، به طور مثال،دولت‌هاي آيت الله هاشمي رفسنجاني، داراي يك پايگاه قوي در ميان توده‌هاي راست سنتي، و گروه‌ها‌ي عقلاني و تكنوكرات‌هاي استراتژيست بود، در زمان آقاي خاتمي و دولت اصلاحات، با ايجاد يك تعامل مثبت، در عرصه‌ي جامعه‌ي مدني، و تاكيد بر روند‌هاي توسعه‌ي فرهنگ و سياست، و اجماع كلي في‌مابين گذاره‌هاي اجتمايي وسياسي، و تشكيل گفتمان و جناح اصلاحات، تكيه گاهي روشن، را به عنوان حامي و پايگاه اجتمايي خود برگزيد.
دولتهاي نهم و دهم، نيز كه داراي شاخص‌هاي خاص خود بود، در داشتن يك پايگاه مشخص، و حاميان جرياني هر چند شكننده، تا حدي موفق ظاهر شد، و موتورخانه سياسي خود را مابين توده‌هاي ضعيف روستايي، گروه‌هاي سنتي و ايديولوژيك و مذهبي، روشن نگه داشت.

به جد مي‌توان اين استنباط را داشت؛ كه حيات و بقا و حتي ممات دولتها در ايران مخصوصا بعد از انقلاب اسلامي، در روشن بودن نوعه اردوگاه، و داشتن يك تعامل صحيح سالم و متقابل با يك توده حاميان در معناي عام كلمه، در درون پايگاه‌هاي سياسي و اجتمايي امكان پذير است.
هر چند دولت تدبير و اميد، حاصل اجماع گروه‌اي اجتمايي و معتدل در تعبير عام و اجماع نخبگان سياسي اصلاح طلب و كاريزماتيك، در تعبير خاص بوده است، اما روند مناسبات و تعاملات دولت با حاميان و نخبگان سياسي و اجتمايي به سوي مناسبات موفق و كامل نرسيده است، و اين عدم پيوند و روابط نهادينه‌نشده، مي‌تواند در ادامه‌ي بازه‌هاي زماني منتج به يك مشكل عديده گردد.

به طور مثال: بي شك با اجراي هدفمندي يارانه‌ها در دور دوم، و به تبع آن افزايش دوباره‌ي قيمتها، و سپس ايجاد كنش‌ها و واكنش‌هاي خاص اقتصادي و اجتمايي در جامعه، روند انتقادات به دولت، و بعضا تخريب‌هاي تبليغاتي، از سوي جناح مقابل و مخالفين دولت هر چند با استدلالات معلوم از سر گرفته خواهد شد، اما تنها در همين گذاره، نياز گسترده دولت براي اتحاد بيشتر با حاميان روشن خواهد شد، هر چند بايد اذعان داشت كه در بعضي از موارد كه نادر نيز نخواهد بود، حاميان دولت يازدهم هم نياز به حمايت متقابل از سوي دولت مخصوصا در بخش‌هاي مدني، مطبوعاتي، گفتماني، حزبي و سازماني، اقتصادي و سياسي خواهند داشت.

اگر آقاي روحاني نتواند بر اساس شعار‌هاي خود مبني بر تعامل با جامعه‌ي مدني، جناح اصلاحات، و معتدلين در جريان اصولگرايي، يك ساز و كار روشن را در پيش بگيرد، بي شك در كولاك حوادث آينده، دچار ضعف و رخوت ناشي ازاختلاف در بين توده‌ها و حاميان متحد شده در انتخابات سال 92 خواهد گرديد، هر چند تاكيد مي‌گردد، كه اين گسست احتمالي هم به ضرر دولت و هم حاميان مردمي و جناحي دولت خواهد بود.

اين نتيجه مي‌تواند متاسفانه در صورت وقوع، كه نشانه‌هايي هر چند كوچك از آن ظاهر گرديده است، پيامد‌هاي بشدت منفي بر بحث‌هاي سياست خارجي، سياست داخلي و همچنين باعث بازيابي توان تحرك جناح مخالف دولت مخصوصا در انتخابات پيش روي مجلس شوراي اسلامي به همراه داشته باشد. در پايان بايد گفت كه فارغ از مناسبات احتمالي پشت‌پرده دولت در رايزني با گروه‌هاي مختلف سياسي، تحرك و تلاش مستمر دولت، براي تعامل بيشتر با حاميان خود و همچنين تحرك واقعي و غير پوپوليستي در عرصه‌ي تبليغات سياسي، امري ضروري مورد نياز است و توجه به شعارهاي كليدي در ايام تبليغات، خصوصا آنهايي كه همچنان بر زمين و لاينحل مانده و بسياري از اقشار از حاميان ايشان را به نوعي منتظر و البته نگران اجرايشان كرده است.

* كارشناس ارشد علوم سياسي

جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۰۹:۵۲
مردم را نا اميد نكنيد،كه افراطيون تماميت خواه همين را مي خواهند. اگر دولت روحاني نتواند،. . . كه البته به ياري خدا وآگاهي مردم خواهد توانست. (215760)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۵:۰۶
ما که تا کنون از دولت تدبیر وامید جز شعار چیز دیگری ندیدیم و همه حرفها وقولهای انتخاباتی پس از انتخاب شدن فراموش شد . (215877)
رای دهنده به روحانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۹ ۰۷:۴۸
متاسفانه دولت تدبیر و امید با مردم روراست نیست. همین طرح یارانه راببینید! با تهدید و فشار و ارعاب مردم را وادار میکنند که انصراف دهند: اگر درست نباشد چنین میکنیم و چنان میکنیم و هکذا. آقای روحانی! دولتت قیمت کدوم اقلام ضروری مردم را
پایین آورده که داری آب و برق و گاز و بنزین و نانو...را اینقدر بالا می بری؟ فقط قیمت جون ادمی پایین آمده که برای شما ها اصلاً اهمیت نداره (216134)
حسين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ۲۲:۵۵
دوست عزيز اگه ناراحتي بگيم احمدي نژاد بياد مثل اينكه يادت رفته آخر اون دولت وضعيت چطوري شده بود چه خبر بود هر روز قيمت ها بالا مي رفت
اما در مورد نحوه برخورد و گفتار تا حدودي با شما موفق باشيم
خدا نگهدار (217638)
الياس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۰:۱۴
هاي وزارت ارشاد ، به جاي مقابله با يا لثارات و 9 دي و ديدار فتنه گران جلوي غرب زده ها و بي دين ها را بگير

ضمنا جامعه مدني داريم لازم نيست به دنبالش باشيد و جامعه بي يند و بار و بي دين نمي خواهيم!! و نمي گذاريم ايجاد گردد.

رهبر هم فرمودند مردم سالاري ديني در كشور وجود دارد ، چرا عده اي غرض دار مي گويند بايد مردم سالاري ديني ايجاد كنيم؟؟؟؟!!
الهم انصر الاسلام و المسلمين (215762)
مير مهنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۰:۱۸
وقتي آقا رضاتون اينجوري نگرانه ديگه واي به حال باقي مردم
......
شا رگ ميذارم اگه روحاني انتخابات بعدي راي بياره (215763)
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۲:۱۸
شاهرگ واسه آدم هاي باغيرت و وطن پرسته ! اگه به شما ها باشه يكي از حضراته !! ميهن پرست پايداري !! رو مي خواهيد كه رئيس جمهور بشه. يه چيزي بين رئيس جمهور كره شمالي و جليلي! (215798)
رای دهنده به روحانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۹ ۰۷:۵۲
مهسا خانم، اگر روحانی همین سیاست های اقتصادی را دنبال کنه و رفاهی برای مردم نیاره حتم بدونید بسیار از رای دهندگان به او از همین الان منصرف شدند. اما مشکل فقط اینه اصلاً به کی رای بدیم. بنظر میاد احمدی نژاد و جلیلی و روحانی همه از یه جعبه جادو در آورده میشن. (216135)
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۱:۰۴
يكسال ديگر بر حصر ياران افزوده شد و وعده ها و قول ها كماكان در گرو مماشات و مصالحه با گروهك پايداري. آقاي روحاني من براي مطالباتم به شما راي دادم. عمل كن و پشيمانم نكن. جانم فداي سيدم سيد محمد عزيز خاتمي ( دامت بركاتو ) (215774)
بهناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۳:۵۴
مهسا جان وقتی این همه سنگ اندازی میشه روحانی چیکار میتونه بکنه باید مجلس پاک سازی بشه (215827)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۵:۱۷
به توپ ببندید راحت.روشهای مدرن شما زمان قاجار هم بوده (215887)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۸:۴۹
سلام.تو مجلس مگه چه افرادی وجود دارن که باید پاکسازی بشه.چرا میخواین دشمنی دشمن رو از یاد ملت پاک کنید.؟ (215977)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۵:۱۶
شما چقدر مردید که از یه گروهک!!!!میترسید.بابا داد وبیدادتون که هواست ما بردیم! (215886)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۸:۴۳
سلام.خانم مهسا تشبیه کردن اقای جلیلی به رییس جمهور کره ی شمالی نهایت بی انصافیه. . . حرفهای پایداری ها از دلسوزی که ما افراطی تعبیرش می کنیم.حرف اونا اینه که به حرف امریکاییها و اروپایی ها نمی شه اعتماد کرد.از غرب شما چه دیدید که شیفتشون شدید که حرفی مخالف غرب باشه افراطیه یا اینکه مردم خسته شدن از اسلام متکی به قران. (215973)
امامنی
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۱:۳۰
دولت گدا از مردم گدایی می کند . دولت قبل مردم را گدا کرد. (215782)
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۲:۱۹
دولت قبل نزدیک به یکسال تمام شد! دولت فعلی مثلا چه گلی بر سرمان زد ؟! (215799)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۲:۲۷
خوب این دولت مردم را دارا کند
سریع از مواضع قبل عقب نشینی کند (215805)
امید!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۱:۳۳
سرهنگ ها به دولتی که رئیس آن گفت من سرهنگ نیستم بازگشت

انتصاب سرهنگ . . . به عنوان فرماندار کازرون و به عموم رای دهندگان به دولت تدبیر و امید شادباش و تبریک میگوییم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (215785)
جبار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۱:۵۸
نمیفهمم اظهارنظرها چه ربطی به مقاله فوق دارد ولی نیک پیداست که این مرحله دوم هدفمندی میتواند به پاشنه آشیل دولت روحانی مبدل شود.
ایشان بهیچ وجه نباید زیر بار اینکار میرفت و اصولا" ایشان و اصلاح طلبان به صلاحشان نبود در این دوره که کشور به گند خورده بود برای قدرت خیز برمیداشتند بهتر بود همان اصولگرایان و یا آقای قالیباف بن بست قبلی را کامل میکردند.
از این ببعد هر بلای اقتصادی که بر سر مردم نازل شود پاسخگویش دولت تدبیر و امید و رفسنجانی و اصلاح طلبان هستند و خرابکاران واقعی با زیرکی فرار میکنند (215791)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۵:۱۹
یعنی چی؟این دولت داره کار رو انجام میده بعد تبعاتش مال کس دیگه است.خود روحانی گفت من همه شرایط رو میدونم وبراش هم برنامه دارم. (215890)
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۲۰:۳۱
کدوم برنامه
این برنامه که ادامه مرحله اول هدفمندیهای احمدی نژاده
اگه اینو میگی برنامه داشتن منهم آدام اسمیت هستم (216022)
ساميار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۳:۴۷
به ياری خداوباپشتيبانی ولی عصر(عج)وباحمايت مقام معظم رهبری وملت آگاه وبيدار،هوای بهاری شده،بهاری می ماندوزمستان سردوبی روح بازنخواهدگذشت (215822)
بهناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۳:۵۲
نباید انتظار معجزه داشت خرابیها وسنگ اندازی نادانها زیاده کمی صبر باید کرد افراطیون مجلس باید در مجلس بعدی پاک سازی بشن (215823)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۳:۵۲
اجرای مرحله دوم هدفمندیها گناه کبیره است بنظرم روحانی استعفا بده بهتره (215824)
کشاورز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۴:۰۹
فعلا که همان رویه دولت قبل ادمه دارد و نه مبارزه با مفسدین را دیدیم که نحول سیایسی و اقتصادی ونه باز شدن گره های بین المللی (215832)
خاکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۴:۳۴
من به خاطر جناب اقای خاتمی به روحانی رای دادم اگر ایشان تایید کنند باز هم رای میدم (215851)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۵:۲۰
خیلی ها به خاطر وعده اقتصادی رای دادند واگه محقق نشه........... (215891)
خاکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۹ ۱۰:۴۲
وعده اقتصادی در گرو ازادی بیان وسیاسی است واگر مردم مجدد خود قضاوت کنند چیزی شبیه سال 84 میشود (216147)
علی 1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۵:۰۷
ازادی سربازان باهم کاری بخش مدنی جامه ودولت صورت گرفت نمی دونم چراهرچی چهره مردمی هست یاخارجین یا....کاش میشدهم چی رابه انتخاب مردم بزارن (215879)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۶:۵۸
من به شخصه از روحانی انتظار معجزه ندارم همونطور که از بقیه هم نداشتم... اما انتظار دارم دولت گام های عملی و اساسی برای حل مشکلات کشور و مردم برداره... ولی متاسفانه روندی که من میبینم یا لااقل تحلیل من اینه که دولت اقای روحانی، شکلی مانند دولت اقای هاشمی خواهد داشت و این باعث تاسفه... (215937)
راننده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۷:۰۳
من نیز به خاطر اقای خاتمی به روحانی رای دادم ولی اکنون فهمیدم این دولت هم عوام فریبی میکند ودیگر رای نخواهم داد به روحانی فرماندار تهران با عوام فریبی جلو افزایش کرایه تاکسی را میگبرد مگر افزایش کرایه نباید بر اساس عدالت باشد چگونه کارمندان خود را افزایش حقوق میدهند کارگران را افزایش میدهند پس عوام فریبی میکنند باید به مانند هاشمی شکایت را پیش خدا برد (215940)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۸:۱۴
مطمئنا این دولت روسفید از اب درمیاد.بابا هر کس بهش رای داده اونقدر برای حرفش ارزش قائله که یارانه نگیره.یعنی لااقل 18 میلیون.به این ترتیب همه میفهمند که مردم پایدار روی رایشون موندن.یه جور رای گیری مجدد اعتبار دولته. (215964)
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۹:۰۶
حضرت امام فرمودندخدا نکند انسان پیش از انکه خود را بسازد جامعه به او روی اورد ودر میان مردم نفوذ و شخصیتی پیدا کند که خود را می بازد مطمئن باشید دیگه کسی به بهانهای واهی گول نمی خوره ما از 8سال پیش هرچی سفره مونا میشوریم بازم بوی پول نفتش نمیره همیشه طرفدر حق خواهیم ماند انشالله درود بر روحانی (215986)
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۲۰:۵۳
احیای دریاچه ارومیه آزادراه تهران شمال بازگرداندن اعتبار پاسپورت ایرانی و پول ملی کی تحقق می یابد (216030)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۲۱:۳۵
درسته دقدقه همه ما اول اقتصاد هست و واقعا هم صحیح میباشد اما بهار جان تا موقعی که این افراطیون باشند نمیگذارند مردم درست به این دقدقه توجه کنند و ذهن مردم را درگیر مسائل پوچ میکنند و این بسیار ناپسند است و روزی این دمل چرکی میترکد (216052)
کامران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۹ ۱۸:۴۴
دغدغه!!!
اینقدر به اقتصاد اهمیت میدی کار به اینجا رسیده
یه کم به فکر سواد خوندن و نوشتن در حد کلاس چهارم دبستان باشید (216285)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۷:۳۰
شما که زود دنبال غلط گرفتنی یک سر به لغت نامه دهخدا بزن..مثل توفان و طوفان هردو درست است.خوبه شما معلم نشدی.. (216629)
تدبیر و امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۲۳:۰۵
ما کاری به این چیزا نداریم. ما عاشق دکتریم. (216086)
ميرمهنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۹ ۰۷:۴۲
عشق كوركورانه عاقبتش همينه... (216131)
مير مهنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۹ ۱۴:۱۸
نظر "تدبير و اميد" دكتر روحاني بود داداشش
منم منظورم همين بوت! (216226)
افشین از لرستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۹ ۰۸:۲۳
چه چا لشی از این بدتر که رای ونظر مردم تشریفاتی باشد وبه آن توجه نکرد مردم فهیم کشورمان براساس فهم مشترک در انتخابات به تمام نمایندگان اصول گرا در انتخابات نه گفتند وخواستار جا بجایی مدیران شدند وتمام قد ایستادند اما با کمال شرم مدیران دولت احمدی نژاد به خاطر رفیق بازیها ودوستیهای گذشته ماندگار شده اند نمونه بارز آن در استان لرستان وشهرستانهای تابعه است اگر هم تغییراتی صورت میگیرد قطره چکانی است که باید این گونه نبود چرا دستان دیگری در کار است وکاسه وکوزه اش به سر رئیس جمهور محبوب می شکن (216136)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۹ ۰۹:۲۷
3000مدیر جا به جا شده هنوز سیر نشدید؟تمامیت خواهی وتوتالیتری هم که نیست!!!!!!!! (216139)
قصر نيوز - استان كرمانشاه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۹ ۰۹:۱۴
قصرنیوز: پس از انتصاب مهندس افشین رضایی کارشناس ارشد علوم دامی به عنوان فرماندار قصرشیرین ؛بزودی دومین فرماندار اصولگرا نیز راهی شهرستان جوانرود خواهد شد .

حسین خدرویسی فرماندار اصولگرای پاوه بزودی طی حکمی از سوی استاندار کرمانشاه به عنوان فرماندار شهرستان جوانرود منصوب خواهد شد .

این انتصابات در حالی صورت می گیرد که در روزهای اخیر انتقادات زیادی به عملکرد استاندار کرمانشاه از سوی حامیان تدبیر وامید بویژه اعضای ستاد رییس جمهور محبوب در استان کرمانشاه در پی داشته است . (216138)
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۹ ۱۰:۰۸
دوستان با این دروغ ها و خرابکاریای روحانی و تیم پیر و فرتوتش شک نکنید سه سال دیگه احمدی نژاد با رای بسیار بالایی برمیگرده ،شک نکنید (216140)
محسنی از کرمانشاه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۹ ۱۰:۳۲
یکی از شعارهای ماندگار دکتر روحانی تدبیر وامید بود که الحمد الله ایشان با تمام توان خواستار اجرایی شدن این شعار است تدبیر یعنی سپردن مدیریتهای دولت به دست کسانی که این شعار را با تما م وجود قبول دارند ودر انتخابات از دکتر روحانی دفاع کرده اندوانسان عاقل باید براساس تدبیر این مهم را عملی واجرایی نماید با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمی شود با این وصف بعضی از استانداران دولت روحانی ساز خودشان را میزنند افکار عمومی وطرفداران ریئس جمهور محبوب این سخن را سر زبان دارند این رسمش نبود. (216143)
ی
۱۳۹۳/۰۱/۱۹ ۱۰:۴۲
چطور شده اصلح طلبان با آنهمه ندانم کاری و فتنه گری افراطی نیستند ولی اصول گرایان افراطی هستند (216146)
حمید شاکری از لرستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۹ ۱۲:۵۴
به نظر من به عنوان یک شهروند مسلمان افراطی گری اصول گرایان برای آحاد مردم مثل روز روشن است , وضعیت نا بسامان اقتصادی, خود را عین اسلام دانستند دیگران غیر دینی وغیر خودی وحتی خارج از مملکت آبا اجدادی تصور کردن همه وهمه روش ومنش اکثریت اصول گرایان است به این می گویند فتنه مگر فتنه شاخ ودم داردوتا این گروه تندرور در مصادر دولتی هستند خیر وبرکتی نخواهیم دید راه مسلمانی مدرا نرمی زبان ومهربانی با برادر مسلمان است اصول گرایان همیشه دماز کتک زندان اعدام ومرگ افراد می زنند. (216201)
ح - ع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۹ ۲۰:۰۷
آقا رضا، چیدمان اجتماعی و اقتصادی کشور مشابه هرم متشکل از مکعب های ریزی می باشد که ردیفهای پایین آن را عامه مردم تشکیل داده است. چنانچه به هر دلیلی ساختار هرم بهم بریزد، معمولا" لایه های بالایی جابجا شده و ردیف های زیری همچنان تحت فشار های همه جانبه مجبور به تحمل است. این واقعیت غیر قابل کتمان است. (216306)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۹ ۲۲:۵۹
به نظر من توي اين مقاله حرف درستي داره زده ميشه،نبايد شعارهاي انتخابات فراموش بشه (216355)
منصور از تهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۰:۵۵
سلام مقاله خیلی خوب وجامعیی بود، بهار جان بیشتر از این مقاله ها بزار، ضمنا باید همه به دکتر روحانی کمک کنیم، البته با واقع بینی (216433)
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۲۲:۰۹
آقا در شرایطی که مجلس مرتب سنگ اندازی می کنه ، اونم قوه قضاییه،تنها پشتوانت این مردم هستنند که اینها را هم داری از دست میدی ،متاسفانه فریب خوردی اینا با این برنامه یارانه می خوان شما حمایت مردمیتون را از دست بدید.اولا شما نمی توانید مستحق را از متمول تشخیص بدید مگر با سرک کشیدن به خانه مردم که این خلاف شعار انتخاباتی شما بود ثانیا گیرم تعدادی را حذف کردی تو میشی شمر و محمود امام حسین تا الان بردشما کنترل تورم بود که فردا این را هم از دست میدی خوب مواظب دوروبریات باش ذزدا را بگیر محبوب بشی . (217215)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ۲۳:۲۰
دوستان در کل همه سر کاریم. (217658)