به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۴۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۱۰/۱۹ ساعت ۲۲:۴۴
کد مطلب : ۷۹۰۹
تهران را دود فرا گرفته، خوزستان را گرد و غبار

شهرهای خوزستان به رنگ قهوه ای در آمدند

گروه جامعه: در پی بروز پدیده گرد و غبار در استان خوزستان و افزایش آلودگی هوا، مدارس بعد از ظهر شهرستان اهواز در مقطع دبستان تعطیل شدند.
شهرهای خوزستان به رنگ قهوه ای در آمدند
از ابتدای وقت امروز سه شنبه پدیده گرد و غبار تمام شهرهای خوزستان را فرا گرفت.این پدیده که به دلیل توده گرد و غباری است که در شمال عربستان و جنوب عراق تشکیل شده، بار دیگر آلودگی زیست محیطی را به شهرهای استان ارمغان آورد. این در حالی است که از صبح امروز تاکنون مرتبا بر شدت گرد و غبار شهرهای خوزستان افزوده شد و زندگی عادی مردم استان را مختل کرده به گونه ای که گرد و غبار و بوی تند آن به داخل منازل و اتاق مدارس و ادارات نیز نفوذ کرده است.
از سویی هیچ اخطاری پیش از این به مردم برای آمادگی مقابله با خطرات این پدیده اعلام نشد و در حالیکه مردم منتظر اعلام تعطیلی ادارت و مدارس بودند، اما این اتفاق رخ نداد.

با شدت یافتن گرد و غبار فرمانداری اهواز تمام مدارس مقطع دبستان این شهرستان را در نوبت بعداز ظهر تعطیل اعلام کرد تا سلامت دانش آموزان به علت قرارگرفتن در معرض گرد و غبار شدید مورد تهدید قرار نگیرد. بعد از مدتها هوای زیبا و دلنشین، مردم شهرهای خوزستان بامداد خود را در حالی آغاز کردند که گرد و غبار بر شهرهای آنها سایه افکنده بود.

به گزارش مهر، هوای مطبوع چند ماه اخیر خوزستان و بارانهای مداوم باعث شده مردم خوزستان به کلی پدیده گرد و غبار که چند سالی زندگی را بر آنها سخت کرده بود را به فراموشی بسپارند. به خصوص اینکه چند روز اخیر مردم در حالی روز خود را آغاز می کردند که مه غلیظ صبحگاهی که دست کمی از باران نداشت نوازشگر صورتهای آنها بود.
بامداد امروز اما مردم در ابتدا گرد و غبار غلیظ را با مه غلیظ صبحگاهی اشتباه کردند ولی اندکی که هوا روشن تر شد معلوم شد کاهش دید آنها نه از مه که از پدیده گرد و غبار است که بعد از حدود چند ماه دوباره به صورت ناخوانده میهمان مردم شهرهای جنوبی خوزستان شده این در حالی بود که با بارشهای مداوم باران در مدت اخیر مردم خیال می کردند برای مدتی از شر گرد و غبارهای مخرب کشورهای همسایه در امان هستند. از صبح امروز بعد از مدتها، ماسک دوباره جزئی از صورتهای مردم به خصوص سالمندان استان خوزستان شده و شهر اندکی خلوت شده زیرا غلظت گرد و غبار در حال افزایش است و مردم ترجیح می دهند برای کارهای غیرضروری از خانه خارج نشوند.

این پدیده ابتدا در شهرهای آبادان و خرمشهر آغاز شده زیرا این دو شهر با کشور عراق به عنوان منبع و مرکز این ریزگردها هم مرز هستند و معمولا اولین شهرهای که از این بابت با مشکل مواجه می شوند این دو شهر هستند. در همین زمینه رئیس اداره هواشناسی آبادان علت پیدایش گرد و غبار در منطقه را وزش باد شدید در صحرای شمال عربستان و جنوب عراق و به دنبال آن بروز گرد و خاک و توده های عظیمی از غبار در شمال غرب و جنوب عراق و حرکت آن به سمت آسمان منطقه عنوان کرد.

سعید ابراهمیان افزود: خروجی مدل های نقشه های باد هواشناسی استان نشان دهنده انتقال قسمتی از توده گردو غبار به استانهای جنوب غربی و خوزستان در شب گذشته است که صبح امروز بر شدت آن افزوده و تا ظهر ادامه خواهد داشت. در پاره ای از نقاط استان شاهد آلودگی هوا و کاهش دید ناشی از بروز این گرد دو غبار خواهیم بود.

سازمان محیط زیست به مردم خوزستان توصیه کرده برای کاهش میزان آلودگی هوا از برخی گیاهان طبیعی در منازل خود استفاده کنند زیرا آنها می توانند تا حدودی هوای داخل منازل را پاک کنند.
از سوی دیگر استنشاق هوای آلوده به ذرات گرد و غبار سبب نفوذ ذرات ریز به کیسه های هوایی ریه ها می شود و این عمل باعث اختلال در عملکرد اکسیژن رسانی ریه به بافتها به خصوص قلب می شود و این امر بی نظمی در ضربان قلب و حملات قلبی در افراد دارای بیماریهای قلبی را درپی دارد.
همچنین در دراز مدت ذارت بسیار ریز گرد و غبار وارد دستگاه خون شده و در جدار عروق رسوب کرده و شرایط را برای تصلب شرایین و تنگی عروق فراهم می کند. از دیگر عوارض گرد و غبار تشدید موارد آلرژی تنفسی در بیماران دارای زمینه است. ریه سالمندان از کار کرد طولانی و تغییر در دستگاه تنفسی دچار فرسودگی شده است.

در همین خصوص به سالمندان توصیه می شود تا حد امکان از منزل خارج نشوید و از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند همچنین اگر بیماریهای زمینه ای قلبی دارید به هیچ وجه خود را در معرض آلودگی قرار ندهید در صورت علائم تنگی نفس و احساس خفگی و تهوع و سر درد شدید فورا به مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


فرهنگ
۱۳۹۱/۱۰/۱۹ ۲۳:۲۵
خدا به ايران رحم كنه از در وديوار بلا مي باره!! (19408)
س
۱۳۹۱/۱۰/۲۰ ۱۲:۳۲
اگر دردم یکی بودی چه بودی! (19523)
محمد صادق
۱۳۹۱/۱۰/۲۰ ۱۵:۴۰
سلام
من فقط یه سوال دارم هر کی میتونه جواب بده؟
چرا آلودگی های تهران قابل پیش بینی هست و با برنامه ریزی!تعطیل میشن ولی آلودگی اهواز اصلا پیش بینی نمیشه؟؟
فکر میکنم که جبهه های گرد و غبار خیلی راحتر از آلودگی ها دیگه در تصاویر ماهواره های هواشناسی قابل مشاهده باشه؟! (19602)